Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3850
Hei folkens, har kommet i en skikkelig kjip situasjon. Det hele startet for noen måneder siden på en fest (det var før korona-tiltakene kom).

Det var en lørdagskveld, og jeg var på en fest med venner. Jeg drakk ikke noe selv, men "vennen" min var ganske full. Jeg så at han møtte to personer som jeg visste drev med narkotika. Jeg så at de ga han en bag, men tenkte ikke så mye over det der og da. Etter at det ble sent bestemte jeg for å dra hjem, og vennen min var drita så jeg sørget for å få han hjem igjen. Han kunne så vidt gå, men klarte å få han til sengs da jeg kjørte han hjem

Jeg kjører videre hjem og blir tilfeldigvis stoppa av politiet. De ber meg om å gå ut av bilen og deretter begynner de å ransake bilen min. Det viste seg at baggen inneholdt 2 kg hasj, og at de lette etter en mørkhudet mann i 20-årene. De forveklser meg med "vennen" min, ettersom at både jeg og min såkalte "venn" er begge mørkhudet og kommer fra Eritrea.

Jeg skjønte senere at det var VENNEN min de lette etter, og han glemte den jævla baggen i MIN bil. Jeg ble arrestert og anmeldt, og politiet truer meg med fengselstraff i flere år.

Jeg vil ikke akkurat tyste på vennen min, men jeg vil heller ikke ta skylden for noe han har gjort. Har snakka med han om dette og han sier at det er "best" for meg om jeg ikke tyster på han, for da må han tyste på de som ga han baggen, og han sier at de er farlige.

Greia er at jeg er i utdanning, og dette kommer til å fucke opp for meg. Men om jeg tyster på han så føler jeg at det blir mye verre. Er usikker på hva jeg burde gjøre. De har innkalt meg til et nytt avhør på fredag. Burde jeg bare fortelle sannheten?
Her bør absolutt vennen din ta på seg skylda å melde seg for politiet å si det som det er, man kaster ikke kompisen sin (deg) under bussen
Ja, det burde du, og legg alle kortene på bordet, inkl. den biten der han truer deg. Hvis du har det skriftlig, vis det for guds skyld frem. Det er jo enten han eller deg nå. Har du lyst til å kaste bort 2 år i fengsel pga en idiot av en venn som "glemmer" flere kilo hasj i din bil? Venner gjør ikke sånt. Han gir faen i deg, så hvorfor skal ikke du gi faen i han. Dette er en no brainer. Dette kan knapt kalles tysting. Fy faen, sånne folk ass..

Lykke til!
hørtes ikke ut som en god venn
Jeg vil virkelig ikke bortkaste 2 år av mitt liv i fengsel pga noe han gjorde. Tenker bare på konsekvensene av at jeg "tyster". Men er enig i det du sier, det er jo ikke tysting hvis det ikke har noe med meg å gjøre. Men dersom jeg tyster på vennen min, må han mest sannsynlig tyste på de som ga han baggen, og da kommer han til å si at jeg "tysta" på han. Vil ikke ha problemer med den gjengen
Er det ikke bare å si at det var Mæhmed som pakka den?
Hvorfor "må" han tyste på de han fikk bagen fra? Det er da bare for "vennen" din å holde kjeft og ta konsekvensene, det er han som har driti seg ut og nå prøver å legge det over på deg.
Han kommer ikke til å tyste på sine overmenn hvis de er farlige, han bruker det for å skremme deg til å ta straffa for han. Vær ærlig med snuten og tenk over om dette er en ordentlig venn.
Hovedsakelig er jeg veldig imot det å kaste noen under bussen, men når ikke du har noe med saken å gjøre så er det som andre sier, no brainer, spesielt om du ikke driver med knark selv, er du en nykterist under utdanning som ikke driver på med tull, hvorfor skulle du ta den for han? det er han som er i gamet, ikke du.
Om "vennen" din er redde for disse folka så tør han ikke tyste på de heller, han prøver bare å snike seg unna med å få deg til å ta straffen for noe du ikke har gjort, makan til frekkhet, prøver å true deg gjør han og? han høres ikke ut som en mann i det hele tatt, han høres ut som typen som selger søstra si for slippe å betale gjeld.

Når han er så hjerneskada at han i dritfylla henter 2kg hasj så er han rimelig tett i pappen og trenger nok en realitycheck.

Legg kortene på bordet og si det som det var, kast han til ulvene.
Syng som en fugl
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For det første. Flere års fengsel for 2 kilo hasj? Skjer ikke. Vet om folk som har fått et halvt års soning på ca 5 kilo.

Er det noen veier ut av dette uten at du blir dømt og uten at du forteller alt som det er? Og om du forteller ting som de er, vil det sikre at du ikke blir dømt?

Om du legger alle kortene på bordet så kan de likevel dømme deg, kanskje for medvirkning eller noe annet. Skaff en god advokat og se om det er en alternativ virkelighet du kan dele med politiet. Eller sjekk i det minste om du garantert går helt fri om du forteller at det er kompisens hasj. Veldig kjedelig for deg om du blåser kompisen også ender du opp med at du blir dømt og må sone likevel. Så vil du likevel risikere at både kompis og hans leverandører hevner seg på deg. Liten vits å kanskje bli grisebanket eller kanskje knivstukket eller skutt om du likevel ender opp dømt. Du må sette deg selv først her, men må likevel tenke konsekvenser at valgene du gjør og selv avgjøre hva som blir det beste for deg.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Først og fremst, man får ikke to år for 2 kg hasj i en bil. Max 4-5 mnd. To år får man for 50 kg.
Si i værste fall blir du dømt til transport. Det eneste de har på deg er at det lå i bilen din, de kan ikke ta deg for omsetning, salg, anskaffelse eller oppbevaring. Får du 5 mnd i fengsel er du ute etter 3,5 mnd, og om du ikke er dømt før kan det til og med hende du får en betinget straff eller fotlenke, og slipper å sone i fengsel. Men han kompisen din er virkelig ikke en kompis om han lar dette skje. Om han ikke kommer til å innrømme straffeskyld selv så har det ingen hensikt å si navnet hans til politiet, du kan fortelle som det er men si at du har blitt trua og ikke vil ødelegge et vennskap. I retten så vil de høre din versjon og de skal være helt uten tvil på at det er ditt, for at du skal kunne bli dømt. I denne saken vil det være mye tvil, med mindre politiet har bevis fra telefonen din som skriver om henting av bagen og narkotika, eller annet narkorelatert. Om politiet ikke beslagla telefonen din eller ikke finner noen bevis der så har de ikke nok til å dømme deg å si det er din bag. Skaff deg advokat. Politiet kan ta DNA prøve av bagen også å se at ditt ikke er på den, men finne en annens DNA og om politiet ikke gjør det så slurver de i jobben sin og kan ikke få deg dømt i retten uten sterke nok bevis på at det er din bag.

Det er bare piss at kompisen din må tyste på de han fikk det av, hvis han blir dratt inn i saken. Det sier han bare for å skremme og true deg. Det endrer ikke en dritt å si "ja det var mitt men jeg fikk det av xxx". Det gjør han ikke mindre skyldig å dra andre inn i saken, bare det at han tenker på å tyste ut de andre sier hvor ræva kar det her er. Ikke la han være vennen din noe mer. Dette ordner seg, skjønner du er opprørt og det skjer at uskyldige blir dømt, men med mindre politiet har haugevis med andre bevis som knytter deg til narko er det ikke nok å få deg dømt. Ring advokaten din og be om et møte, snakk om bekymringene dine og hør hva han eller hun sier om det juridiske i saken, det kan nok roe seg litt. Men jævlig kjip situasjon mann.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du legger alle kortene på bordet så kan de likevel dømme deg, kanskje for medvirkning eller noe annet. Skaff en god advokat og se om det er en alternativ virkelighet du kan dele med politiet. Eller sjekk i det minste om du garantert går helt fri om du forteller at det er kompisens hasj. Veldig kjedelig for deg om du blåser kompisen også ender du opp med at du blir dømt og må sone likevel. Så vil du likevel risikere at både kompis og hans leverandører hevner seg på deg. Liten vits å kanskje bli grisebanket eller kanskje knivstukket eller skutt om du likevel ender opp dømt. Du må sette deg selv først her, men må likevel tenke konsekvenser at valgene du gjør og selv avgjøre hva som blir det beste for deg.
Vis hele sitatet...
Ja med mindre kompisen innrømmer alt selv så har det ingen hensikt å snitche. Men om dette helt nylig skjedde og man snitcher og politiet foretar razzia hos han og beslaglegger telefonen og finner bevis der så er det no annet.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er det noe som skurrer litt, de lette etter en mørkhudet mann sier du? Visste politiet at det hadde vært en overlevering da? Så noen andre at din venn fikk en bag overlevert og kanskje ringt politiet?

Hvis politiet lette etter kompisen din har de vell informasjon (kanskje bevis) på at kompisen din har mottatt hasj, da er det bare for kompisen din å step UP å vær en mann å melde seg uten å blande inn leverandørene.

Om dette ikke lar seg gjøre så skal du iallefall ha en klekkelig økonomisk kompensasjon for å ta straffa, ville kanskje tatt kontakt med leverandørene jeg hvis du visste hvem det er, å forklart at dette hadde du ingeniing med å gjøre og at kompisen din sier han må anngi dem om han blir dratt inn i saken, er det seriøse gutter vil de forstå deg og sammen kan dere kanskje finne en løsning.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om dette ikke lar seg gjøre så skal du iallefall ha en klekkelig økonomisk kompensasjon for å ta straffa, ville kanskje tatt kontakt med leverandørene jeg hvis du visste hvem det er, å forklart at dette hadde du ingeniing med å gjøre og at kompisen din sier han må anngi dem om han blir dratt inn i saken, er det seriøse gutter vil de forstå deg og sammen kan dere kanskje finne en løsning.
Vis hele sitatet...
Er dette vanlig? Jeg mener.. Leverandørene taper jo også, om varene er krita vel og merke. Mener du de som blir beskytta og ikke snitcha bør kompensere for lojaliteten og straffen? Jeg ser den at det er rettferdig, for om de havner inn i straffesak kan de jo tape sikkert millioner, pluss får mye høyere straff enn alle andre. Men er det vanlig det du foreslår for trådstarter her? Hvor mye bør denne godtgjørelsen ligge på isåfall? Si for for eksempel pr 6mnd man fikk i straff som utenforstående.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
...Om dette ikke lar seg gjøre så skal du iallefall ha en klekkelig økonomisk kompensasjon for å ta straffa, ville kanskje tatt kontakt med leverandørene jeg hvis du visste hvem det er, å forklart at dette hadde du ingeniing med å gjøre og at kompisen din sier han må anngi dem om han blir dratt inn i saken, er det seriøse gutter vil de forstå deg og sammen kan dere kanskje finne en løsning.
Vis hele sitatet...
Ja alt tyder jo på at dette er seriøse, ærlige karer, så spør pent om kompensasjon for å ta straffen. Husk at de må love på tro og ære, ti kniver i hjertet og kors på halsen som garanti.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om "vennen" din er så asswipe at han oppbevarer flere kg hos deg uten ditt samtykke.. så kan han takke seg selv. Hvorfor han snitche videre? Du tar ikke fallet for en annen idiot.. unless du har planer om å gifte deg med søstra hans da..

Er du med på leken, så må du tåle streken. kinkig situasjon uansett.. med mindre "vennen" din tar det på sin kappe eller det foreligger bevis som tilsier eller underbygger sannheten du fremmer, så blir det fort i minstefall medvirkning tror jeg.. purken har nok vært utsatt for en god del kreative forklaringer fra før av... I en rettsak så handler det om bevis. pr. nå, såvidt meg bekjent, er bevisene at du ble stoppet med 2kg hasj i din bil.. I mine ører hører det litt lite sannsynlig ut at han tar imot 2kg på en fest også presterer med å bli så full at han ikke kan ta vare på seg selv. yee bare sjangler rundt med 200k på meg jeg hoihoi.. Lykke til!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er han som er i fare, ikke du. Her ville jeg meldt han, og truslene hans er ingenting verdt sammenlignet med problemer han vil få både med bagens eiere og ordensmakten
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Si sannheten, det er ingen vits i å sitte i fengsel pga. han. En sann venn ville ikke truet deg slik uansett, så her er det bare å være ærlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Si sannheten, det er ingen vits i å sitte i fengsel pga. han. En sann venn ville ikke truet deg slik uansett, så her er det bare å være ærlig.
Vis hele sitatet...

Jeg ville gått litt varsomt fram her, og først snakket med en bra advokat. Det er ikke åpenlyst at ts går fri selv om han legger alle korta på bordet. Han var alene i bilen med 2 kilo hasj tross alt. Om han må sone uansett så hjelper det ham neppe noe særlig å forklare seg dønn ærlig. Da risikerer han jævla stress uansett fra gjerningsmann eller hans sjefer.

Det er vel ikke alltid at eier av et parti stoff tar de mest logiske avgjørelser heller. Kanskje presser de ts til å hefte for tapet av hasjen om han sier noe.

En advokat vil nok ha synspunkter og råd om hva som er riktig å gjøre.
Hei folkens, er ny her så vet ikke hvordan jeg får svart dere en og en. Jeg har tatt en prat med vennen min i dag. Han har sagt at han nekter å si at det er hans sin bagg, og der og da skjønte jeg at han er en fake venn. Han har gitt meg navnene til personene som ga HAN hasj. Han sier at jeg burde si at det var de som ga "meg" hasjen. Jeg sa til han med engang at jeg ikke bryr meg lenger og skal si til politiet det som virkelig skjedde og at det er hans bagg. Deretter sa han "har du noen valg? Skal ikke ta skylda". Han gikk deretter hjem

Jeg har bestemt for å si hva som egentlig skjedde. Men kommer det noe bra ut av det? Vil ikke akkurat navngi personene, mest på grunn av at det ser ut som jeg medskyldig og på grunn av at jeg senere vil få problemer med dem. Politiet har heller ikke noe bevis på at han det er hans bagg uansett.

Står i en skikkelig stygg situasjon, og uansett hva jeg gjør så blir resultatet dårlig for meg. Vurderer bare å gå hjem til han og grisebanke han jævlig. Fyfaen
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Hei folkens, er ny her så vet ikke hvordan jeg får svart dere en og en. Jeg har tatt en prat med vennen min i dag. Han har sagt at han nekter å si at det er hans sin bagg, og der og da skjønte jeg at han er en fake venn. Han har gitt meg navnene til personene som ga HAN hasj. Han sier at jeg burde si at det var de som ga "meg" hasjen. Jeg sa til han med engang at jeg ikke bryr meg lenger og skal si til politiet det som virkelig skjedde og at det er hans bagg. Deretter sa han "har du noen valg? Skal ikke ta skylda". Han gikk deretter hjem

Jeg har bestemt for å si hva som egentlig skjedde. Men kommer det noe bra ut av det? Vil ikke akkurat navngi personene, mest på grunn av at det ser ut som jeg medskyldig og på grunn av at jeg senere vil få problemer med dem. Politiet har heller ikke noe bevis på at han det er hans bagg uansett.

Står i en skikkelig stygg situasjon, og uansett hva jeg gjør så blir resultatet dårlig for meg. Vurderer bare å gå hjem til han og grisebanke han jævlig. Fyfaen
Vis hele sitatet...
Ja der ser du, fake venn som faen. Blir sint på han sjæl ass... Fuck han, fortell det som det var! Ikke nevn de andre navna han ga deg (helt fucka at han ga deg navna dems, han prøver å hive ALLE under bussen for å redde seg sjæl, selvom det er HAN som HAR skylda. Han der holder ikke lenge, blir upopulær kjapt) , ikke vis at du vet noe som helst om folk eller saken, det eneste du vet er det som skjedde og det forteller du som det var. Be advokaten din få kopi av alle saksdokumentene, da får du funnet ut om det er tatt DNA prøve av bagen, er det det så går du fri når de ser at den ikke har ditt DNA men hans, det underbygger det at han bare slang bagen i bilen din. Du får også finne ut i sakspapirene om telefonen din er sjekka, og du vet selv om du har noe som knytter deg til en narkobag på telefonen din eller ikke. Be advokaten din ordne et nytt avhør, om du velger å komme med nye opplysninger i saken. Fortalte du som det var i avhør så er det bare å vente på rettsak, og bruke argumenter om at de evn ikke kan bevise at bagen er din eller at du visste om innholdet bare fordi den lå i bilen din. For å bli dømt skal dommerne utelukke enhver tvil, og mange ting i denne saken gjør det tvilsomt at bagen var din. Men viktigst av alt snakk med en advokat om det hele, så kjapt som mulig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Selv om det på en måte alltid er galt å prate da, OG

Rap snitches, telling all their business
Sit in the court and be their own star witness

- MF DOOM
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Selv om det på en måte alltid er galt å prate da, OG

Rap snitches, telling all their business
Sit in the court and be their own star witness

- MF DOOM
Vis hele sitatet...
Han trenger ikke si noe navn. Når han andre uansett ikke kommer til å innrømme noe, så er det det samme om han kaller han kompis eller ali eller Einar til snuten, i forhold til retten, med mindre snuten hadde fått navnet første avhør og foretatt razzia hos han med gjennomgang av telefonen og telefonposisjonen som viser at han forflytta seg samme rute som bilen. Det er helt innafor å fortelle det som det var og si at man ikke vil si navnet for å ikke trekke flere inn i saken eller fordi man har blitt truer.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
nøhei, fordi når man ikke snakker så sier man null nada niks nothing
stummere enn fantomet når han hører noen har gjort noe slemt
man sier nope nothing niks nada null ingenting, stum som en østers

hvis man vil ha merke på jakka, tattis på armen, leve total G lifestyle, så sier man ikke noe.


..men det er jo ganske retard da i lengden, begynner å bli litt flaut å være g over 30
Sist endret av meaculpaUIO; 17. april 2020 kl. 01:45.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Selv om det på en måte alltid er galt å prate da, OG

Rap snitches, telling all their business
Sit in the court and be their own star witness

- MF DOOM
Vis hele sitatet...
Er ikke en tyster, men når det gjelder noe som jeg ikke har noe som helst å gjøre med, er det nesten ikke tysting.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja der ser du, fake venn som faen. Blir sint på han sjæl ass... Fuck han, fortell det som det var! Ikke nevn de andre navna han ga deg (helt fucka at han ga deg navna dems, han prøver å hive ALLE under bussen for å redde seg sjæl, selvom det er HAN som HAR skylda. Han der holder ikke lenge, blir upopulær kjapt) , ikke vis at du vet noe som helst om folk eller saken, det eneste du vet er det som skjedde og det forteller du som det var. Be advokaten din få kopi av alle saksdokumentene, da får du funnet ut om det er tatt DNA prøve av bagen, er det det så går du fri når de ser at den ikke har ditt DNA men hans, det underbygger det at han bare slang bagen i bilen din. Du får også finne ut i sakspapirene om telefonen din er sjekka, og du vet selv om du har noe som knytter deg til en narkobag på telefonen din eller ikke. Be advokaten din ordne et nytt avhør, om du velger å komme med nye opplysninger i saken. Fortalte du som det var i avhør så er det bare å vente på rettsak, og bruke argumenter om at de evn ikke kan bevise at bagen er din eller at du visste om innholdet bare fordi den lå i bilen din. For å bli dømt skal dommerne utelukke enhver tvil, og mange ting i denne saken gjør det tvilsomt at bagen var din. Men viktigst av alt snakk med en advokat om det hele, så kjapt som mulig.
Vis hele sitatet...

Ja, har ordnet et nytt avhør med politiet, som blir på torsdag. Politiet var overbevist på at det var min bagg ettersom jeg ikke nanvga han der og da (hadde gjort det hvis jeg visste hvor fake han var). Er enig i det du sier, men det jeg prøver å tenke på nå er om det hjelper at jeg sier det er hans sin. Vil tenke på hva som er det smarteste å gjøre. Føler det ikke er vits å si at det er han hvis han ikke gidder å innrømme.

Skal snakke med advokaten min, men hvis det ikke går min vei så har han fakka opp livet mitt

Hva om jeg setter han opp? Jeg har kjent han i ett par år og vet han røyker hasj i blant. Han pleier vanligvis å ha en dealer som gir han hasj (usikker på hvor mye). Hva om jeg ber dealeren hans om å gi han flere kilo hasj gratis, som jeg betaler på forhånd til dealreren og som "vennen" min ikke vet om. Også sier dealeren at det er en "gave" Også ringer jeg politiet og sier at "vennen" min har flere kilo hasj hjemme hos seg og blir arrestert for det. Da kan min historie virke mer troverdig ovenfor politiet.

Jeg røyker ikke selv, men gikk på samme skole som dealeren hans og er en bekjent. Tviler på at han snitcher på dealeren sin, ettersom han får enorme konsekvenser for det.
Sist endret av DemographicXX14; 17. april 2020 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er i en kjempeknipe som kan gi deg masse problemer uansett hva du velger. Fatter ikke at du tror at du løser saken bare ved å gå til politiet å snakke med dem. Du kan ikke gå på det avhøret uten at du kommer ifølge med advokaten din. Du risikerer fengsel, du er tatt med 2 kilo hasj. Og du vet navnet på mottakeren og nå også avsenderen. Du har ingen kontroll på hva "vennen" din kommer til å si til han som leverte hasjen til din venn. Men vær trygg på at han kommer til å si hva som helst for å stille seg selv i godt lys og deg i et dårlig lys. Du risikerer både fengsel, rulleblad, narkogjeld og grisebank, ødelagt kne eller knivstikk i magen. Litt av en knipe du er i, og du trenger juridisk hjelp rett og slett.

Nå må du slutte å surre rundt på forumet og kontakte advokat. Har du i det hele tatt undersøkt reglene for fri rettshjelp? Og er det noen begrensninger på hvem du advokat du kan kontakte om du får fri rettshjelp? Det finnes kjente advokater som har store advokatparaksiser som sikkert kan ta saken. Får du innvilget fri rettshjelp så trenger du kun å betale en egenandel. Det er lav pris mtp at du kanskje får en vei ut av dette som ikke ender med at må i fengsel, eller får dealere på nakken.

Fri rettshjelp får du om du har under ca 250 000 kr i årsinntekt. Kanskje er det egne regler for saker med såpass lang strafferamme som besittelse av 2 kilo. Og hva tiltalen bli vet man ikke, kan hende de forsøker å dømme deg for salg.

Kanskje er det noen her som har benyttet fri rettshjelp som kan gi deg konkrete råd om reglene rundt gratis advokat, eller som har tips om hvem advokatfirma du bør kontakte.
Sist endret av _abc_; 17. april 2020 kl. 02:10.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
meaculpaUIO: Du, som mange andre, har mistet begrepet på hva det å være G innebærer. Det er definitivt flaut å være "gangster" etter man har passert 30, men er man ekte G er man det hele livet. Det handler om å stå opp for det du mener er rett - uansett hva, vær rettferdig og vis gjensidig respekt. Sitatet du quoter fra MF Doom er fra 90-tallet. Det som da var "gangster", er G nå. Det er ikke gangster å rane randoms med kniv eller som i dette tilfelle hvor kompisen nekter å ta på seg skylden. Da er du ei straight up fitte. Det virker som de unge har mistet begrepet helt..

TS: Det handler ikke om snitching i ditt tilfelle. Selvfølgelig skal du si fra ettersom dette ikke er noe du har vært delaktig i selv. Du har til og med sagt fra og gitt kompisen din flere valg.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dobbelpost; Jeg ville tatt kontakt med de du fikk navnene til og forklart situasjonen før jeg ga navnet til kompisen din til politiet. Det er snakk om 2kg hasj - da snakker vi maks samfunnsstraff.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Er ikke en tyster, men når det gjelder noe som jeg ikke har noe som helst å gjøre med, er det nesten ikke tysting.




Ja, har ordnet et nytt avhør med politiet, som blir på torsdag. Politiet var overbevist på at det var min bagg ettersom jeg ikke nanvga han der og da (hadde gjort det hvis jeg visste hvor fake han var). Er enig i det du sier, men det jeg prøver å tenke på nå er om det hjelper at jeg sier det er hans sin. Vil tenke på hva som er det smarteste å gjøre. Føler det ikke er vits å si at det er han hvis han ikke gidder å innrømme.

Skal snakke med advokaten min, men hvis det ikke går min vei så har han fakka opp livet mitt

Hva om jeg setter han opp? Jeg har kjent han i ett par år og vet han røyker hasj i blant. Han pleier vanligvis å ha en dealer som gir han hasj (usikker på hvor mye). Hva om jeg ber dealeren hans om å gi han flere kilo hasj gratis, som jeg betaler på forhånd til dealreren og som "vennen" min ikke vet om. Også sier dealeren at det er en "gave" Også ringer jeg politiet og sier at "vennen" min har flere kilo hasj hjemme hos seg og blir arrestert for det. Da kan min historie virke mer troverdig ovenfor politiet.

Jeg røyker ikke selv, men gikk på samme skole som dealeren hans og er en bekjent. Tviler på at han snitcher på dealeren sin, ettersom han får enorme konsekvenser for det.
Vis hele sitatet...
Heiheihei, nå begynner du å toppe kompisen din sin smålighet. For å si det på den pene måten er du tusen ganger mer slange enn han om du gjør noe sånt. Og hva faen hjelper det din sak uansett?! Bare det at du kan tenke på å gjøre noe sånt er helt sjukt.
Hør her, enten namedropper du han eller ikke, du behøver ikke namedropper han for at retten skal tvile på politiets påstand om at det er din bag. Be de ta DNA prøver. Saken skal etterforskes og det bruker dem en god stund på, så de er nødt til å gjøre alle undersøkelser som kan bevise at det er din bag eller har visst om innholdet for at du skal bli dømt. Så lenge de ikke finner ditt DNA eller sms om bag med narkotika, så har de ikke nok på deg til å få deg dømt. I værste fall blir du dømt for uaktsomhet og medvirkning til transport, og får en tre fire måneder, sannsynligvis betinget (ikke fengsel men ute med prøvetid) om du aldri er dømt før. Slapp av, livet ditt er ikke ødelagt og du skal ikke sette noen opp som hevn.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du er i en kjempeknipe som kan gi deg masse problemer uansett hva du velger. Fatter ikke at du tror at du løser saken bare ved å gå til politiet å snakke med dem. Du kan ikke gå på det avhøret uten at du kommer ifølge med advokaten din. Du risikerer fengsel, du er tatt med 2 kilo hasj. Og du vet navnet på mottakeren og nå også avsenderen. Du har ingen kontroll på hva "vennen" din kommer til å si til han som leverte hasjen til din venn. Men vær trygg på at han kommer til å si hva som helst for å stille seg selv i godt lys og deg i et dårlig lys. Du risikerer både fengsel, rulleblad, narkogjeld og grisebank, ødelagt kne eller knivstikk i magen. Litt av en knipe du er i, og du trenger juridisk hjelp rett og slett.

Nå må du slutte å surre rundt på forumet og kontakte advokat. Har du i det hele tatt undersøkt reglene for fri rettshjelp? Og er det noen begrensninger på hvem du advokat du kan kontakte om du får fri rettshjelp? Det finnes kjente advokater som har store advokatparaksiser som sikkert kan ta saken. Får du innvilget fri rettshjelp så trenger du kun å betale en egenandel. Det er lav pris mtp at du kanskje får en vei ut av dette som ikke ender med at må i fengsel, eller får dealere på nakken.

Fri rettshjelp får du om du har under ca 250 000 kr i årsinntekt. Kanskje er det egne regler for saker med såpass lang strafferamme som besittelse av 2 kilo. Og hva tiltalen bli vet man ikke, kan hende de forsøker å dømme deg for salg.

Kanskje er det noen her som har benyttet fri rettshjelp som kan gi deg konkrete råd om reglene rundt gratis advokat, eller som har tips om hvem advokatfirma du bør kontakte.
Vis hele sitatet...
Jeg er for at ungdommen skal skjønne alvoret i kriminalitet og ikke glorifisere det, men det her er ekstrem overdrivelse. Kjempeknipe, masse problemer, narkogjeld, knivstikka i magen osv.. Nei as. Om det er sant at han ikke har rørt bagen eller vært innblanda så kan han ikke dømmes for en dritt. Gjelda er det den fulle kompisen som står for, det er han sitt stæsj og han som mista det, kunne like gjerne vært en fremmed kar sin bil enn en venns bil. Ja hvis han sier navnene til de som kompisen fikk bagen av, da kan det hende han risikerer knivstikking når han tyster på en av de store gutta, men å si det som det er i denne saken og kun nevne kompisen sin, ja det blir uvennskap, kanskje juling, men trolig ikke. Da er kompisen allerede i knipe og nytter ikke banke noen og true og ende opp med enda høyere straff. Og som sagt, han behøver ikke engang si navnet på kompisen, det holder å si at det er en annen unavngitt. Det er politiets oppgave å etterforske saken og finne bevis for at bagen er trådstarter sin og at han visste hva han hadde i bilen. Så lenge disse bevisene ikke finnes kan han ikke bli dømt. To kilo er heller ikke "såpass mye", det er småtterier, og man har rett på gratis advokat uansett inntekt i alle straffesaker der politiet står for anmeldelsen, som i dette tilfelle. Virker ikke som du har så mye peil på det du skriver om.
Hvis han sier at det er best for 'deg' om du ikke tyster på 'han' fordi de 'han' kommer til å tyste på er ''de farlige'', så kan du gitt omstendighetene fjerne deg selv ifra utregningen til politiet og gjøre 'han' til vedkommende ''de farlige'' kommer til å være sinte på, noe som ikke er tysting, men sannheten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er for at ungdommen skal skjønne alvoret i kriminalitet og ikke glorifisere det, men det her er ekstrem overdrivelse. Kjempeknipe, masse problemer, narkogjeld, knivstikka i magen osv.. Nei as. Om det er sant at han ikke har rørt bagen eller vært innblanda så kan han ikke dømmes for en dritt. Gjelda er det den fulle kompisen som står for, det er han sitt stæsj og han som mista det, kunne like gjerne vært en fremmed kar sin bil enn en venns bil. Ja hvis han sier navnene til de som kompisen fikk bagen av, da kan det hende han risikerer knivstikking når han tyster på en av de store gutta, men å si det som det er i denne saken og kun nevne kompisen sin, ja det blir uvennskap, kanskje juling, men trolig ikke. Da er kompisen allerede i knipe og nytter ikke banke noen og true og ende opp med enda høyere straff. Og som sagt, han behøver ikke engang si navnet på kompisen, det holder å si at det er en annen unavngitt. Det er politiets oppgave å etterforske saken og finne bevis for at bagen er trådstarter sin og at han visste hva han hadde i bilen. Så lenge disse bevisene ikke finnes kan han ikke bli dømt. To kilo er heller ikke "såpass mye", det er småtterier, og man har rett på gratis advokat uansett inntekt i alle straffesaker der politiet står for anmeldelsen, som i dette tilfelle. Virker ikke som du har så mye peil på det du skriver om.
Vis hele sitatet...

Sålenge kompisen nekter, noe det jo virker som han kommer til å gjøre. Så hvorfor i alle dager tror du at ts vil gå fri om han kommer med samme historie som står skrevet her?

Om det var så enkelt ville jo nesten ingen dømmes for besittelse. Da kunne de bare sagt, "det ekke mitt" og slengt ut et random navn på en de vet om.

Hovedproblemet med å si noe som helst uten advokat tilstede og uten å ha fått råd fra en med juridisk kompetanse er jo at han risikerer straff, og at kompisen kan gå fri.

Om kompisen nekter all skyld og nekter for å ha noe med baggen å gjøre, og razzia hos kompisen ikke gir resultat, da blir ts dømt. Det er for stor mengde til at politiet bare henlegger saken. Noen skal få svi vil det tenke, og ts var mannen de fersket med baggen i sin besittelse.

Evt. andre problemer, det er jo også utenfor ts sin kontroll. Det kommer an på paranoiaen til kompisen hans, eller hvilken historie han serverer til sine bakmenn. Vi ser jo at kompisen ikke har til hensikt å ta ansvar og melde seg eller tilkjennegi seg som gjerningsmann.

Da er det ikke veldig far out å tenke at den historien han vil servere sine bakmenn mtp på tapet av hasjen og dermed penger og kanskje også penger til bakmennene vil være i hans favør. Eller tror du at alle kriminelle alltid tar veloverveide valg, nøye vurdert for og imot og alltid i nykter tilstand?

At jeg lang på "kniv i magen" var jo bare et worst case scenario. Samme med at ts kan bli ansvarlig for tapet av de 2 kiloene. Det vet man ikke. Men at noen som blir tatt, dømt osv tidligere plutselig har fått narkogjeld å svare for i tillegg - uavhengig av om det var dem som faktisk var årsaken til tapet eller om de var involvert er vel heller ikke ukjent eller umulig.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å svare med litt motvekt til alle de i tråden som mener og tror at ts vil gå 100% fri straks han gir politiet navnet på kompisen. For at ts går helt fri, det har jeg svært dårlig tro på. For at det skal skje så må nesten kompisen innrømme skyld. Og hadde kompisen vært en real kar så hadde han jo i løpet av alle disse månedene som har gått meldt seg selv til politiet.

Uansett, rusede folk gjøre dumme ting. Og vi vet kompisen ikke har full kontroll på sitt rusbruk utifra tråden. Hvordan dette vil ende for ts om han bare slenger ut navnet på kompisen i avhøret vet hverken jeg eller du.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er sikker
Sorry, trykka på synonymt

Jeg er ganske så sikker på at jeg kommer til å bli dømt for dette, til tross for at jeg ikke hadde noe med det å gjøre, dersom han ikke vil ta skylda. Det var det advokaten min sa i dag tidlig.

Jeg er bare sur på han, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre noe. Å bli politi anmeldt for noe jeg ikke har gjort er skikkelig dritt og ødelegger fremtiden min.

Vurderer nå å snakke med dealeren og be han om å gi han ekstra hasj (som jeg skal betale) og så ringe politiet på han.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Vurderer nå å snakke med dealeren og be han om å gi han ekstra hasj (som jeg skal betale) og så ringe politiet på han.
Vis hele sitatet...
Og hva mener du skal komme ut av det? Tror du politiet rykker ut pga tulletelefoner om et kilo hasj? Og har du i det hele tatt egne penger til et kilo hasj som du vil kaste ut av vinduet og miste, bare fordi du er sur på kompisen din? Du er mere slange enn han jo når du helt bevisst vil sette han opp. Ta straffen du får som en mann og get over it. Nei livet ditt blir ikke ødelagt.
Kjip situasjon du har havnet i. Jeg ømmer med deg. Håper det løser seg så smidig som mulig.

Lykke til! :-)
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Kjip situasjon du har havnet i. Jeg ømmer med deg. Håper det løser seg så smidig som mulig.

Lykke til! :-)
Vis hele sitatet...
Tusen takk!

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Kjip situasjon du har havnet i. Jeg ømmer med deg. Håper det løser seg så smidig som mulig.

Lykke til! :-)
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og hva mener du skal komme ut av det? Tror du politiet rykker ut pga tulletelefoner om et kilo hasj? Og har du i det hele tatt egne penger til et kilo hasj som du vil kaste ut av vinduet og miste, bare fordi du er sur på kompisen din? Du er mere slange enn han jo når du helt bevisst vil sette han opp. Ta straffen du får som en mann og get over it. Nei livet ditt blir ikke ødelagt.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg hadde tatt det som en ‘mann’ dersom jeg hadde hatt noe med det å gjøre. Han glemte baggen sin ubevisst i bilen min, som jeg ikke visste var der. Skal jeg ta det som en ‘mann’ mens han får ikke noe som helst skyld?

Han driver jo med hasj, så kan ringe politiet på han når jeg ‘vet’ at han har hasj hjemme hos seg. Så får han som fortjent
Sist endret av DemographicXX14; 17. april 2020 kl. 16:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sålenge kompisen nekter, noe det jo virker som han kommer til å gjøre. Så hvorfor i alle dager tror du at ts vil gå fri om han kommer med samme historie som står skrevet her?

Om det var så enkelt ville jo nesten ingen dømmes for besittelse. Da kunne de bare sagt, "det ekke mitt" og slengt ut et random navn på en de vet om.

Hovedproblemet med å si noe som helst uten advokat tilstede og uten å ha fått råd fra en med juridisk kompetanse er jo at han risikerer straff, og at kompisen kan gå fri.

Om kompisen nekter all skyld og nekter for å ha noe med baggen å gjøre, og razzia hos kompisen ikke gir resultat, da blir ts dømt. Det er for stor mengde til at politiet bare henlegger saken. Noen skal få svi vil det tenke, og ts var mannen de fersket med baggen i sin besittelse.

Evt. andre problemer, det er jo også utenfor ts sin kontroll. Det kommer an på paranoiaen til kompisen hans, eller hvilken historie han serverer til sine bakmenn. Vi ser jo at kompisen ikke har til hensikt å ta ansvar og melde seg eller tilkjennegi seg som gjerningsmann.

Da er det ikke veldig far out å tenke at den historien han vil servere sine bakmenn mtp på tapet av hasjen og dermed penger og kanskje også penger til bakmennene vil være i hans favør. Eller tror du at alle kriminelle alltid tar veloverveide valg, nøye vurdert for og imot og alltid i nykter tilstand?

At jeg lang på "kniv i magen" var jo bare et worst case scenario. Samme med at ts kan bli ansvarlig for tapet av de 2 kiloene. Det vet man ikke. Men at noen som blir tatt, dømt osv tidligere plutselig har fått narkogjeld å svare for i tillegg - uavhengig av om det var dem som faktisk var årsaken til tapet eller om de var involvert er vel heller ikke ukjent eller umulig.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å svare med litt motvekt til alle de i tråden som mener og tror at ts vil gå 100% fri straks han gir politiet navnet på kompisen. For at ts går helt fri, det har jeg svært dårlig tro på. For at det skal skje så må nesten kompisen innrømme skyld. Og hadde kompisen vært en real kar så hadde han jo i løpet av alle disse månedene som har gått meldt seg selv til politiet.

Uansett, rusede folk gjøre dumme ting. Og vi vet kompisen ikke har full kontroll på sitt rusbruk utifra tråden. Hvordan dette vil ende for ts om han bare slenger ut navnet på kompisen i avhøret vet hverken jeg eller du.
Vis hele sitatet...
Nei altså det er politiets oppgave å kunne bevise sin påstand om at det er hans. Det må en grundig etterforskning til, og i en bil er det jo sant at kan ha mange passasjerer. I et hjem er det litt mer sånn "njæ det er jo bare du som har nøkkel hit og en venn har sannsynligvis ikke klart å gå inn på soverommet ditt og gjemt hasj i skapet ditt uten at du visste det, og vi fant dine fingeravtrykk på". Han kan ikke dømmes for omsetning eller noe av å bare ha det i bilen, i værste fall blir han dømt for transport, men her må forsvarer inn å angripe anklager. Hvem sitt DNA er på bagen, og er det andre bevis som elektroniske spor som viser at han kjente til bagen og innholdet. Ikke sant? Uansett vil de finne kompisens DNA på bagen og da sår det tvil om bagen er trådstarter sin. Så lenge retten lurer tja kan det være sant at en kompis glemte den i fylla, så kan han ikke dømmes. Dom skal kun settes når det ikke er noen som helst tvil. Det som kan komme ut av å navngi kompisen, selvom kompisen nekter, er at de gjennomfører razzia hos han for å finne andre bevis som knytter han til saken, blandt annet beslag og gjennomgang av telefonen hans, og evn se via basestasjoner om han har forflyttet seg samme sted samme tid som trådstarter. Alt handler om beviser. I værste fall dømmes trådstarter for medvirkning til transport, er ikke sikkert han går fri. Men er han ustraffet er det stor sjanse for at han får en betinget dom som i praksis betyr å gå fri, så lenge han ikke utfører ny kriminalitet da.

Håper du har fått deg en lærepenge nå ts om å ikke henge med kriminelle om du ikke vil havne i problemer. Det er mange som er uskyldig dømt fordi de var på feil sted til feil tid.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei altså det er politiets oppgave å kunne bevise sin påstand om at det er hans. Det må en grundig etterforskning til, og i en bil er det jo sant at kan ha mange passasjerer. I et hjem er det litt mer sånn "njæ det er jo bare du som har nøkkel hit og en venn har sannsynligvis ikke klart å gå inn på soverommet ditt og gjemt hasj i skapet ditt uten at du visste det, og vi fant dine fingeravtrykk på". Han kan ikke dømmes for omsetning eller noe av å bare ha det i bilen, i værste fall blir han dømt for transport, men her må forsvarer inn å angripe anklager. Hvem sitt DNA er på bagen, og er det andre bevis som elektroniske spor som viser at han kjente til bagen og innholdet. Ikke sant? Uansett vil de finne kompisens DNA på bagen og da sår det tvil om bagen er trådstarter sin. Så lenge retten lurer tja kan det være sant at en kompis glemte den i fylla, så kan han ikke dømmes. Dom skal kun settes når det ikke er noen som helst tvil. Det som kan komme ut av å navngi kompisen, selvom kompisen nekter, er at de gjennomfører razzia hos han for å finne andre bevis som knytter han til saken, blandt annet beslag og gjennomgang av telefonen hans, og evn se via basestasjoner om han har forflyttet seg samme sted samme tid som trådstarter. Alt handler om beviser. I værste fall dømmes trådstarter for medvirkning til transport, er ikke sikkert han går fri. Men er han ustraffet er det stor sjanse for at han får en betinget dom som i praksis betyr å gå fri, så lenge han ikke utfører ny kriminalitet da.

Håper du har fått deg en lærepenge nå ts om å ikke henge med kriminelle om du ikke vil havne i problemer. Det er mange som er uskyldig dømt fordi de var på feil sted til feil tid.
Vis hele sitatet...
Har skjønt det nå, og skal holde meg langt vekke fra sånne som hsn
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Vel, jeg hadde tatt det som en ‘mann’ dersom jeg hadde hatt noe med det å gjøre. Han glemte baggen sin ubevisst i bilen min, som jeg ikke visste var der. Skal jeg ta det som en ‘mann’ mens han får ikke noe som helst skyld?

Han driver jo med hasj, så kan ringe politiet på han når jeg ‘vet’ at han har hasj hjemme hos seg. Så får han som fortjent
Vis hele sitatet...
Han får skyld og straff om du namedropper han i avhør og de etterforsker han og finner de bevisene som jeg har skrevet om tidligere. Hvis det er sant som du sier så vil det ikke være noe problem for politiet å finne bevis på det. Det er selvfølgelig viktig at du ikke sier til han at du namedroppet han sånn at han sletter bevis og kaster simkortet sitt før politiet får beslaglagt telefonen.
Da har du forsvart deg selv, uten å bli en slange som setter opp kompiser. Om du gjør det kan man jo begynne å sannsynliggjøre knivstikk i magen osv mere. At han blir straffa i en annen sak som ikke har noe med bagen å gjøre har ikke noe å si for saken du er i nå uansett, og det hjelper faktisk ingen at to sitter i fengsel enn at én gjør det. Jeg skjønner at du er sur for at han ikke vil innrømme noe for politiet og la deg stå igjen som den skyldige når du ikke har noe med det å gjøre. Men det må være grenser på hvor hevngjerrig man skal være.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes du burde tyste og fortelle politiet alt om vennen og at han driver å selge hasj. Han blir dømt for besittelse og får som fortjener. Han har gitt langt f*** i deg så snitch på han som faen. Ødelegg livet
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg likte ideen din, gi han flere kilo hasj via dealeren hans, som han da sier at det er en gave fra han. Etter at han er hjemme med flere kilo hasj så er det bare å ringe på politiet for han så får de tatt mobilen sett meldingen og voilà, du er frikjent.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De her som tror politiet kommer til å ta DNA analyser av en bag i en så liten sak som det her har sett alt for mye CSI på TV.

DNA prøver tas i gjennopptak av drapssaker, for sikker identifisering av ofre i katastrofer, ikke for å fastslå hvem sin bag med hasj det er.
Sist endret av Dodecha; 17. april 2020 kl. 18:55.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De her som tror politiet kommer til å ta DNA analyser av en bag i en så liten sak som det her har sett alt for mye CSI på TV.

DNA prøver tas i gjennopptak av drapssaker, for sikker identifisering av ofre i katastrofer, ikke for å fastslå hvem sin bag med hasj det er.
Vis hele sitatet...
Har ikke svart på dette før nå, men politiet tok ikke DNA prøver av baggen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei altså det er politiets oppgave å kunne bevise sin påstand om at det er hans. Det må en grundig etterforskning til, og i en bil er det jo sant at kan ha mange passasjerer. I et hjem er det litt mer sånn "njæ det er jo bare du som har nøkkel hit og en venn har sannsynligvis ikke klart å gå inn på soverommet ditt og gjemt hasj i skapet ditt uten at du visste det, og vi fant dine fingeravtrykk på". Han kan ikke dømmes for omsetning eller noe av å bare ha det i bilen, i værste fall blir han dømt for transport, men her må forsvarer inn å angripe anklager. Hvem sitt DNA er på bagen, og er det andre bevis som elektroniske spor som viser at han kjente til bagen og innholdet. Ikke sant? Uansett vil de finne kompisens DNA på bagen og da sår det tvil om bagen er trådstarter sin. Så lenge retten lurer tja kan det være sant at en kompis glemte den i fylla, så kan han ikke dømmes. Dom skal kun settes når det ikke er noen som helst tvil. Det som kan komme ut av å navngi kompisen, selvom kompisen nekter, er at de gjennomfører razzia hos han for å finne andre bevis som knytter han til saken, blandt annet beslag og gjennomgang av telefonen hans, og evn se via basestasjoner om han har forflyttet seg samme sted samme tid som trådstarter. Alt handler om beviser. I værste fall dømmes trådstarter for medvirkning til transport, er ikke sikkert han går fri. Men er han ustraffet er det stor sjanse for at han får en betinget dom som i praksis betyr å gå fri, så lenge han ikke utfører ny kriminalitet da.

Håper du har fått deg en lærepenge nå ts om å ikke henge med kriminelle om du ikke vil havne i problemer. Det er mange som er uskyldig dømt fordi de var på feil sted til feil tid.
Vis hele sitatet...

Jeg vet ikke om det bærer noen frukter at vi fortsetter å diskutere akkurat dette, men å tro at det blir veldig vanskelig for politiet å få ham dømt for etter eller annet når han ble fersket med 2 kilo hasj i bilen er i beste fall naivt. Hva de klarer å få ham dømt på vil jo tiden vise. Men mannen trenger jo en advokat. Og han trenger juridisk bistand nå, FØR han går i avhør og prater seg skikkelig fast.

Det er jo også litt tullete av både meg og deg og diskutere evt. beviser. For hva vi mener betyr jo null. Det er retten som avgjør. Og fakta idag er at ts ble fersket med 2 kilo hasj. For å ha beste sjanser til å komme ut av dette uten for stort tap på alle tenkelige måter er advokat veien å gå. Alt annet er lottospill med egen fremtid og rulleblad.

Nei en betinget dom er på ingen måter å "gå fri". Det betyr at han slipper soning i fengselfengsel. Men hans planer, drømmer og håp vil for lang tid fremover måtte justeres i forhold til at han er straffedømt og kriminell. Selv med en betinget dom er han narkodømt. Soning er vel uansett det største problemet, enten det er noen måneder i fengsel, fotlenke eller betinget dom. Det er ALT som evt. følger dommen som er virkelig kjipt. En dom er ikke verdens undergang, men det vil lukke noen dører for fremtiden. Det er likevel mulig å leve et fullverdig liv uansett utfall i denne saken.

Sitat av DemographicXX14 Vis innlegg
Sorry, trykka på synonymt

Jeg er ganske så sikker på at jeg kommer til å bli dømt for dette, til tross for at jeg ikke hadde noe med det å gjøre, dersom han ikke vil ta skylda. Det var det advokaten min sa i dag tidlig.

Jeg er bare sur på han, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre noe. Å bli politi anmeldt for noe jeg ikke har gjort er skikkelig dritt og ødelegger fremtiden min.

Vurderer nå å snakke med dealeren og be han om å gi han ekstra hasj (som jeg skal betale) og så ringe politiet på han.
Vis hele sitatet...

Huff det er jo akkurat slike ting du må prate med advokaten din om. Nå må du ikke gjøre noen ting i affekt bare fordi kompisen din er drittsekk og nekter i ta skylden. Da graver du deg kanskje ennå mer ned i det hullet du sitter i nå.

Veldig bra at du har vært hos advokat. Bruk den mannen for alt han er verdt fremover. Ikke gjør noe i denne saken uten å snakke med advokaten først. Inkludert planer om hevn, eller planting av stoff eller å forsøke å få ham tatt i razzia.

Om du feks er under span og politiet finner ut at du har kontakt også med bakmenn så blir det brått ennå vanskeligere for deg å komme deg ut av dette.
Sist endret av _abc_; 17. april 2020 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg vet ikke om det bærer noen frukter at vi fortsetter å diskutere akkurat dette, men å tro at det blir veldig vanskelig for politiet å få ham dømt for etter eller annet når han ble fersket med 2 kilo hasj i bilen er i beste fall naivt. Hva de klarer å få ham dømt på vil jo tiden vise. Men mannen trenger jo en advokat. Og han trenger juridisk bistand nå, FØR han går i avhør og prater seg skikkelig fast.

Det er jo også litt tullete av både meg og deg og diskutere evt. beviser. For hva vi mener betyr jo null. Det er retten som avgjør. Og fakta idag er at ts ble fersket med 2 kilo hasj. For å ha beste sjanser til å komme ut av dette uten for stort tap på alle tenkelige måter er advokat veien å gå. Alt annet er lottospill med egen fremtid og rulleblad.

Nei en betinget dom er på ingen måter å "gå fri". Det betyr at han slipper soning i fengselfengsel. Men hans planer, drømmer og håp vil for lang tid fremover måtte justeres i forhold til at han er straffedømt og kriminell. Selv med en betinget dom er han narkodømt. Soning er vel uansett det største problemet, enten det er noen måneder i fengsel, fotlenke eller betinget dom. Det er ALT som evt. følger dommen som er virkelig kjipt. En dom er ikke verdens undergang, men det vil lukke noen dører for fremtiden. Det er likevel mulig å leve et fullverdig liv uansett utfall i denne saken.




Huff det er jo akkurat slike ting du må prate med advokaten din om. Nå må du ikke gjøre noen ting i affekt bare fordi kompisen din er drittsekk og nekter i ta skylden. Da graver du deg kanskje ennå mer ned i det hullet du sitter i nå.

Veldig bra at du har vært hos advokat. Bruk den mannen for alt han er verdt fremover. Ikke gjør noe i denne saken uten å snakke med advokaten først. Inkludert planer om hevn, eller planting av stoff eller å forsøke å få ham tatt i razzia.

Om du feks er under span og politiet finner ut at du har kontakt også med bakmenn så blir det brått ennå vanskeligere for deg å komme deg ut av dette.
Vis hele sitatet...
Ja, er enig der. Skrev det imens jeg var sur. Tenker klart nå og skal ikke plante noe på han. Det er bare så dritt at jeg må få skylda for noe han gjorde. Satset på å ha et rent rulleblad, og studerer for tiden til å bli en siviløkonom ved NTNU. De har tenkt til å ta en prat med meg angående det hele. Håper ikke de sparker meg ut elns

Har så lyst til å ta hevn på han for å ødelegge for meg. En ekte venn hadde innrømmet til politiet og sagt hvem sin bagg det egentlig var.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg vet ikke om det bærer noen frukter at vi fortsetter å diskutere akkurat dette, men å tro at det blir veldig vanskelig for politiet å få ham dømt for etter eller annet når han ble fersket med 2 kilo hasj i bilen er i beste fall naivt. Hva de klarer å få ham dømt på vil jo tiden vise. Men mannen trenger jo en advokat. Og han trenger juridisk bistand nå, FØR han går i avhør og prater seg skikkelig fast.

Det er jo også litt tullete av både meg og deg og diskutere evt. beviser. For hva vi mener betyr jo null. Det er retten som avgjør. Og fakta idag er at ts ble fersket med 2 kilo hasj. For å ha beste sjanser til å komme ut av dette uten for stort tap på alle tenkelige måter er advokat veien å gå. Alt annet er lottospill med egen fremtid og rulleblad.

Nei en betinget dom er på ingen måter å "gå fri". Det betyr at han slipper soning i fengselfengsel. Men hans planer, drømmer og håp vil for lang tid fremover måtte justeres i forhold til at han er straffedømt og kriminell. Selv med en betinget dom er han narkodømt. Soning er vel uansett det største problemet, enten det er noen måneder i fengsel, fotlenke eller betinget dom. Det er ALT som evt. følger dommen som er virkelig kjipt. En dom er ikke verdens undergang, men det vil lukke noen dører for fremtiden. Det er likevel mulig å leve et fullverdig liv uansett utfall i denne saken.




Huff det er jo akkurat slike ting du må prate med advokaten din om. Nå må du ikke gjøre noen ting i affekt bare fordi kompisen din er drittsekk og nekter i ta skylden. Da graver du deg kanskje ennå mer ned i det hullet du sitter i nå.

Veldig bra at du har vært hos advokat. Bruk den mannen for alt han er verdt fremover. Ikke gjør noe i denne saken uten å snakke med advokaten først. Inkludert planer om hevn, eller planting av stoff eller å forsøke å få ham tatt i razzia.

Om du feks er under span og politiet finner ut at du har kontakt også med bakmenn så blir det brått ennå vanskeligere for deg å komme deg ut av dette.
Vis hele sitatet...
Og jeg vet at han røyker hasj ganske ofte, og at han møter dealeren sin på lørdager (med mindre han har bytta dag elns). Vil si det til politiet så kan han få som fortjent
Sist endret av DemographicXX14; 17. april 2020 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
De her som tror politiet kommer til å ta DNA analyser av en bag i en så liten sak som det her har sett alt for mye CSI på TV.

DNA prøver tas i gjennopptak av drapssaker, for sikker identifisering av ofre i katastrofer, ikke for å fastslå hvem sin bag med hasj det er.
Vis hele sitatet...
Eller så har du sittet for mye på datamaskinen. Jeg har selv erfart at politiet har tatt fingerprints/DNA av en en bunke kontanter på ~50k. DNA/fingerprints av en kloss er trivielt for politiet i 2020. Har jeg kilder? Nei.

Har også fått oppført DNA-profil av meg selv etter jeg ble tatt med 40 gram hasj for 8 år siden.

Edit; Jeg ble altså kontaktet av politiet med spørsmål om hvordan mitt fingeravtrykk hadde havnet på noe av kontantene i en bunke på rundt 50k. Politiet gjør som de vil og jeg frykter vi er på vei mot å bli en politistat.

OT: Det er ikke snakk om "snitching" når du er helt uskyldig og ikke har noe med saken og gjøre. Kompisen din er et rasshøl. Med det sagt så er framtiden din langt fra "ødelagt" hvis du skulle få en hasjdom på rullebladet.
Sist endret av mr_rager; 18. april 2020 kl. 00:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det du sier stemmer, så vil jeg anbefale deg å ta opp samtale med «kompisen» din på telefonen din, hvor du får han til å innrømme at det er han sitt.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sålenge kompisen nekter, noe det jo virker som han kommer til å gjøre. Så hvorfor i alle dager tror du at ts vil gå fri om han kommer med samme historie som står skrevet her?

Om det var så enkelt ville jo nesten ingen dømmes for besittelse. Da kunne de bare sagt, "det ekke mitt" og slengt ut et random navn på en de vet om.

Hovedproblemet med å si noe som helst uten advokat tilstede og uten å ha fått råd fra en med juridisk kompetanse er jo at han risikerer straff, og at kompisen kan gå fri.

Om kompisen nekter all skyld og nekter for å ha noe med baggen å gjøre, og razzia hos kompisen ikke gir resultat, da blir ts dømt. Det er for stor mengde til at politiet bare henlegger saken. Noen skal få svi vil det tenke, og ts var mannen de fersket med baggen i sin besittelse.

Evt. andre problemer, det er jo også utenfor ts sin kontroll. Det kommer an på paranoiaen til kompisen hans, eller hvilken historie han serverer til sine bakmenn. Vi ser jo at kompisen ikke har til hensikt å ta ansvar og melde seg eller tilkjennegi seg som gjerningsmann.

Da er det ikke veldig far out å tenke at den historien han vil servere sine bakmenn mtp på tapet av hasjen og dermed penger og kanskje også penger til bakmennene vil være i hans favør. Eller tror du at alle kriminelle alltid tar veloverveide valg, nøye vurdert for og imot og alltid i nykter tilstand?

At jeg lang på "kniv i magen" var jo bare et worst case scenario. Samme med at ts kan bli ansvarlig for tapet av de 2 kiloene. Det vet man ikke. Men at noen som blir tatt, dømt osv tidligere plutselig har fått narkogjeld å svare for i tillegg - uavhengig av om det var dem som faktisk var årsaken til tapet eller om de var involvert er vel heller ikke ukjent eller umulig.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å svare med litt motvekt til alle de i tråden som mener og tror at ts vil gå 100% fri straks han gir politiet navnet på kompisen. For at ts går helt fri, det har jeg svært dårlig tro på. For at det skal skje så må nesten kompisen innrømme skyld. Og hadde kompisen vært en real kar så hadde han jo i løpet av alle disse månedene som har gått meldt seg selv til politiet.

Uansett, rusede folk gjøre dumme ting. Og vi vet kompisen ikke har full kontroll på sitt rusbruk utifra tråden. Hvordan dette vil ende for ts om han bare slenger ut navnet på kompisen i avhøret vet hverken jeg eller du.
Vis hele sitatet...
DNA er det som vil få frikjent TS. Ville bare tystet han rett ut, be de ta DNA. Snakk med han dealeren siden du sa det var en bekjent. Fortell situasjonen og at du kommer ikke til å ta dette på deg selv, da han var idiot og glemte 2kg i bilen din. Du kan også si at han trua med å tyste på dere om jeg anga han, så det må dere snakke med han om. Dette er ingen venn, å miste dette søppelet ut av livet ditt er noe du burde gjort for lenge siden. Dere er ikke venner bare pga begge fra samme sted. Fyren er et jævla egoistisk rasshøll som ikke har kommet frem å tatt tilståelsen frivillig. Det er det enhver normal oppegående person hadde gjort uansett om man er kriminell. Han her er bare en idiot som aldri kommer til å oppnå noe pga egoisme. Se hva du får til å få av skriftlige bevis ved å chatte med han. Skriv at du tar ikke dette fallet her for han, om han virkelig vil være din kompis går han og tilstår det ellers blir han dømt uansett på DNA og andre omstendigheter/vitner kan du si.