Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5828
Hei. lurer litt på hvordan LM kolonna fungerer (Hjemmebrent) har prøvd det men det renner jo sprit som bare faen. fikk med en slange klemme som stanser farta så d bare drypper 2 drypp i gangen. Men da fyller slangen seg opp å det er vell ikke helt bra det heller?

https://www.google.com/search?q=LM+K...uJaiHjM:&vet=1
Sist endret av DoktorUglover; 9. juni 2019 kl. 06:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sett klemma så høyt opp på slangen som mulig, nærmest kjøleren.
også stille den inn til 2 dråper i sekundet, sånn ca.? blir ikke jævlig høyt trykk til slutt da?

har bare en kokeplate så det er noen grader over det optimale.
https://homedistiller.org/forum/view...p?f=46&t=13265

Den linken burde dekke det meste du lurer på.
Trykk? Om du har en lm så skal den være ventilert til atmosfære der hvor kolonna er på sitt høyeste.

Hva mener du med at kokeplata er noen grader over det optimale?
Mener det at kokeplata på trinn 2 gir for høy temp. så kommer en del i gangen. skulle vært 5-10 grader mindre.
Kokeplata styrer ikke tempen, den styrer kun om det koker eller ei, og hvor hardt det eventuelt koker.
koker isåfall litt i overkant. har prøvd å peise på med kjølevann for å få ned tempen. hjelper ikke.
Effekten du koker med, eller hvor hardt du kjører kjølevannet har ingen innvirkning på temperatururen du leser av i toppen av kolonna.

Det som bestemmer den, er sammensettingen av de forskjellige alkoholene som er i dampform oppe ved temperaturproben. Du kan ikke styre temperaturen.
Den er som den er.

Dette er helt grunnleggende kunskap som burde sitte før en begynner og leke seg med destillasjon. Anbefaler deg at du leser deg endel opp på ement før du går videre. Ikke meningen og fremstå som frekk, det er godt ment.
Sist endret av per-ulv; 9. juni 2019 kl. 14:48.
hvilken temperatur har dere på kjølevannet som kommer ut? lunket eller kaldt?
Leste du liken jeg postet?
3 ganger.
Da tror jeg du skal lese en gang til. Det står tydelig svar på det du spurte om, samt en hel del andre ting du sikkert ikke visste du lurte på..
vannskelig å følge stegene når jeg ikke har temp måler i toppen. er bare en plast tapp som det er borra hull i, som det står en tre pinne nedi.

får ut 94%-95 sånn som jeg har stilt det inn nå. men lukter ikke sæli godt.
Så kjøp en egnet tempprobe, sur den godt med gjengeteip og stapp i hullet. Tempmåler er ikke et must, smak og lukt er dine viktigste hjelpemidler. Når det er sagt synes jeg tempavlesning er greit og ha. Det forteller meg hvor jeg er destillasjonsprosessen, men det er noen som kommer med erfaring.

At spriten ikke lukter godt kan være mangt. Men tipper du ikke lar kolonna stå og stabilisere seg før du begynner og ta ut produkt. Raten du tar ut produkt med, kvalitet på sats, isoler Vs uisolert kolonne, ren kolonne, osv.
Kolonna er ikke isolert, den er ren tar ut ca 3 dråper i sekundet. men følger den guiden til punkt å prikke nå, så får vi se.
Prøv og start med det. Viktigste er og la den stå og stabilisere seg før du begynner å ta ut produkt.
Lukt er ikke kritisk i utgangspunktet. Klart jo renere du får prosessen jo mindre jobb. Men du kan alltid brenne en gang til eller to.
Samt at siling i kull egentlig er obligatorisk får å få kvaliteten helt topp.
Tingen er at en LM uten SPP tar tid og destillere med om en skal holde seg til noen dråper i sekundet. Anbefaler TS og lære seg utstyret og kjenne, gjøre en god jobb så kan en enkelt slippe unna med en brenning, og det uten kullfiltrering. My 2 cents.
SPP og TS??? hva står det for?

produkte som kommer ut nå er helt ok. Men må nok brennes en gang til. Eventuelt prøve å koble til en effekt regulator til kokeplata se om det utgjør noe.
SPP = spiral prismatic packing. Noe av det det bedre kolonnefyllet en kan få tak i.
TS = trådstarter, det er deg det.
SPP så jo heftig ut men dyrt. bruker selv Copper mesh og Rash Rings
Har SPP selv. Det fungerer, men er så absolutt ikke nødvendig. Før jeg fikk tak i SPP kjørte jeg met gryteskrubber. Fungerte det og.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Har ikke erfaring med LM kolonne men kan nok likevel gi deg noen tips.

* Vær sikker på at du ikke har thermostat i kokeplata de. Isåfallmå den bypasses e.l.
* Er stigrøret ditt 2tommer tykt ca så burde du ha en effekt på kokeplata på minimum 1500w så lenge du ikke har pakket kolonnefyllet for hardt. Kan hebde du kan gå helt opp mot 2000w også. Jo mer effekt du kan kjøre på uten at kolonna de druker=bedre sprit. Jeg ville prøvd først på ca 1500w.
* Isoler stigrøret ditt med en slags rørisolasjon som tåler varme.
* lukk igjen ventilen helt der du tar ut sprit før du starter oppvarmingen men vær sikker på at kolonna de er ei LM og at den er ventilert ut toppen slik den skal for det skal ikke bygge seg opp trykk i koka. Da blir det ei bombe. Ville bare brukt 1500w helt fra starten av. Ha vannkjøling så det renner som en kraftig pissestråle.

Når du når oppkok vil du kjenne at kolonna begynner å bli varm i bunnen og som jobber seg oppover helt til den møter kjølespiralen, her skal du bare la den stå slik å koke i minst 1 time. Samme effekt hele tiden men du kan justere kjølingen så vannet som kommer ut er sånn typ 20 grader ca. Ihvertfall spe på mer hvis det er for varmt.

Når det har gått 1-2 timer stabilisering så kan du åpne ventil for å ta ut sprit forsiktig og juster åpningen så det kommer ca 1 dråpe i sekundet for å ta ut heads uten å destabilisere kolonna. Dette lukter og smaker her. Det tar tid å ta ut heads sent, men det lønner seg.

Vet ikke hvor mye sats du brenner men på 25 liter sats bør du ikke få ut så mye mer enn 0,5 liter heads før det kommer ren sprit. Smak og lukt. Når det kommer ren sprit er det bare å åpne opp så det renner ut av kolonna de. Men gjør det gradvis og sjekk hvor mye du kan åpne før prosenten ikke klarer å holde 96 lengre.

Har du produsert litt god sprit er det lurt å slå det over på en annen dunk så ikke det blir forurenset av tailsen på slutten. Her er det fint med thermometer litt lengre nedpå kolonna. Med en gang den begynner å stige der så kan man strupe igjen uttalet mer for å ta ut det gjenværende i stigrøret og til slutt stenge helt.
har ei 2000w koke plate som det ikke er termostat på. Har fått kobla på trinnløs effekt regulator nå. så skal prøve med den.

ligger på ca 20-22 liter sats. bruker alltid å ta ut 1 halv litern.

kolonna er akkurat sånn som på denne tegningen. https://www.google.com/imgres?imgurl...AcwBw..i&w=296


ventilen i toppen er en hardplast lokk/tapp med et hull i som det står en trebit i. som nevnt tidligere.

etter mye prøv å feile så tenkte jeg å prøve å kjøre apparate etter tempen på kjøle vannet, nå ble det endelig mye mindre lukt å ligger på 95%. tok å fant fram en halv liters glass flaske å pytta kjølinga oppi den, også en temp måler som jeg sikkert kunne brukt inne i apparate.

ligger på ca 35 grader, går noe opp å ned. vært oppe i nesten 40 og så går det ned til 27 også opp igjen til 30-35.

så det går hvertfall rette veien. hva er det dere har i toppen av kolonna? (ventil)

noen som destillerer vannet man bruker til å blande ut spriten med forresten? spør mye jeg nå, men bedre å spørre en gang for mye enn for lite :P
Sist endret av DoktorUglover; 13. juni 2019 kl. 04:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har aldri brent sprit selv, men vet jo om folk som har drevet med slikt. Ut fra hva jeg har forstått, er det anbefalt å koke vannet før man blander det i spriten, men har ikke hørt om at man skal destillere vannet, men godt mulig det gjør at man sitter igjen med renere vann, personlig synes jeg det høres litt overkill ut. Dersom man produserer i stor skala og leverer sprit til vinmonopolet, så har det kanskje noe for seg, men til vanlig hjemmebrent tror jeg du kommer langt med bare å koke vannet.
ja får tenke på strøm å vann regninga å.
Går kanskje å bruke filtreringsløsning slik at du filtrerer vannet du blander ned med? Mange typer å velge mellom og noen har jo tilogmed UV bestråling av vannet som skal sikre ennå mer. Akkurat det blir kanskje overkill men filter kan jo være et greit alternativ til jobben med å koke vannet?