Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2928
Når jeg scroller er det svarte ruter, noen små, noen brede, som flimrer over skjermen, og noen blir værende. Det er kun på visse sider; her inne på forumet (men ikke på akkurat denne siden jeg skriver på nå), på Facebook, på Nespresso-siden, og sikkert flere. Ikke på Aftenposten eller Netflix.

Kjørte antivirus og Spybot, men de fant ikke noe rart.

Jeg er en av landets minst datakyndige, og trenger en skikkelig pedagogisk forklaring hvis noen vil avsette tid til å hjelpe meg. Blir veldig takknemlig!

På forhånd takk!
Hørtes...Rart ut. Er en stund siden jeg har feilsøkt på datamaskin, men det høres i grunn ut som at skjermkortet ditt er på vei til å ta kvelden, men når du nevner at det bare er visse sider så blei jeg litt i tvil der og. Du har ikke noen nye utvidelser lagt til i nettleseren din? Feks adblock, ikke at dette ville gjort det du nevner men lignende programmer jeg snakker om.

Når jeg sjekker om det er snakk om et problem med hardware (innmaten i pc'n din) eller software relatert (alt av programmer) Så starter jeg datamaskinen i sikker-modus. Du må selvsagt ha tilgang på nett for å sjekke om ditt problem vedvarer. Hvis det flimrer, så er det nok snakk om ett hardware problem, mest sannsynlig skjermkortet ditt som nevnt tidligere. Er det ikke det? Vel, da er det bare å gjette seg frem med avinstalleringer og eventuelt reformatere. Du kan også sjekke at programmer som flash er oppdatert, samt drivere på nettverkskortet ditt.

For å hjelpe deg litt videre; her er link på hvordan man starter datamaskinen i safe-mode på Windows 10, du kan selvsagt bare legge til "Safemode *ditt operativsystem*" og søke etter det på google.

https://support.microsoft.com/en-us/...c-in-safe-mode

Du må trykke på "show more" litt lenger nede for å se step by step hvordan man starter i safe mode.

Skal du sjekke om grafikkkortet ditt trenger nye drivere, så følger du den guiden her:

https://www.cisco.com/c/en/us/td/doc...pc_kb_540.html

Også søker du på "*Grafikkkortnavn* latest driver", kan hende du trenger en guide på å installere nye drivere, da kan du søke på "How to install new graphics card driver"

En annen ting, prøv å bruk en annen nettleser, kan være den som er fucked og. Prøv det først.
Sist endret av Marriese; 1. mai 2018 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Engler!
Tusen takk for ditt grundige svar. Jeg skal prøve det du sa. Hvis det er skjermkortet regner jeg med at jeg må ta en tur til stedet hvor jeg kjøpte pc-en og kjøpe nytt. Haff.

Ikke nye utvidelser de siste dagene; i hvert fall ikke noe jeg har gjort aktivt.

Prøver å legge ved skjermdump av hvordan det ser ut. Det kom en svart rute da jeg scrollet nedover googlesøkeresultat også. Hadde jeg hatt vrangforestillinger, ville jeg trodd noen var ute etter meg, for plutselig flimrer det av kjempemange ruter, og de viser seg i ulike mønstre.

Sist endret av Navle Loe; 1. mai 2018 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er et kjent chrome problem..
Altså nettleseren din, prøv en annen fks opera
Takk for tips! Må vedkjenne at jeg liker Chrome og aldri har opplevd det med rutene før, så tanken på å bytte er nesten litt skummel, men jeg skal sjekke det ut. Vet du hva som er grunnen til at de dukker opp?
Grunnen vet jeg ikke, men veldig mange versjoner av chrome så har dette blitt rapportert...
Løsningen har da vært som regel å downgrade til tidligere versjon og problemet har løst seg

Noen forslag her

https://support.google.com/chrome/fo...JZ4CFu0/?hl=en
Sist endret av gekko4u; 1. mai 2018 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Det kan hende at dette skjer fordi du har "feil" innstilling på hardware acceleration i Chrome. Du kan teste om problemet løser seg ved å endre denne innstillingen.

Trykk ned menyen øverst i høyre hjørne, og velg Innstillinger. Rull helt nederst og trykk Avansert. Dette skal gi deg tilgang til flere innstillinger lengre ned, så igjen - rull helt til bunns. I en av de nederste kategoriene så skal det være et alternativ som heter noe sånt som "Bruk maskinvareakselerasjon når det er tilgjengelig". Prøv å endre denne. Hvis den er på, slå den av, og hvis den allerede er av, slå den på. Restart Chrome og se om problemet er løst.
Ah. Som nevnt over ja, nettleser. Og bare hyggelig, hvis det er et kjent problem så er det jo heldigvis ikke skjermkortet, da dette er absolutt en av de dyrere delene på en datamaskin. Ha en fin dag, og bare send PM om det skulle være noe annet.
Tusen takk til alle som har svart!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg havnet der, men det var i alle fall en side som foreslo å tilbakestille Windows, så den siste timen har jeg gjort det.

Jeg blir svimmel av å lese resultatet av tester for beste nettleser, men fikk med meg at Chrome tar stor plass, og det er kanskje ikke så heldig ettersom jeg har en liten pc hvis vifte blir spinnvill hele tiden. Jeg bruker internett til temmelig lite avanserte ting, tror jeg. - Leser aviser og andre artikler, sjekker facebook og mail, ser på Netflix og YouTube, og hører på podcast. Spiller ikke dataspill, og gjør ikke noe haitekk.

I en test fra 2013 blir det sagt at Chrome (utenom Safari) bruker minst minne på å ha flere faner oppe. Kanskje Chrome får en ny sjanse nå som pc-en er tilbakestilt. Kommer rutene, bytter jeg.
Sist endret av Navle Loe; 1. mai 2018 kl. 04:04.
Helt unødvendig å reinstallere hele OS'et for dette!

Er ganske så sikker på at dette er grunnet grafikk kortet. Prøv så disable Hardware acceleration i Chrome og oppdater alle drivere, spesielt grafikkkort driveren.
Alltid gøy å se hvor utrolig sakte noe går fra 9% til 13%! Det var sikkert unødvendig, men nå er det gjort.

Med antagelse om at AMD Radeon HD7500G er grafikkortet, har jeg nå lastet ned et program som vil si fra når det finnes oppdateringer. Det heter AMD Driver Autodetect.

Siden jeg ikke er flink med data, ønsker jeg liksom at alt skjer automatisk; at jeg blir minnet om at jeg skal oppdatere noe, og at jeg kan trykke på en knapp uten å skjønne noe, men så blir det bedre. Jeg har vært dårlig til å gjøre det man selv kan gjøre for å holde pc-en brukbar. Hvor ofte bør man oppdatere drivere, da?

Tusen takk for all hjelp!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Litt seint svar kanskje, men en god regel er å oppdatere drivere hvis du oppdager problemer der den kan väre involvert, eller hvis du har dårligere ytelse enn du burde i et program som bruker driveren mye.