Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 16748
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Her er det jeg også har hørt at kan være årsaken til at man går ned i vekt ved å kutte ut/ned karbohydrater. At man blir forsynt/mett før man har nådd samme kcal-nivå på måltidet.

Da har jeg et spørsmål. Er ikke det bare helt fantastisk da?
Hvorfor i alle dager skal vi få folk til gå på sultedietter av knekkebrød og ris når vi heller kan be dem spise brokkoli og rent kjøtt og samtidig spise seg mett.

Fedon og Atkins må hedres for deres bidrag til tankegang om dietter. Jeg har ikke lest noen som helst forklaring fra de om hvordan ting fungerer, samtidig så føler jeg ikke at forklaringen av metthet ødelegger deres filosofi.

Vi lever i et land der folk overspiser, og i tillegg er det karbohydrater. Da legger man på seg, og det er det mange av oss som gjør.

Skulle ønske våre matvaner var mer fokusert på bønner og rent kjøtt slik at det var lettere å spise seg god og mett uten å tenke på vekten. I stedet har de aller fleste middager på bordet som ikke gjør folk mett nok, og er kaloribomber:
- Kjøttdeig og pasta
- Pølser og potetstappe
- Grandiosa
- Kylling og ris
Vis hele sitatet...
Joda, det er jo det. Jeg er bare imot alt Atkinson serverte som fakta ved siden av prisippene sine. Han forsøkte å fremstå som en revolusjonist så og si innenfor slanking. Som prinsipp passer det veldig godt i dagens samfunn, det eldgamle "juice og korn"-kostholdet er ihvertfall et underlegent alternativ.

Samtidig synes jeg atkinsons, dog med litt karbhydrater er et bedre alternativ. Mange begynner etterhvert å slite med bieffekter av ingen karbohydrater etterhvert.
Ser at det forrige innlegget ble litt tvetydig - det er arv fra miljø jeg snakker om. Fedme arves omtrent slik trygd arves, dårlige vaner og holdninger fra foreldre spiller inn i stor grad.

Barn går gjennom ti år med obligatorisk skole her i landet. Hvorfor noen skal kunne gå alle disse årene og pådra seg et vektproblem uten at noen griper inn, synes jeg virker helt fjernt i et så velstående land som Norge.

Jeg vet ikke hvordan det utføres i dag, men da jeg gikk på ungdomsskolen var kostholdsundervisningen mildt sagt laber. Synes det burde introduseres et fag som tar kosthold seriøst, men som også handler en del om velvære. Her burde for eksempel slanking være en del av pensum. Ikke for å oppfordre noen til å slanke seg, men for å få frem at slanking ikke handler om å slutte å spise eller bare spise tåpelige slankeprodukter. Det handler som regel om fysisk trening og et normalt sunt kosthold! Et annet tema bør være om påvirkning fra media og reklame, der barn skal få et mer realistisk syn på utseendet sitt og andres. Denne videoen ville vært et godt tilskudd til den delen av pensumet. Tanken er at faget skal hjelpe til å gi folk selvfølelse og velvære, i en verden av reklame og andre impulser som prøver å gjøre folk ulykkelige for å kjøpe mer produkter.

Sammen med et varmt måltid og tilgang på frukt vil dette legge et veldig god grunnlag for mange, som de igjen kan videreføre til sine barn. La oss ta det enda litt lenger også: Videregåendeelever skal naturlig nok ha mer ansvar og frihet, men det betyr ikke at det er lurt å gjøre brus lett tilgjengelig for dem heller. At Coca-Cola får lov til å sette opp automater på skolene er egentlig helt forkastelig. Først og fremst er det ikke sunt, men sukker og koffein gjør ikke akkurat underverker for skolejobbingen. Tanken er at gode vaner fra barne- og ungdomsskolen skal hindre elevene fra å dra helt til butikken for å kjøpe brus istedet.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Det er jo det som er hele poenget da, indrefilet med bakt tomat og kesam pesto innholder færre kcal enn
grandiosa

Unskyld jeg mente ikke 6o% pollysakkarider med monosakkarider i tilegg, men et total konsum av 6o% sakkarider,
da med så høyandel av pollysakkarider som mulig
Vis hele sitatet...
'

Det er vanlig å støtte dette 60/20/20 kostholdet, men faktum er at det ikke har noe å gjøre hos den moderne stillesittende Nordmann. For barn dog skal det fungere fint - om de leker. Stillesittende barn må få kostholdet sitt tilpasset, det er hele grunnlaget i diskusjonen.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Innlegget ditt til tommen vil jeg gjerne ha utdypet, hva 20 gram snop gir av helsefarer kan jeg ikke svare på selv engang. Eneste jeg vet er at problemet med snop som regel er blodsukkertoppen, og det påfølgende insulinhoppet, noe som ikke vil være et problem når inntaket er så lavt.
Vis hele sitatet...
Gikk jeg glipp av noe? Ser ingen steder at det står 20gram. Nå eier jeg ikke en eneste pose godteri, så jeg kan ikke lage et eksempel med hvor mye sukker tyve gram av noe som helst inneholder. 30g Weetos inneholder 8,7g sukker og jeg ser ikke for meg at vanlig godteri inneholder noe mindre.

Sukker er dessverre ikke det største problemet i mye av godteriet som blir favorittvisert blant barn som kommer med rare konsistenser, kunstig smak og farge.
Altfor lite karbo er jo direkte helsefarlig... jeg er enig i at vi spiser for mye karbo, hvertfall raske karbohydrater, men det finnes en gyllen vei her også. Kroppen og spesielt hjernen trenger karbohydrater for å fungere optimalt, men det er ikke sunt med de store svingningene i blodsukkeret som vi får av raske karbohydrater. Jeg tror de fleste hadde kommet langt ved å bare bytte ut brød med grovt brød, pasta med fullkornspasta, ris med natur/brun ris osv. Dette er små tiltak som alle kan gjøre og som ikke nødvendigvis koster ræva av tid og penger (om produktene bare ble litt mer tilgjengelige i Norge også så hadde vi kommet langt). I tillegg til at karbohydratene blir av den trege sorten så får man litt ekstra fiber også av fullkornsprodukter og ofte mer mineraler. Jeg synes også det smaker bedre, men det er en vanesak, mange som ikke liker forandringen i konsistensen i begynnelsen. Hadde en venn som gikk på ketalyse (?) lav-karbo og hun gikk ned 25 kilo (!), men hun ødela også funksjoner i nyrene/leveren så nå må hun være kjempeforsiktig ved bruk av p-piller (økt risiko for leverfeil) noe som er litt leit. Det var faktisk legen som hadde anbefalt henne å gå på denne kuren og det var samme lege som sa unnskyld etterpå siden han forstod det slik at hennes problemer var direkte knyttet til å ha gått så lenge på kuren. Det er ikke alle som takler en lav-karbo diett og det er enda færre som kan leve lenge på den, du skal jo få en ny livsstil tross alt, mat du kan leve med resten av livet sånn at du ikke fyker opp i vekt igjen etterpå.
Sitat av puster Vis innlegg
Jeg er enig med deg faktisk!

Men hva er overvektig og ikke overvektig i de forskjellige aldrene?
Vis hele sitatet...
Overvektighet regnes vel ut ifra høyden om jeg ikke tar feil?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Gikk jeg glipp av noe? Ser ingen steder at det står 20gram. Nå eier jeg ikke en eneste pose godteri, så jeg kan ikke lage et eksempel med hvor mye sukker tyve gram av noe som helst inneholder. 30g Weetos inneholder 8,7g sukker og jeg ser ikke for meg at vanlig godteri inneholder noe mindre.

Sukker er dessverre ikke det største problemet i mye av godteriet som blir favorittvisert blant barn som kommer med rare konsistenser, kunstig smak og farge.
Vis hele sitatet...
Nei 20 gram dro jeg ut av ræven, poenget er at tommen gir _lite_ snop (type 5-6 biter om jeg forstod det rett) daglig. Smågodt inneholder som regel utrolig lite væske, det vil si: 1 gram smågodt = bortimot 1 gram næringsemner. Fordelingen er som regel fra ca 100% karbo (typisk for seige godterier "gummi" etc) til sjokolade som ofte har 60% karbo 30% fett (resten protein/væske).

Uansett er poenget at om man bare får i seg litt sukker, så er ikke det helsefarlig. Det vil ikke gi mer blodsukker og påfølgende insulin enn et vanlig lite måltid, problemene oppstår når den totale påvirkningen av blodsukkeret blir for stor (som ved munching på lørda'n).

Når det gjelder tilsetningsstoffer så er jeg uenig i at du kan definere det som gift, ettersom at studier stort sett har feilet å dokumentere en helsefare ved et realistisk inntak. Men dette er uansett en egen debatt, og noe som går under generell helse, ikke fedmeproblemer.

Sitat av Weili Vis innlegg
Altfor lite karbo er jo direkte helsefarlig... jeg er enig i at vi spiser for mye karbo, hvertfall raske karbohydrater, men det finnes en gyllen vei her også. Kroppen og spesielt hjernen trenger karbohydrater for å fungere optimalt, men det er ikke sunt med de store svingningene i blodsukkeret som vi får av raske karbohydrater. Jeg tror de fleste hadde kommet langt ved å bare bytte ut brød med grovt brød, pasta med fullkornspasta, ris med natur/brun ris osv. Dette er små tiltak som alle kan gjøre og som ikke nødvendigvis koster ræva av tid og penger (om produktene bare ble litt mer tilgjengelige i Norge også så hadde vi kommet langt). I tillegg til at karbohydratene blir av den trege sorten så får man litt ekstra fiber også av fullkornsprodukter og ofte mer mineraler. Jeg synes også det smaker bedre, men det er en vanesak, mange som ikke liker forandringen i konsistensen i begynnelsen. Hadde en venn som gikk på ketalyse (?) lav-karbo og hun gikk ned 25 kilo (!), men hun ødela også funksjoner i nyrene/leveren så nå må hun være kjempeforsiktig ved bruk av p-piller (økt risiko for leverfeil) noe som er litt leit. Det var faktisk legen som hadde anbefalt henne å gå på denne kuren og det var samme lege som sa unnskyld etterpå siden han forstod det slik at hennes problemer var direkte knyttet til å ha gått så lenge på kuren. Det er ikke alle som takler en lav-karbo diett og det er enda færre som kan leve lenge på den, du skal jo få en ny livsstil tross alt, mat du kan leve med resten av livet sånn at du ikke fyker opp i vekt igjen etterpå.
Vis hele sitatet...
Mange gode poenger.

I tillegg så vil man uten kostfiber (karbohydrater) fort få problemer med fordøyelse og i verste fall forstoppelse. Faktum er at kroppen uansett må "produsere" karbohydrater for at hjernen skal fungere, så det er litt paradoksalt å sky karbohydrater i kosten.

En enkel modifikasjon på atkinsons kunne vært å legge til 30 g karbohydrater i hvert måltid i form av utelukkende komplekse karbohydrater og kostfiber hvert måltid. Da har man noe som egentlig ligner på dietten kroppsbyggere gjerne bruker for å gå ned i vekt før konkurranse (dog de selvfølgelig har et mye mer bevisst forhold til fett/protein-forholdet).

Siden jeg først er inne på det kan det jo nevnes at krobbsyggere, som tross alt er et av de med mest kompetanse når det gjelder effektiv vektreduksjon, så og si alltid sverger til de grunnleggende prinsippene: Mindre karbohydrater, mye proteiner, sunt fett.

Uansett litt OT, siden ingen unger skal settes på slankekur! Hvis vi oppsummerer så langt enkle grep foreldre kan gjøre:

- Mindre raffinerte karohydrater.
- Stimulere til fysisk aktivitet (lek, idrett etc)
- Ikke tilgang på snop og øvrig drittmat (Corn-flakes etc, weetos, loff, snop etc) når de er alene i huset.
- Ikke la barn fritt disponere penger om det uansett går til godis.
- Påse at barnehager/skolefritidsordninger har bevissthet rundt de samme punktene.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det suget hadde aldri vært der hvis du ikke hadde introdusert gutten for godteri in the first place.

Beklager Tommen, men jeg synes det høres ut som en jævlig dårlig plan, og jeg har ikke en gang peiling på kosthold. Det er ikke sånn at du enten må kjøre litt godteri hver dag, eller en masse godteri på lørdag. Litt godteri på lørdag holdt fint for oss andre.
Vis hele sitatet...
jeg ser poenget ditt, men vet samtidig av erfaring innenfor familie (min egen at least) at vi alle sammen er glade i snop.
jeg "brøt" med sirkelen ved å få i meg litt sukker daglig istedet, men ser samtidig at guttungen kanskje ikke helt har denne selvkontrollen, og at dette kan slå uheldig ut.

men fakta, den eneste i nær familie som ikke eter "8 kg" i helga (pleier å begynne på fredagskvelden i familien) er meg. handler inn en 1-2 kg i sverige en gang i mnd, kanskje sjeldnere, har alltid mye igjen (såsant ikke kompiser er på besøk og eter resten.)

så familiære forhold til sukker (sikkert kombinert med "gener" etc) så kommer jeg (og guttungen) best ut.
En liten sjokoladebit etter maten tror jeg ikke er noen krise.

Jeg var selv dårlig til å pusse tennene når jeg var liten, spiste heller snop hele tiden, smakte bedre enn tannkremen. (dog skjerpet meg i voksen alder, but still...)
En trend jeg ikke ser på sønnen min. han elsker å pusse tennene, og jeg vil opprettholde dette for han, slik at han har en sunn og frisk tanngard til han blir eldre.
tror også tennene hans vil takke meg for et lavt sukkerinntak i gjennomsnitt.

Selv om jeg ser poenget med at han kanskje hadde klart seg bedre uten sukkergodis i det store og hele, synes jeg det er viktig å belønne for god innsats. (og før eller senere vil han bli eksponert for sukker, og kanskje begynne å snike i godteskapet slik far hans gjorde når han var liten? :P )
Han spiser oftere opp all maten om han vet det venter en liten sjokobit.
tror neppe denne lille biten gir utslag.
Men man kan aldri vite, hva slags syn han vil ha på det når han blir eldre.

Tommen_
Jeg og mine fire søsken fikk bare godterier på lørdagen, da en liten kopp med noe godterier hver og hvis vi var heldige; en skål med popkorn på deling. Sukkersug opplevde jeg aldri, fordi kroppen min ikke var vandt med å motta sukker på en daglig basis og dermed ikke var avhengig. Å la barnet ditt på tre år spise godterier hver dag fordi din mor var slapp med reglene syns jeg er idiotisk. Du forer barnet ditt med giftstoffer på daglig basis, barnet har ikke mulighet for å forstå konsekvensene av dette. Grunnlaget for gode rutiner og selvdisiplin lages når man er barn, er det gode rutiner å spise godterier hver dag?[/quote]

Jeg har svart en annen her inne lenger opp, noe av det samme kan refereres her. beklager at jeg ikke vbar utfyllende nok i første innlegg.

men husk: at _du_ med dine gener og\ eller familie klarer å holde nivående for inntak ved like, er ikke dermed sagt at min sønn (eller jeg) karer det samme.
jeg baserer min sønns oppdragelse etter hva jeg ser av genetikk i familien, vaner og uvaner, samt egen oppdragelse og erfaringer.
og mine erfaringer tilsier meg at jeg kan lage gode rutiner for min sønn, hvor det ikke er viktigst å gafle i seg mest mulig snop (og derav bli dårlig til å spise mat, jeg spiste 1 brødskive til middag ofte ( i en alder av 12-13), ikke pga matmangel, men "orket ikke mer" for så å gå ned på rommet og spise godis.)

har som sagt ingen garanti for at min sønn vil ligne på meg på disse feltene (også beskrevet i forrige post) men at jeg stiller sterkt med utgangspunktet i oppfølging av inntak for gutten er noe jeg føler selv.
Snek mye i godteskapet når jeg var liten. betyr det at min mor var for slepphendt eller for streng på reglene?

jeg føler at jeg kanskje burde ha hatt bedre oppfølging her, hadde spart meg for en del hull i tennene samt vekta, som passerte 100 ved røfflig 16-års alder.
Mor gav alltid lommepenger, men jeg fikk ikke godis før til lørdag. hva tror du pengene gikk til i butikken?
Sist endret av Tommen_; 14. april 2010 kl. 02:49.
Er søtsug genetisk?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Er søtsug genetisk?
Vis hele sitatet...
Som nichotin nevner over - det er snakk om arv fra miljø, ikke genetikk. Det er høyst reelt, og det er nok av studier som bekrefter at dårlige vaner nedarves av foreldre (som om man trengte å dokumentere det selvsagte).
Det er bra at det er stigmatiserende å være feit.

(Har time og ikke tid til å lese gjennom hele tråden, men følte bare noen burde si det om det ikke er sagt allerede)
Jeg trur det er ytterst få som klarer å spise så lite karbohydrater at det blir snakk om helsefarlig.
Men som noen nevte tidligere i tråden, skifte ut brød med grovbrød og pasta med fullkort pasta om man absolutt skal ha i seg pasta og flere slike ting. I bunn og grunn trur jeg det som må til er et fokus på hele temaet, og hva som er sunt kosthold og hva som ikke er sunt kosthold. Trur det er mye forvirring om hva som er bra og ikke bra, rent bortsett fra godteri selvsagt. Man klarer fint å spise seg feit på pasta og ris og lignende ting om man går inn for det.
Men en generell holdrings endring+mer tilrette legging for fysisk aktivitet(kanskje legge mer støtte i flere alternative sporter i tillegg til fotball/håndball osv).
Du har jo også en del tabuer med å prøve å indoktrinere kostvaner og kroppsfokus til unge(redsel for anoreksi osv).
Så det er et tricky tema.

Problemet som jeg opplever dog, hos en del "kraftige" venner at de rett og slett mangler vilje til å gjennomføre en diet over lengre tid når de er 20år og aldri fått til noe positivt i forhold til sin egen kropp tidligere. Hele saken er ganske komplisert dog. Det ene følger gjerne med det andre, og jeg trur det aldri blir mulig å "redde alle" på en måte. Det vil alltid finnes overvektige mennesker.
Sist endret av MrBlåtann; 17. april 2010 kl. 23:52.
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
Jeg trur det er ytterst få som klarer å spise så lite karbohydrater at det blir snakk om helsefarlig.
Men som noen nevte tidligere i tråden, skifte ut brød med grovbrød og pasta med fullkort pasta om man absolutt skal ha i seg pasta og flere slike ting. I bunn og grunn trur jeg det som må til er et fokus på hele temaet, og hva som er sunt kosthold og hva som ikke er sunt kosthold. Trur det er mye forvirring om hva som er bra og ikke bra, rent bortsett fra godteri selvsagt. Man klarer fint å spise seg feit på pasta og ris og lignende ting om man går inn for det.
Men en generell holdrings endring+mer tilrette legging for fysisk aktivitet(kanskje legge mer støtte i flere alternative sporter i tillegg til fotball/håndball osv).
Du har jo også en del tabuer med å prøve å indoktrinere kostvaner og kroppsfokus til unge(redsel for anoreksi osv).
Så det er et tricky tema.

Problemet som jeg opplever dog, hos en del "kraftige" venner at de rett og slett mangler vilje til å gjennomføre en diet over lengre tid når de er 20år og aldri fått til noe positivt i forhold til sin egen kropp tidligere. Hele saken er ganske komplisert dog. Det ene følger gjerne med det andre, og jeg trur det aldri blir mulig å "redde alle" på en måte. Det vil alltid finnes overvektige mennesker.
Vis hele sitatet...
Om man går ordentlig inn for f.eks atkinson så er det ikke så ekstremt mye som skal til for å praktisk talt fjerne karbo fra kosten. Helsfarlig er en ting, jeg synes det er like problematisk med allmenntilstanden som uten tvil blir redusert etter lang tid uten karbo. I tillegg så er det vel dokumentert at hjernen ikke jobber optimalt under slike omstendigheter.

"Sunt vs ikke sunt" når man snakker om kosthold er jeg veldig imot, fordi det er helt situasjonsbetinget. Hvis jeg løper i 2 timer så har jeg på ingen måte vondt av å drikke en cola, siden det nettopp er raske karbohydrater som er det optimale for å fort omsette næring og fylle opp glykogenlagre. Hvis jeg skal sitte på ræven derimot er cola blant de mer usunne alternativene.

Det jeg tror er viktig er som du sier å få et fokus på problemet i tidlig alder. Holdningsendring og utdanning er absolutt viktig, og det er nettopp kjernen i påstanden min om at konsekvenser hadde vært positivt. Veldig mange fraskriver seg ansvar når ungen eser ut, eller skjønner ikke hva de kan gjøre. Konsekvenser hadde tvunget de handlingslammede foreldrene til handling, som igjen vil gi utdanning og holdningsendringene som kommer med kunnskap.

Og ja, som du sier så er det problematisk å få et direkte fokus på barns diet. En 8-åring skal ikke veie maten sin e.l, men foreldrene skal "i det skjulte" påse god nok ernæring. Ikke ha godteri fremme, ikke fylle kjøleskapet med junk, så er halvparten av problemet løst i de fleste tilfellene.

Jeg har selv vært på bl.a hyttetur med en feit familie, det var helt sjokkerende å se hvor mye drit de og ungene trøkket i trynet daglig. De standard "jeg spiser jo så lite" eller "prøvd alt" er bare et resultat av fornektelse og kognitiv dissonans som forkludrer ens subjektive vurdering av kosthold. Det samme er tilfellet med foreldre som "ikke skjønner" hvorfor ungene blir feite.

Her er 4 sannheter som oppsummerer så og si alt jeg har sagt i denne tråen:

- Foreldre har nok oversikt og kontroll over barnet til å i stor grad kunne påvirke kostholdet.

- Foreldre er ansvarlig for å ivareta barns interesser og primærbehov, samt ta ansvar for barnets ve og vel.

- Fedme, spesielt i ung alder, er ekstremt helsefarlig. I tillegg til å være hardere på kroppen enn røyk kommer et ofte enda større problem med mental helse for mange.

- Menneskekroppen følger naturlovene. Med mindre noen vil trekke det i tvil så er det umulig å påstå at "det er genetisk", eller på andre måter insinuere at det er et uløselig problem.


Med dette i tankene så er det ganske enkelt umulig å hevde noe annet enn at det i beste fall er grov uaktsomhet og manglende evne til å ivareta barnets interesser.

Eller du kan kalle en spade en spade og definere det som kronisk misshandling.

Uansett hvordan man velger å definere det så er det riv ruskende galt at dette foregår i så stort omfang uten at det blir gjort en dritt. Idealløsningen er selvfølgelig en holdningsrevolusjon og utdanningsreformer, men det blir litt som å håpe på fred i verden. I stedet har man den enkle, gjennomførbare delløsningen jeg har presantert mens vi venter på at samfunnet sakte men sikkert utvikler seg i en mer utdannet rettning med riktige holdninger.

Å innføre konsekvenser ville også fremskyndet hele denne prosessen, siden såpass mange ville oppsøkt informasjon for å danne seg en mening/argumenter i saken.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Om man går ordentlig inn for f.eks atkinson så er det ikke så ekstremt mye som skal til for å praktisk talt fjerne karbo fra kosten. Helsfarlig er en ting, jeg synes det er like problematisk med allmenntilstanden som uten tvil blir redusert etter lang tid uten karbo. I tillegg så er det vel dokumentert at hjernen ikke jobber optimalt under slike omstendigheter.

"Sunt vs ikke sunt" når man snakker om kosthold er jeg veldig imot, fordi det er helt situasjonsbetinget. Hvis jeg løper i 2 timer så har jeg på ingen måte vondt av å drikke en cola, siden det nettopp er raske karbohydrater som er det optimale for å fort omsette næring og fylle opp glykogenlagre. Hvis jeg skal sitte på ræven derimot er cola blant de mer usunne alternativene.

Det jeg tror er viktig er som du sier å få et fokus på problemet i tidlig alder. Holdningsendring og utdanning er absolutt viktig, og det er nettopp kjernen i påstanden min om at konsekvenser hadde vært positivt. Veldig mange fraskriver seg ansvar når ungen eser ut, eller skjønner ikke hva de kan gjøre. Konsekvenser hadde tvunget de handlingslammede foreldrene til handling, som igjen vil gi utdanning og holdningsendringene som kommer med kunnskap.

Og ja, som du sier så er det problematisk å få et direkte fokus på barns diet. En 8-åring skal ikke veie maten sin e.l, men foreldrene skal "i det skjulte" påse god nok ernæring. Ikke ha godteri fremme, ikke fylle kjøleskapet med junk, så er halvparten av problemet løst i de fleste tilfellene.

Jeg har selv vært på bl.a hyttetur med en feit familie, det var helt sjokkerende å se hvor mye drit de og ungene trøkket i trynet daglig. De standard "jeg spiser jo så lite" eller "prøvd alt" er bare et resultat av fornektelse og kognitiv dissonans som forkludrer ens subjektive vurdering av kosthold. Det samme er tilfellet med foreldre som "ikke skjønner" hvorfor ungene blir feite.

Her er 4 sannheter som oppsummerer så og si alt jeg har sagt i denne tråen:

- Foreldre har nok oversikt og kontroll over barnet til å i stor grad kunne påvirke kostholdet.

- Foreldre er ansvarlig for å ivareta barns interesser og primærbehov, samt ta ansvar for barnets ve og vel.

- Fedme, spesielt i ung alder, er ekstremt helsefarlig. I tillegg til å være hardere på kroppen enn røyk kommer et ofte enda større problem med mental helse for mange.

- Menneskekroppen følger naturlovene. Med mindre noen vil trekke det i tvil så er det umulig å påstå at "det er genetisk", eller på andre måter insinuere at det er et uløselig problem.


Med dette i tankene så er det ganske enkelt umulig å hevde noe annet enn at det i beste fall er grov uaktsomhet og manglende evne til å ivareta barnets interesser.

Eller du kan kalle en spade en spade og definere det som kronisk misshandling.

Uansett hvordan man velger å definere det så er det riv ruskende galt at dette foregår i så stort omfang uten at det blir gjort en dritt. Idealløsningen er selvfølgelig en holdningsrevolusjon og utdanningsreformer, men det blir litt som å håpe på fred i verden. I stedet har man den enkle, gjennomførbare delløsningen jeg har presantert mens vi venter på at samfunnet sakte men sikkert utvikler seg i en mer utdannet rettning med riktige holdninger.

Å innføre konsekvenser ville også fremskyndet hele denne prosessen, siden såpass mange ville oppsøkt informasjon for å danne seg en mening/argumenter i saken.
Vis hele sitatet...
For et utrulig bra innlegg! *thumbs up* Det som er så synd er at ting som er så åpenbare allikevel er så vanskelige for så mange. Junkfood er dessverre ofte billigere enn vanlig mat. Siden politikerne setter opp prisene på tobakk og alk hele tiden (noe som forsåvidt er greit, bare gi oss det samme kvotesystemet som i EU så kan de pøse på for min del), så burde de også gjøre det på sukker/fettholdig masseprodusert skit (brownie-biter som holder seg i flere måneder osv.). Men, akkurat som du påpeker, det ER ikke usunt med en cola hvis man har vært aktiv i løpet av dagen. Det er ikke enten eller; det er ikke pulver/lavkarbo/fargenyanse/kålsuppe ELLER sukker/hvitt mel/fett... det er en fin mellomting der man ikke går rundt er bekymret over hva man spiser hele tiden, men heller sørger for å lée på rævva i forhold til hva man spiser. Ikke som i å straffe seg selv med ti løperunder fordi man tok en latte, da har du et sykelig forhold til kalorier fordi det skal ikke handle om å straffe seg selv eller angre bittert på hva du stappet i kjeften.

Usunn mat er dessverre så lett tilgjengelig og relativt billig. Hvis du holder deg unna godteri i to uker og tar en smågodt-bit så vrenger du deg i den kvalme smaken du får på tunga (søtsjokk), eter du det annenhver dag derimot.... Jeg tror man kan 'lære seg selv' opp til hva som er godt, hvis du venner deg til å spise for eks. banan/eple med litt yogurt hver dag, da vil du etterhvert fyse på akkurat det. Vi mennesker er vanedyr, tross alt. Bytt ut noe av chipsen med for eks. melon og man er allerede på vei. Spis for all del chips eller snickers eller is eller hva enn det er du bare MÅ ha, men ikke hver dag. Det er så jekla logisk og allikevel så jekla vanskelig
▼ ... flere år senere ... ▼
Dere skulle bare visst hvordan det er å være overvektig dere, helt for jævlig både jeg og ett par i klassen er overvektige.
Takk visst det er noen som forstår dette her dette er alvorlig. Prøver jo og gjøre noe med det men det går bare ikke,
driver jo på å kjøper energidrikker hele uken lang og spiser mye mer enn jeg burde. Fuck this shit går på trening hver tirsdag og torsdag men det hjelper ikke akkurat. Takk for meg!
Sitat av XMaster_ Vis innlegg
Dere skulle bare visst hvordan det er å være overvektig dere, helt for jævlig både jeg og ett par i klassen er overvektige.
Takk visst det er noen som forstår dette her dette er alvorlig. Prøver jo og gjøre noe med det men det går bare ikke,
driver jo på å kjøper energidrikker hele uken lang og spiser mye mer enn jeg burde. Fuck this shit går på trening hver tirsdag og torsdag men det hjelper ikke akkurat. Takk for meg!
Vis hele sitatet...

Hvis du spiser mer enn du trenger og i tillegg kjøper energidrikker kan du trene så mye som du vil uten at du går ned noe. Kan hende du får mer muskler, men vekten din vil være den samme.

Fattern og jeg slanka bort 57 kilo fra 1. januar til 1. juni i år... Det har ikke noe å si hvor mye du trener, men hvor lite du spiser. Fattern spiste ca 500-700 kalorier hver dag. 1 brødskive med tomat, kokt skinke og agurk på. Det samme til lunsj. Middagen var salat av forskjellige sorter med en eller annen dressing med eddiksmak eller noe. Drakk 1 øl på 17. mai og 1 på st. hans. Det var hans øl-inntak på 6 mnd...

Jeg spiste 1 brødskive til frokost med leverpostei, 3 til lunsj, og det jeg hadde lyst på til middag. Dog var det stort sett kylling eller andre sunne ting.

Pappa hverken trente, eller var aktiv på noen som helst måte. Han holdt bare på litt i huset etc.

Jeg trente en vannsport 4 ganger i uken. Var masse ute med venner. Drakk ikke alkohol. Likevel så gikk han ned fra 130 til 90kg, mens jeg bare gikk ned fra 115kg til 98kg. Jeg spiste ca det dobbelte av hva han spiste, og gikk ned ca halvparten.

Så det er ikke treningen det kommer ann på, men hva du putter inn i munnen. Det er der du må starte, og så kommer resultatene etterpå...

Pease
Sist endret av Fjøsnissen; 2. september 2013 kl. 21:34. Grunn: Skriveleif
Sitat av XMaster_ Vis innlegg
Dere skulle bare visst hvordan det er å være overvektig dere, helt for jævlig både jeg og ett par i klassen er overvektige.
Takk visst det er noen som forstår dette her dette er alvorlig. Prøver jo og gjøre noe med det men det går bare ikke,
driver jo på å kjøper energidrikker hele uken lang og spiser mye mer enn jeg burde. Fuck this shit går på trening hver tirsdag og torsdag men det hjelper ikke akkurat. Takk for meg!
Vis hele sitatet...
Energidrikker er like ille som brus. For å optimalisere fettforbrenningen din bør du rett og slett bare holde deg til vann. Selv et glass juice er fullt av kalorier!

Om du spiser for mye så vil jeg anbefale deg å få mer fiber i kosten. Om du glemmer å spise frokost ender du opp med å småspise hele dagen. Frokosten din bør være rik på proteiner - og fiber er som sagt heller ikke en dum ting, bare ikke få i deg for mye

På toppen av det hele kan jeg jo si at jeg har erfaring med koffeinpiller. Selv har jeg brukt "Ripped Hardcore" - disse pillene gjør deg full av energi (koffeinen, naturligvis), mindre sulten og øker fettforbrenningen din. Ulempen er at når du slutter å bruke de så blir du rimelig slapp de kommende dagene.

Og husk intervaller/jogging! - styrketrening hjelper ikke noe særlig med vektnedgang/fettforbrenning. Bodybuilding.com har masse gode artikkler som kan hjelpe deg videre
Sitat av XMaster_ Vis innlegg
Dere skulle bare visst hvordan det er å være overvektig dere, helt for jævlig både jeg og ett par i klassen er overvektige.
Vis hele sitatet...
You are not fat, you have fat.

Tenk over den linjen hver eneste dag, så skal du se at du snart raser ned i vekt Ikke la det definere deg, la det heller motivere deg til endring!

Klem fra en som har gått ned 14 kilo, og ikke har tenkt å gi seg.
Sist endret av Znusken; 2. september 2013 kl. 22:13.
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Så det er ikke treningen det kommer ann på, men hva du putter inn i munnen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer da ikke. Begge deler har like mye å si. Inntar du flere kalorier enn du forbrenner går du opp i vekt, inntar du mindre går du ned.

Men det er selvfølgelig enklere å slutte å drikke så mye brus enn å måtte kompensere for all brusen med trening.
Sist endret av Gamgee; 2. september 2013 kl. 22:59.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Gjør fersk mat billigere, avgifter på fastfood og snop.. Subsidier rent kjøtt og grønnsaker.

Heimkunnskapfaget bør endres. Man bør fokusere på å lage sunne måltid. Styrk gymnastikkfaget. La unger få et godt forhold til fysisk aktivitet.

Barnehagene har for dårlig mat. Det går stort sett i makaroni, pølser og saft.

Skolebarna bør ikke få ha med seg sjokoladepålegg på skolen, og heller ikke sjokomelk.

Anbefaler alle å se hva Jamie Oliver gjør i USA på sitt program "Food revolution".
Vis hele sitatet...
Er enig i alt annet enn det med avgifter.
Angående gym: Husker fra ungdomskolen og videregående var det alltid noen som ikke deltok fordi de hadde melding fra foreldre. Det spredde seg som et virus, når først en begynte så kunne plutselig ikke 3-4 ha gym.
Sitat av Weili Vis innlegg
For et utrulig bra innlegg! *thumbs up* Det som er så synd er at ting som er så åpenbare allikevel er så vanskelige for så mange. Junkfood er dessverre ofte billigere enn vanlig mat. Siden politikerne setter opp prisene på tobakk og alk hele tiden (noe som forsåvidt er greit, bare gi oss det samme kvotesystemet som i EU så kan de pøse på for min del), så burde de også gjøre det på sukker/fettholdig masseprodusert skit (brownie-biter som holder seg i flere måneder osv.). Men, akkurat som du påpeker, det ER ikke usunt med en cola hvis man har vært aktiv i løpet av dagen. Det er ikke enten eller; det er ikke pulver/lavkarbo/fargenyanse/kålsuppe ELLER sukker/hvitt mel/fett... det er en fin mellomting der man ikke går rundt er bekymret over hva man spiser hele tiden, men heller sørger for å lée på rævva i forhold til hva man spiser. Ikke som i å straffe seg selv med ti løperunder fordi man tok en latte, da har du et sykelig forhold til kalorier fordi det skal ikke handle om å straffe seg selv eller angre bittert på hva du stappet i kjeften.

Usunn mat er dessverre så lett tilgjengelig og relativt billig. Hvis du holder deg unna godteri i to uker og tar en smågodt-bit så vrenger du deg i den kvalme smaken du får på tunga (søtsjokk), eter du det annenhver dag derimot.... Jeg tror man kan 'lære seg selv' opp til hva som er godt, hvis du venner deg til å spise for eks. banan/eple med litt yogurt hver dag, da vil du etterhvert fyse på akkurat det. Vi mennesker er vanedyr, tross alt. Bytt ut noe av chipsen med for eks. melon og man er allerede på vei. Spis for all del chips eller snickers eller is eller hva enn det er du bare MÅ ha, men ikke hver dag. Det er så jekla logisk og allikevel så jekla vanskelig
Vis hele sitatet...
Usunn mat er lett tilgjengelig, ja, like lett som sunn mat. Men billig?
Om man ser bort fra 10kr burgeren til McDonalds og annen fast food man kjøper ute, mest fordi jeg ekstremt sjeldent har muligheten til å spise slik mat, så er faktisk den sunne maten sammenlignbar med den usunne på pris.

Ser man på snacksvarer man har på en fredag/lørdagskveld:

- Smågodt: ca 100-200 kr pr kg.
- Sjokolade (i poser): ca 200 pr kg (Minde og Freia), platene ligger på samme pris.
- Potetgull: Alt fra 15 - 40 kr pr pose med 250-350 gram.

Frukt og grønt som kunne erstattet:

Epler, bananer, pærer, druer: 20 - 30 kr pr kg.
Jordbær, blåbær, modeller og andre frukter og bær som er mer eksotiske nærmer seg prisen på smågodt.

Middager kan man helt fint lage billigere enn ferdigmaten man finner i butikken, maten er både enkel å lage, smaker godt og er sunn. Det eneste negative med dette er at man må lage maten selv, gjerne fra bunnen av, da kommer det klassiske argumentet om "tidsklemma" frem.

Å sammenligne Fjordlands fordi det er sunt med noe annet halvfabrikat som ikke påstår å være sunn, på pris, blir bare for dumt ettersom man da bare lurer seg selv til å spise det billige og fetende. Men ta en runde i butikken og se på prisen på kylling, både filé og kjøttdeig er svinbillig, for ikke å snakke om svin.
Lage seg en wokmiddag med friske grønnsaker og svinestrimler er veldig billig, veldig godt og også mye sunnere enn en like enkel middag bestående av wienerpølser og ketchup.

Men jeg er enig med mye av det du sier, bare ikke at sunn mat er dyrt, spesielt ikke mat som snacks. Noe en venninne av meg også fikk smertelig erfare da vi sammenlignet kvitteringene for lørdagskosen hvor det var sukkerbomber mot annen snacks.

Jeg tror uansett ikke på straff til foreldre som har feite barn, bygg heller opp et samfunn hvor det oppfordres til fysisk aktivitet, ikke nødvendigvis mer idrett og omentrent tvang for å få folk ut i skog og mark, men de helt enkle tingene.

Mer gym på skolen, foreldrene må slutte å kjøre og hente barna på skolen, tving ungene ut i frisk luft i friminuttene, la foreldrene sykle til jobben, ha mer sex, gjør fysisk arbeid ute i hagen, selg snøfresen og kjøp en god gammeldags skuffe. Og sist men ikke minst, innfør en makstid for antall timer barna kan sitte fremfor pc'n, Xboxn eller andre konsoller og elektroniske duppeditter.
Jeg var undervektig som barn, ikke mine foreldre sin skylf\d at jeg var ekstremt kresen på mat. Men nå ligger jeg vel i vater pga all pilsen.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Vil bare legge til for de som leser dette at du ikke må ta alt som står i denne tråden for god fisk.
Det er f.eks. mye mer bærekraftig å trene styrke når man skal slanke seg, sammenlignet med å jogge.
Fettforbrenningen når du jogger blir veldig høy, men når du er ferdig, synker den tilbake veldig fort.
Ikke bare gir styrketrening deg mer muskler, som forbrenner kalorier, det gir deg lengre forbrenning utover dagen.

Ser også at noen påstår at kost er 100%, men hvis du ser andre plasser, så er det tallet nærmere 50-80% så er trening resten.
Du blir også mye mindre sliten utover dagen med styrke, en det du blir med kardio.

Vil også anbefale folk som skal slanke seg å ikke gå helt ekstremt inn for det, hvis du for eksempel skal spise det det innebærer å spise atkins, så er det for mange vanskeligere å holde seg til så lite karbohydrater, en det er å ikke spise i det hele tatt.
Men hvis du setter deg litt inn i hva som er sunt, og hva som ikke er det, så er det relativt lett å spise sunt, hvis du da bare kutter ut alt som er usunt.
Cola, energidrikke, kjeks, smågodt, salater med mye majones i, så skal det ikke mye til.

Back to topic.
Når det kommer til overvektige barn, vil jeg etter 13-14 års alderen legge ansvaret på ungen, men hvis barn er overvektige før ti års alderen, da burde det virkelig gjøres noe, det er jo på ingen måte sunt, og gjør livet så mye vanskeligere for ungen en nødvendig.
Vi skal være forsiktige med å fordele skyld. Det det er snakk om, er som alltid kunnskap. Hvem i familien som skal tilegne seg kunnskapen og lære den videre først, er ikke så farlig.

Hvis alle i norge hadde kjøpt seg en bok om ernæring, og lært seg hvor mye energi og næringsstoffer en kropp faktisk trengte hver dag, i forhold til hvor mye fysisk aktivitet vi hadde, så hadde vi -lært- hvor mye vi trengte, og hva som skjer med kroppen innvendig om vi spiser akkurat hva vi vil, når vi vil.

Mat og kosthold handler om planlegging like mye som alt annet. Planlegging er nøkkelen til suksess på alle områder i livet. Gjør man alt på automatikken, vil man falle for impulskjøp og dermed falle for fristelser. Noe som igjen fører til at man legger på seg.

Jeg tror alt handler om kunnskap. Har man kunnskapen, kommer viljen av seg selv. En påtvunget handling vil fordrives, og alt vil bli som før igjen. Akkurat som med naturen, brenner du ned en skog vil den vokse opp igjen bare du venter lenge nok.
Sist endret av Taurean; 3. september 2013 kl. 21:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
V
Hvis alle i norge hadde kjøpt seg en bok om ernæring, og lært seg hvor mye energi og næringsstoffer en kropp faktisk trengte hver dag, i forhold til hvor mye fysisk aktivitet vi hadde, så hadde vi -lært- hvor mye vi trengte, og hva som skjer med kroppen innvendig om vi spiser akkurat hva vi vil, når vi vil.
Vis hele sitatet...
Eg trur ingen kan skulde på ignorans om næringsbehov som årsak for overvekt. Du våkner ikkje brått opp, og har lagt på deg tredve kilo. Eg vil tru dei fleste ser seg såpass ofte i speilet at dei vil legge merke til om dei har gått opp litt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis alle i norge hadde kjøpt seg en bok om ernæring, og lært seg hvor mye energi og næringsstoffer en kropp faktisk trengte hver dag, i forhold til hvor mye fysisk aktivitet vi hadde, så hadde vi -lært- hvor mye vi trengte, og hva som skjer med kroppen innvendig om vi spiser akkurat hva vi vil, når vi vil.
Vis hele sitatet...
Dette faget kalles heimkunnskap, og alle får der en bok som forteller om ernæring.
EDIT: Et kjapt googlesøk forteller at det ikke heter heimkunnskap lenger, men har faktisk byttet navn til kost og helse.
Sist endret av The Great Catsby; 3. september 2013 kl. 21:36.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Dette faget kalles heimkunnskap, og alle får der en bok som forteller om ernæring.
EDIT: Et kjapt googlesøk forteller at det ikke heter heimkunnskap lenger, men har faktisk byttet navn til kost og helse.
Vis hele sitatet...
Nja, Kost og helse er vell mest matlaging, elever har to timer hver uke hvor de har det faget, og hver tredje gang har de teori, hvor de lærer om forskjellige ting slik som vitaminer og mineraler, det hjelper egentlig ikke overhodet når det kommer til overvektige barn, for de aller fleste er oppegående nok til å forstå at sjokolade ikke er sunt, men de er ikke villig til å gjøre noe med det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur ingen kan skulde på ignorans om næringsbehov som årsak for overvekt. Du våkner ikkje brått opp, og har lagt på deg tredve kilo. Eg vil tru dei fleste ser seg såpass ofte i speilet at dei vil legge merke til om dei har gått opp litt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det litt mer dypere. Altså at man setter av et par-tre timer i uka (eller mer om man vil) på eget initiativ til å lese og studere om hvordan mat og kropp fungerer. Jeg tror det er den beste dietten av alle. Da forandrer man sin holdning. Man legger ikke sin skjebne i noe som andre har tenkt ut for en, med andre ord lettvinte løsninger.

Den mest lettvinte løsningen er å forandre grunninnstillingen om man vil ha varig forandring. Ikke handle på følelsen i øyeblikket, men ta et valg basert på det vi vet er riktig. Alt handler om kunnskap.
Sist endret av Taurean; 3. september 2013 kl. 22:04.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Nja, Kost og helse er vell mest matlaging, elever har to timer hver uke hvor de har det faget, og hver tredje gang har de teori, hvor de lærer om forskjellige ting slik som vitaminer og mineraler, det hjelper egentlig ikke overhodet når det kommer til overvektige barn, for de aller fleste er oppegående nok til å forstå at sjokolade ikke er sunt, men de er ikke villig til å gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Man lærer om ernæring både der og i kroppsøvingstimene.
Om overvektige ikke vil anvende kunnskapen til å holde seg sunne, så er det ikke så mye skolen kan gjøre med det.
De kan ikke fotfølges hele døgnet og passes på at de ikke trykker i seg mer enn de bør.
Som med de fleste andre problemer unger har ligger hovedansvaret på foreldrene, og de er det litt verre å nå gjennom til.
Jeg kan i alle fall ikke se hvor mye mer skolen kunne gjort for å forhindre overvekt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Den mest lettvinte løsningen er å forandre grunninnstillingen om man vil ha varig forandring. Ikke handle på følelsen i øyeblikket, men ta et valg basert på det vi vet er riktig. Alt handler om kunnskap.
Vis hele sitatet...
Problemet er at folk er ikkje rasjonelle. Vi røyker, drikk mykje alkohol og gjer mindre smarte ting heile tida. Mennesker har psykiske problem, avhengighet etc.

Hadde samfunnet vore 100% rasjonelt hadde det ikkje vore røykarar eller overvektige...
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
I Japan er det ulovlig å være overvektig. De ønsker å spare penger innenfor helse og behandling av overvektige. Det er usikkert om hvorvidt det funker.

http://www.globalpost.com/dispatch/j...eaking-the-law

Tenkte det samme første gang jeg hørte det er vel sikkert en form for unntak siden det gjøres profesjonelt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at folk er ikkje rasjonelle. Vi røyker, drikk mykje alkohol og gjer mindre smarte ting heile tida. Mennesker har psykiske problem, avhengighet etc.

Hadde samfunnet vore 100% rasjonelt hadde det ikkje vore røykarar eller overvektige...
Vis hele sitatet...
Har du en tro på at vi kan lære oss til sunnhet? Eller har du en tro på at vi må tvinges til sunnhet?
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
I Japan er det ulovlig å være overvektig. De ønsker å spare penger innenfor helse og behandling av overvektige. Det er usikkert om hvorvidt det funker.

http://www.globalpost.com/dispatch/j...eaking-the-law

Tenkte det samme første gang jeg hørte det er vel sikkert en form for unntak siden det gjøres profesjonelt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ulovlig, men det kan være vanskeligere å få helseforsikring om du er overvektig eller røyker.

TheJapanChannelDcom om saken.
Problemet er at uteaktiviteter er erstattet med dataspill og innesitting. Hva har skjedd med uteleken, f.eks; Krig i skogen, uorganisert ballspill, gjømsel, rampestreker osv?
Jeg ser selv i nærområde hvor jeg er oppvokst at det er påfallende mindre barn ute. Før var skogen full av barn som bygde hytter og klatrett i trær, nå ser jeg nesten aldri barn der lenger. Det bor omtrent like mange barn nå i område, som da jeg vokste opp. Det er også verdt å peke på at det lokale idrettslaget har flere yngre medlemmer nå enn før.

Nordmenn gennerelt spiser mindre og trener mer enn før, men hva blir gjort når vi ikke trener?
Det hjelper ikke å trene litt når man er stillesittende resten av døgnet.

http://www.bt.no/sprek/--Trening-ing...v-2948493.html
Som det kommer fram av artikkelen, så øker en times husarbeid forbrenningen mye mer enn tre harde treningøkter i uken. Før var det også mer husarbeid, i tilegg var det gjerne vanligere med fysisk krevende jobber. Gjelder dog for voksene.
Kostholdet spiller selvfølgelig en avgjørende faktor også.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei På Deg
11 2
Sitat av MBTI Vis innlegg
Energidrikker er like ille som brus. For å optimalisere fettforbrenningen din bør du rett og slett bare holde deg til vann. Selv et glass juice er fullt av kalorier!

Om du spiser for mye så vil jeg anbefale deg å få mer fiber i kosten. Om du glemmer å spise frokost ender du opp med å småspise hele dagen. Frokosten din bør være rik på proteiner - og fiber er som sagt heller ikke en dum ting, bare ikke få i deg for mye

På toppen av det hele kan jeg jo si at jeg har erfaring med koffeinpiller. Selv har jeg brukt "Ripped Hardcore" - disse pillene gjør deg full av energi (koffeinen, naturligvis), mindre sulten og øker fettforbrenningen din. Ulempen er at når du slutter å bruke de så blir du rimelig slapp de kommende dagene.

Og husk intervaller/jogging! - styrketrening hjelper ikke noe særlig med vektnedgang/fettforbrenning. Bodybuilding.com har masse gode artikkler som kan hjelpe deg videre
Vis hele sitatet...

Det var da ikke det jeg mente med trening. Jeg går på fotball og håndball, men jeg føler meg ikke noe bedre etter trening. Ikke det at du skal gjøre det.. Jeg prøver så godt jeg kan men det gåt bare ikke å slutte og kjøpe og spise. Om jeg har greid meg ca uker uten brus, energidrikker så hjelper ikke det. Er jeg ute med kompisene mine så blir det en usansett om jeg hadde blitt skutt i magen for å kjøpe en. Enten så blir jeg såpass fristet at jeg går og kjøper en, eller så kjøper de til meg.

Jeg prøver så godt jeg kan! Jeg spiser mye mindre calorier en det jeg gjorde før men det hjelper ikke. Jeg har regnet ut att jeg kan forbrenne ca 2100 calorier per dag, og jeg spiser ikke mer enn 800 per dag. Slik har jeg hold på i 3måneder
Hvis du forbrenner 2100 kalorier og kun får i deg 800 om dagen hadde du rast ned i vekt. Det er enkel matematikk. Sikker på at du teller absolutt alle kaloriene du får i deg? Drikke osv.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Hvis du forbrenner 2100 kalorier og kun får i deg 800 om dagen hadde du rast ned i vekt. Det er enkel matematikk. Sikker på at du teller absolutt alle kaloriene du får i deg? Drikke osv.
Vis hele sitatet...
Jeg spiser rundt 500-800 om dagen kanskje og jeg har hvileforbrenning på 1700. Går ikke ned i vekt, men går ikke opp om jeg spiser ordentlig heller
Xernox: 500-800 kalorier 7 dager i uka, 30 dager i månden? Og du går ikke ned i vekt...hmm.. Kunne du fortalt ca hva du spiser på en dag når du ligger så lavt i kaloriinntak?
Overvektige barn er omsorgsvikt fra foreldrens side da barna lider av dårlig kosthold og allt for lite aktivitet !
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg spiser rundt 500-800 om dagen kanskje og jeg har hvileforbrenning på 1700. Går ikke ned i vekt, men går ikke opp om jeg spiser ordentlig heller
Vis hele sitatet...
Her bommer du i en av endene. Dersom du har 1000 kalorier underskudd daglig i en uke vil dette tilsi 7000kcal/9kcal/gram fett, altså i overkant av 700 gram fett ukentlig. I virkeligheten vil det også forsvinne vann og muskler, så vekttapet er høyere.
Enten spiser du mer en du tror, eller har lavere forbrenning. Ferdig snakket, enkel matematikk at energi ikke oppstår. Går du på kreatin El. Lagrer kroppen mye vann, det er en siste mulighet.
Hva med folk som liker å lese bøker? Man trener jo ingenting ved å lese bøker i fleire timer i strekk fremfor å jogge en tur. Skal man ta fra feite folk alle bøkene også, hvis de er glade i å lese bøker i mange timer av gangen?

Overvekt blir bare tatt tak i når myndighetene skjønner at dem taper penger på folk som er overvektige. Når noen blir så feite at dem ikke lenger kan bidra til samfunnet med skatteinntekter, i tillegg til at dem trenger plasser på sykehus og lignende som staten taper masse penger på, først da blir det innført noen tiltak mot dette..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hva med folk som liker å lese bøker? Man trener jo ingenting ved å lese bøker i fleire timer i strekk fremfor å jogge en tur. Skal man ta fra feite folk alle bøkene også, hvis de er glade i å lese bøker i mange timer av gangen?

Overvekt blir bare tatt tak i når myndighetene skjønner at dem taper penger på folk som er overvektige. Når noen blir så feite at dem ikke lenger kan bidra til samfunnet med skatteinntekter, i tillegg til at dem trenger plasser på sykehus og lignende som staten taper masse penger på, først da blir det innført noen tiltak mot dette..
Vis hele sitatet...
Bøker burde gå fra "TV" tid, ikke "jogge" tid. Nå er jeg ett dårlig eksempel selv da, men det er sånn jeg ser det.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Her bommer du i en av endene. Dersom du har 1000 kalorier underskudd daglig i en uke vil dette tilsi 7000kcal/9kcal/gram fett, altså i overkant av 700 gram fett ukentlig. I virkeligheten vil det også forsvinne vann og muskler, så vekttapet er høyere.
Enten spiser du mer en du tror, eller har lavere forbrenning. Ferdig snakket, enkel matematikk at energi ikke oppstår. Går du på kreatin El. Lagrer kroppen mye vann, det er en siste mulighet.
Vis hele sitatet...
Jeg spiser kanskje 2-3 måltider om dagen? Middag, innimellom lunsj og kanskje to brødskiver til kveldsmat. Vet ikke hvor mye kcals det blir, men hvis du sier middag er 300-400 og lunsj 200 + kveldsmat 200 = ca 800. Hvis du legger på litt cola og andre småting så si 1000kcals. Det er ikke hver dag jeg spiser 3 måltid.

Ja jeg har hvileforbrenning på ca 1500-1700. Ihvertfall det som viste på den testen (tok en test på treningssenter som målte fett%, vanninnhold og forbrenning).

Jeg har veid det samme i flere år.

Jeg kan egentlig ikke veie så mye mindre uansett. Har en fett% på rundt 3% og kan ikke si jeg har så mye muskler heller, selv om jeg er veldig sterk til min egen vekt. Pushups og pullups kan jeg ta i massevis.
Sist endret av Xernox; 13. mai 2014 kl. 09:58.
Helt enig med Choobe, lese bøker er bra det men å bruke det som en unnskyldning for å ikke kunne gå ut og jogge en halvtime blir bare latterlig.

Dra på jobb.
Ta en løpetur etter jobb.
Spis middag.
Les bøker, se tv, sitt på freak.no. Whatever float your boat.
Sov.
Rinse and repeat.


Myndighetene skal ikke trenge å innføre noe som helst, spiser du deg til helseproblemer så er det individet sitt problem ikke samfunnets/myndighetenes.
Trykker noen i ungen sin så mye mat at ungen pådrar seg helseproblemer så er det en barnevern sak.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Selvfølgelig kan man ikke straffe foreldre som feter opp barna sine... I tillegg til alle negative konsekvensene det hadde fått ville det vært umulig å innføre.

Slik jeg ser det er det kun en vei å gå, og det er holdningen. Vi må opplyse folket i så stor grad vi kan, satse økonomisk der det hjelper (fritidsaktiviteter!) og ikke være redde for å snakke om fedme.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg spiser kanskje 2-3 måltider om dagen? Middag, innimellom lunsj og kanskje to brødskiver til kveldsmat. Vet ikke hvor mye kcals det blir, men hvis du sier middag er 300-400 og lunsj 200 + kveldsmat 200 = ca 800. Hvis du legger på litt cola og andre småting så si 1000kcals. Det er ikke hver dag jeg spiser 3 måltid.

Ja jeg har hvileforbrenning på ca 1500-1700. Ihvertfall det som viste på den testen (tok en test på treningssenter som målte fett%, vanninnhold og forbrenning).

Jeg har veid det samme i flere år.

Jeg kan egentlig ikke veie så mye mindre uansett. Har en fett% på rundt 3% og kan ikke si jeg har så mye muskler heller, selv om jeg er veldig sterk til min egen vekt. Pushups og pullups kan jeg ta i massevis.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har sett noe særlig på hva du faktisk spiser, men trekker noen kaloritall ut av hodet.
- To brødskiver med ost (uten smør) vil gi deg omlag 250 kalorier.
- En normal middag ligger mellom 500 og 1000 kalorier avhengig av mengde - to kjøttkaker, to små poteter og en gulerot med brun saus er omlag 500, en normal julemiddag med ribbe, kjøttkaker og medisterpølse er 1500. Hvis du spiser 3-400 kalorier til middag spiser du enten svært lite, eller i hovedsak salat og grønnsaker, uten dressing.
- En halvliter cola er alene 210 kalorier

Generelt; hvis du spiser færre kalorier enn du forbruker går du ned i vekt, problemet for de fleste er at de spiser langt mer enn de tror. Personlig trodde jeg før at jeg spiste ganske normalt - ca 2000 kal om dagen - helt til jeg faktisk logget inntaket et par uker og oppdaget at jeg lå på ca 3000.
Lunsjen alene, 2 skiver med majones, ost og skinke og en salat med kylling og dressing bidro med omtrent 1000.
Sitat av doseren Vis innlegg
Tror ikke du har sett noe særlig på hva du faktisk spiser, men trekker noen kaloritall ut av hodet.
- To brødskiver med ost (uten smør) vil gi deg omlag 250 kalorier.
- En normal middag ligger mellom 500 og 1000 kalorier avhengig av mengde - to kjøttkaker, to små poteter og en gulerot med brun saus er omlag 500, en normal julemiddag med ribbe, kjøttkaker og medisterpølse er 1500. Hvis du spiser 3-400 kalorier til middag spiser du enten svært lite, eller i hovedsak salat og grønnsaker, uten dressing.
- En halvliter cola er alene 210 kalorier

Generelt; hvis du spiser færre kalorier enn du forbruker går du ned i vekt, problemet for de fleste er at de spiser langt mer enn de tror. Personlig trodde jeg før at jeg spiste ganske normalt - ca 2000 kal om dagen - helt til jeg faktisk logget inntaket et par uker og oppdaget at jeg lå på ca 3000.
Lunsjen alene, 2 skiver med majones, ost og skinke og en salat med kylling og dressing bidro med omtrent 1000.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du til å måle kcals? Ser du på pakningen eller bruker du en online database (noe ala http://www.kostplanlegger.no/pages/kostplanlegger/)?

Jeg kan loggføre hva jeg spiser, men jeg har ingen vektforskjell fra det jeg spiser nå til et ordentlig kosthold. Jeg har prøvd ved bruk av den planleggeren jeg linket til, rundt 2500-3000kcals per dag i kanskje 3-4 uker. Merket ingen forskjell i vekt og det var ganske stor forskjell i matmengde fra det jeg pleier å spise.
Det er litt vanskelig med motivasjon når det er så stress å spise, finne tid til å spise og når du ikke ser noen forskjell mister man all motivasjon.
Sist endret av Xernox; 13. mai 2014 kl. 19:14.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva bruker du til å måle kcals? Ser du på pakningen eller bruker du en online database (noe ala http://www.kostplanlegger.no/pages/kostplanlegger/)?

Jeg kan loggføre hva jeg spiser, men jeg har ingen vektforskjell fra det jeg spiser nå til et ordentlig kosthold. Jeg har prøvd ved bruk av den planleggeren jeg linket til, rundt 2500-3000kcals per dag i kanskje 3-4 uker. Merket ingen forskjell i vekt og det var ganske stor forskjell i matmengde fra det jeg pleier å spise.
Det er litt vanskelig med motivasjon når det er så stress å spise, finne tid til å spise og når du ikke ser noen forskjell mister man all motivasjon.
Vis hele sitatet...
Om du ikke har gjort det: snakk med legen.

Det er så enkelt at flere kalorier inn enn ut = vektøkning, og motsatt. Dersom en person som spiser 3500 kalorier hver dag og antar han forbrenner 3000 pr dag ikke går opp i vekt er sannsynligvis et av tallene feil.