Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4954
Hei ..

Jeg har ADHD og har startet med opptrapping av Metamina, 5 mg.

Har brukt dette 1 år tidligere, da med doser på hhv 5 + 4 + 2 tab. daglig (totalt 55 mg/dag). Skal også denne gang opp i samme dosering som sist.

I dag har jeg kommet opp i dose 3 + 3 + 2, og skal nå etter ønske fra legen, skifte over fra Metamina til Attentin, 5 mg.

Tok i dag tidlig 2 x Metamina og 1 x Attentin. Det samme gjorde jeg ved neste dose, altså etter 4 timer.

Saken er den at jeg etter inntak av medisinene i dag, føler meg litt susete og rar i hodet? Begynner å lure på om jeg er "rusa"? Men kan egentlig ikke fatte hvorfor det føles sånn. Metamina og Attentin skal jo, etter det jeg har fått opplyst, være synonympreparater? Dvs. at de har samme virkestoff, som er Dexamfetaminsulfat.

Lurer på om noen andre har erfaringer med dette?
Jeg har ikke dette på resept, men attentin er skambra! Smaker som godteri når du tygger de Tror eneste forskjellen er at de er tilsatt noe som gjør blandingen til gele om du tilsetter vann så folk ikke skal skal ta det IV.
Trådstarter
Sitat av Hater Vis innlegg
Jeg har ikke dette på resept, men attentin er skambra! Smaker som godteri når du tygger de Tror eneste forskjellen er at de er tilsatt noe som gjør blandingen til gele om du tilsetter vann så folk ikke skal skal ta det IV.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd begge disse preparatene selv? Kan ikke forstå at dette kan være synonympreparater, når de har så ulik effekt jfr. mine erfaringer. For meg kjennes det ut som om at Attentin har mye sterkere virkning enn Metamina! Kan du forklare litt nærmere hvilke erfaringer du har med Attentin (da du refererer til at Attentin er "skambra")?

Som jeg viste til i innlegget, så har begge preparatene samme virkestoff, dexamfetaminsulfat. Metamina har ikke markedsføringstillatelse i Norge, men Attentin er godkjent for bruk her. Kan det være at dexamfetaminsulfat, som jeg har forstått består av en blanding salter, kan inneholde ulike blandinger av disse saltene, avhengig av hvem som fremstiller legemidlet eller hvor i verden det blir produsert?

Har utrolig lite greie på disse medikamentene, men stusser veldig, når to "synonympreparater" gir så totalt forskjellig effekt!
Merkelige greier.

Min bedre halvdel har av og til fått samme effekt når hun har kommet borti disse lisdeksamfetamin-preparatene, Elvanse. Ifra å være totalt fokusert og "vanlig" på 10-20 mg Ritalin, til å bli et susete, nesten full - stemmen var sløret, og hun klarte nesten ikke snakke beint.

Har derimot ikke noe erfaring med synonym-preparater og DEN effekten.... Medmindre De (TS) trapper opp ? Min bedre blir også litt slørete når hun går opp i dosering på klassiske Adhd-medisiner ; enten det er Ritalin, Elvanse, Equasym, Metamine eller alle de andre.

Lykke til, og det er bare be legen roe ned om De føler det går for fort