Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 11441
De tre siste avisutslagene i Fedrelandsvennen forteller om en gruppe muslimer som bærer preg av vesten, som ønsker en moské i Kristiansand.

Den skal ligge nær Kvadraturen (sentrum) og dem ønsker et tårn, slike som utgir bønnerop bare uten høyttalere, men det anes at de vil kreve dette på et senere tidspunkt om først tårnet blir bygd. Dette støttes av biskopen Stein Reinertsen, som sier bønnerop over byen ikke nødvendigvis er noe negativt men burde følges i henhold til støylover. Han sier grunnen til at Nordmenn ikke vil ha det er for at de er redde for det ukjente.

Fedrelandsvennen krever abonnement for å leses og det virker som om de prøver å ikke gjøre dette til et stort tema med å sette det i en liten boks nederst på siden.

Annen artikkel: http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/20661
Annen artikkel: http://www.nrk.no/sorlandet/moske-pl...ster-1.7580266
Kommentar fra Jørgen Kristiansen: http://www.jorgenk.no/tekst/30/Debat...stiansand.aspx



Personlig så tror jeg at det hadde provosert noen eldgamle berserker-instinkter om jeg hadde hørt bønnerop i Norge. Vår kultur og tro blir ofret mot globalisering og for å gi verden et inntryk om at vi er et 'godt og velkomment land', til tross for at vi har alt for naive politikere som forstår at når man kommer til Norge så skal man se Norsk kultur, og at vi ikke er Tyrkia. Godt mulig at Charter-Svein tror han er på ferie når han faktisk er hjemme.
Nei vett du hva... Om dette hadde skjedd i min hjemby så hadde jeg rett og slett klikka.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Personlig så tror jeg at det hadde provosert noen eldgamle berserker-instinkter om jeg hadde hørt bønnerop i Norge. Vår kultur og tro blir ofret mot globalisering og for å gi verden et inntryk om at vi er et 'godt og velkomment land', til tross for at vi har alt for naive politikere som forstår at når man kommer til Norge så skal man se Norsk kultur, og at vi ikke er Tyrkia. Godt mulig at Charter-Svein tror han er på ferie når han faktisk er hjemme.
Vis hele sitatet...
Så du vil ikke ha bønnerop fordi Charter-Svein ikke skal føle at han er på ferie når han er i Kristiansand? Rart med det, men jeg personlig føler alltid at jeg er på ferie når jeg er i Kristiansand, så det er nok mye mer effektivt å fjerne noe av skjærgården eller legge ned dyreparken hvis det er argumentet ditt.


Så lenge de forholder seg til lover om støy på lik linje som kirkeklokker så ser jeg absolutt ikke noe problem med dette. Hvorfor skulle en og annen minaret innimellom alle kirkespirene bety noe annet enn norsk kultur? Det bor jo muslimer her i landet, er ikke de norske nok for deg?
Sist endret av Mith; 4. oktober 2013 kl. 13:56.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så du vil ikke ha bønnerop fordi Charter-Svein ikke skal føle at han er på ferie når han er i Kristiansand? Rart med det, men jeg personlig føler alltid at jeg er på ferie når jeg er i Kristiansand, så det er nok mye mer effektivt å fjerne noe av skjærgården eller legge ned dyreparken hvis det er argumentet ditt.


Så lenge de forholder seg til lover om støy på lik linje som kirkeklokker så ser jeg absolutt ikke noe problem med dette. Hvorfor skulle en og annen minaret innimellom alle kirkespirene bety noe annet enn norsk kultur?
Vis hele sitatet...
Kanskje litt feil begrep men tror du er intelligent nok til å forstå hva jeg mente. Om ikke du ser et problem i at Norsk kultur blir gravlagt for å legge til rette for innvandrere, så er det ikke så mye mer å kommentere.

"Det bor jo muslimer her i landet, er ikke de norske nok for deg?"
Nei.
er ikke det å nekte folk å bygge en moske det direkte motsatte av frihet og liberalisme? Jeg synes det er litt spesielt at det er ofte de samme folkene som roper høyt om ønske om større personlig frihet, men så fort det omhandler muslimer skal plutselig folk ha masse regler og restriksjoner. Dobbeltmoral?

Om folk ønsker å bygge en moske må de få lov til det - men de må forholde seg til de samme reglene som resten av samfunnet (ang. støy og slikt).

Videre er heller ikke kultur noe statisk. Kultur er noe som endres over tid. Hva som er norsk kultur i dag, og hva som er norsk kultur om 50 år vil være forskjellige ting.
Sist endret av etse; 4. oktober 2013 kl. 14:03.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Kanskje litt feil begrep men tror du er intelligent nok til å forstå hva jeg mente. Om ikke du ser et problem i at Norsk kultur blir gravlagt for å legge til rette for innvandrere, så er det ikke så mye mer å kommentere.
Vis hele sitatet...
Jeg trur ikke du er intelligent nok til å uttale deg om dette, så det er ikke så mye mer å kommentere.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
"Det bor jo muslimer her i landet, er ikke de norske nok for deg?"
Nei.
Vis hele sitatet...
Nei da så, det er jo bra du er ærlig hvertfall.
Norsk kultur er oppskrytt uansett. Så lenge det finnes kirkeklokker som spiller kan vi like gjerne ha bønnerop.
Sitat av etse Vis innlegg
er ikke det å nekte folk å bygge en moske det direkte motsatte av frihet og liberalisme? Jeg synes det er litt spesielt at det er ofte de samme folkene som roper høyt om ønske om større personlig frihet, men så fort det omhandler muslimer skal plutselig folk ha masse regler og restriksjoner. Dobbeltmoral?

Om folk ønsker å bygge en moske må de få lov til det - men de må forholde seg til de samme reglene som resten av samfunnet (ang. støy og slikt).
Vis hele sitatet...
Det er det ikke. Vi slipper inn utallig mange innvandrere, gir dem jobber, husly og all slags rettigheter de aldri har smakt på før. Er vi da onde om vi nekter dem å ha bønnerop over hele byen?
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Det er det ikke. Vi slipper inn utallig mange innvandrere, gir dem jobber, husly og all slags rettigheter de aldri har smakt på før. Er vi da onde om vi nekter dem å ha bønnerop over hele byen?
Vis hele sitatet...
det er dobbeltmoral - og latterlig å sette opp spesielle regler for en bestemt folkegruppe. Om folk som bor her i norge ønsker en moske, og de legger til rette for å bygge og drive denne selv, så blir det bare teit å nekte dem så lenge de ikke bryter noen lover eller regler. Spesielt når mennesker som roper etter mer personlig frihet og at staten skal blande seg mindre inn i livet til folk sier dette.

Jeg ser ingen problemer på at man bruker penger på å bygge en morske når man allerede bruker masse penger på ting som kirker.

Føler dette blir litt som "Samfunnet skal ha lover og regler som en slikt at alle kan gjøre som de vil - så lenge det er noe jeg liker".
Sist endret av etse; 4. oktober 2013 kl. 14:08.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Det er det ikke. Vi slipper inn utallig mange innvandrere, gir dem jobber, husly og all slags rettigheter de aldri har smakt på før. Er vi da onde om vi nekter dem å ha bønnerop over hele byen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden trekker du frem dette med bønnerop? Ikke skal de ha bønnerop, og ei heller har andre moskéer her i Norge fått tillatelse til å ha det - så dette argumentet ditt kan du like greit droppe først som sist.
Sist endret av pinkrabbitz; 4. oktober 2013 kl. 14:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Det er det ikke. Vi slipper inn utallig mange innvandrere, gir dem jobber, husly og all slags rettigheter de aldri har smakt på før. Er vi da onde om vi nekter dem å ha bønnerop over hele byen?
Vis hele sitatet...
Når vi gir andre friheta til å annonsere med kyrkjeklokker? Ja.
Kan vi sette krav til at de forbanna idiotene ikke skal sette volumet på høytalerene opp til nøyaktig høyt nok til at lyden sprekker og skjærer i ørene?

Kan vi også sette krav til at hvis det er to moskeer i nærheten av hverandre skal de overhodet ikke starte en konkurannse om å starte bønneropene tidligst og høyest mulig? Rekorden min er å ble vekt klokka 03:05 av førstemann.

Nei, utover at jeg var mildt oppgitt over moskeene i de arabiske landene er jeg faktisk imot bønnerop. De får heller kalle inn til bønn med tilsvarende kirkeklokker og messe kun til de som vil høre. Moskeene står tross alt ikke i muslimske land, og befolkning flest er ikke muslimsk her.

Tale er tross alt faktisk mye mer forstyrrende for mennesker enn andre lyder, fordi vi har mye vanskeligere for å stenge det ute.. og arabisk er virkelig, virkelig ikke blant de penere språkene i verden å høre på.
Sist endret av DumDiDum; 4. oktober 2013 kl. 14:11.
Ja, hvorfor ikke? Så lenge ingen lover brytes så har jeg ingenting imot dette.
Hvorfor skulle jeg?
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2013 kl. 14:15.
Jeg gir meg, jeg må være mindreverdig som ikke forstår at i vårt eget land så skal vi ikke gjøre en innsats på å bevare vår identitet som Nordmenn.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Det er det ikke. Vi slipper inn utallig mange innvandrere, gir dem jobber, husly og all slags rettigheter de aldri har smakt på før. Er vi da onde om vi nekter dem å ha bønnerop over hele byen?
Vis hele sitatet...
Vi har jo kirkeklokker som klanger og uler i tide og utide.
Hvorfor har kirkene lov til dette, mens bønnerop er fy-fy?

Sitat av Sarathos Vis innlegg
Jeg gir meg, jeg må være mindreverdig som ikke forstår at i vårt eget land så skal vi ikke gjøre en innsats på å bevare vår identitet som Nordmenn.
Vis hele sitatet...
Så, det å forby moskeer gjør deg og meg mer norsk? Hvordan da, om jeg tør spørre?
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2013 kl. 14:18.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Jeg gir meg, jeg må være mindreverdig som ikke forstår at i vårt eget land så skal vi ikke gjøre en innsats på å bevare vår identitet som Nordmenn.
Vis hele sitatet...
Det der er standard syting fra folk som innehar litt fremmedfrykt - hører det alt for ofte. Dette handler rett og slett om at det går ann å leve i et samfunn hvor det er rom for både din identitet og dems identitet. Det at det står en moske i byen burde egentlig ikke påvirke deg i noen særlig grad.

Og er ikke en del av vår kultur frihet?
Sist endret av etse; 4. oktober 2013 kl. 14:19.
Ingen norske moskeer bruker bønnerop. Disse i Kristiansand kommer heller ikke til å ha det. Hele denne "debatten" er basert på at TS mener "det anes at de vil kreve dette i fremtiden".

Så hvis jeg "aner" at TS innen kort tid kommer til å ta på seg finlandshette og kreve alle pengene i Kristiansand Sparebank - fordi jeg konsekvent tror det verste om ham, som jeg aldri har møtt - skal det også diskuteres som et seriøst faktum?

Jeg er fulltstendig klar over at det er mye middelaldersk i muslimsk kultur. Men det er det tydeligvis i norsk kultur også.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Ingen norske moskeer bruker bønnerop. Disse i Kristiansand kommer heller ikke til å ha det. Hele denne "debatten" er basert på at TS mener "det anes at de vil kreve dette i fremtiden".

Så hvis jeg "aner" at TS innen kort tid kommer til å ta på seg finlandshette og kreve alle pengene i Kristiansand Sparebank - fordi jeg konsekvent tror det verste om ham, som jeg aldri har møtt - skal det også diskuteres som et seriøst faktum?

Jeg er fulltstendig klar over at det er mye middelaldersk i muslimsk kultur. Men det er det tydeligvis i norsk kultur også.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vil si det er mer middelalderkultur hos de, hvis vi snakker om forhold til ''vår'' kultur/religion.

Kilde:
http://www.thereligionofpeace.com/Pa...ianAttacks.htm
Sitat av etse Vis innlegg
Det der er standard syting fra folk som innehar litt fremmedfrykt - hører det alt for ofte. Dette handler rett og slett om at det går ann å leve i et samfunn hvor det er rom for både din identitet og dems identitet. Det at det står en moske i byen burde egentlig ikke påvirke deg i noen særlig grad.

Og er ikke en del av vår kultur frihet?
Vis hele sitatet...
Det er en bortforklaring og si at all opposisjon mot en religiøs/kulturell overgang er fremmedfrykt. Jeg syntes det er tøys å sammenligne det med at vi har en kirke. Hvorfor skal vi tilpasse oss til andre? Kommer ikke folk til Norge for å oppleve det gode vi har? Det er jo det vi kaster bort. Vi legger til rette for et enkelt folk..

Hvis vi hadde krevd en kirke med kors i Saudi-Arabia så hadde vi blitt ledd av. Kirken har vi hatt lenge nå, og det er (til misnøye) en del av Norge.


Hvorvidt dere alle tror jeg er imot muslimer og slikt, så stemmer dette ikke. De aller fleste beste venner jeg har er muslimer, men det betyr ikke jeg vil integrere muslimsk tro og kultur i Norsk tro og kultur. Og nei det går ikke bare ut på bønnerop, men jeg må ærlig si jeg er imot det at en moské skal bygges midt i sentrum.
Sitat av etse Vis innlegg
Det der er standard syting fra folk som innehar litt fremmedfrykt - hører det alt for ofte. Dette handler rett og slett om at det går ann å leve i et samfunn hvor det er rom for både din identitet og dems identitet. Det at det står en moske i byen burde egentlig ikke påvirke deg i noen særlig grad.

Og er ikke en del av vår kultur frihet?
Vis hele sitatet...
Spesielt det siste der, hvorfor i alle dager skal folk som Sarathos få lov til å definere at spørsmålet "Er du muslim?" trumfer verdien religionsfrihet på skalaen over norske verdier? Det er jo helt på trynet ræva og impliserer at "den norske kulturen" bryr seg mye mer om du er født i midtøsten enn om du er tolerant ovenfor andre.

Rart at noe slike kommer fra bibelbeltet, som jo bygger på en kar fra midtøsten som pratet ganske mye om toleranse, men om jeg har forstått det her riktig er budskapet hans viktigere enn om han i det hele tatt har eksistert.
Hvis bønnen er på norsk så går det greit for meg, jeg kan ikke arabisk så jeg forstår ikke det som blir sagt.
Jeg syns i det minste at de kan prate norsk slik at alle forstår.(hvis de skal bruke høytalere som kan høres utenfor moskeen.)
Kirkeklokker kan være irriterende nok, så dersom de ikke ønsker å kringkaste bønneropene sine ut over hele sentrum, så ser jeg ingen problemer med at de skal få bygge en moské her i Kristiansand. Forhåpentligvis så blir det ett pent bygg, og det er bare positivt i bybildet. Vi har religionsfrihet i Norge, så da skulle det jo bare mangle at de får lov til å bygge egne lokaler hvor de kan praktisere religionen sin. De betaler vel uansett for dette selv?
Aiaiai! har dagbladets kommentarfelt endelig funnet veien inn på freak! det var vel kanskje bare et spørsmål om tid.

Jeg har ingenting annet å bidra med i denne "diskusjonen" (da jeg synes den er usansynelig tilbakestående i utgangspunktet) annet enn å påpeke det faktum at demografiske endringer er måten befolkningen på tellus fungerer på, og at det har vært tusenvis av lignende "endringer" opp igjennom. At en brungrumsa sørlending føler seg "indignert" av at det kommer skumle folk vedkommende ikke kjenner til til bygda kan jeg gledelig opplyse om at ikke vil bære noen verdi i menneskehetens videre historie.
Mennesker mingler og religioner er per definisjon ikke tilknyttet deler av verden, det vil si at de kan spres fritt.
Og ikke kom her med "berserkerinnstinkter" din utvanna bleikfis, kristendommen (som ironisk nok har hundretusenvis av fallostårn som ikke følger støybegrensingsregler overhode) kom med sverd og ild og "av-hedoniserte" denne vikingkulturen du referer til i utgangspunktet.

Jeg er ikke fan av religion av prinsipp, men om det først skal være religion så kan det vel faen være så mange som overhode mulig. Undertrykkelse, dobbeltmoral og navlebeskuelse bærer de alle med seg.

edit: om man liksom skal være "engasjert" og "indignert" i utgangspunktet kan man heller ta tak i den relativt fastgrodde nynazismen som herjer sør for bibelbeltet. nynazister er skadelig for folks helse. et bønnetårn er ikke det.
Sist endret av HellToPay; 4. oktober 2013 kl. 14:43.
Hvis bønnen er på norsk så går det greit for meg
Vis hele sitatet...
dersom de ikke ønsker å kringkaste bønneropene sine ut over hele sentrum
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar: Dette med bønnerop er noe TS har funnet på selv. Det er ikke en del av den opprinnelige debatten eller kommunens vedtak, saken er rett og slett at det skal bygges en moské.

Så kan man gjerne mene at dette hindrer oss ikke-muslimer i å fortsette å være ikke-muslimer, men det bør man i hvert fall gjøre på grunnlag av fakta.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Hvis vi hadde krevd en kirke med kors i Saudi-Arabia så hadde vi blitt ledd av.
Vis hele sitatet...
Morsomt nok, så satt satt faktisk Russerene dette som motkrav når Saudi-Arabia ville bygge moske i Moskva. Det ble ingenting av.

Uansett, i resten av den arabiske verden er det nok av kirker; og historisk sett hadde kristne (som en av Abrahams religioner) gode kår der. At den mest rabiate av de arabiske statene har en holdning burde virkelig ikke være et argument for at vi skal ha den også.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg gjentar: Dette med bønnerop er noe TS har funnet på selv. Det er ikke en del av den opprinnelige debatten eller kommunens vedtak, saken er rett og slett at det skal bygges en moské.

Så kan man gjerne mene at dette hindrer oss ikke-muslimer i å fortsette å være ikke-muslimer, men det bør man i hvert fall gjøre på grunnlag av fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg har selvsagt fått med meg at dette ikke er noe muslimene selv har sagt at de ønsker. Det betyr ikke at det før eller siden kan komme en søknad. Min mening om at det er OK å bygge en moské forutsetter at man aldri skal få lov til å sette opp høyttalere og spille bønnerop. Jeg er sterkt i mot at man skal påtvinge andre sin religion. Det siste du skriver der skjønner jeg ikke helt - er det en mening du prøver å tilegne meg?
Sist endret av caperno; 4. oktober 2013 kl. 14:54.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kan vi sette krav...Moskeene står tross alt ikke i muslimske land, og befolkning flest er ikke muslimsk her.
Vis hele sitatet...
Ikke meningen å gi deg KP gitt(sitatet er stort sett klippet helt ned, for ordens skyld).

Sitat av Sarathos Vis innlegg

Hvis vi hadde krevd en kirke med kors i Saudi-Arabia så hadde vi blitt ledd av. Kirken har vi hatt lenge nå, og det er (til misnøye) en del av Norge.
Vis hele sitatet...
Det punktet jeg kunne vært enig med deg om dette er dersom den som vil bygge moskeen i Norge er den personen som evt. nekter kristne å bygge kirker(av hyklersk-rettferdige grunner). At det er vanskelig å opprette kirker i enkelte muslimske land ser jeg derimot ikke på noen grunn til at vi skal nekte muslimer moskeer i Norge. For som du så fint gjentar; vi er ikke i et muslimsk land, vi er i Norge. Og nettopp siden jeg er helt enig i det synes jeg vi skal tillate moskeer.

Sitat av Sarathos Vis innlegg
Hvorvidt dere alle tror jeg er imot muslimer og slikt, så stemmer dette ikke. De aller fleste beste venner jeg har er muslimer, men det betyr ikke jeg vil integrere muslimsk tro og kultur i Norsk tro og kultur. Og nei det går ikke bare ut på bønnerop, men jeg må ærlig si jeg er imot det at en moské skal bygges midt i sentrum.
Vis hele sitatet...
Denne anekdoten ser jeg på linje med uttrykk som "jeg er ikke rasistisk, MEN.." At du har muslimske venner gjør ikke utsagnene dine hverken mer eller mindre rett. De blir bedømt på nøytralt grunnlag slik de selvsagt bør.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det siste du skriver der skjønner jeg ikke helt - er det en mening du prøver å tilegne meg?
Vis hele sitatet...
Nei, det er en mening TS legger for dagen når han skriver:

Sitat av Sarathos Vis innlegg
Hvorfor skal vi tilpasse oss til andre? Kommer ikke folk til Norge for å oppleve det gode vi har? Det er jo det vi kaster bort. Vi legger til rette for et enkelt folk..
Vis hele sitatet...
Jeg mener at nordmenn ikke blir mindre norske av at muslimene får lov å holde på med sitt.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Nei, det er en mening TS legger for dagen når han skriver:
Vis hele sitatet...
Javel. Da skjønner jeg ikke hvorfor du siterte meg. Men nok om det.
Hva er forskjellen mellom å bli vekket opp kl. 8 en søndags morgen (etter f.eks en tung fyllekule) av kirkeklokker eller bønnerop?

Jeg har ingenting spesielt i mot dette, da jeg føler at minoritetene også burde få praktisere det de tror på en plass, så en moské er mest sannsynlig veldig positivt mottatt i deres miljø.
Kanskje ikke beste siden å poste denne på.. Freak er som kjent overfylt av sosialister.
Om noen år ender dere nok opp som Oslo.
http://www.youtube.com/watch?v=1eOG6hs9Bn8
Virkelig en berikelse.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Kanskje ikke beste siden å poste denne på.. Freak er som kjent overfylt av sosialister.
Om noen år ender dere nok opp som Oslo.
http://www.youtube.com/watch?v=1eOG6hs9Bn8
Virkelig en berikelse.
Vis hele sitatet...
Hva er det som får deg til å tro at det kun er "sosialister" som mener religions- og ytringsfrihet er et gode og noe Norge skal være stolte av?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva er det som får deg til å tro at det kun er "sosialister" som mener religions- og ytringsfrihet er et gode og noe Norge skal være stolte av?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker generelt sett om hvem som er først ute til å kommentere poster om innvandring og flerkultur. Folk som er så tolerante at det går på bekostning av integreringen.

Jeg snakker ikke spesifikt om denne saken, men de utallige andre debattene om innvandring her på freak.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Jeg snakker generelt sett om hvem som er først ute til å kommentere poster om innvandring og flerkultur. Folk som er så tolerante at det går på bekostning av integreringen.

Jeg snakker ikke spesifikt om denne saken, men de utallige andre debattene om innvandring her på freak.
Vis hele sitatet...
Jeg må vel være en av disse sosialistene du snakker om da. For jeg er kritisk til folk i nesten alle invandrerdebatter - som jeg føler blir fyllt av fremmedhat og lite medmenneskelighet og forståelse. Men til opplysning: jeg stemmer ikke sosialistisk.

Det er ikke slik at folk som mener at asyl og innvandringspolitikken til FRP er feil er sosialister. Det hele ligger på et helt annet plan. Det handler ikke bare om å være tolerant, men om å være et medmenneske. Og forstå at integrering ikke bare er noe som må skje en vei. Om folk som kommer til norge skal klare å tilpasse seg og leve sammen med oss i samfunnet må vi først lage plass til dem - og vise dem at de faktisk er velkommen til å ta del i samfunnet. Å stenge de utenfor og si at de ikke får ta del i samfunnet før de har bevist at de er gode nok etter din standard vil bare være med på å gjøre skillene mellom folkegruppene større og er det motsatte av integrering.
Så lenge de betaler selv, og ikke bryter noen lover, ser jeg ingen problemer med dette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Personlig ville jeg ikke likt det.

Men hadde ikke brydd meg heller.

Så sålenge det ikke blir bønnerop fem ganger i timen og det som sies er på norsk burde det ikke være noe problem.
Sist endret av Edited; 17. oktober 2013 kl. 13:57.
Det er vel lite med moskér i Sør-Norge (hvis det i det hele tatt er noen) så jeg ser ikke problemet med at en religiøs gruppe i det området skal få be til sin skaper ved sine egne lokaler selv om jeg kan forstå motstanden de får når de ønsker å bygge dette bygget mitt i sentrum.
I midtøsten så er det jo tusenvis av kirker spredd utover de muslimske byene som har fått stått i fred der i mange århundrer, så det argumentet med "da kan vi bygge kirker der" kjøper jeg ikke. Dette kommer fra en ikke-sosialist btw.
Jeg tror dette hadde vært fet. Men alternativt kan man bare kappe ned kirkespiret (ja,det dyrebare kirkespiret) og drite i å ringe i klokkene dagen lang!
Go ahead, bygg en Moské, men dropp nå for guds skyld disse bønneropene.
Bygg moske og følg de samme reglene for bønnerop som kirker. De kan få lov til å ha 9 bønnerop mellom 09:00-10:00 på søndager.
Er det jævla bråket fra kirkeklokkene noe bedre enn bønnerop?
Dagen det blir godtatt at jeg får bygge en kirke i et muslimsk land et sted i midtøsten, "plage" innbyggere med kirkeklokker på søndager og ha grillfest med svinekjøtt og pils utenfor, skal jeg godta moskébygging.
Sitat av Pope Vis innlegg
Dagen det blir godtatt at jeg får bygge en kirke i et muslimsk land et sted i midtøsten, "plage" innbyggere med kirkeklokker på søndager og ha grillfest med svinekjøtt og pils utenfor, skal jeg godta moskébygging.
Vis hele sitatet...
Det ble gjort av "våre folk" for 300-400 år siden, så det trengs ikke lengre.
Sitat av Pope Vis innlegg
Dagen det blir godtatt at jeg får bygge en kirke i et muslimsk land et sted i midtøsten, "plage" innbyggere med kirkeklokker på søndager og ha grillfest med svinekjøtt og pils utenfor, skal jeg godta moskébygging.
Vis hele sitatet...
Kirker finnes det nok av i midtøsten.

Her jeg bor er det et bygg som angivelig er en moskè. Det er ikke noen tårn der, men man ser alltid folk fra midtøsten vandre inn og ut derfra til gitte tider, samtidig som de ofte er kledd ganske formelt på demmes vis. Jeg mener også at avisa har skrevet om den.

Men guess what, nesten ingen har merka det, men jeg vedder på at om det blitt kjent med en gang, så hadde klagingen begynt som bare det.

Og jeg for min del så er kirker og moskèer det samme.
Nå bor jeg heldigvis ikke i nærheten av en moské, men jeg pendler forbi en moské nesten hver dag og jeg synes det er noe veldig skremmende med det faktum at morgenbønnene er på et fremmed språk. Ja, jeg har litt fremmedfrykt, men nettopp på grunn av dette. Kirkebjellene kan også være litt irriterende til tider, men det er faktisk en gammel norsk tradisjon

Jeg er forsåvidt helt enig med TS, men å ta opp et slikt emne på Freak er håpløst. Det sitter en "Elite" av personer med sine armer fulle av KP på sin høye trone som fordømmer- og kaller folk som er imot deres eget subjektive perspektiv,tilsynelatende med rot i kulturell marxisme, uintelligente. Hele jævla siden har tapt seg
Sist endret av Atuhl; 17. oktober 2013 kl. 20:12.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Nå bor jeg heldigvis ikke i nærheten av en moské, men jeg pendler forbi en moské nesten hver dag og jeg synes det er noe veldig skremmende med det faktum at morgenbønnene er på et fremmed språk. Ja, jeg har litt fremmedfrykt, men nettopp på grunn av dette. Kirkebjellene kan også være litt irriterende til tider, men det er faktisk en gammel norsk tradisjon

Jeg er forsåvidt helt enig med TS, men å ta opp et slikt emne på Freak er håpløst. Det sitter en "Elite" av personer med sine armer fulle av KP på sin høye trone som fordømmer- og kaller folk som er imot deres eget subjektive perspektiv,tilsynelatende med rot i kulturell marxisme, uintelligente. Hele jævla siden har tapt seg
Vis hele sitatet...
Hvis man klarer å argumentere med bedre argumenter enn at utenlandske språk er skumle og at det er ikke sånn vi har hatt det før, så hadde kanskje din side ha hatt større sjanse til å nå fram med synspunktene.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Personlig så tror jeg at det hadde provosert noen eldgamle berserker-instinkter om jeg hadde hørt bønnerop i Norge. :
Vis hele sitatet...
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Kirkebjellene kan også være litt irriterende til tider, men det er faktisk en gammel norsk tradisjon
Vis hele sitatet...
Mente ikke å gi deg KP, Atuhl, det var et forferdelig innlegg du skrev.

Uansett, dere har jo et helt sykt syn på norsk kultur! Les en historiebok, folkens! Seriously. Det er ingenting "norsk" ved kristendom, demokrati og kapitalisme! Hvis et gammelt berserkerinstinkt vekkes, så er det seriøst andre ting å reagere på.

Sitatet er egentlig myntet på irene, men synes det passer fint mot den vestlige mentaliteten generelt:

"The Irishman frees himself from slavery when he realizes the truth that the capitalist system is the most foreign thing in Ireland. The Irish question is a social question. The whole age-long fight of the Irish people against their oppressors resolves itself in the last analysis into a fight for the mastery of the means of life, the sources of production, in Ireland. Who would own and control the land? The people, or the invaders; and if the invaders, which set of them - the most recent swarm of land thieves, or the sons of the thieves of a former generation? "
- James Connolly
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis man klarer å argumentere med bedre argumenter enn at utenlandske språk er skumle og at det er ikke sånn vi har hatt det før, så hadde kanskje din side ha hatt større sjanse til å nå fram med synspunktene.
Vis hele sitatet...
Fremmedfrykt er vell en av grunnen til at folk er imot slike tiltak, så bare det å frykte språket burde jo være grunn nok til å si at man ikke vil ha moske.
Ettersom bare det å se en utlending hos mange kan være "skremmende".

Men dette er vell kanskje litt av problemet også når det kommer til innvandring.

Folk mener at nordmenn i Norge på ingen måte skal akseptere kulturelle endringer som påvirker dem på noe som helst måte, som f.eks moskeer.
Er enig i dette til en viss grad, men det å hindre mange i å følge sin religion på sin måte (Snakker da selvfølgelig ikke om ekstreme) burde vi ikke gjøre. Spesielt når vi har samme tradisjoner i kristendommen.
SKal Kristiansands / Sørlandets muslimer ha en ny moské for seg, så synes jeg faktisk de burde plassere den ved siden av en menighet/kirke med stooor pågang (siden det er uansett stor pågang i moskéer, særlig i disse dager..).

Dermed så håper jeg man kan fremtvinge en viss toleranse fra muslimer opp mot kristne, og motsatt. F.eks i større europeiske byer er det moskéer som preger hele bydeler, f.eks Kreutzberg i Berlin. Dét er IKKE bra, og er TOTALT feilslått integrering.

Nei vet dere hva - gjerne ha moské, gjerne - MEN; den skal pålegges strenge restriksjoner, og samtidig bør den _helst_ være lokalisert ved andre monoteister (det være seg en jødisk synagoge, pinsevenn-kirke, katolsk kirke, sjia-moské, whatever). Hele den islamske religionen er blitt såpass politisk befengt at det er fullstendig nødvendig at myndighetene følger med disse miljøene (i Norge) med haukeøyne, ..og slår meget meget kraftig ned på enhver form for radikalisering.
Sist endret av aeon_illuminate; 17. oktober 2013 kl. 21:47.
Hehe... islams makt vokser i Norge! Men, velgerne ville vel ha det slik som i Libanon og tidligere Jugoslavia. Hvis noen er i tvil om at det norske samfunnet er på kollisjonskurs med islam må de åpne øya og slutte å høre på den venstrevridde propagandaen.

«Hvor mange av dere er enige i at straffen som er beskrevet i Koranen og sunna - hvorvidt det er død, hvorvidt det er steining for utroskap, uansett hva det er, så lenge det er fra Allah og hans profet - er den best mulige straffen for menneskeheten - og at det er den vi burde praktisere i verden? Hvor mange er enige i det?»

Svært mange av de omkring 1500 tilhørerne rekker opp hånda.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2013/10/17/n...nter/29788371/