Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2912
Hei.
Første innlegg her, så jeg håper det ble riktig forum.

Litt bakgrunn for spørsmålet mitt:
Har siden desember 2016 gått på Zopiklone pga kveldsangst (manifestert som en kvelende følelse i halsen), for å ha vært i stand til å slappe av og få sove om kveldene.
Har gått varierende på 5mg og 7.5mg. Gikk fra 5 til 7.5 i starten av året pga mye ekstra stress og angst.
Det har vært det eneste av alle remedier og aktiviteter som har hjulpet, og der førte til at jeg endelig fikk fullført utdannelse, og skaffet meg fast jobb.
Jeg har aldri brukt det til rus, og har klart meg overraskende bra på disse dosene uten å gå opp i toleranse.
I store perioder har jeg hatt vikarleger som jeg har måttet møte opp hos og krangle med for å fått fornyet resept, noe som i sin tur førte til store mengder ekstra stress. I tillegg til en jobb jeg nesten ville dø av tanken på å gå til, ble det oftere at jeg måtte doble dosen for å få hvilt musklene og være i stand til å fungere, og sove. Stort sett har det vært snakk om 2-7 dager ila en måned. Dette har legene vært vanskelige med.
Den siste tiden har det toppet seg, og de siste par mnd har jeg gått på dobbel 7.5 mer eller mindre hver kveld. Jeg har ikke turt å spørre legen min om reseptfornyelse enda, fordi jeg er redd for at han vil ta dem fra meg.
Og jeg vet at jeg kan kontrollere dem tilbake til vanlig dose selv, så lenge jeg slipper å stresse med frykten for å ikke få dem skrevet ut mer. Det har jeg gjort før, og jeg har allerede fått toleransen ned 5mg.

Mens jeg venter på å ta kontakt med legen min, har jeg fått tak i Stesolid i 5mg.

Så kommer spørsmålene:

1. Vil toleransen min på Zopiklone også gjelde for Stesolid?

2. Får man metallsmak i munnen av Stesolid? (Den har alltid vært betryggende for meg med Zopiklone)

3. Jeg har EN 5mg Zopiklone igjen, da jeg fikk et brett av en bekjent for å overleve denne uka.
Er det farlig å evt ta 1 Stesolid og 1 Zopiklone? Begge er 5mg, og jeg har klart meg med 10mg zopi de siste dagene og likevel blitt avslappet nok til å sovne (har ligget på 15 mg en god stund, men denne toleransen oppdaget jeg i går hadde gått ned til 10mg)

Et tilleggsspørsmål:
Da jeg ikke planlegger å gå på de pillene for alltid (og helst klare å komme meg av dem ila de neste månedene), er det noen som har tips til reseptfrie, lovlige hjelpemidler som faktisk fungerer?
Har prøvd valeriarot og sedix. Kunne antagelig spist flere esker uten å merke noe hjelp i dem.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
1. ja
2. nei
3. nei

Tror ikke du finner noen reseptfrie legemidler som funker bra for søvn. Er mer effektivt å legge til seg vaner som legger til rette for god søvn. Ha det mørkt og kaldt på soverommet. Vær lite aktiv i den siste timen før du legger deg og hold det samtidig så mørkt som mulig. Ikke skru på masse lys på badet, jeg bruker lyset på mobilen.
Sist endret av Bothrops; 6. juli 2019 kl. 22:52.
Trådstarter
8 0
Sitat av Bothrops Vis innlegg
1. ja
2. nei
3. nei

Tror ikke du finner noen reseptfrie legemidler som funker bra for søvn. Er mer effektivt å legge til seg vaner som legger til rette for god søvn. .
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Da vet jeg det. Var bare redd for at det kunne være noen krysskomplikasjoner.

La meg rette på den siste biten der:
Problemet er ikke at jeg ikke er trøtt nok til å sove. Problemet er angsten som gjør at enhver muskel i kroppen er spent, og at det kjennes ut som noen holder en hånd rundt halsen min. Dette er det som fører til at jeg ikke får sove. Kan være så trøtt at jeg bare klarer å ha et øye åpent, men når kroppen nekter å la musklene slippe, kan jeg heller ikke sovne.
Så jeg tenkte mer på noe som beroliger og muskelavslappende.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Et forslag til som funker for meg:
Prøv å se på noe middels engasjerende tv-program på ganske lavt volum. Gjerne noe du har sett før. Bare så du fokuserer på noe annet og ikke ligger og tenker. Jeg har sovna til babbling og krangling fra Archer de siste tre-fire åra.
Sist endret av Bothrops; 6. juli 2019 kl. 23:01.
Trådstarter
8 0
Dette var et godt tips. Tenkte å gjøre det når jeg trapper ned/slutter på zopi. Blir noen røffe netter uten, så jeg håper legen fornyer resepten min sånn at jeg kan gjøre det her i kontrollerte forhold, og beholde jobben samtidig.

Har tatt 10 mg Stesolid i kveld. Men kjenner foreløpig ingen effekt, annet enn at jeg har litt noia for å ta ting jeg ikke kjenner til fra før. :x
Men med tanke på at jeg har gått på 15 mg zopi, og 10 mg de siste dagene, så har jeg vel ikke noe å frykte fra 10 mg Stesolid?

Hjelper så lite med medisin mot angsten når man stresser seg selv så opp at man får den tidobbelt likevel.
Har du Prøvd forskjellige avspenningsteknikker som meditasjon, yoga,progressiv avspenning eller autogen trening, etc?
Trådstarter
8 0
Sitat av Fullfartlangsom Vis innlegg
Har du Prøvd forskjellige avspenningsteknikker som meditasjon, yoga,progressiv avspenning eller autogen trening, etc?
Vis hele sitatet...
Hei. Har prøvd alt i boka siden september 2013.
Ikke før 2016 da jeg begynte fast på zopi kunne jeg slappe av og sove for første gang på tre år.
Så planen min er nedtrapping, og å slutte med pillene, og se om angsten vil være overkommelig å leve med uten piller. Noe kan jo ha skjedd med den siden '16, siden livet mitt har blitt betraktelig bedre siden da.