Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1954
Hei,

Jeg er nå IKT-lærling på en videregående skole på IT-avdelingen der. Som dere kan tenke dere selv så er det ekstremt mye fritid der vi som regel sitter og ser på youtube utenom når elever trenger hjelp. Jeg har tenkt å ta påbygg og ta høyere utdanning etter disse 2 årene. Mest sannsynlig noe innenfor datasikkerhet, men jeg er ikke helt sikker enda grunnet om jeg lurer på om det er mange jobbmuligheter innenfor dette.

Men til spørsmålet mitt: har dere noen tips til hva jeg kan gjøre når jeg ikke har noe annet å gjøre der, som kan være bra for meg senere i livet i IT bransjen? Lese opp til å lære meg koding (evnt hvilket språk), starte små spillprosjekt så jeg lærer grunnleggende koding, lage en klient i minecraft så jeg lærer grunnleggende java, sjekke ut linux - slike ting. Jeg har virkelig lyst til å gjøre noe ut av disse 2 årene, så råd hadde hjulpet utrolig mye!

Takk på forhånd.
Dette var nesten litt skummelt, jeg hadde min første dag som lærling i dag og er i nøyaktig samme situasjon som deg. Satt på jobb tidligere idag å tenkte å lage akkuratt den samme tråden I dag satt jeg å lekte litt på codeacademy.com, kan være verdt å sjekke ut om du ikke har vært borti det før.
Limited edition
Moff's Avatar
Det er stor etterspørsel etter utviklere, og det kommer mest sannsynlig til å bli enda større etterspørsel i årene som kommer. Årsaken til dette er rett og slett automatisering - prosesser som tidligere har vært utført av mennesker blir nå gjort av dataprogrammer, og derfor trengs det flere folk som kan utvikle dem.

Java er et veldig bra språk å starte med. Jeg synes syntaksen i Java er den absolutt beste av alle programmeringsspråk. Når du kan Java vil det også være veldig enkelt å gå over til C# og .Net, noe som også er veldig populært. Språkene er så like at du vil være i stand til å skrive et program i C# uten å lese en eneste artikkel, hvis du kan Java fra før. Man kan si hva man vil om Java som programvare, men selve programmeringsspråket er genialt. Det jeg liker med det er at det er svært lite tilgivende. Det finnes stort sett bare én måte å gjøre ting på, i motsetning til språk som PHP, hvor det finnes 3 millioner ulike måter å skrive en echo-statement på.

Det er "i utgangspunktet" to store trender i programmeringsspråk akkurat nå; objektorientert og event-dreven. De er imidlertid ikke mutually exclusive; du jobber som regel med objekter i event-drevne programmer, og du jobber med eventer i objektorientert programmering (særlig hvis du skal lage deg en Minecraft-klient).

Forskjellen på dem er litt vanskelig å forklare til noen som ikke programmerer fra før, men jeg kan prøve mitt beste: I et objekt-orientert program så behandler du informasjon som små, separate biter i et hierarki. Programmet starter på et hoved-objekt, og dette objektet lager seg flere objekter som holder på informasjon og funksjoner. Dette er en fin måte å strukturere koden på. Det sentrale konseptet med OOP (objekt-orientert-programmering) er at objektene i seg selv kan gjøre ting, fordi de kan inneholde funksjoner. OOP står i kontrast til PP (procedural programming), hvor ting er mer lineært. Du har fortsatt "objekter" og funksjoner, men objektene kan som regel ikke *gjøre ting*.

Anyway - event-drevne programmer er det nye og hippe. De er i større grad bygget rundt at programmet ditt har flere mulige innganger, og gjør sitt beste for å reagere på at noe skjer. En "event" oppstår, og en funksjon i programmet ditt reagerer på dette - og gjør ett eller annet.

In before alle andre utviklere på dette forumet siterer meg og sier hvor feil jeg tar og at OOP og event-driven programming ikke har noe med hverandre å gjøre og yada, yada, yada.

Poenget mitt er dette: Prøv å finne deg noe å gjøre innenfor begge disse sjangerne, slik at du får bygd kompetanse på begge deler. Java er fint for å lære seg OOP. Hvis du vil drive med event-dreven programmering så går det an å se på litt JavaScript og Node.JS. Node er en event-dreven webserver hvor du programmerer i JavaScript, noe som er veldig nyttig og lærerikt.
Skal du programmere, begynn med å lage ting som du eller andre har nytte eller motor av; for det förste er det mer göy, og for det andre får du mye bra feedback når andre bruker det du har lagd.