Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 59130
Det er en ting jeg jeg begynt å lure på i det siste. Er FN totalt ubrukelig? Jeg leser hverdag i avisa at FN fordømmer i alle retninger. Er det alt de får til? Jeg for en, mener dette har gått så langt at hvem som har skyld/rett er irrelevant. Noen burde vise BITTELITT barm hjertelighet og gi Israel en ørefik. Altså dra dem etter nakkeskinnet ut av Gaza. Så kan vi heler diskutere skyld etterpå når barna sover trygt.

Det som gjør meg kvalm, er at hverdag dør så mange, mens det står en stor ring med mektige nasjoner - som er resursrike nok til å ende dette på et hvilket som helst gitt tidspunkt - rundt og bare ser på. Det er som om en gjeng voksne mannfolk skulle sett på et spedbarn som ble revet i filler av en rev.

- Jaggu! Det der er en sulten rev må jeg si! Vi lar bare denna ungen dø så passer vi heler bedre på neste gang dere?

Jeg leste også en artikkel i dag om at Israel og USA ikke ville godkjenne en krigsrett fra FN? Hva faan skal vi med krigsrett om man bare kan si, "Mjeh trukke det ass.." `?
gulunderstrek: FN er i praksis ganske handlingslammet pga. vetoretten. Det er helt tragisk og forkastelig at alle bare ser på og sier stakkars. På tide at noen bare gir F og som du sier drar dem etter nakkeskinnet ut av Gaza.

Siste nytt er at FNs hovedkvarter i Gaza er bombet med fosfor. Varelageret er hardest rammet og i full fyr. Mat medisinsk utstyr osv til tusener av mennesker brenner opp. Israel sier beklager, men hvordan skal man kunne tro at det ikke var med vilje når de har GPS koordinater på bygget? Israelsk etterrettning er nok også ganske klar over hvor FNs hovedkvarter ligger. At de tok akkurat varelageret bidrar jo ikke til å tro at det ikke var med vilje heller.

De har også bombet største sykehuset i Gaza, og en hel fløy er i full brann med 40 mennesker innesperret.

http://english.aljazeera.net/news/mi...353779666.html

Dette er så utspekulert barbarisk at jeg har ikke ord.

Skyldspørsmålet burde ikke være noe spørsmål heller når det er dokumentert at Israel gikk inn og tok livet av 6 Hamastopper 4.November hvorpå rakkettregnet fra Hamas startet. Ja, det ble avfyrt sporadiske rakketter under Hamas' ensidige våpenhvile, men dette kan man ikke skylde Hamas for. Ingen myndighet har noen gang klart å stoppe alle rakketter selv ikke Fatah, enda så gjerne de ville det. Det er for mange fraksjoner.
Sist endret av DeMenT; 15. januar 2009 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er helt enig i det siste du sier der. Forsåvidt så synes jeg blokaden har vært ille nok til å rettferdiggjøre en motstands kamp, men jeg klarer bare ikke å tenke på skyld eller ikke skyld lenger. Skal verden bli enige om dette før krigen er over vil det ikke lenger være flere palestinske barn å redde.

Jeg har også gått litt å tenkt på om det vil være bruk for hjelpearbeidere der nede når ting roer seg ned? Eller er dette sånt som mange allerede er engasjert i eller man trenger spesiell bakgrunn for?

EDIT

Vell er forsåvidt enig i resten du nevner også. Var ikke mening å få det til å se ut som jeg satte meg i mot noe av det andre du skrev
Sist endret av gulunderstrek; 15. januar 2009 kl. 19:06.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg er helt enig i det siste du sier der. Forsåvidt så synes jeg blokaden har vært ille nok til å rettferdiggjøre en motstands kamp, men jeg klarer bare ikke å tenke på skyld eller ikke skyld lenger. Skal verden bli enige om dette før krigen er over vil det ikke lenger være flere palestinske barn å redde.

Jeg har også gått litt å tenkt på om det vil være bruk for hjelpearbeidere der nede når ting roer seg ned? Eller er dette sånt som mange allerede er engasjert i eller man trenger spesiell bakgrunn for?
Vis hele sitatet...
Helt klart - eneste som har noe å si nå er bombestopp. Jeg mener mostandskampen ble retferdiggjort allerede i perioden før 1948 og at dens opptrapping er løpende rettferdiggjort og forårsaket i perioden 1948-> Spes. etter 67

Det er nok alltid et behov. Anbefaler deg å ta kontakt med f.eks. palestinakomiteen.no. Finnes også hauger av andre organisasjoner som har folk der nede. Vil tro de har fått mange henvendelser om akkurat dette, og jeg frykter dessverre at ikke like mange til syvende og sist er klar for å reise.

Derfor anbefaler deg å vente til dette er over, for så å tenkte deg godt om ang. hva det vil innebære, og hvis du da fortsatt er klar for det, reis. Tenker i akkurat samme baner og jeg har utdanning innen byggfag som sikkert kan brukes, men jeg venter med å melde meg til dette er over og jeg har gjort de nødvendige arrangement (selge bil si opp leil/jobb osv). Drar jeg så blir jeg sikkert hvertfall 1 eller 2 år, og da er det ikke bare å reise på dagen.
Sist endret av DeMenT; 15. januar 2009 kl. 19:32.
Selvfølgelig selvfølgelig! Men det er ikke bra å sette en diskusjon om hva som er best for alle i dag inn i et historisk perspektiv. Altfor mange mennesker kan bli utelatt av en avgjørelse da. Som jo faktisk er hele feilen med Balfour deklarasjonen og opprettelsen av Israel. Men ja det råder heler ingen tvil hos meg om hva jeg ville gjort hvis jeg fikk muligheten til å gå tilbake i historien å endre på litt forskjellige ting for å si det på den måten.

Ja det må bli etter at jeg er ferdig på skolen til våren. Ligger allerede to år etter kullet mitt med å fullføre tredjeklasse allmenn. Men jeg må innrømme at for hverdag jeg åpner avisa så får jeg dårlig samvittighet og har lyst til å gjøre noe.
For meg virker det som alle de sterkere nasjonene fordømmer det, men ikke tør å ta til handling, fordi Israel er støttet av verdenspolitiet USA. Alt man kan gjøre er å håpe på at det blir gjort noe med dette til Tirsdagen (?) da Barack Obama skal innta det Ovale kontoret med det røde teppet. Det er jo ikke så enkelt som skyld og uskyld her, begge parter har utført horrible handlinger, men det er da ikke dette okkupasjonen har startet med, opprettelsen av Israel var en feiltagelse i utgangspunktet. Men denne "la oss gjøre mot andre det nazistene gjorde mot oss" mentaliteten er helt fjern fra mitt ståsted. Brukte en 20 minutter på å gå over det Mads Gilbert hadde å si på nrk nett-tv osv, men han var mer opptatt av å snakke om seg selv, enn å beskrive situasjonen, føler jeg overblikket mitt er godt nok, ihvertfall etter å ha lest alle 28 sider av diskusjonen, men som gulunderstrek sier så overrasker det at det ikke er noen som har tatt saken i egne hender enda, men nå er det for sterke parter involvert til at noen "smånasjoner" kan prøve å gjøre handling ut av ordene, og å få satt en stopper for Israels apartheid-politikk sammen med okkupasjonen Palestina og ekspansasjonen på bekostning av Palestinsk territorium!
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=539941

Om Israel ikke godtar dette kan man bare si en ting - Israel vil ikke ha fred.
Jeg kan ihvertfall si deg en ting gulunderstrek: Det vil trenges sinnsykt mye arbeidskraft bare for å rydde opp i ruinene, og til det er det stort sett ståpåvilje og helst noen gode arbeidshansker som kommer til å trenges. Dvs aller helst maskiner også, men mye må nok gjøres for hånd.

Forøvrig, en interessant liten sak om mediedekningen, siden simonsionist & co har klagd sånn på at norsk media er så veldig pro-palestinsk: http://www.journalisten.no/story/56281 Dette matcher ganske godt inntrykket mitt (kanskje litt overraska over dagbladet). Og i alle fall - nå er vel ikke simonstensrud gammel nok til å huske det, men sånn omtrentlig fram til osloavtalen var mediebildet totalt annerledes, og veldig pro-israelsk, det er først etter det at det virkelig har begynt å endre seg.
Hitler hadde nok aldri den muligheten nei. Du har blitt utsatt for feilinformering gut!

Men forstår jeg rett så lot han, etter hva du har hørt, noen overleve slik at disse en dag kunne holde på som det i dag gjøres i Israel? Slik at folk skulle tenke "Ja det var bedre på Hitlers dager ja"

Det kan jo virke som en logisk nok tanke OM man virkelig tror på to ting

1. Alle som tror på en ting, har en farge eller samles om et budskap vil alltid ha samme mål, ambisjoner og meninger.

2. At Hitler hadde rett i at jødene stod bak alt fra hver eneste politiske splittelse i historien til Det store sokk-mysteriet (Hvorfor man alltid bare har en av hver sokk, en bevist overdrivelse for å vise at Hitler mente at jødene hadde skylda for mye rart)

Atomet: Jeg har meldt meg inn palestinakomiteen og lest litt om solidaritetsarbeidet. Så at det stod et nummer der så jeg skal ringe på mandag å høre litt. Men dette var etter det jeg forstod arbeid rettet mot barn og unge? Er det andre organisasjoner hvor man kan bli med, og som du sier bidra med et par gode arbeidshansker?
Sist endret av gulunderstrek; 16. januar 2009 kl. 22:17. Grunn: Skrive feil da
Hitler hadde nok aldri den muligheten nei. Du har blitt utsatt for feilinformering gut!
Vis hele sitatet...
Dette er slettes ikke feilinformering. Det er viden kjent at Hitler derangerte jødene til 2. grads borgere etter han vant valget i 1933. Han stengte de også inne på spesielle områder, selv om han tok et skritt lengre i form av å håndtere jøder, homofile, "asosiale", prester etc.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Dette er slettes ikke feilinformering. Det er viden kjent at Hitler derangerte jødene til 2. grads borgere etter han vant valget i 1933. Han stengte de også inne på spesielle områder, selv om han tok et skritt lengre i form av å håndtere jøder, homofile, "asosiale", prester etc.
Vis hele sitatet...
Jaja men det er jo å overdrive at han hadde muligheten til å utrydde ALLE jøder! Som det faktisk blir sagt. Måten det blir lagt frem på får det jo til å se ut som vi kun har jøder i dag, av den grunn at Hitler så det som gunstig å være barmhjertelig og la et fåtall få overleve. Slik at verden skulle huske jødenes "ondskap" ved å måtte leve side om side med de. Dette er ikke korrekt.
Sist endret av gulunderstrek; 16. januar 2009 kl. 23:02.
Det var da så absolutt ikke det jeg prøvde å komme frem til heller, poenget mitt var at det var utført horrible handlinger mot jødene under 2. verdenskrig og jeg stusser over at det prøver å gjenta historien (til en viss grad) den dag i dag. Nå har det seg sånn sett fra mitt synspunkt at jødene så absolutt ikke hadde krav på landområdene som senere ble formet til staten Israel etter krigen, og det at de ekspanderer på bekostning av Palestinske landområder og menneskeliv er såvidt innenfor min fatte evne.
Aha da har vi hatt en fin mix dårlig utrykk og dårlig tolkning!

La oss først ha en ting på det klare, det er et jødisk Israel som gjør dette. Ikke jøder generelt. Ved å si noe sånt så er du selv ikke noe bedre enn resten av gutta. Men jeg følger tankegangen din nå, jeg synes kanskje du uttrykker den på en måte som kjemmer mange under en kam.

Men en annen tanke som man kan tenke på: Lar vi Israel gå så langt som de gjør, fordi å straffe dem ville være det samme som å legge til nye sider i et kapittel i Europeisk historie vi ikke engang liker å bla i? Har vi blitt redde for å straffe "jøder" fordi vi fortsatt skammer oss over Hitler? Litt sånn som når man er redd for å si hva man mener i nærheten av utlendinger fordi man frykter det kan bli oppfattet som rasistisk? (holder nok heler en knapp på at kanskje USA har noe å gjøre med at det ikke skjer noe, men hva jeg sier er jo en tanke som kanskje svermer i bakhodet på noen politikere som siden må stå til rette for valgene de tar)

Ja jeg er enig i at det er skremmende likheter og at Israel heler egentlig ikke har noe å gjøre der de er. Men dette har jeg allerede sagt hva jeg mener om. Er vi på samme tankebane nå eller bommer jeg fullstendig igjen?
Sist endret av gulunderstrek; 17. januar 2009 kl. 00:06.
Ja, jeg mener ikke å skjære alle over en kam her, det er helt feil å generalisere jøder som sionister, noe som er helt feil. Man finner mange anti-sionistiske jøder. Israel er jo støttet av USA og det er vel viden kjent. Det er et fåtalls menneskers handlinger som førte til hva som skjedde mot jødene, og jeg sier ikke at Tyskere generelt gjorde noe galt, fordi mange var under et stort press, drep eller bli drept. Men at ingen gjør handling av ordene sine er forståelig, spesielt med tanke på Norge, der vi har en befolkning på 4,7 millioner og har ikke stort å stille opp med mot stormakter som er Israel-sympatisører.

http://img132.imageshack.us/img132/6200/1231445268160df1.th.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/3231/1231445806332ms1.th.jpg
Sist endret av Skambank; 17. januar 2009 kl. 04:18.
Så de har nå nådd sitt mål, men Hamas gir uttrykk for at de ikke vil akseptere en fred som er diktert av Israel? Hva var da deres mål om ikke å knekke Hamas? De skal ikke trekke seg ut av Gaza? Hvordan vil dette påvirke dagligdags livet i området? Skal Israel bli der for å holde ro og orden, eller er det for å kunne ta livet av en hver ny politisk vekkelse som ikke er i samsvar med deres meninger? Altså har de faktisk ikke nådd sitt mål enda, men vil holde på i det "skjulte"?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2872075.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2871743.ece

Blir spennende å se om Irael blir stilt for en krigsrett og om den blir akseptert av USA og først nevnte.
Utenriksminister Tzipi Livni undertegnet fredag i Washington en samarbeidsavtale med USA for å stanse smuglingen av våpen inn i Gazastripen. Dersom denne smuglingen kan stanses, er et av Israels hovedkrav for å stanse offensiven oppfylt
Vis hele sitatet...
Virker som om de vil ta ifra Palestinerne midlene til å kjempe med, jeg sier ikke at vold er en løsning til problemer, men her tar Israel og gjør en godt forsøk på å frata Palestinerne våpen så de ikke kan kjempe tilbake. Førsteprioritet nå er å få stanset okkupasjonen, men på lang sikt vil dette være en negativ løsning for Palestinerne da det er enda enklere for Israel å ekspandere på bekostning av Palestinsk territorium, da Palestinerne ikke kan kjempe tilbake. Dette er som å kutte beina til innsatte i fengsel, for så å åpne dørene å si at de kan gjøre som de vil. Dette er en veldig bittersøt seier for Palestina hvis det går igjennom.
For all del jeg er ikke for vold i utgangspunktet, men dette blir som David og Goliat.

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6437981

En ensidig våpenhvile fra Israels side, men troppene vil fortsette å oppholde seg på Gaza-stripen. Israels styrker vil retaliere til ethvert angrep fra Palestinsk side.

Virker det ikke som om de er tilbake der de startet?
Sist endret av Skambank; 18. januar 2009 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har vi våpenhvile fra Hamas også. Endelig en mulighet for skikkelig nødhjelp. Det er tross alt det viktigste, selv om dette ikke kommer til å vare så lenge Israel ikke vil snakke med Hamas eller inngå avtaler med dem gjennom Egypt. Hamas krever Israel ute av Gaza på 1 uke og løfting av blokkaden for å holde våpenhvilen.

Ganske betegnende på konflikten at Israel påstår at de har nådd sine mål når de ikke har nådd noen av dem, kun kverka en haug sivile og noen få hundre av 15.000 Hamas soldater
Sist endret av DeMenT; 18. januar 2009 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Redd for at dette ikke er enden på visa :/
Palestina er Israels og Palestina er bare et land araberne har funnet opp!
Noen som kan si meg når Palestina blr opprettet?

De fleste palestinerne synes det var bedre å bo i Israel enn i andre midt-østen land, men så begynner alle arabere å kreve tilbake Israel.
Dermed blir det full krig og de får det plutselig mye verre!
Hadde de bare latt det være og latt de som bodde der bli og Israel lov til å bygge opp sitt eget land hadde alt vært mye bedre!

Apropo drepte palestinere: Israelere har levd i krig og fare for bomber nesten hele sitt liv og flere lever i tilnærmete bunkere som hus, derfor dør ikke de i hopetall!
Palestinere kan ta avstand fra alle Hamas og terrorist unger, men neida isteden oppdrar de barna sine til å hate palestinere og ha som mål at staten Israel skal utslettes fra verdenskartet!
Sist endret av LA Kings88; 18. januar 2009 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når Palestina ble opprettet? Vel, i litt forskjellige stavemåter har navnet blitt brukt på området i 2600 år eller noe sånt, og det har stort sett vært dette alle har kalt landområdet fram til 1947, inkludert jøder som bodde i området i fred med naboene fram til sionismen dukka opp på slutten av 1800-tallet.

Resten av våset ditt kan du finne svar på tidligere i tråden.
Palestinere kan ta avstand fra alle Hamas og terrorist unger, men neida isteden oppdrar de barna sine til å hate palestinere og ha som mål at staten Israel skal utslettes fra verdenskartet!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle Palestinere oppdra barnene sine til å hate Palestinere, det er ikke veldig smart, er det vel?
Sitat av Skambank Vis innlegg
Hvorfor skulle Palestinere oppdra barnene sine til å hate Palestinere, det er ikke veldig smart, er det vel?
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen rakettforsker, men det kan være at han skrev feil?
Sist endret av Skeid; 18. januar 2009 kl. 22:03.
Krever fred i Gaza
Hausberg og ordførerkolleger sender brev til Israel.


Leste nettopp denne overskriften på nordlys, råkult at Tromsø skal begynne med utenriks politikk da .



Les Mer:

http://www.nordlys.no/nyheter/article4040017.ece
Sist endret av Apu; 20. januar 2009 kl. 10:12.
Det er en ting som har irritert meg litt ved denne saken. (Vell EN? en ting jeg sier nå ihvertfall) Det er den stadige nevningen av at Hamas bruker barn og kvinner som menneskeskjold.. Er det feil av meg å tro at dette er noe som har blitt veldig blåst opp av media? eller har det seg slikt at Hamas soldater løper rundt med 5-åringer teipa på ryggen og festa på tvers av hjernstenger? Finnes det noen nøytrale kilder på dette her? Et eller annet som tyder på at de bevisst går inn for at barn og kvinner skal dø i første rekke? Hva er greia?
At Hamas er utsatt for tidenes dyreste svertekampanje er hevet over enhver tvil. Ikke dermed sagt at de er fromme som lam, men det finnes toner av grått. Vi har diskutert det med at de kriger i bebodde områder inngående tidligere i tråden men når det gjelder det at de ønsker å se store sivile tap ser jeg, intill noen kan produsere beviser (eller i det minste indisier), på som surt oppgulp i mangel på argumenter for egen sak. Rapportene om at de går rundt på sykehuset og ser "ikke videre lei seg ut", er vel ikke så overraskende når ens tro sier at det beste som kan hende et menneske er å dø som martyr. Jeg synes det er mer overraskende å dra slutningen at de helt sikkert føler glede over å se maltrakterte menneskekropper uten videre grunnlag. Man må også huske på at Palestinerne har blitt kokt i 60 år nå, og jo lengre du koker de jo hardere blir de.

Dette med sivile massakre er en regel uten unntak når det gjelder Israelsk krigføring. De er ikke villige til å risikere egne tap, så det bombes sivilbefolkning over en lav sko mens de ikke klarer å ta geriljaene de kriger mot. Libanon er jo samma historien, spesielt nå sist i 2006 når Hezbollah endelig fikk kasta sionistene på hue og rævva ut. Masser av sivile tap, veldig få fra Hezbollah, hvit fosfor, klasebomber, og enden på visa er at Hezbollah den dagen det ble våpenhvile var antatt sterkere enn noensinne. I forbindelse med denne delen av okkupasjonen i Libanon ble det vel sagt at Nasrallah drepte 90% militære, mens Israel drepte 90% sivile (tallene er sikkert ikke helt riktige, but still..). Hvem er det som _egentlig_ er terroristen i midtøsten?

Denne kronikken om Hamas er vel verdt å lese:
http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle2873887.ece
Sist endret av DeMenT; 20. januar 2009 kl. 18:25.
Noen som har bildene fra denne linken?
http://www.dagbladet.no/2009/01/21/n...entet/4466163/
UD-ansatt sammenligner Israel med Nazi-Tyskland
40 bildemontasjer spres i epost.
Vis hele sitatet...
Sitat av Saape Vis innlegg
Noen som har bildene fra denne linken?
http://www.dagbladet.no/2009/01/21/n...entet/4466163/
Vis hele sitatet...
Det kan se ut som om det var denne linken som ble sendt rundt: http://whatreallyhappened.com/IMAGES...olo/index.html.
Hm, ikke dum den montasjen der, man ser jo unektelig likhetene, selv om ikke alle situasjonene er direkte sammenlignbare
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Enig, det er muligens satt litt på spissen men det er ubenektelige likheter.
Fikk bare lyst til å legge inn et lite sitat fra dagens Dagsavisen s.15:

"-Israelerne foralte oss at vi måtte forlate våre hjem, at det ville bli farlig. Hamas sa det samme, sa Sultan mens han sto utenfor ruinene av familiens hjem. -Vi vant krigen, men tapte alt, sa han . . ."
http://mwcnews.net/content/view/27972/264/

Denne linken fikk meg til å felle tårer for første gang på lenge. Jeg er ellers ikke en veldig følsom person men dette går over alle grenser. Håper alle sprer disse bildene for å vise verden hva som virkelig skjer i Palestina. For dere som ikke har sett bildene, det er noe veldig sterkt materiale og hvis du er en sart sjel så styr unna, selv om jeg ikke tror dette vil være problemet her på nFF, vi er vant til realiteten og vi skjønner at det er lite vi får gjort med situasjonen.

Palestina er Israels og Palestina er bare et land araberne har funnet opp!
Noen som kan si meg når Palestina blr opprettet?
De fleste palestinerne synes det var bedre å bo i Israel enn i andre midt-østen land, men så begynner alle arabere å kreve tilbake Israel.
Dermed blir det full krig og de får det plutselig mye verre!
Hadde de bare latt det være og latt de som bodde der bli og Israel lov til å bygge opp sitt eget land hadde alt vært mye bedre!
Apropo drepte palestinere: Israelere har levd i krig og fare for bomber nesten hele sitt liv og flere lever i tilnærmete bunkere som hus, derfor dør ikke de i hopetall!
Palestinere kan ta avstand fra alle Hamas og terrorist unger, men neida isteden oppdrar de barna sine til å hate palestinere og ha som mål at staten Israel skal utslettes fra verdenskartet!
Vis hele sitatet...
Dette er så hodeløst at det egentlig ikke er verdt et svar, men siden jeg har god tid så skal jeg prøve å svare til beste evne.
Jeg håper du er fullt klar over at Israel er et land som ble "FUNNET OPP" for drøye 60 år siden? Som Atomet allerede har sagt så har Palestina vært en nasjon de siste 2600 årene, så det "Israel var der først" agrumentet fungerer nok ikke. Dette landet er ikke deres, 1/3 av deres nåværende territorium ble delegert til Israel i 1947 av FN.
Hadde de bare latt det være og latt de som bodde der bli og Israel lov til å bygge opp sitt eget land hadde alt vært mye bedre!
Vis hele sitatet...
Nå er det jo det som er hele problemet her. Israel ekspanderer på bekostning av Palestina. For å putte det i ord du skjønner: Hvis Sverige hadde begynt å ekspandere på bekostning av Norsk territorium, hadde du satt deg ned å latt det skje da? Da det er åpenbart at Sverige har som mål å anneksere hele Norge under Svensk styre, og kalle hele smørja for Sverige? Dette har jo allerede skjedd, og Norge slo tilbake. Rettferdiggjøres Israels handlinger bare fordi de er Jøder? For hvis det er sant så skal jeg konvertere til jødedommen, og når jeg får dårlige karakterer på skolen, eller ikke har lov til å bygge på hytten min skal jeg si at jeg er jøde, for det fungerer jo tydeligvis, og da vil alt løse seg. Er det virkelig feil å kreve tilbake noe som er ditt?
De fleste palestinerne synes det var bedre å bo i Israel enn i andre midt-østen land, men så begynner alle arabere å kreve tilbake Israel.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå dette? Jeg hadde virkelig likt å sett noen meningsmålinger ang denne påstanden, som jeg finner helt forrykt.
Du er vel egentlig en tapt sak så jeg kan ikke skjønne at jeg i det hele tatt svarer på innlegget ditt, Dement, Cheroxx og atomet har gått lei av sånne som deg for lenge siden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom over en ganske skremmende dokumentar fra alJazeera som heter "Shooting the messenger". Den handler om pressens prøvelser i krigsområder men del 3 og 4 er direkte relatert til Gazakonflikten og kan sees uten å ha sett del 1 & 2 først.
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4


Må også bare anbefale alle å se "Waltz with Bashir" som er en animert dokumentar om krigen i Libanon i 82 fra en Israelsk soldats perspektiv.
Ang. Vals med bashir, stor sak om den i Le Monde diplomatique, bl.a. intervju med Ari Folman (regissøren). Såvidt jeg har skjønt er det vel faktisk mer eller mindre hans egen historie som fortelles, det er han som er soldaten.
http://lmd.no/pdf.php?showPDF=0902/11.pdf
http://lmd.no/pdf.php?showPDF=0902/13.pdf

Layout av yours truly, nå i et opplag på 50000!

Ah, selvsagt - enda enklere, her ligger jo hele artikkelen
http://lmd.no/index.php?article=11825
Sist endret av atomet; 1. februar 2009 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utrolig god artikkel, og det er mange fler av dem i denne utgivelsen. Den med Israel/Iran alliansen var spesielt interessant. Satt faktisk og tenkte: "Hvorfor ser ikke norske aviser sånn ut?" når jeg satt og leste den på dass her en morgen, så props for den!
Skal hilse remi og si det også Vi liker godt å jobbe med den blekka der begge to, så sånt er veldig hyggelig å høre!
ATOMET m fler: Dere har hatt mange saklige, gode argumenter her ute, men de har rast sammen helt siden dere begynte å påstå at "palestina" har vært en nasjon i over 2600 år.
Altså: enten er dere helt blotta for kunnskap, eller så er ønsket om en palestinsk stat så høyt at dere faktisk tror den eksisterer...
Hvorfor tror dere man i det hele tatt snakker om en tostatsløsning, hvis det alledere er en "nasjon" ved navn palestina?
Palestina var en fellesbegnelse for området rundt Gaza og Israel der det bodde arabere så vel som jøder.
Det finnes "palestinske jøder" (som selvfølgelig sikkert ikke vil kalle seg det)

Skremmende at til og med dere hiver dere på denne bølgen av usannheter eller "ække så farlig om ting er sanne eller ikke" - bølgen som nå store deler av verden surfer på.


og til slutt:http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2904099.ece
Israel betaler altså 15 millioner kroner i erstatning for at de drepte en britisk kameramann på Gaza i 2003.
Kanskje det var en grunn til at Israel ville passe på hvor mange journalister som dro inn i krigsonen nå for noen uker siden?
Det er et "fellesutrop" som kan brukes etter alle pro-Israel innleggene her: VÅKN OPP
Det er faktisk ikke det jeg sa, at Palestina har vært en nasjon i 2600 år, det er en liten leif fra Skambank, det jeg sa var

Når Palestina ble opprettet? Vel, i litt forskjellige stavemåter har navnet blitt brukt på området i 2600 år eller noe sånt, og det har stort sett vært dette alle har kalt landområdet fram til 1947, inkludert jøder som bodde i området i fred med naboene fram til sionismen dukka opp på slutten av 1800-tallet.
Vis hele sitatet...
Og, ang. den erstatningen - at det er derfor Israel konsekvent nekta ALT av journalister adgang? Tull og tøys. Det hadde ikke vært værre enn å få dem til å signere et dokument der de fraskrev seg enhver mulighet til å kreve erstatning fra israel osv, før de ble sluppet inn.
At de ikke har hatt en egen stat har da ingen ting med saken å gjøre. De har like jævlig bodd der i over 2000 år. Som for de andre folkegruppene i området som har fått sine stater ville det vært rett og rimelig at Palestinerne i samme omgang fikk sin. Istedet jaget de rike og bevæpnede jødiske innvandrerne de innfødte bort for så å erklære sin egen stat for bare jøder og som strakte seg utover de grenser FN med knappest mulig margin hadde vedtatt at de skulle få. Resten av historien burde man kjenne nå?

I 1946 bodde det ca 600.000 jøder og 1,3 millioner arabere i Palestina. I 1827 bodde det 5.000 jøder der, 1882, 24.000 og i 1914, 85.000. Alle bør klare å se hva som har foregått her. Og det kommer bare i tillegg til at staten som ble opprettet har grunnlovsfestet undertrykkelse og utstøtelse av Palestinere. Hadde de opprettet en demokratisk stat som het Israel, uten og jage vekk palestinerne, hadde det vært feil det og, men da hadde i alle fall det innfødte folkeslaget hatt sin del av makten. Hvor lenge staten hadde hett Israel er jo et spm. Ikke lenge tenker jeg, og det er jo et paradoks at staten aldri kunne eksistert som et demokrati, kun som et etnokrati.

Kom på nå at hele denne situasjonen (Jødisk invasjon av Palestina) er jo egentlig ganske paralell til den "muslimske invasjonen" ekstremistene frykter så fælt at skal forandre Norge. Bare at i Midt-Østen har det skjedd, og det at noe sånt vil kunne skje i Norge er lite sansynlig. Allikevel er det gjerne de samme som frykter denne invasjonen som støtter Israel (ikke spesifikt her på forumet). Dobbeltmoral?
Sist endret av DeMenT; 3. februar 2009 kl. 20:40.
Freak Trooper
Joey's Avatar
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6462566

Dette her kan jo bli spennende.

– Jeg er definitivt klar for posten som forsvarsminister, forkynner Lieberman, som tidligere har slengt ut trusler om å jevne Teheran med jorda og bombe Aswan-dammen i Egypt for å oversvømme Israels mest vennligsinnede naboland.
Vis hele sitatet...
Nå har i utgangspunktet området kjent som Palestina, Israel og deler av Iran og Egypt vært veldig flerkulturellt de siste 2000 årene. Det har alltid vært en muslimsk majoritet i områdene, helt til pave Urban II utstedte en kristen hær bestående av krigsmenn av flere nasjoner for å erobre området, der de til en viss grad lyktes, men hold ikke landet. Korstogene fra Europa endte opp i 9 stykker og de siste ble utsendt i 1271 og varte til 1272. Det å bruke middelaldersk historie for å prøve å rettferdiggjøre staten Israel. Nå referer historiebøkene til området som Palestina allerede rundt 900 a.d. Som atomet sier så var det en leif fra min side, men retter den opp nå. De historiske og de humanitære argumentene har så absolutt ikke rast sammen

Israel betaler altså 15 millioner kroner i erstatning for at de drepte en britisk kameramann på Gaza i 2003.
Kanskje det var en grunn til at Israel ville passe på hvor mange journalister som dro inn i krigsonen nå for noen uker siden?
Det er et "fellesutrop" som kan brukes etter alle pro-Israel innleggene her: VÅKN OPP
Vis hele sitatet...
Jeg syntes da de også kan betale 15 millioner kroner i erstatning for hvert mistet Palestinsk liv til Palestinerne, det er en like stor, om ikke større urett der. De valgte ikke selv å dra inn på Gaza stripen, dette gjorde journalisten.
Herodotus, en gresk historiker som levde for omlag 2500 år siden, var den første til å ta i bruk UTRYKKET palestiner/palestina. For området rundt Jerusalem. Han fant IKKE opp disse folkene, han ga de bare navnet. De er også nevnt i bibelen som filisterne, hvor ironisk nok, de er i krig med jødene i Israel. Jeg mener å ha lest et sted at de skal ha kommet til Palestina for litt over 3.000 år siden fra Kreta.

Det at de ikke har fått vært selvstendige på 3.000 år, betyr ikke at de ikke har vært der å levd igjennom all faenskapen. Vi måler da ikke folks verdi etter hvor mange år de har hatt en egen stat heller? De kan ha vært der 100.000 år eller 50 år for min del, problemet forsvinner ikke av den grunn. Barna blir fortsatt skutt etter av Israelske stridsvogner samma faan hvor tipp*100 besteforeldra kom fra eller kalte seg.. Det bor fortsatt mennesker der som har det helt for jævlig på grunn av at vi lar Israel få styre på som de vil!
Du har helt rett, men hva mener du at Norge som stat kan gjøre med det?
Hvis Norge går ut og offentlig fordømmer det apartheid lignene systemet i Israel, noe de forsåvidt har gjort(?), så vil ikke dette ha noen virkning overhodet. Eneste måten Norge ville kunne forhindret Israel i å opprettholde denne skillingen av mennesker på Gaza og Vestbredden er ved å gå i direkte krig mot Israel, noe som ikke kommer til å skje. Israel her for mektige venner til at det kan være noen sanksjoner mot dette, og så lenge Israel ikke angriper Iran eller Egypt, så er det ingenting noen vil gjøre, annet enn å fordømme Israels handlinger offentlig.

Nå snakker jeg militært sett, men landene kan innføre en boikott av Israelske eksportvarer, for å kjøre deres økonomi ned på kne, men dette vil ikke være gjennomførbart på grunn av, vil du gjette? Israels mektige venner.
Israel ville ikke gått konkurs av en økonomisk boikott, men de ville blitt kjørt såpass ned på knærne at de i lengden ikke hadde hatt ressurser til å føre krig mot en annen stat.
Ja situasjonen er jo nokså håpløs å endre fra vår side, men som du nevner så kan vi boikotte. Vi kan kanskje ikke knekke de, men om mange nok land boikotter, så vil de merke en forskjell. De vil merke noe, kanskje spres ideen om at de gjør noe som ikke er helt bra blant folket, eller kanskje det bare splitter de enda mer fra omverdenen.. Bare fordi vi ikke klarer å gripe inn å stoppe alt på engang med et trylleslag (Slik jeg helt sikkert ikke er alene å drømme om) så betyr jo ikke det at vi ikke skal gjøre noe..
Sitat av Simonstensrud
Det er et "fellesutrop" som kan brukes etter alle pro-Israel innleggene her: VÅKN OPP
Vis hele sitatet...
Dette er jeg faktisk helt enig i, og det er nok resten av pro-palestina-gjengen med meg i også, pro-israel-gjengen bør absolutt våkne opp!
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
og til slutt:http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2904099.ece
Israel betaler altså 15 millioner kroner i erstatning for at de drepte en britisk kameramann på Gaza i 2003.
Kanskje det var en grunn til at Israel ville passe på hvor mange journalister som dro inn i krigsonen nå for noen uker siden?
Det er et "fellesutrop" som kan brukes etter alle pro-Israel innleggene her: VÅKN OPP
Vis hele sitatet...
Så akkurat dokumentaren som den britiske kameramannen var med å lagde.
Den er produsert av HBO og heter Death in Gaza.
Anbefaler alle å se denne. Den er utrolig trist, og man blir forsåvidt ganske motløs av å se den, da den viser hvor ekstrem situasjonen på Gaza har blitt..
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.permanentrevolution.net/files/gaza_by_latuff.jpg

http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blogs/media/Latuff12_66g.jpg
Sist endret av Mexxy; 8. mars 2009 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Bildene gir feil inntrykk.
Bildene er propaganda. De kan oppfattes forskjellig fra person til person. Deg som sitter i en trygg kontorstol kan ha en annen oppfatning enn en palestinsk flyktning. Skriv gjerne hvorfor du mener at de gir et feil intrykk. Selvfølgelig er de grove og karikerte.
Palestina har vel egentlig aldri vært en Stat.
Di siste par hundre åra har Canaan-regionen vært under kontroll av det ottomanske riket, og i ettertid det Britiske Imperiet som forlot regionen i starten av 1900-tallet.
Før denne tid har Canaan vært bebodd av det som idag beregnes som både Jøder og Muslimer(arabere). Under denne perioden var det heller ikke direkte fred i regionen. Jødene hadde sine eiendommer som ble terrorisert av "Palestinere", og ut fra det ble militsen Haganah etablert, som idag er det moderne IDF. Men selvsagt var ikke jødene heller uskyldige i denne perioden når det gjaldt sabotasjer, terrorisering o.l.

Hele Konflikten blusset opp i 1947-48 da Israel ble bevilget 55% av området og Palestina 45%. Dette var Palestinerne uenige i, som endte i overfall og drap mot sivile, som igjen ble kraftig besvart av Israelittene.

Man kan også dra inn Yom Kippur Krigen i 1967, der flere Arabiske land deltok i offensiven mot Israel, men som endte i nederlag etter 6 dager, som igjen førte til den store voldelige og uetiske ekspansjonen av Israelsk territorium hvor det enten var "flytt, bli fengslet eller dø".

På 90-tallet, under Oslo-avtalen ble det også utført store ekspansjoner av Israelsk territorium, som et svar på Arafats "Andre Intifada" hvor Arafat, som var sikker på at han ikke kom til å få alle kriteriene sine oppfylt, ville utslette Israel.

Så på det rene arket kan det egentlig sies at begge parter er tjukke i hodet (Hamas vs IDF)

Må også få legge til det at å si Palestina er en 2600 år gammel stat er Idioti.
Sist endret av Atuhl; 26. januar 2013 kl. 20:34.