Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3618
Kom nettopp hjem fra en liten ferie, men da vi skrudde på varmtvannsbrederen slår jordfeilbryteren ut.
Noen som har peiling på hvorfor, hva og hvordan jeg kan fikse det?
det er sikkert irr på kontaktene.
ta ut veggkontakta til berederen.
Følg ledningen til hvor den går inn i berederen.
skru av loket.
der ser du tre ledere festet med stikkere eller skruer. (varierer med typen)
rens slik att alle tre kontaktene er reine og har god kontakt. og sjekk att dem sitter fast.
skru på lokket og sett kontakten i.
hjelper ikke dette må du nok ringe en trikker
Irr på kontaktene lager ikke jordfeil.
Jorfeil er en overstrøm til jord. Litt fukt som lager en krypstrøm fra jordlederen til en av faselederne vil jeg tro.
Sist endret av BakkiZ; 10. juli 2005 kl. 15:59.
Det kan være så mye! Termostaten på varmtvannsbrederen kan ha gått. Men jeg ville lett etter fuktskader.
Kontakt en elektriker, det må være det lureste.
Bor du i en leilighet e.l. har vel kanskje huseier eller bofellesskapet en vaktmesterordning eller noe slikt. Kanskje det er en slik person du kunne kontakte, en som kan se på saken og kanskje finne ut hva som er galt. Eller bør du vel kanskje kontakte følge Zero sitt råd, med mindre du oppdager en helt opplagt grunn til feilen selv da, og greier å ordne saken. Jeg ville i alle fall tatt minst mulig sjanser selv med det elektriske systemet...

Kontakt noen som har peiling, og som kan komme og se på saken. Det er mye bedre enn å spørre en gjeng nerdeungdommer på nettet...
Trådstarter
Hehe.. Er elektronikker, så kan litt, men ikke sånt. Mest sannsynlig fuktskader (alle ledningene var våte da jeg skrudde opp lokket). Varmtvannsbrederen er gammel, så vi kjøper ny i morgen
Sitat av BakkiZ
Irr på kontaktene lager ikke jordfeil.
Jorfeil er en overstrøm til jord. Litt fukt som lager en krypstrøm fra jordlederen til en av faselederne vil jeg tro.
Vis hele sitatet...

jeg hadde jord feil på min bereder. Der var kontaktene irra igjen.
Jeg rensa med varmt vann. Tørka. stramma stikkerene. satt i sammen... vips ingen jord feil.

men sef. det var sikkert en tilfeldighet. og en gnom fixsa den egentlige grunden