Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1703
Du går GK, VK1 og VK2. GK og VK1 er ett fett hva du går på, så lenge du tar Almenne påbygging på VK2. På GK tok du matte som valgfag 1MX (sånn at du har 5t matte i uka, istede for tre) og det samme gjorde du på VK2. På VK2 tenkte du at du bare måtte fylle ut sånn at du har 30 timer, siden det er kravet. Hvorfor ikke finpusse på matten og i tillegg få en oppfriskning. Skal jo tross alt ha masse matte de neste årene..

Når du har fullført VK2 kommer du ut med et kompetansebevis, greie nok karakterer, men ikke med vitnemål. Det har seg sånn at, i motsetning til det min lærer sa, at du ikke kan ta samme faget to ganger. Derfor mangler jeg 2 timer og en eksamen...

Noen tanker?
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Snakk med rådgiveren på skolen din, mulig han forstår hva du vil fram til.
Gå opp som privatist.
Sitat av Magnus
Gå opp som privatist.
Vis hele sitatet...
Kanskje 2MX er tingen?
Trådstarter
86 0
Sitat av Yuna
Kanskje 2MX er tingen?
Vis hele sitatet...
Går sommerkurs nå og vi har 2MX og 2FY. Det er ingen slutt eksamen eller prøve for dette kurset... Kan jeg ta en eksamen i en av dem og dermed få et gyldig vitnemål?

bakkenteigen > sommerkurs > ingenør utdanning (data..)
Det norske skolesystemet er latterlig. Om man går opp i et fag som privatist tar man kun én eksamen. Den eksamenskarakteren er karakteren du får i faget. I tillegg får du uketimene faget ville hatt, om du fulgte kurset som elev, inn på vitnemålet. Uten at du har hatt en eneste time.

Det norske skolesystemet er patetisk slapt og tilgivende. Man gir elevene alt for mye frihet. Men det er en annen diskusjon.
Sist endret av froskenfredrik; 1. juli 2005 kl. 21:29.
Trådstarter
86 0
froskenfredrik; var det et ja eller svarte du ikke?

det som forbauser meg er at vi aldri fikk beskjed om det og at lærerne ikke visste om det. Flere som er i samme situasjon og aldri har hørt om det...
Sitat av Seth
Går sommerkurs nå og vi har 2MX og 2FY. Det er ingen slutt eksamen eller prøve for dette kurset... Kan jeg ta en eksamen i en av dem og dermed få et gyldig vitnemål?

bakkenteigen > sommerkurs > ingenør utdanning (data..)
Vis hele sitatet...
Men er det ikke slik at du må ha studiekompetanse for å studere?
Hvis du bare mangler to timer så kan du sikkert gå opp som privatist til jul igjen...
Sitat av Seth
froskenfredrik; var det et ja eller svarte du ikke?

det som forbauser meg er at vi aldri fikk beskjed om det og at lærerne ikke visste om det. Flere som er i samme situasjon og aldri har hørt om det...
Vis hele sitatet...
Om du tar opp et fag du ikke har hatt tidligere, og går opp til eksamen som privatist, vil du få de uketimene faget normalt har.

Altså: ja.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hva skal du med det vitnemålet? om du skal bli ingeniør og går forkurs så trenger du bare og få bestått på den avsluttenede prøven på forkurset for og starte på ingeniør utdanningen og når den er ferdig har du en tittel og da har det vitnemålet ditt fra VGS lite og si.

edit etter tress forkurs så har man en prøve der du får bestått/ikke bestått. Det er i allefall slik det er på HIA og tror ikke det er noe anderledes andre steder..
Sist endret av sptz; 4. juli 2005 kl. 12:54.
Hvorfor sier folk enda 'ingeniør' ? Det er da ikke noe som heter det lengre?
Har jeg forstått saken riktig er det at Seth mangler 2 timer matte for å oppfylle kravet til generell studiekompetanse?

I så fall Seth, meld deg opp til privatist eksamen for 2MX som går til jul. Det koster deg 300kr, og alt du gjør er å møte opp en-eller-annen-plass en dag og tar eksamen. Du må melde deg på en god stund i forveien, så husk å sjekk påmeldingsfristen

Det kan være fristendes for deg å melde deg opp til 3MX eksamen og ta den istedet for 2MX, men da skal du være obs på dette: Tar du først 2MX og så 3MX, blir mattekarakteren din gjennomsnittet av disse to. Om du tar 3MX først så forblir mattekarakteren din det du får på 3MX eksamen, og vist du tar 2MX eksamen etterpå så blir ikke matte karakteren din forandret uansett. Eksempel:
1. Tar 2MX, får karakter 6. Tar 3MX, får karakter 4 = Karakteren 5 i matte
2. Tar 3MX, får karakter 4. Tar 2MX, får karakter 6 = Karakteren 4 i matte


Jeg skal forresten ta IKT eksamen som privatist, for 300 kr for et fint papir som folk bruker 1 år på å skaffe seg er billig etter min mening. Dessuten, får du en ræva karakter er det bare å rive det papiret i to og glemma hele greia
Hvorfor er det ingen ting som heter 'ingeniør'?`
Broren min går ivertfall på maskiningeniør
Sitat av RBS
Hvorfor er det ingen ting som heter 'ingeniør'?`
Broren min går ivertfall på maskiningeniør
Vis hele sitatet...
Det skal hete bachelor\master innen teknologi etc. nå, slik jeg har blitt fortalt i alle fall.
Trådstarter
86 0
Larsole, nei det har seg slik at jeg har 2 timer for mye matte.

Snakket med min gamle lærer og han beklagelig osv. I morgen skal jeg snakke med rådgiveren på nåværende skole og spørre om det MÅ bli noe problem at jeg tar en ekstra eksamen til jul som privatist. Er ikke akkurat som å skippe unna lissom, og ta matte på nytt. Det er ikke mange som ville gjort det. Dessuten hadde jeg et helt år uten matte på VK1 så hadde en del å friske opp i... Men men, regner med at det ordner seg hvis dem er litt greie på HIV. Kan jo bare ikke nevne det også, så sende de først etter jul, sammen med den ekstra karakteren. Hehe, ser de datoen så er det jo egentlig for sent for dem uansett.. Men vet ikke hvor mye de kommer til å stresse med disse papirene utover så jeg tar den tryggeste veien tenker jeg.

takk for hjelpen