Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4407
Går førsteåret som IKT-driftsfag lærling på en vidregående skole, beggynte å arbeide i september 2004. Lurer litt på det med feriepenger. Nå er det jo slik at jeg får fratrekk fra lønnen min siden jeg ikke har opparbeidet meg nok dager til 30 dagers ferie, men får jeg feriepenger? Eller må jeg ha jobbet lengre for å få disse? Er litt confused. Fikk tilbud om å jobbe, men jeg valgte ferie.
shoot me if Im wrong:

du vil uanett få utbetalt 10,2% av alt det du har tjent i den bedriften i år (2005) den måneden bedriften har fellesferie.

Får å si det enklere , den måneden alle tar ferie får de ikke utbetalt lønn, kun feriepenger.

Slik har hvertfall jeg opplevd det.

-papa
Sitat av paparoach
shoot me if Im wrong:

du vil uanett få utbetalt 10,2% av alt det du har tjent i den bedriften i år (2005) den måneden bedriften har fellesferie.

Får å si det enklere , den måneden alle tar ferie får de ikke utbetalt lønn, kun feriepenger.

Slik har hvertfall jeg opplevd det.

-papa
Vis hele sitatet...
det hørtes rikti ut, er i samme situasjon som deg jehes... men det blir ikke no særli med peng jeg får 2.5k, begynte i august..
Du får fra september til desember 2004. I og med at du er lærling er det ikke snakk om store summene du får utbetalt. Det skal være 12% av det du har tjent i 2004.
Tror jeg fikk ca. 3k eller noe sånt i fjor.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Får 30 dagers ferie med lønn slik jeg har forstått det, men det blir ett trekk på 1500 kroner av denne fordi jeg ikke har opparbeidet nok ferie enda.
fikk full ferie jeg uten trekk, jobbet siden 8 eller var det 9 august..

Edit: 5 ukers ferie på meg .
Det vanlige er vel at du blir trukket for 5 uker med lønn når du har 5 uker ferie. Og så skal feriepengene erstatte disse.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Noen som vet om man får lønn +feriepenger? Jobber som sagt for det offentlige.
Man har rett til ca. 2 dagers betalt ferie pr. måned man jobber. Jeg er i AKKURAT samme situasjon. Altså, jeg begynte i august, og har derfor 10 dager med betalt ferie. Resten er ulønnet, og jeg får trekk videre over de 10 dagene. Jeg førte opp at jeg ville ha de 10 dagene med ferie, og ikke noe mer, slik at de ikke trekker meg noe i lønn på juni. (de trekker alt av ferie på juni, hadde jeg tatt 5 uker, så hadde jeg knapt fått lønn på juni)

Har regnestykket liggende, skal se om jeg ikke finner den..

Men det jeg gjør, er å ta ut de siste 3 ukene fordelt på resten av sommeren, så får de trekke meg i den aktuelle måneden jeg velger å ta ferie.
Sitat av Yuna
Det vanlige er vel at du blir trukket for 5 uker med lønn når du har 5 uker ferie. Og så skal feriepengene erstatte disse.
Vis hele sitatet...
er som hun sier. jeg hadde bare rett til ?3? ukers betalt ferie siden jeg hadde startet i august.
Fikk derfor feriepenger for den tiden jeg hadde vært der men trekk for de 5 ukene jeg ikke var på jobb... var ikke mye å skryte av nei. Jeg er siste års (uke) lærling på en fylkeskommunal vgs.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Generelle regler for feriepenger er at man skal ha 10,2% av lønna det foregående kalenderåret utbetalt som feriepenger. Er man over 60 år, skal man ha 12,5%. Har man tariffavtale om en 5te ferieuke, da er satsene 12% og 14,3%.

Alle har rett på ferie, og alle har rett på feriepenger. Men feriepengene er prosentdel av det man har tjent kalenderåret (jan-des) før. Du kan selv velge når du skal ta ferie, men du må si ifra at du skal ha pengene minst 1 uke før.

Siden du er lærling er sikkert ditt tillfelle litt spesiellt, men de skal gå under de samme reglene.
Sitat av Yuna
Det vanlige er vel at du blir trukket for 5 uker med lønn når du har 5 uker ferie. Og så skal feriepengene erstatte disse.
Vis hele sitatet...
Den der lagde litt mening... 2168 i lønning denna måneden, niiice.. NOT.
okej, ut ifra lønnskalenderen jeg har foran meg her så får ihvertfall jeg lønn i selve ferien.. pluss feriepenger.. det er jo mulig at det er annen praksis i andre bedrifter da...

er forresten førsteårs IKT-lærling jeg også..

og enda en ting, skattepenga kommer jo denne måneden hvis jeg ikke tar helt feil.. og hvis noen har gjort det samme som meg (betalt for mye skatt med vilje) så blir det litt ekstra penger i ferien
Sitat av Cenomorph
Den der lagde litt mening... 2168 i lønning denna måneden, niiice.. NOT.
Vis hele sitatet...
Sånn var det for meg i fjor. Hadde heldigvis tjent opp litt penger fra en annen jobb også. Men noen steder trekker de for en hel måned f.eks. juni måned, og andre steder trekker de vel litt etterhvert som du tar ut ferien.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Ceno: Du er jo da heldig, jeg fikk svimlende 1800,- inn på konto i dag. :S Men heldigvis kommer vel skattepengene rullende i morgen håper jeg. Ellers blir det en trang helg. Det å være lærling med slike løsninger er ikke helt bra. Hvordan skal man forvente å leve for 2k i en måned? Er litt rart syns jeg da.

Edit: Leser til min forskrekkelse at det ikke er noen skattepenger i vente før eller 24. juni. Da snakker vi trange kår. FITTE
Sist endret av Magisk; 9. juni 2005 kl. 09:50.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Jeg sliter :/ ikke nok penger til å betale regningene denne måneden.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av Jehes
Jeg sliter :/ ikke nok penger til å betale regningene denne måneden.
Vis hele sitatet...
Spørr din arbeidsgiver om forskudd på neste lønn om du er i skikkelig krise. Ellers kan du jo snakke med de som du har regninger fra om en liten utsettelse. Bare forklare situasjonen godt.
Når det gjelder feriepengene så var jeg i samme situasjon nå. Tenkte at juni lønninga ble drit stor pga feriepengene, men så er det noe som heter ferietrekk.... Endte opp med mye mindre utbetalt enn normalt.. Artig.

Ahhh.. Gleder meg til skattepengene kommer. Da skal jeg ut å kreve inn gjeld... Når noen selger noe som de vet ikke virker/er ødelagt og sier de har brukt opp pengene når jeg prøver å returnere det.. Da blir jeg blid.. Noen som har synspunkter på hvor mange % jeg skal legge på for tort og svie?
urk. fikk 7.871,94
- 4000 i husleie
- 1200 i strøm
- 1600 i forsikring bil
- 1071 i mat
= Blakk og ikke noe bensin eller serlig til kos =/

håper jeg får noe særlig med ferie penger fra jobb nr 2 da
Sist endret av Psych|Com; 9. juni 2005 kl. 12:47.
Jeg har ikke tatt ut ferie, så jeg får dobbelt + skattepenger da
jeg er i samme båt som Psych|Com I tilegg kom siste stipend i mai, var den jeg stort sett levde på etter regningene
Jaso's Avatar
Trådstarter
Lærlinger burde hadd en annen ferieordning en de med full lønn.
hvorfor det? vi er jo bare vanlige arbeidere under opplæring
Jaso's Avatar
Trådstarter
nå er jeg en fattig arbeider under opplæring. posten jeg skrev over var ikke særlig gjennomtenkt, ble skrevet i en oppgitt tilstand.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg får lønn midt i ferien