Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1737
Så en episode av Seinfeldt, der Kramer fortalte litt om da Vincis sovevaner.
Den o' store Leonardo skal visstnok ha vært oppe til alle døgnets tider, og bare ha sovet tyve minutt for hver tredje time.

Noen som vet noe om dette? Er det sant? Det fungerte ikke så godt for Kramer, men fungerte det for Leonardo, the absolute man? Noen som har prøvd det ut? Er svært fristet til å teste det i en av ferieukene mine...

---
24 timer i døgnet / 3-timesøkter = Åtte økter.
For hver av disse åtte øktene sover man 20 minutt.
20 minutt * åtte økter = 2 timer og 40 minutt!
---

edit:
Google is my friend.
Fant litt mer fakta her.
Sist endret av maedhros; 2. juli 2005 kl. 07:09.
Skal prøve å få til sånn jeg og! Det var jo tøft.

+ at man får mye mer ut av dagen
+ at det kommer til å klikke for deg
hørtes jævlig snopt ut det der.. kanskje det man skulle testet.. må være bra å ha teken på i tider da eksamensforberedelser og slikt er det man bruker dagen til..
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=d%F8gnrytme

Du må få rem søvn når du skal sove... Så må du klare å sovne med en gang.. Ikke så lett vil jeg tro.
Da spør jeg dere, hva er vitsen?
Hva er vitsen med å skiftedøgn ryttme og sovevaner, dere må seriøst sove dårlig hvis dere vil prøve ut en slik ting.
Evt. så er de ute etter å få mest mulig ut av dagen?
Sitat av Xypher
Skal prøve å få til sånn jeg og! Det var jo tøft.

+ at man får mye mer ut av dagen
Vis hele sitatet...
Man får heller mer ut av natten!

Dette fungerer sikkert en stund, men jeg ville nok hatt en god nattesøvn en gang i blandt.
Synes å huske at nattemørke får kroppen til å stille seg inn på "søvnmodus".
jeg tror dette i lengden vil gå utover konsentrasjonsevnen og evnen til å huske selv de minste ting. når det gjelder søvn så intreffer REMsøvn etter ca 1-1,5 timer, alt etter hvor trøtt kroppen er. søvn består av 5 faser der REM er den 5. fra du legger deg til du er helt avslappet er du i en slags nullfase. dette vil etterhvert gå til fase 1, 2, 3, 4 og 5, for så og avta fra 5 -> 4 -> 3 -> 2 -> 1. en søvnkurve (fase 1-5-1) kan ta alt fra 3-6 timer. hvis du greier å finne ut hvor lang tid du bruker på en fase, og så står opp etter 1 fullendt fase så vil du i mye større grad være opplagt enn om du blir vekt og står opp under 5. fase.

det varierer svært mye fra person til person hvor lenge 1 fase varer og man må bare prøve seg frem.

[OffT]så om noen er vanvittig trøtt hver morgen kan det hende (om de da har et noenlunder fast antall timer søvn i løpet av en natt), at de faktisk blir mye mer opplagt om de kutter ned på 30 min eller kanskje 1 time på søvnen, for så og heller ta igjen dette i helgene for å la kroppen hvile.
[/OffT]

som sagt; da vincis søvnmønster har jeg ikke noe tro på at vil fungere. hjernen vil ikke koble helt ut iløpet av 20 minutter. det er mulig (om han hadde et slikt søvnmønster) at dette bidro til at han skapte de verkene han er kjent for. hvem vet, men det vil i lengden bli en stor fysisk samt psykisk påkjenning.
Sist endret av grandis; 2. juli 2005 kl. 11:22.
Ja, jeg har prøvd dette. Jeg loggførte tilværelsen underveis, og det kan man lese om det på http://kratskij.goseweb.com/USS/ . Kort sammendrag: Jævlig slitsomt og krevende, og man blir ganske ødelagt mens man prøver å komme inn i det. Tips: Mens du fremdeles sliter med å komme inn i det (noe som visstnok skal ta mellom en uke eller to) - vær jævlig nøye med å unngå forsoving, og ikke "hopp over" enkelte av gangene du skal sove, uansett hva årsaken måtte være. For at kroppen din skal "forstå" at den trenger å hoppe rett inn i REM-søvn, er det viktig at du er svært strikt hva angår disse leggetidene, og ALDRI gir den mer enn disse 20 minuttene. Kjøp kaffe og skriv opp regler for hva mer enn bare å drikke den du skal gjøre dersom du blir dødstrøtt (noe du veldig garantert blir, veldig ofte). Dette betyr at du egentlig ikke bør ha særlig mye liv i denne perioden.

Håper du klarer det, og fint om du loggfører underveis, så man kan følge med (: Lykke til, til alle som skal prøve.
Til dere som sier at man får mer ut av dagen: gjør man virkelig det? Når man må ta en lur hvert 20. minutt? Etter det jeg forstår må man ikke hoppe over én eneste lur for at det skal fungere ordentlig. Dette forhindrer jo ganske mange sosiale aktiviteter – du kan ikke dra på fest da fester vanligvis varer langt lengre enn tre-fire timer. Du kan ikke henge med kompiser. Du kan ikke stikke på byen en lørdags kveld... lista fortsetter
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ikke hvert 20. min, 20 min. hver 3. time.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hver fjerde time etter Ubermans søvnteori. Poenget er at du må trene deg opp slik at du greier å oppnå REM-søvn etter kort tid.
Trådstarter
Sitat av Frozk
Man får heller mer ut av natten!

Dette fungerer sikkert en stund, men jeg ville nok hatt en god nattesøvn en gang i blandt.
Synes å huske at nattemørke får kroppen til å stille seg inn på "søvnmodus".
Vis hele sitatet...
Ikke i mitt tilfelle. Jeg er et anti-A-menneske.

Jeg vet ikke helt. Ser ikke ut som Kratskij hadde et helt vellykket forsøk på dette.
Men jeg nekter å innse at det ikke lar seg gjennomføre. Ikke før jeg har prøvd selv.

Får se neste uke om jeg gidder å prøve...
Sitat av KingPin
+ at det kommer til å klikke for deg
Vis hele sitatet...
vel.. det 'klikka' jo for alle geniene som prøvde dette (det er mange som har testa det) ..gjør ikke noe om noen sammenligner meg med leo
Tror nok dette bare er en cock-and-bull-historie. Tror at man må i alle fall sove lengre enn 90 min (tiden det tar å gå gjennom alle fasene). Etter 2-3 uker med slik under-søvn vil ikke kroppen klare å justere stoffskiftet og du vil DØ.
En periode med REM-søvn tar 90 minutter mener jeg og huske. Anyway, her er min teori:

Da-Vinchi var jo en mann forut for sin tid (var det ikke han som tegnet et helekopter, ol.?). Derfor var han nok i stand til å lage extacy, og gikk på det hele livet^^. For ettersom jeg husker levde han ikke lenge.
Trådstarter
Tja. Har lest litt rundt omkring. Jeg blir stadig mer overbevist om at dette lar seg gjøre.
Særlig etter å ha lest på e2.
Sitat av maedhros
Tja. Har lest litt rundt omkring. Jeg blir stadig mer overbevist om at dette lar seg gjøre.
Særlig etter å ha lest på e2.
Vis hele sitatet...
På tide å bli med kilde-kritisk? :P
Skal du prøve på noe sånt, så må du samle informasjon fra flere hold. Og fra folk som faktiks har peiling, ikke bare internett-junkies.

Når det gjelder REM-søvn, så varer den ikke i 90 min. Men selve søvnperioden med de 4-5 fasene tar 90 min, der REM-søvn er den siste fasen. =)
Trådstarter
Sitat av Kalakov
På tide å bli med kilde-kritisk? :P
Skal du prøve på noe sånt, så må du samle informasjon fra flere hold. Og fra folk som faktiks har peiling, ikke bare internett-junkies.

Når det gjelder REM-søvn, så varer den ikke i 90 min. Men selve søvnperioden med de 4-5 fasene tar 90 min, der REM-søvn er den siste fasen. =)
Vis hele sitatet...

Ang. kildekritikk: Jeg har udersøkt deette fra flere hold. Når det kommer til e2, syns jeg dette var veldig interessant, fordi jeg her får høre fra mennesker som selv har prøvd dette med varierende resultater.

Når det gjelder REM:
Ja, REM-søvn oppstår normalt sett etter 90 minutt med NREM/SWS-søvn.
Ubermans soverutine skal lære kroppen å minke denne tiden ned til 20 minutt.
Første REM-periode varer i ca. 10 minutt.
Ubermans soverutine sier at en skal sove 30 minutt for hver fjerde time (i motsetning til Kramers 20 minutt per tredje time).
Dette er jo blitt diskutert i den andre søvntråden her, se forøvrig denne linken:

http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720
Sovemetoden med å sove 20 minutter funker vel sånnn halveis. Den blir blant annet brukt til helvetts uka til Navy SEALS. I og med at de klarer hard fysisk aktivitet hele denne uka med minimalt med mat så må det gå ann. Men det er ikke anbefalt. Det er flere som har begynt å hallusinisere og mistet matlysten og blitt dehydrert så ikke prøv det samtidig som dere har jobb eller skole
Hehe, det at det blir brukt i helvettesuka er vel bare for å bryte ned søkerne. Så hvis ikke det er et godt tegn på ikke å prøve så er ingenting det
Sitat av Tordenskjold
Sovemetoden med å sove 20 minutter funker vel sånnn halveis. Den blir blant annet brukt til helvetts uka til Navy SEALS. I og med at de klarer hard fysisk aktivitet hele denne uka med minimalt med mat så må det gå ann. Men det er ikke anbefalt. Det er flere som har begynt å hallusinisere og mistet matlysten og blitt dehydrert så ikke prøv det samtidig som dere har jobb eller skole
Vis hele sitatet...
Eyh, det hørtes jo tøft ut. Trenger å slanke meg, og har ikke noe i mot å hallusinere.