Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2633
De fleste har sikkert lest at DVD-Jon holder på med nytt program til mobiltelefoner , faren til DVD-Jon sier Telenor og Netcom kommer til å hate dette. De vil få panikkreaksjoner fordi det blir en helt annen prising av tjenestene.

Hva mener dere om dette?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er vel ikke så mye å mene om saken før mer faktum foreligger.
Hva programmet faktiskt gjør hadde jo vært interessant å vite...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Tja. Bra tiltak, fyren har tæl - og tør å kjøre på med tingene sine. Folk kaller ham ei pr-hore, som forsåvidt er greit nok. Ingenting galt i å få litt omtale i media, han snakker jo ikke om ting han faktisk ikke kan - så hvorfor ikke? Jeg liker fyren, og folk som snakker om "UUU Han laga ikke programmet han laga bare et UI" kan egentlig bare gå og henge seg.

Er vel egentlig tvilsomt at Telenor og Netcom vil panikk, da de ikke egentlig sier så veldig mye om hva dette opplegget hans faktisk kan gjøre. Men, vi får håpe det skaper litt frustrasjoner for dem. Jeg antar at de vil ta kontakt med ham og enten true han med søksmål og/eller prøve å kjøpe ham vekk.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Det kan jo bli ganske flaut, når de har sagt til pressen "panikkreaksjoner" og skaper stor blest om noe, bør det være rimelig bra.

Ellers synes jeg at DVD-Jon har lykkes med å bruke dagpressen til gratis markedsføring av sine tjenester.

Edit: Og ja, Telenor og Netcom vil sikkert true han med søksmål og eller kjøpe han ut på en eller annen måte hvis dette kommer til skade.
Sist endret av Voyage; 14. april 2005 kl. 20:37.
Jeg vet liksom ikke helt, det er ingen ordentlig informasjon i artikkelen. Det hele er skrevet som en evig dans rundt grøten ( og jeg må si jeg ikke er videre glad i grøt).

Det har jo kommet mange telefonselskaper igjennom tidene, kan jo ikke akkuratt si at man ser Telenor og Netcom ansatte springe rundt som hodeløse kyllinger av den grunn.
Det store for en tid tilbake skulle jo være PGone, kan ikke akkuratt si at jeg ser dem på toppen av pallen viftene med hodene til Telenor/Netcom toppene, som dem egentlig lovet når dem gjorde seg klar til å entre teleskritt mafians celebre rekker.

Vi kan jo mens jeg sitter her å går tur over tastaturet med fingrene legge til ADSL salg, Telenor må jo ha de desidert høyeste prisene, men kunder ja det har dem.

Man har jo Chess, Tele2 og gud vet ikke hva alle heter, men kan ikke tro at Telenor går konkurs av den grunn. Hva har DVD-Jon å tilby det norske folk som skal sette monster maskinen Telenor i et dårligere lys enn det selskapet allerede er?

Ikke for å være en evig pessimist, men jeg venter til jeg ser hva som legges på bordet og da skal jeg gjøre meg opp en mening om det som (eventuelt) kommer.
Det det høres ut som for meg, er et program som vil bruke EDGE-nettet til noe ala skype.
Telenor vil ikke miste kunder av den grunn, men kundene vil bruke mye mindre penger på telenors tjenester.

Men jeg bare spekulerer. Er veldig interessert i det tho.
Sitat av uLLdott^
Det det høres ut som for meg, er et program som vil bruke EDGE-nettet til noe ala skype.
Telenor vil ikke miste kunder av den grunn, men kundene vil bruke mye mindre penger på telenors tjenester.

Men jeg bare spekulerer. Er veldig interessert i det tho.
Vis hele sitatet...
De vil ikke tape penger om de bare lærer å tilpasse seg. Hadde jeg hatt aksjer i Telenor, så hadde jeg nok solgt dem nå, ettersom de garantert kommer til å stå på sidelinja og bli overkjørt av teknologi liknende denne.

Det jeg synes er artig med artikkelen er at den sier at DVD-Jon i all stillhet har utført et stunt.
Håper du ikke trenger EDGE eller 3G for å benytte deg av denne tjensten (har K700 )
Støtter opp om IP telefoni ved bruk av Java og 3G (EDGE og UMTS). Sier vel at det skal funke for Siemens, Nokia og Ericsson (SE regner jeg med...). Om det er IP telefoni via mobilen hadde jeg blitt glad. Da hadde jeg kjøpt meg en 3G telefon. Som student kan jeg jo da ringe til Norge fra mobilen kjempebillig, enda tøffere hadde det vært om jeg kunne koble opp Telio abb. til det programmet. Om de har klart å lage en SIP softphone til mobil har de pokker meg skutt gullfuglen (merker jeg får store forhåpninger nå!)

Sitat av Fredrik
Håper du ikke trenger EDGE eller 3G for å benytte deg av denne tjensten (har K700 )
Vis hele sitatet...
Datahastigheten er for treig til at du kan kunne bruke noe annet enn 3G.

PS! EDGE er 3G, samme med UMTS
Ser i dag at VG mener å avsløre at det skal dreie seg om tekstmeldinger ved å bruke java.

Tviler på at det er dette, det er noe som allerede har kommet. Skremte ikke Telenor før, bør ikke skremme dem nå heller!
Problemet med både EDGE og UMTS er at det er pakkeswitchet, og prioriteres lavere enn tale i mobilnettet. kort sagt: hvis det er dårlig kapasitet på basestasjonen så får du ikke 128/384kbps og da vil en samtale over datadelen av nettet bli oppstykket.

De dedikerte kanalene (kun tale i gsm og tale+video i umts) gjør at du får en stabil tjeneste

jeg har ingen tro på at dvd-jon vil starte noen revolusjon i mobilbransjen, jeg har større tro på en større konkurranse mellom operatørene så snart umts blir mer utbredt og vi får tjenester som folk faktisk vil bruke
Voyage's Avatar
Trådstarter
Nå står det at programmet er for SMS over GPRS.

Foreløpig vil tjenesten bare fungere på mobiler og lommedatamaskiner som har Windows som operativsystem.
Vis hele sitatet...
Var ikke DVD-Jon så gira på Linux/Open Source da? Tenkte Java/Symbian var tingen da men. Det kommer sikkert

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/15/428971.html
Det sitatet er jo tatt helt ut av sammenhengen og er fra et lite avsnitt nederst som omhandler Microsoft sin MSN Messenger klient for Smartphones som f.eks qtek
moridin har rett. For å pressisere: MSN Messenger for mobil, som Microsoft Norge sier vil bli lansert snart, vil bare fungere på Windowsbaserte telefoner. Det står ingenting om hvor Duppeditt-Jon sitt system vil fungere.

Faktisk virker det ikke som om Dagbladet egentlig vet hva konseptet egentlig går ut på i det hele tatt - bortsett fra at det har noe med meldinger mellom mobiltelefoner å gjøre:
Sitat av Dagbladet
(...) dersom du isteden sender den samme meldingen via datadelen i mobilnettet, via GPRS, koster det bare 0.3 øre å sende den samme meldingen. Etter alt å dømme er det denne muligheten Jon Lech Johansen nå vil utnytte.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Psy_Illusion; 16. april 2005 kl. 14:02.
Sitat av Voyage
Nå står det at programmet er for SMS over GPRS.



Var ikke DVD-Jon så gira på Linux/Open Source da? Tenkte Java/Symbian var tingen da men. Det kommer sikkert

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/15/428971.html
Vis hele sitatet...
Java/Symbian er Open Source mener du? Altså, jeg skjønner karen godt, Symbian er visstnok et helvete å utvikle ting for uansett.
Msn på mobil er da gammel nytt. Testa det for minst 2,5 år siden. Eneste problemet da var at det var veldi tungvindt på en liten mobil skjerm.
Hele Dagbladet artikkelen er bare en gjett på hva det kan være, ikke DVD-Jon eller faren har sagt noe om at det er det det er. (Mange "det" der gitt!)
Voyage's Avatar
Trådstarter
Liker det hvis Jon lager program som konkurrerer MOT Microsofts MSN planer for mobiltelefoni. Får bare håpe det blir distribuert/tilgjengelig på en måte alle kan installere enkelt.

Telenor gir sikkert smørring til MSN, særlig klient med reklame i mobiltelefonen som nytt markedsområde.

SMS er utrolig dyrt, det er ikke store mengden data 160 tegn. Enda værre å betale én krone for å skrive "OK".
Konkurranse er sunt - det skaper forbedring. *Tenker på Telenor og Netcom*
rekylvinyl.no
Sitat av moridin
Problemet med både EDGE og UMTS er at det er pakkeswitchet, og prioriteres lavere enn tale i mobilnettet. kort sagt: hvis det er dårlig kapasitet på basestasjonen så får du ikke 128/384kbps og da vil en samtale over datadelen av nettet bli oppstykket.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er trenger du langt fra så stor kapasitet for å overføre tale.
Med Speex-kodeken (opensource) til xiph.org kan man få lyd hvor tale kan forstås ved så lavt som 4kbps.
Sist endret av metrom; 17. april 2005 kl. 14:02.
Sitat av metrom
Heldigvis er trenger du langt fra så stor kapasitet for å overføre tale.
Med Speex-kodeken (opensource) til xiph.org kan man få lyd hvor tale kan forstås ved så lavt som 4kbps.
Vis hele sitatet...
La oss da si at de bruker omtrent 10kbps. Man vil vel ikke ha den dårligste kvaliteten som finnes.

Med eksempel Netcom, som lar deg betale 0,016 kr per KB blir det da en minuttpris på 1,2 kr. Ooops, ikke så billig likevel.

Jeg har ikke blitt revolusjonert enda, og tviler på at det kommer til å skje. Om systemet går via GPRS/EDGE/UMTS blir det fortsatt å betale dyre dommer til teleoperatørene. Om det ikke går via de nevnte protokollene, ja, da blir det kanskje revolusjon
Voyage's Avatar
Trådstarter
Bedrifter kan vel sette opp et Hot-Spot produkt som tillater Wi-Fi telefoni over bredbåndslinje. En kunne jo bare lage til et slikt program, og se. Hjemme og på jobb ville det være forbindelse nok til de fleste.

-> Så sant mobiltelefonen har WiFi
arehei: Telenor og NetCom oppererer med en maxpris på 3G, dvs at du kan bruke det på lik måte som ADSL eller annen bredbåndsteknologi.
Telenor har en maxpris på 30kr pr dag. NetCom har et eget produkt som lar deg bruke så mye du vil pr måned (500 i mnd).

og det er ikke bare snakk om hvor mye båndbredde som brukes, det er også et spørsmål om latency
Delvis Off-Topic:
For de av dere som ikke har testet 3G nettet til internett(via pcmcia-kort) vil jeg si at det går mer en fort nok (testet det på norefjell, og det gikk betydlig kjappere en 1024/256 Kbps linja mi fra chello.
jeg liker fyren.. men jeg tror at han kanskje lager no får og skape panikk hos telenor og netcom.. så selger han det jævlig dyrt!! det ville jeg gjort i hvertfall
Både Telenor og NetCom har månedspris, NetCom er billigst. (Tror Telenor har det som bedriftsgreie)

classic_war: Det er nok heller noe galt med chello linja di som leverer for sagte enn UMTS som leverer for raskt!
Sitat av classic_war
Delvis Off-Topic:
For de av dere som ikke har testet 3G nettet til internett(via pcmcia-kort) vil jeg si at det går mer en fort nok (testet det på norefjell, og det gikk betydlig kjappere en 1024/256 Kbps linja mi fra chello.
Vis hele sitatet...
Da suger linja di fra Chello ganske så brutalt, for hverken TnM eller NC leverer høyere hastighet enn 384kbps over UMTS
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen revolusjon enda?
Om han skal fortsette å leke data-alderens Robin Hood, burde han virkelig få seg et nytt kallenavn.
Voyage's Avatar
Trådstarter
ER programmet han laget lansert?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Kalakov: Tror du det var ham selv som fant på "Dvd-jon"? Er jo tross alt media som finner på slike ting, og man går vel ikke direkte til media og sier "Hei nå skal dere høre, fra nå av skal dere kalle meg...".
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Er det ikke dette konseptet DVD-jon har en finger med i spillet på?

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/01/433428.html

http://www.phonzo.no/
▼ ... noen uker senere ... ▼
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Bumper tråden med denne lille nyheten. [Klikk på meg!]