Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2551
Har bestemt meg spontant for å gi å slutte med hasj ett siste forsøk på egen hånd. Er drittnervøs helt ærlig. Har så mange psykiske plager at jeg er livredd for at jeg blir liggende å riste, eller at jeg får skikkelige selvmordstanker igjen. Har noen noe tips for å komme meg gjennom det? Har et par pils jeg skal trøkke i meg i natt for p komme meg gjennom første natta, men er redd det blir verre og verre jo flere dager som går. Har liksom brukt hasjen for å røyke bort alle traumene mine, og er redd de kommer tilbake enda sterkere.
Er også nervøs for at jeg ikke-vestlige noe å bruke tiden min på. Har en deltidsjobb på butikk, men det er maks en gang i uka. Er ikke typen som klarer å sitte i ro å se film eller game, og når jeg går ut for å ta en J er det liksom «min lille alenetid». Har tenkt å prøve å fortsatt gå ut når jeg villa røyka, for å ta meg en sigg og muligens å gå meg en tur istedet. Noen andre ideer? Vil virkelig få til dette. Vet jeg hadde blitt drittstolt over meg selv om jeg klarte å slutte, for ikke å snakke om hvor stolt psykologen og familien hadde blitt.

Vet det er verst de første dagene, men trenger tips til å komme meg gjennom de. Og ja, hasj abstinenser er ikke ille, men det er psyken min jeg er redd for. Har så mye undertrykt at jeg er redd alt bare bobler opp igjen..
Sist endret av Idek13378; 7. januar 2024 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke pils er så lurt. Da er det nok bedre å bruke 5mg valium i et par dager eller noe. Gjør pushups? Utfall, bevegelighetstrening, kjøp deg noen gode strikker å trene med. Hør på musikk og syng! Prøv å få inn noe utholdenhetstrening som jogging. Ingen ting som føles like bra i min erfaring. Annet enn lagsport. Klatring bør du definitivt teste ut, for det fjerner alt av tanker og tankekjør ellers er det en god del nye episoder på noe Rogan podcasten atm. Så definitivt skjekk ut litt podcasts, eller så er den norske Wolfgang wee podcasten også bra hvis du heller vil ha noe på norsk.
Sist endret av BadtotheBone; 7. januar 2024 kl. 17:17.
Sitat av BadtotheBone Vis innlegg
Tror ikke pils er så lurt. Da er det nok bedre å bruke 5mg valium i et par dager eller noe. Gjør pushups? Utfall, bevegelighetstrening, kjøp deg noen gode strikker å trene med. Hør på musikk og syng! Prøv å få inn noe utholdenhetstrening som jogging. Ingen ting som føles like bra i min erfaring. Annet enn lagsport. Klatring bør du definitivt teste ut, for det fjerner alt av tanker og tankekjør ellers er det en god del nye episoder på noe Rogan podcasten atm. Så definitivt skjekk ut litt podcasts, eller så er den norske Wolfgang wee podcasten også bra hvis du heller vil ha noe på norsk.
Vis hele sitatet...
Vil helst holde meg unna alt av drugs, er derfor jeg tyr til alko for å få roa ned første nettene. Valium er ikke særlig lurt på meg, da blir jeg nok avhengig av det også. Trener mye fra før, hver dag. Typ 1-2 timer hard styrketrening om dagen, men til og med det er ikke nok for å få roa meg ned. Føles ut som jeg har overskudd av energi 24/7 når jeg ikke røyker.
Hogge ved? Fin og nyttig aktivitet
Sitat av Hagegnom Vis innlegg
Hogge ved? Fin og nyttig aktivitet
Vis hele sitatet...
Det var en god ide, eneste problemet er at jeg hverken har vedovn eller ved😭

Hadde gjerne begynt med løpeturer, eneste er at jeg har en gammel idrettsskade som legene nekter å sjekke hva er siden «det ikke er farlig». Foten svikter fullstendig under meg når jeg gjør noe litt mer intenst enn å gå lol.
Sist endret av Idek13378; 7. januar 2024 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det er lurt å snu måten du tenker på det med å slutte. Det er mest sannsynlig det beste valget du vil ta for deg selv på lenge. Og de traumene må du igjennom før eller senere uansett. Like greit å ta de nå som du bør hjemme osv.

Hvis du er redd for at du ikke har noe givende å ta deg til så er beste medisin mot det å finne seg noe å drive med. Hjelp til hjemme om ikke annet.

Prøv å snu det fra "nå skal jeg angripes" til "nå skal jeg angripe".
Av det jeg leser her så virker det som det er noe annet underliggende som er det virkelige problemet.

Svar på dette TS. Du tar din siste j ikveld, hvordan ser neste uke ut for deg da? Hva slags rutiner har du i hverdagen?
Sitat av Hagegnom Vis innlegg
Hogge ved? Fin og nyttig aktivitet
Vis hele sitatet...
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Av det jeg leser her så virker det som det er noe annet underliggende som er det virkelige problemet.

Svar på dette TS. Du tar din siste j ikveld, hvordan ser neste uke ut for deg da? Hva slags rutiner har du i hverdagen?
Vis hele sitatet...
Har ikke mye å fylle dagene mine med. Har deltidsjobb siden det er det eneste jeg klarer psykisk. Så skal jobbe torsdag. Ellers lite, trener jo hver dag men dagene mine går på enten å sitte forran en skjerm på dagtid eller å vandre rundt i sentrum. Er jævlig rastløs av meg, så vet ikke helt hvordan det skal gå. Kunne funnet med fritidsaktiviteter osv, men der igjen er problemet at jeg sliter veldig med å bli kjent med nye folk. Har en stor trang til å være med folk jeg kjenner, og det å være med helt ukjente folk er veldig skummelt for min del av en eller annen grunn.

Og ja, er noe annet som er det virkelige problemet, og er jo det psykologen prøver å finne ut av men det er ikke bare bare. Har gått hos han et halvår nå og har ikke kommet noe fremover.
Sist endret av Idek13378; 7. januar 2024 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta deg en tur på na/aa/a-larm møte. Fint sted å treffe folk som har vært igjennom mye av det du har utfordringer med.

Psykolog er fint og flott det, men det er avhengig av hvor du slipper psykologen inn og hva du finner mot til å sette ord på eller skrive ned.

Også er det på ingen måte meninga å være dust, men det er min brutalt ærlige mening.....du kan garantert finne legitime grunner til å ikke gjøre alt mellom himmel og jord. Samtidig så er det stor sannsynlighet for at mye av løsningen ligger i å ha mot til å omgås folk som du ikke kjenner og "åpne verden" litt mer. Det virker som om du begrenser deg veldig og det er ikke spesielt bra for deg selv.
Som sagt så er det ingenting dust i det jeg sier. Men, jeg har vært igjennom å slutte med rus, gjøre opp med traumer og slutte å begrense meg selv. Og svaret var å bryte med alle de begrensningene du er innom.

Håper du finner styrke og mot til å finne nye veier som fungerer for deg
Hva med å jobbe som frivillig? https://www.frivillig.no/ du møter folk, får noe å gjøre og det er i tillegg givende og en nice ting å ha på CV til fremtiden?
Sitat av SaySo Vis innlegg
Ta deg en tur på na/aa/a-larm møte. Fint sted å treffe folk som har vært igjennom mye av det du har utfordringer med.

Psykolog er fint og flott det, men det er avhengig av hvor du slipper psykologen inn og hva du finner mot til å sette ord på eller skrive ned.

Også er det på ingen måte meninga å være dust, men det er min brutalt ærlige mening.....du kan garantert finne legitime grunner til å ikke gjøre alt mellom himmel og jord. Samtidig så er det stor sannsynlighet for at mye av løsningen ligger i å ha mot til å omgås folk som du ikke kjenner og "åpne verden" litt mer. Det virker som om du begrenser deg veldig og det er ikke spesielt bra for deg selv.
Som sagt så er det ingenting dust i det jeg sier. Men, jeg har vært igjennom å slutte med rus, gjøre opp med traumer og slutte å begrense meg selv. Og svaret var å bryte med alle de begrensningene du er innom.

Håper du finner styrke og mot til å finne nye veier som fungerer for deg
Vis hele sitatet...
Takk for fint svar. Ja jeg håper selv jeg klarer dette. Som jeg skrev tidligere vet jeg selv hvor stolt jeg hadde blitt om jeg hadde klart å slutta på egen hånd, så det er jo litt motivasjon i seg selv ja vet jeg må åpne meg mer opp for omverdenen, er mest det at jeg har slått meg så mange ganger på nettopp det. Ble grovt mobba helt siden første klasse på barneskolen frem til vgs, så jeg sliter veldig med å stole på folk. Går konstant å er bekymra for hva folk tenker om meg, og om folk ler av meg. Noe jeg er rimelig lei av. Prøver jo å være så åpen med psykologen som mulig, men føler meg veldig svak når jeg forteller han hvordan jeg egentlig har det for mye av det jeg sliter med er ting som er fullstendig ulogiske i en frisk person sitt hode. Men ja har tenkt mye på å melde meg inn i rødekors. Kanskje det er en mulighet ettersom jeg brenner for å en gang jobbe med helse.

Tenker at denne uka kommer til å bli tøff. Ikke nødvendigvis fordi jeg er uten hasj, men fordi jeg kommer til å bli tvingt til å tilbringe mye tid med «edrue meg» som jeg ikke har kjent på ei god stund nå. Er mye smerte, uten av å høres ut som ei total fitte, men det er mye smerte.
Sist endret av Idek13378; 7. januar 2024 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
. Prøver jo å være så åpen med psykologen som mulig, men føler meg veldig svak når jeg forteller han hvordan jeg egentlig har det for mye av det jeg sliter med er ting som er fullstendig ulogiske i en frisk person sitt hode.
Vis hele sitatet...
Det er et litt dårlig argument. For psykologen er der for å snakke om ting som er ulogisk i en frisk person sitt hode. Friske folk går ikke til psykolog så du trenger ikke late som for du lurer bare deg selv.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Takk for fint svar. Ja jeg håper selv jeg klarer dette. Som jeg skrev tidligere vet jeg selv hvor stolt jeg hadde blitt om jeg hadde klart å slutta på egen hånd, så det er jo litt motivasjon i seg selv ja vet jeg må åpne meg mer opp for omverdenen, er mest det at jeg har slått meg så mange ganger på nettopp det. Ble grovt mobba helt siden første klasse på barneskolen frem til vgs, så jeg sliter veldig med å stole på folk. Går konstant å er bekymra for hva folk tenker om meg, og om folk ler av meg. Noe jeg er rimelig lei av. Prøver jo å være så åpen med psykologen som mulig, men føler meg veldig svak når jeg forteller han hvordan jeg egentlig har det for mye av det jeg sliter med er ting som er fullstendig ulogiske i en frisk person sitt hode. Men ja har tenkt mye på å melde meg inn i rødekors. Kanskje det er en mulighet ettersom jeg brenner for å en gang jobbe med helse.

Tenker at denne uka kommer til å bli tøff. Ikke nødvendigvis fordi jeg er uten hasj, men fordi jeg kommer til å bli tvingt til å tilbringe mye tid med «edrue meg» som jeg ikke har kjent på ei god stund nå. Er mye smerte, uten av å høres ut som ei total fitte, men det er mye smerte.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig det!

Hvis du har økonomi eller mulighet til det så kan jeg anbefale gestaltterapi. Funka fjell for min del ihvertfall.

Uansett så kan jeg kjenne meg igjen i det med å være usikker på hvordan min virkelighet blir mottatt av et "normalt" menneske. Men, jeg har funnet ut at det er samme faen hvordan andre tar det i mot. Det er bare du som vet hvordan din virkelighet er, hvordan din historie er og hvordan følelser og overlevelsesstrategier det har gitt deg. Og det er viktig å sette ord på det hvis noen skal kunne forstå og ha mulighet til å hjelpe til.
Men, jeg hadde det også vanskelig med å stole på folk og hadde brent meg mye på det. Allikevel så har jeg fått tillit til min egen evne til å sortere genuine folk fra bullshittere. Og det har gjort at de folka jeg har i livet mitt er bra folk som vil meg godt.
Det er garantert en mulighet for deg også, men det avhenger av at du har motet til å utforske verden utenfor de rammene du kjenner til per dags dato.


Når det kommer til utfordringene med å få "avbrekk" ved hjelp av hasj så kan melatonin være en hjelp til å få sove ihvertfall. Det er ingen mirakelkur, men gir en liten hjelp til å få litt hvile i løpet av natta ihvertfall.
Husk på at psykologen din har en utdanning og ikke forventer å treffe på folk med a4 historier hvor alt har gått på skinner
En lege som nekter å sjekke en skade? Hva slags lege er det? Ikke noe å ha på værtfall.

Finn noe som gjør deg skikkelig trøtt.
Sist endret av IW2022; 7. januar 2024 kl. 21:29.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes du har lagd så mange tråder om dette og fått så mange gode råd så gå gjennom dem igjen

Men du spør om andre ting du kan gjøre enn den meg-stunden du har når du røyker. Kjenner meg veldig igjen i det og det jeg gjorde istedet for å røyke de første månedene var å bruke kvelden på å lage nye matoppskrifter, jo mer komplisert jo bedre, bruke tid på å handle inn varer, følge oppskrift og spise sakte og virkelig smake på maten. Da ble den sansestimuleringen min nye meg-tid. Jeg gikk opp ca 10 kg i vekt av det men var så skrapa tynn av mye smoking at det ikke gjorde noe, og når jeg begynte å føle meg bedre psykisk etter 3-4mnd ish så ble jeg mye mer aktiv også og gikk ned det fettet igjen.
Frivillig arbeid fast har du fått tips om fra flere før, gjør veldig mye å ha noe å gå til og føle seg verdsatt et sted og komme hjem å liksom føle at man har gjort noe i dag. For er man stoner så er mye av røykinga bare for å ha noe å gjøre. Jeg våkna, stod opp, gleda meg bare til kvelden for dagens gjøremål var bare å mekke joint og røyke. Så gi deg andre faste rutiner og gjøremål. Jeg måtte droppe å se de samme seriene jeg så fjern og droppe å høre på samme type musikk jeg hørte fjern for hvis ikke fikk jeg bare lyst til å røyke igjen fordi jeg kjente noe mangla som hjernen assosierte med de seriene og musikken.
Det er et viktig tips jeg kan gi deg. Den første tida så må du unngå alt som hjernen assosierer med rus enten det er serier, folk, steder, klær, lukter, bare sånne ting som samme type potetgull man pleier å munche fjern til og med.

Du må forberede deg på at ikke bare de første dagene er vanskelige. De første månedene blir vanskelige. Ting kommer til å føles tungt og ensomt og kjipt, man spør seg selv om man egentlig passer inn i en streit verden og tenker at det ikke er så farlig å kjøpe seg en femmer igjen å skeie ut en helg. Problemet med det er at da røyker man resten av den femmern i ukedagene og tillater å kjøpe seg ny femmer en senere helg også er man tilbake i samme sporet. For meg ble det vesentlig å stoppe å møte alle jeg pleide å røyke med eller handle av så jeg var mye ensom og trist de første månedene, visste ikke hvordan å oppføre meg med familie eller rusfrie venner så var bare alene. Men når jeg begynte å få glimt av å kjenne at jeg hadde det mye bedre psykisk, rundt 3-4mnd inn så fikk jeg bekreftelsen på at jeg hadde tatt riktig valg. Klart jeg fortsatt savna hasjen men jeg visste det ikke var bra for meg og visste at det livet ikke var verdt å ha lenger. Den virkelig store forandringen merka jeg etter ca 1-2 år for da hadde jeg blitt bedre psykisk og bedre sosialt med streite og begynte å få en fin omgangskrets og hobbyer som ga mye i livet. Hva som passer for akuratt deg må du finne ut av selv men for all del kom deg ut å gjør noe, få en rutine, ha faste ting oftere enn bare jobben en gang i uka. Kanskje du kan spørre om å få jobbe tre ganger i uka, eller jobbe på forskjellige frivillige greier. I tillegg til faste turdager, faste matlagingsdager osv. Etterhvert som jeg ikke lenger trengte å distrahere meg på kvelden fra å røyke som jeg brukte matlaging til hver kveld istedet begynte jeg å heller ha matlagingsdager i helgene hvor jeg lagde opp så mye mat at jeg kunne fryse porsjoner for resten av uka. Da var det ikke et ork å komme hjem fra annet gjøremål også måtte begynne å lage mat, da var det bare å varme maten og matlaging trengte ikke være dagens gjøremål lenger siden jeg fikk andre ting å gjøre.

Har sagt det før også men ditt fremtidige deg kommer til å takke deg for å være disiplinert til å slutte helt nå. Mens om du fortsetter å røyke så kommer ditt fremtidige deg til å sitte neste år å hate livet og angre på at du ikke slutta, og året etter der igjen å angre på at du ikke har kommet noe annet sted og året etter det igjen å hate livet ditt. Så hold ut og vit at det kjipe går over! Man kan også se det sånn at når man har vært sterk nok til å holde ut mange mange år i drittliv som stoner så klarer man å holde ut noen måneder dritt som rusfri før ting blir bedre. Så minn deg selv på det når du føler ting er tungt og får lyst til å røyke igjen
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg synes du har lagd så mange tråder om dette og fått så mange gode råd så gå gjennom dem igjen

Men du spør om andre ting du kan gjøre enn den meg-stunden du har når du røyker. Kjenner meg veldig igjen i det og det jeg gjorde istedet for å røyke de første månedene var å bruke kvelden på å lage nye matoppskrifter, jo mer komplisert jo bedre, bruke tid på å handle inn varer, følge oppskrift og spise sakte og virkelig smake på maten. Da ble den sansestimuleringen min nye meg-tid. Jeg gikk opp ca 10 kg i vekt av det men var så skrapa tynn av mye smoking at det ikke gjorde noe, og når jeg begynte å føle meg bedre psykisk etter 3-4mnd ish så ble jeg mye mer aktiv også og gikk ned det fettet igjen.
Frivillig arbeid fast har du fått tips om fra flere før, gjør veldig mye å ha noe å gå til og føle seg verdsatt et sted og komme hjem å liksom føle at man har gjort noe i dag. For er man stoner så er mye av røykinga bare for å ha noe å gjøre. Jeg våkna, stod opp, gleda meg bare til kvelden for dagens gjøremål var bare å mekke joint og røyke. Så gi deg andre faste rutiner og gjøremål. Jeg måtte droppe å se de samme seriene jeg så fjern og droppe å høre på samme type musikk jeg hørte fjern for hvis ikke fikk jeg bare lyst til å røyke igjen fordi jeg kjente noe mangla som hjernen assosierte med de seriene og musikken.
Det er et viktig tips jeg kan gi deg. Den første tida så må du unngå alt som hjernen assosierer med rus enten det er serier, folk, steder, klær, lukter, bare sånne ting som samme type potetgull man pleier å munche fjern til og med.

Du må forberede deg på at ikke bare de første dagene er vanskelige. De første månedene blir vanskelige. Ting kommer til å føles tungt og ensomt og kjipt, man spør seg selv om man egentlig passer inn i en streit verden og tenker at det ikke er så farlig å kjøpe seg en femmer igjen å skeie ut en helg. Problemet med det er at da røyker man resten av den femmern i ukedagene og tillater å kjøpe seg ny femmer en senere helg også er man tilbake i samme sporet. For meg ble det vesentlig å stoppe å møte alle jeg pleide å røyke med eller handle av så jeg var mye ensom og trist de første månedene, visste ikke hvordan å oppføre meg med familie eller rusfrie venner så var bare alene. Men når jeg begynte å få glimt av å kjenne at jeg hadde det mye bedre psykisk, rundt 3-4mnd inn så fikk jeg bekreftelsen på at jeg hadde tatt riktig valg. Klart jeg fortsatt savna hasjen men jeg visste det ikke var bra for meg og visste at det livet ikke var verdt å ha lenger. Den virkelig store forandringen merka jeg etter ca 1-2 år for da hadde jeg blitt bedre psykisk og bedre sosialt med streite og begynte å få en fin omgangskrets og hobbyer som ga mye i livet. Hva som passer for akuratt deg må du finne ut av selv men for all del kom deg ut å gjør noe, få en rutine, ha faste ting oftere enn bare jobben en gang i uka. Kanskje du kan spørre om å få jobbe tre ganger i uka, eller jobbe på forskjellige frivillige greier. I tillegg til faste turdager, faste matlagingsdager osv. Etterhvert som jeg ikke lenger trengte å distrahere meg på kvelden fra å røyke som jeg brukte matlaging til hver kveld istedet begynte jeg å heller ha matlagingsdager i helgene hvor jeg lagde opp så mye mat at jeg kunne fryse porsjoner for resten av uka. Da var det ikke et ork å komme hjem fra annet gjøremål også måtte begynne å lage mat, da var det bare å varme maten og matlaging trengte ikke være dagens gjøremål lenger siden jeg fikk andre ting å gjøre.

Har sagt det før også men ditt fremtidige deg kommer til å takke deg for å være disiplinert til å slutte helt nå. Mens om du fortsetter å røyke så kommer ditt fremtidige deg til å sitte neste år å hate livet og angre på at du ikke slutta, og året etter der igjen å angre på at du ikke har kommet noe annet sted og året etter det igjen å hate livet ditt. Så hold ut og vit at det kjipe går over! Man kan også se det sånn at når man har vært sterk nok til å holde ut mange mange år i drittliv som stoner så klarer man å holde ut noen måneder dritt som rusfri før ting blir bedre. Så minn deg selv på det når du føler ting er tungt og får lyst til å røyke igjen
Vis hele sitatet...
Må legge til at jeg begynte i terapi for niende gang igjen i livet etter jeg ble rusfri og da fikk jeg mer ut av et halvt år i terapi enn alle femten åra jeg hadde gått i terapi mens jeg rusa meg. Man tror ikke at hasj kan skade så mye eller ha så stor innvirkning men det har helt klart noe å si for hvordan man tenker og hvordan hjernens synapser kommuniserer og arbeider
Sitat av IW2022 Vis innlegg
En lege som nekter å sjekke en skade? Hva slags lege er det? Ikke noe å ha på værtfall.

Finn noe som gjør deg skikkelig trøtt.
Vis hele sitatet...
Omtrent alle legene jeg har snakka om det med. Får beskjed om at såleng det ikke gir store utfordringer i hverdagen så er det ikke noe vits å sjekke ut.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må legge til at jeg begynte i terapi for niende gang igjen i livet etter jeg ble rusfri og da fikk jeg mer ut av et halvt år i terapi enn alle femten åra jeg hadde gått i terapi mens jeg rusa meg. Man tror ikke at hasj kan skade så mye eller ha så stor innvirkning men det har helt klart noe å si for hvordan man tenker og hvordan hjernens synapser kommuniserer og arbeider
Vis hele sitatet...
Er mest bekymra for at jeg er veldig langt nede fra før. Tror jeg skrev det lengre opp, men har slitt med ganske alvorlige selvmordstanker siste månedene pg det har vært så ille at jeg såvidt har klart å holde ut. Er veldig bekymra for at dette kanskje er en for stor utfordring for meg akkurat nå. Jeg skal gi det et forsøk, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg blir skikkelig dårlig igjen. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å stå i det om det blir for tøft.

En av de tingene jeg også går konstant å tenker på er at jeg har egentlig ingen jeg kan snakke med om ting blir ille. Jeg har Èi venninne, og hun er det umulig å få kontant med om dagene. Er bare så bekymra for at jeg blir sittende med skikkelig ille selvmordstanker og ikke har en eneste sjel å snakke med.
Sist endret av Idek13378; 7. januar 2024 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Er mest bekymra for at jeg er veldig langt nede fra før. Tror jeg skrev det lengre opp, men har slitt med ganske alvorlige selvmordstanker siste månedene pg det har vært så ille at jeg såvidt har klart å holde ut. Er veldig bekymra for at dette kanskje er en for stor utfordring for meg akkurat nå. Jeg skal gi det et forsøk, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg blir skikkelig dårlig igjen. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å stå i det om det blir for tøft.

En av de tingene jeg også går konstant å tenker på er at jeg har egentlig ingen jeg kan snakke med om ting blir ille. Jeg har Èi venninne, og hun er det umulig å få kontant med om dagene. Er bare så bekymra for at jeg blir sittende med skikkelig ille selvmordstanker og ikke har en eneste sjel å snakke med.
Vis hele sitatet...
Jeg var suicidal i mange år, minst 5-6 år jeg hver dag hadde lyst til å dø, prøvde tre ganger, var også innlagt en del. Og 10-15 år jeg var deprimert og bare var sorgfull og tom inni meg. Bortsett fra når jeg rusa meg og hang med andre rusa venner enten det var pils og fest eller ut på byen eller hjemme i en hule steine som faen til en skada film eller youtubeklipp. Det som er med å være deprimert... Er at det også går over. Aksepter det heller som en fase i livet og la følelsen være der, men ikke dediker hele livet til den følelsen. Vet jo det kan virke umulig å tro at det skal gå over men visste du at 1 av 3 får angst eller depresjon gjennom livet og det er jo ikke på langt nær så mange selvmord så man kommer seg gjennom det. Jeg er glad for at jeg ikke er død nå, for nå er livet bra som det aldri har vært før, nå lever jeg, nå føler jeg og nå opplever jeg. Men rus gjorde at jeg bare levde i en sky og selvom jeg trodde det var selvmedisinering så la det heller bare lokk på ting og opprettholdt at hjernen ikke klarte å produsere nok gledesstoffer på egenhånd.

Når det kommer til "rett tid" for å slutte så er det bare den avhengige hjernen din som lurer deg når du tenker sånn. Det er aldri en tid som føles rett, man føler seg aldri helt klar så å gå å vente til det er bare unnasluntring som hjernen lurer deg til å tro er best, fordi hjernen er avhengig av rusen.

Jeg hadde heller ingen å snakke med når jeg slutta med rus. Men jeg var så innstilt på at jeg ikke orka å fortsette å ha det som jeg hadde hatt det i lang tid at jeg bare holdt fast på det at å få andre resultater måtte jeg gå for noe helt nytt, altså et rusfritt liv og ikke samme livsstil og coping strategier som før. Jeg tenkte at når jeg hadde holdt ut så lenge så skulle jeg pokker meg klare å holde ut litt til. Du må rett og slett innstille deg og bestemme deg for å ha selvdisiplin og stå i det. Jeg veit det høres ut som bare jaddajadda prat men vi er mange som vet akuratt hvordan du har det og hva du er gjennom og som har vært gjennom det du skal gjennom så håper du kan prøve å ta det til deg og få litt styrke også å hente frem den styrken så det kan motivere deg til å stå i å gjøre det rette valget for deg og fremtida di. Du er fortsatt ung og har mye bra foran deg i livet om du bare gjør de rette valgene
Peace
Hvorfor føler du at du trenger tjallen? Er vel ikke bare selvmordstanker?

Altså, i bunn og grunn så er det faktisk bare å slutte, det verste er over etter 2 uker som regel. Etter en måneds tid så er de fleste helt ferdig med alt av ubehag. Jeg har røyka mye oppigjennom jeg også, men jeg har alltid klart å slutte hvis jeg vil. Men skriv litt mer om deg selv og situasjonen din så kan jeg komme med litt mer konkrete tips.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Hvorfor føler du at du trenger tjallen? Er vel ikke bare selvmordstanker?

Altså, i bunn og grunn så er det faktisk bare å slutte, det verste er over etter 2 uker som regel. Etter en måneds tid så er de fleste helt ferdig med alt av ubehag. Jeg har røyka mye oppigjennom jeg også, men jeg har alltid klart å slutte hvis jeg vil. Men skriv litt mer om deg selv og situasjonen din så kan jeg komme med litt mer konkrete tips.
Vis hele sitatet...
Har krivd dette mange, mange ganger nå men jeg sliter ganske alvorlig psykisk. Ja vet det blir lettere, men allere nå kjenner jeg at jeg vet ikke om jeg klarer dette. Sitter med skikkelig kvalme, kjennes ut som jeg må spy ut hele fordøyelsessystemet atm.

og nei, brukte det for å få sove om natta. Kjenner at i natt kommer til å bli helt forjævlig. Sover nesten ikke til vanlig, og nå når jeg legger fra meg hasjen kommer det til å bli et levende helvette.

vil så gjerne slutte men det kjennes helt forjævlig akkurat nå, ikke fysisk men psykisk. er så bekymra om jeg i det hele tatt får sove noe denne uka.
Sist endret av Idek13378; 8. januar 2024 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har krivd dette mange, mange ganger nå men jeg sliter ganske alvorlig psykisk. Ja vet det blir lettere, men allere nå kjenner jeg at jeg vet ikke om jeg klarer dette. Sitter med skikkelig kvalme, kjennes ut som jeg må spy ut hele fordøyelsessystemet atm.

og nei, brukte det for å få sove om natta. Kjenner at i natt kommer til å bli helt forjævlig. Sover nesten ikke til vanlig, og nå når jeg legger fra meg hasjen kommer det til å bli et levende helvette.
Vis hele sitatet...
Du kommer bare med dumme unnskyldninger, som en alkoholiker som prøver å rasjonalisere forbruket sitt fordi han egentlig ikke vil slutte å drikke men bare sier han skal det for å få oppmerksomhet og kred.
Kvalme? Det er barnemat. Hasj kurerer ikke kvalme. Søvnproblemer? Ja nesten en million nordmenn har det i følge FHI. Du trenger ikke hasj for å overleve det.
Det er så mange her inne som investerer tid og omsorg i alle trådene dine for å hjelpe deg men nå begynner du bare å bli irriterende. Høres ikke ut som at du egentlig ønsker å slutte, og i såfall trenger du ikke lage flere tråder om det heller.
Du har fått masse gode verktøy for å klare å slutte og holde deg unna rus, opp til deg og viljestyrken din om du gjør det eller ikke. Lykke til hva enn du velger
Sitat av Vasken Vis innlegg
Hvorfor føler du at du trenger tjallen? Er vel ikke bare selvmordstanker?

Altså, i bunn og grunn så er det faktisk bare å slutte, det verste er over etter 2 uker som regel. Etter en måneds tid så er de fleste helt ferdig med alt av ubehag. Jeg har røyka mye oppigjennom jeg også, men jeg har alltid klart å slutte hvis jeg vil. Men skriv litt mer om deg selv og situasjonen din så kan jeg komme med litt mer konkrete tips.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kommer bare med dumme unnskyldninger, som en alkoholiker som prøver å rasjonalisere forbruket sitt fordi han egentlig ikke vil slutte å drikke men bare sier han skal det for å få oppmerksomhet og kred.
Kvalme? Det er barnemat. Hasj kurerer ikke kvalme. Søvnproblemer? Ja nesten en million nordmenn har det i følge FHI. Du trenger ikke hasj for å overleve det.
Det er så mange her inne som investerer tid og omsorg i alle trådene dine for å hjelpe deg men nå begynner du bare å bli irriterende. Høres ikke ut som at du egentlig ønsker å slutte, og i såfall trenger du ikke lage flere tråder om det heller.
Du har fått masse gode verktøy for å klare å slutte og holde deg unna rus, opp til deg og viljestyrken din om du gjør det eller ikke. Lykke til hva enn du velger
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest trådene mine hadde du visst at det ikke bare er litt ''søvnplager'' Jeg har gått fast på sterke sovemedisner i årevis, og for noen uker siden nekta de å gi med noe som helst mer. Jeg kan gå fint en uke uten søvn, eneste problemet da er at jeg full on tripper på gata. Har hatt flere ganger hvor jeg har vært i psykose-grenseland fordi jeg ikke har sovet på en uke. så hold kjeft om du ikke vet hva du snakker om. Kvalmen er ikke verst, søvnen derimot, er verst, vertfall når jeg ikke klarer å sove i det hele tatt når jeg ikke røyker. Eneste grunnen til at jeg sovna i natt var fordi jeg drakk med dritings.

Du har NULL peiling på hva som foregår i hodet mitt på en daglig basis. Jeg har blitt henta av ambulansen 2 ganger nå fordi jeg ikke har orka livet mer. Er det jeg er redd for, at psyken blir verre, noe jeg kjenner at den holder på å bli allerede. Når jeg røyker, forsvinner selvmordstankene bittelitt, men nå står de på for fullt.
Sist endret av Idek13378; 8. januar 2024 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Omtrent alle legene jeg har snakka om det med. Får beskjed om at såleng det ikke gir store utfordringer i hverdagen så er det ikke noe vits å sjekke ut.



Er mest bekymra for at jeg er veldig langt nede fra før. Tror jeg skrev det lengre opp, men har slitt med ganske alvorlige selvmordstanker siste månedene pg det har vært så ille at jeg såvidt har klart å holde ut. Er veldig bekymra for at dette kanskje er en for stor utfordring for meg akkurat nå. Jeg skal gi det et forsøk, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg blir skikkelig dårlig igjen. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å stå i det om det blir for tøft.

En av de tingene jeg også går konstant å tenker på er at jeg har egentlig ingen jeg kan snakke med om ting blir ille. Jeg har Èi venninne, og hun er det umulig å få kontant med om dagene. Er bare så bekymra for at jeg blir sittende med skikkelig ille selvmordstanker og ikke har en eneste sjel å snakke med.
Vis hele sitatet...
Hvis foten din svikter under deg så gir det jo utfordringer i hverdagen..
Jeg ødela kneet mitt i en motorsykkelulykke. Legen min var heldigvis kjempe behjelpelig. Viste seg at jeg røk korsbåndet og fikk 6 brudd kneskålen. Symptomene var at kneet mitt sviktet når jeg gikk. Det som også kom frem var at en tidligere lege ved en tidligere motorsykkelskade hadde gjort som din og at det var en gammel menisk skade som burde vært opptrent hos fysio. Legen min sendte henvendelse til tidligere lege om hvorfor dette ikke var gjort noe med og ba om journal fra legen, på den skaden.

Fikk da nødvendig hjelp. Men jeg var ganske kritisk og bastant på hvordan jeg ville ha ting gjort den siste gangen.
Sist endret av IW2022; 8. januar 2024 kl. 15:37.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Om du hadde lest trådene mine hadde du visst at det ikke bare er litt ''søvnplager'' Jeg har gått fast på sterke sovemedisner i årevis, og for noen uker siden nekta de å gi med noe som helst mer. Jeg kan gå fint en uke uten søvn, eneste problemet da er at jeg full on tripper på gata. Har hatt flere ganger hvor jeg har vært i psykose-grenseland fordi jeg ikke har sovet på en uke. så hold kjeft om du ikke vet hva du snakker om. Kvalmen er ikke verst, søvnen derimot, er verst, vertfall når jeg ikke klarer å sove i det hele tatt når jeg ikke røyker. Eneste grunnen til at jeg sovna i natt var fordi jeg drakk med dritings.

Du har NULL peiling på hva som foregår i hodet mitt på en daglig basis. Jeg har blitt henta av ambulansen 2 ganger nå fordi jeg ikke har orka livet mer. Er det jeg er redd for, at psyken blir verre, noe jeg kjenner at den holder på å bli allerede. Når jeg røyker, forsvinner selvmordstankene bittelitt, men nå står de på for fullt.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noe lege , men ut fra det du skriver så fremstår det som du sliter med sosial angst og mulig generalisert også. Kvalmen virker som den kommer av at du er urolig / har angst . _Om_ du har angst så er dette gjerne for du sitter på mye traumer / ubearbeidet følelser. Angsten kan være ganske så fryktelig , og dersom du ikke vet hvordan du skal styre den negative tankegangen som øker angsten så er det ikke rart du ikke klarer å slutte. Dette er noe psykologen din MÅ hjelpe deg med , men du kan også se selvhjelp videoer på YouTube . Problemet med angsten er at om du tenker for eksempel jeg får ikke sove i kveld , suicidale tanker kommer , kanskje jeg gjør noe dumt.. Så gjør angsten du føler at du tror dette kan skje og er realitet , siden angst følelsen er ekte og sender frykt signal i kroppen. Men i realiteten så er den ikke det, det skjer bare en mistolking i hjernen som gir beskjed at du er i fare når du egentlig ikke er det.

Mitt beste råd jeg kan gi deg er å benytte mental helse og Ambulant akutt team og andre telefon tjenester som er døgn åpent i kveld. Se for deg at kanskje blir det ikke så ille som du tror. Og om det blir det så er det uansett hjelp rundt og du er ikke alene som du sier. Du har som nevnt disse døgnåpne tjenestene og legevakten , du kan skrive her på freak også selv om det ikke er beste plassen. Hva tid har du neste time hos psykologen ? Gjerne spør om time flere dager i uken i starten. Og til sist , alt du har skrevet her er ingenting unormalt i mine øyner. Jeg ser kun en fyr som sliter litt med traumer og muligens angst/tvangstanker og har brukt hasj for å dempe symptomene.

Stå på , dette klarer du. Ikke la frykten vinne, det beste rådet jeg kan gi deg mot angst / uro uten om terapi og medisiner er å gå lange turer , hør gjerne på noe beroligende musikk du liker. Før du vet ordet av det så er det lys i tunnelen , livet kan faktisk endre seg på et blunk fra negativt til positivt. Så ikke ta permanente valg på midlertidige problemer.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
hold kjeft om du ikke vet hva du snakker om.
Du har NULL peiling
Vis hele sitatet...
Denne kommentaren din viser bare at du ikke en gang leser rådene du får. Som sagt er vi mange her som vet akuratt hvordan du har og vært akuratt der du er eller verre. Men det er greit det, jeg holder kjeft og gidder ikke dedikere omsorg for deg og svare i trådene dine lenger når det er sånn her du "tar i mot hjelp" og responderer.
Igjen, lykke til med alt
Peace
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville bare røyket hvis jeg hadde vært deg ass. Virker som at du har det ganske jævlig, og da gjør ikke bønne det noe særlig verre egentlig. Ikke for å oppmuntre bruk, men legene gidder jo ikke hjelpe deg. Da må du ordne ting selv, og gå 1 uke uten søvn er langt farligere enn å røyke litt hasj.
Depresjon er en ganske egosentrisk tilstand der man sliter med å ta andres perspektiv. Alt blir veldig fokusert rundt egne følelser. Sikkert derfor TS sliter litt med å ta imot råd. Vi får bare heie på, men tror det kan bli vanskelig hvis man ikke kommer seg ut av offerrollen. Her må man vekke krigeren i seg eller bare følge strømmen.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville bare røyket hvis jeg hadde vært deg ass. Virker som at du har det ganske jævlig, og da gjør ikke bønne det noe særlig verre egentlig. Ikke for å oppmuntre bruk, men legene gidder jo ikke hjelpe deg. Da må du ordne ting selv, og gå 1 uke uten søvn er langt farligere enn å røyke litt hasj.
Vis hele sitatet...
Å røyke hasj og bruke rusmidler som påvirker dopamin og serotonin produksjonen i hjernen er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det ødelegger hjernens naturlige produksjon av disse gledeshormonene og fører derfor til depresjon og at man holdes nede i depresjon. Selvom rusen gir en boost av disse hormonene når man er påvirket så gjør det at hjernens hverdagslige utslipp av disse hormonene er ødelagt. Vil man ut av depresjon må man slutte med rusmidler.
Noen døgn uten søvn er ikke farlig, det fins mange effektive hjelpemidler for søvn man kan bruke i en overgangsperiode men de fleste greier seg helt fint uten. Å ikke få sove er kjipt og frustrerende men man sovner som regel til slutt. Å slutte med rusavhengighet er ikke en dans på roser men det er temmelig sært å fraråde folk det bare fordi det blir ubehagelig
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Depresjon er en ganske egosentrisk tilstand der man sliter med å ta andres perspektiv. Alt blir veldig fokusert rundt egne følelser. Sikkert derfor TS sliter litt med å ta imot råd. Vi får bare heie på, men tror det kan bli vanskelig hvis man ikke kommer seg ut av offerrollen. Her må man vekke krigeren i seg eller bare følge strømmen.
Vis hele sitatet...
offerrolle? tror du virkelig jeg synes synd på meg selv? høres veldig ut som du mener jeg kan bare slutte å være deprimert, hadde det vært så lett hadde jeg ikke hatt depresjon heller.

høres ut som de fleste her tror jeg sitter å synes synd på meg selv men det gjør jeg ikke, er ingenting jeg hater mer enn meg selv. Har slitt med suicidale tanker nå i 4 år, har ikke blitt bittelitt bedre en gang. Forstår ikke helt hvorfor folk går å skyter over hvor vakkert og vidunderlig livet er. Når skal livet egentlig bli bra? for slik det er nå, kan jeg genuint ikke huske sist jeg var glad for noe som helst.
Sist endret av Idek13378; 8. januar 2024 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
offerrolle? tror du virkelig jeg synes synd på meg selv? høres veldig ut som du mener jeg kan bare slutte å være deprimert, hadde det vært så lett hadde jeg ikke hatt depresjon heller.

høres ut som de fleste her tror jeg sitter å synes synd på meg selv men det gjør jeg ikke, er ingenting jeg hater mer enn meg selv. Har slitt med suicidale tanker nå i 4 år, har ikke blitt bittelitt bedre en gang. Forstår ikke helt hvorfor folk går å skyter over hvor vakkert og vidunderlig livet er. Når skal livet egentlig bli bra? for slik det er nå, kan jeg genuint ikke huske sist jeg var glad for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier offerrollen så mener jeg ikke at du syns synd på deg selv. Men jeg mener at det virker som om du ikke tenker du har styringen her. At du har depresjon og angst som herjer med deg uten at du har noe du skulle ha sagt. Derfor jeg sier du må gå over til angrepsmodus og ikke være den som bli angrepet. Vekke krigeren. For det er en kamp det her men uten slossing vinner man ikke.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Når jeg sier offerrollen så mener jeg ikke at du syns synd på deg selv. Men jeg mener at det virker som om du ikke tenker du har styringen her. At du har depresjon og angst som herjer med deg uten at du har noe du skulle ha sagt. Derfor jeg sier du må gå over til angrepsmodus og ikke være den som bli angrepet. Vekke krigeren. For det er en kamp det her men uten slossing vinner man ikke.
Vis hele sitatet...
Det er MYE lettere sagt enn gjort. Er ikke bare bare når det første hodet forteller deg når du våkner om mårrån er at det hadde egentlig bare vært bedre å gjort slutt på alt.
Selvfølgelig er det lettere sagt enn gjort. Jeg sier ikke det er lett. Det er faktisk sykt vanskelig. Men det er kritisk å jobbe mot bedring. Selv med tilbakesteg hit og dit. Bedre det enn stagnasjon. Da synker man. Depresjon er som en motsatt kvikksand. Bevegelse som gjelder altså.
Gikk akkurat som jeg trodde. Ble så mørke tanker at jeg nok en gang ble henta av ambulansen.

Og nei, jeg ringte ikke ambulansen fordi jeg hadde mørke tanker, om det er det dere tror.
Sist endret av Idek13378; 8. januar 2024 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig bra jobba.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Gikk akkurat som jeg trodde. Ble så mørke tanker at jeg nok en gang ble henta av ambulansen.

Og nei, jeg ringte ikke ambulansen fordi jeg hadde mørke tanker, om det er det dere tror.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom ambulansen?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av AllHourCymbals Vis innlegg
Hvordan kom ambulansen?
Vis hele sitatet...
Med bil.
Anonym bruker
"Digital Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du ikke bare legge deg inn på DPS? Der vil du få nødvendige søvn medisiner og daglig hjelp med angst/derpresjon og ingen tilgang på hasj. Virker som du har så store problemer at det ikke er noe du kan fikse selv med viljestyrke og rutiner.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Har krivd dette mange, mange ganger nå men jeg sliter ganske alvorlig psykisk. Ja vet det blir lettere, men allere nå kjenner jeg at jeg vet ikke om jeg klarer dette. Sitter med skikkelig kvalme, kjennes ut som jeg må spy ut hele fordøyelsessystemet atm.

og nei, brukte det for å få sove om natta. Kjenner at i natt kommer til å bli helt forjævlig. Sover nesten ikke til vanlig, og nå når jeg legger fra meg hasjen kommer det til å bli et levende helvette.

vil så gjerne slutte men det kjennes helt forjævlig akkurat nå, ikke fysisk men psykisk. er så bekymra om jeg i det hele tatt får sove noe denne uka.
Vis hele sitatet...
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Om du hadde lest trådene mine hadde du visst at det ikke bare er litt ''søvnplager'' Jeg har gått fast på sterke sovemedisner i årevis, og for noen uker siden nekta de å gi med noe som helst mer. Jeg kan gå fint en uke uten søvn, eneste problemet da er at jeg full on tripper på gata. Har hatt flere ganger hvor jeg har vært i psykose-grenseland fordi jeg ikke har sovet på en uke. så hold kjeft om du ikke vet hva du snakker om. Kvalmen er ikke verst, søvnen derimot, er verst, vertfall når jeg ikke klarer å sove i det hele tatt når jeg ikke røyker. Eneste grunnen til at jeg sovna i natt var fordi jeg drakk med dritings.

Du har NULL peiling på hva som foregår i hodet mitt på en daglig basis. Jeg har blitt henta av ambulansen 2 ganger nå fordi jeg ikke har orka livet mer. Er det jeg er redd for, at psyken blir verre, noe jeg kjenner at den holder på å bli allerede. Når jeg røyker, forsvinner selvmordstankene bittelitt, men nå står de på for fullt.
Vis hele sitatet...
Jeg sover til vanlig 3 - 4 netter ut av 7 dager i uken, så jeg har en viss peiling. Har hatt kanskje noen titalls netter med god søvn siden jeg var 18, nå er jeg en del eldre. Jeg har også vært innlagt pga manglende søvn og psykose flere ganger.

Du må lære deg å sove uten tjall før eller siden uansett. Det går ikke i lengden å røyke hver dag selv om du har uendelig med penger, dealern går tom eller blir tatt før eller siden.

Det virker ikke som du har lyst til å slutte, at du liker tanken rundt det å slutte men innerst inne ikke har lyst, og da går det som regel ikke. Du må bestemme deg, ta valget og leve med det.

Men du blir ihvertfall ikke noe bedre på sikt av å røyke, du bare utsetter de ubehagelige følelsene til senere.