Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2918
stjålet laptop,stasjonær pc eller pc-komponenter med internettforbindelse, trygt eller utrygt?

har man noen sjanse for å bli oppsporet? i såfall, hva er sjansen?

(kun av ren nysgjerrighet )
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
1) intel-prosessorer kan spores, siden de har serienummer
2) mange harddisker kan spores, siden de har serienummer
3) nettverkskortet har MAC-adresse som kan spores
4) alle andre deler som har serienummer kan i teorien spores

Om det er snakk om en Dell-maskin, ligg unna, siden denne har mange spesialkodede deler, og Dell registrerer alle seriellnumrene til deler som går inn i maskinene. Det samme kan gjelde Compaq, men det har de ikke bekreftet offisielt.

Alt annet: Bytt ut nettverkskortet, i alle fall. 1) og 2) trenger du ikke bekymre deg for, så lenge politiet ikke sjekker dem fra maskinen fysisk.

h
hula's Avatar
Trådstarter
takk for bra og utfyllende svar!

hmm...om det hadde vært en laptop så hadde det vært stress å bytte (integrert) nettverkskort vel? måtte vel satt inni et PCMCIA-nettverkskort, og deaktivert det integrerte kortet i såfall?
I tillegg har du jo enkelte "pc phone home"-programmer. Hvis du ikke formaterer da (Noe man selvfølgelig gjør).
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Hula: I teorien trenger du bare å bytte ut nettverkskortet du bruker eksternt: Dermed, bruk et PCMCIA-kort for forbindelsen du bruker mot internett - hva du bruker på lokalnettverket ditt er irrelevant.

Når dette er sagt, så er det utrolig teit å kjøpe stjålet PC-utstyr. Jeg har selv fått frastjålet alt utstyret mitt en gang, og mistet 2-3 års arbeid (de stjal alt utstyret, alle backup-CDplatene og backup-harddisken min), for ikke å snakke om alt helvete jeg hadde med å claime alt tilbake fra forsikringsselskapet.

/me har lite respekt for folk som stjeler, heler eller kjøper stjålne varer.

h
Uten at jeg noen gang har hatt bruk for å gjøre det selv vil jeg likevel våge å påstå at MAC-adressen kan byttes ganske enkelt. Og så må man jo se om det er en hjemmesnekret maskin og hvem eieren av. Knips Nilsen har neppe kontroll over komponentenes serienummer.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
MAC-adressen kan ikke byttes så veldig enkelt, nei. Denne er som regel hardkodet inn i nettverkskortene. Mulig den kan spoofes, og den kan skjules dersom du er bak en router, men den kan aldri byttes helt.

h
Så kan det nevens at om man skulle falle for fristelsen tiil å gå inn å sjekke eposten på maskinen man har stjelt, altså eposten til den man har stjelt den fra, så vil mailserveren i de FLESTE tilfeller logge den siste brukte IP adressen post blir hentet fra.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
I det hele tatt bør men vel unngå å grave i informasjonen på maskinen. Det er fullt mulig at du finner info som kan være nyttig for deg (om du skal utpresse / svindle noen), men det vil også føre til at det er lettere å bli tatt.

Ikke koble maskinen til internett før du har slettet alt og installert alt på nytt, uansett..

h
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvis du sjekker mailen til personen du har stjålet maskina fra, så er jo mange som lagrer brukernavnet og passordet sitt, både for mail og internett...

hvis personen har ADSL kan du vel bare ta med ADSL-modemet og koble deg til med dette (for da bruker du jo samme teleston-nummer)

eller funker ikke det ?

<i> oisann.. har litt lett for å ende opp med flere spørsmål jeg </i>
MAC adressen kan enkelt settes, ihvertfall på Mac og linux.
Jepp, min mac er fake i linux...
mac æ'kke fake, man setter mac adressen og der blir den.
Omtrent som favicon.ic på en hjemmeside.
▼ ... flere år senere ... ▼
model lt25