Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 689
Hei

Jeg har satt meg inn en del i linux nå, men er forsatt i så veldig erfaren, men jeg lurer på...linux og nettverk...er det noen måte ..hvis du sitter på et nettverk med mange maskiner....er det da mulig å få tak i et program som gjør at du kan gå igjennom de andre pcer på nettverket og se hva de deler ? har nemlig bare hørt det er mulig for linux, men lurer på om dere kanskje hadde et program som gjorde dette mulig...
Da bruker du noe som heter Samba.
Det finnes endel front-ends til det også.
Http://xfsamba.sf.net

(offtopic)
Det er en del av XFCE pakken, som jeg anbefale! www.xfce.org
hørte om et program som het smb2www .. det er en klient til windows nettverket.. ikke prøvd selv, men du kan jo teste det.. finnes på www.freshmeat.net
Trådstarter
takk for svar... men samba har jeg hørt er vanskelig å sette opp .. er det slik..

dette andre programmet som er til windows nettverket... det fungerer til linux ?

mhm...
nmap -sS 128.0.0.* -p 137-139
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
det er rimelig enkelt å sette opp "filesharing" i samba, det er verre med printersharing, noe som jeg har prøvd noe verre med å få til.

Jeg brukte et program som jeg tror het "Network Neigbourhood". Det funket fint og lot meg se gjennom alle shares på nettverket. Både *nix og win.

fxxked: Han spør jo ikke etter en portscanner
Trådstarter
network neightbourhood vil nok da være programmet for meg tror jeg, men vet du hvor jeg kan få tak i det ?
det meste av programmvare til GNU/Linux finner du på www.freshmeat.net eller www.sf.net
Men hvis du absolutt ikke skulle finne det der, sjekk www.google.com/linux
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Opprinnelig postet av -=saccess=-
network neightbourhood vil nok da være programmet for meg tror jeg, men vet du hvor jeg kan få tak i det ?
Vis hele sitatet...
Nei, dessverre....letet litt selv uten resultater. Men jeg mener at jeg har det på en eller annen cd liggende rundt.

Skal likevel grave i cd-ene mine for å finne noe annet til en person her på forumet, så jeg kan holde øynene åpne og se om jeg finner progget også.

EDIT:

Tror jeg fant den, og jeg dreit meg på navnet. Den heter visstnok "LinNeighborhood" og kan lastes ned fra følgende side:
http://www.bnro.de/~schmidjo/
Sist endret av Thysanoptera; 18. mars 2003 kl. 20:47.
http://www.bnro.de/~schmidjo/ {
LinNeighborhood is free software under the terms fo the GNU General Public License for browsing M$ machines and mounting SMB filesystems.
}
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av fxxked
http://www.bnro.de/~schmidjo/ {
LinNeighborhood is free software under the terms fo the GNU General Public License for browsing M$ machines and mounting SMB filesystems.
}
Vis hele sitatet...
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
og? syntes du GNU er fjortiss?
Trådstarter
tusen takk DarkStaar veldig bra at du fant det...
Hehe det var vel heller begrepet: M$ som ble brukt der jeg refererte til... :-p

Det var jo en nisse her på forumet som kalte meg en fjortis for at jeg bruker begrepet M$
Sist endret av fxxked; 19. mars 2003 kl. 19:48.