Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2541
Hei,

Jeg har nettopp kjøpt meg en Canon EOS 550D kamera med 18-55mm IS. Dette er mitt første speilreflekskamera. Til ingen overraskelse har jeg et spørsmål: Når jeg skrur på kameraet og bruker den runde knappen man kan snurre på som sitter ved on off knappen som brukes til å velge instilling på hvordan man skal ta bilder, så er det noe feil. Feilen er: på skjermen så står det for eksempel landskap, når jeg på den runde knappen har på: M .. og hvis jeg for eksempel har på Sport instillingen på knappen står det: AV funksjonen på skjermen, så det er omvendt mellom knappen og hva som vises på skjermen. Det som vises på skjermen er det som faktisk skjer med kameraet. Noen som har peiling på dette?

Takk for alle gode svar på forhånd! =)
Gå tilbake der du kjøpte den så får du et nytt. Det er en helt klar fabrikasjonsfeil.
Ikke noe man kan fikse selv? kjøpte den over nett....

Haha, funnet ut av det nå, så noob som jeg er så så jeg på de ikonene på den snurre knappen mot on off knappen, men så jo ikke at det var en hvit strek der som indikerte hvilken av funksjonene jeg hadde på, så bare jeg som så feil, kameraet fungerer helt fint, men takk mister! =)
Hvordan er 550D da? betalte mye for det?
Det er dyrt rundt om kring i butikkene ligger gjerne for 7499-8499 i butikk inkl 18.55mm IS, men hvis du er smart og handler på nett anbefaler jeg www.netshop.no der du kan bestille den for ca 6570 inkl 18-55 IS , bor du i oslo eller sandefjord område har du mulighet å dra selv og hente varen DAGEN ETTER, og kun betale 40kr for frakt, så netshop er genialt, kjempe service og leverer alltid bra... vet også at elkop.no selger det for 6999 inkl 18-55IS... Men dette er jo det nyeste SLR speilreflekskamera fra CANON, du har sikkert hørt om canon eos 450D. Etter den kom Canon EOS 500D, og nå denne mnd eller slutten av februar kom EOS 550D !!! Den er helt råå, og nærmer seg å være nesten som 7D. men den har mange nye ting og, rådet deg til å søke på dette kameraet på google eller akam.no står masse fint om dette, angrer ikke et sekund !
Kanskje litt å tenke på at 550D og 50D er relativt like i pris også, så jeg ville tenkt litt på hvilket behov man har til kamera også...
Det er vel snarere 550D og 7D som blir reelle konkurrenter nå, i forhold til de oppgraderingene som har blitt gjort fra 500D til 550D. 7D er fortsatt hakket hvassere med dobbelt så mange fokuspunkter, kjappere seriebilder og marginalt bedre bildebrikke, da i tillegg til at det er et større og mer solid kamera. 550D er vel adskillig mer avansert både med tanke på direkte bildekvalitet og funksjoner (blant annet med den svært gode ytelsen på forholdsvis høy ISO i forhold til tilsvarende kamera, diger skjerm, 1080p i 30 FPS og så videre) enn 50D.
Sist endret av Franklin; 18. mars 2010 kl. 19:00.
550D er IKKE sammenliknbart med 7D.

Det kan kanskje se nesten sånn ut på papiret, men 7D er en helt annen klasse mht kvalitet, værtetting osv, det er rett og slett et kamera for pro/prosumer-bruk, mens 550 er et amatørkamera, selv om det har gode høy-ISO-egenskaper, høy oppløsning osv.
Jeg har en pappeske og en plastboks, disse rommer like mye - derfor må de være like gode.

hermanoo90: Hvordan kan du vite at det er helt rått når det er ditt første speilrefleks? Hva kan du sammenligne med?
Sitat av atomet Vis innlegg
550D er IKKE sammenliknbart med 7D.

Det kan kanskje se nesten sånn ut på papiret, men 7D er en helt annen klasse mht kvalitet, værtetting osv, det er rett og slett et kamera for pro/prosumer-bruk, mens 550 er et amatørkamera, selv om det har gode høy-ISO-egenskaper, høy oppløsning osv.
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller ikke påstått. 7D er et dyrere og bedre kamera, og skreddersydd prosumer/high end-entusiastklasse. Men med utgivelsen av 550D har et billigere alternativ til 7D blitt presentert, og dermed har 550D også gått bort fra å veies opp mot 50D. Dette da på grunn av den forbedrede sensoren i 550D, videokvaliteten man tidligere måtte opp i 7D for å få tak i og så videre.

7D er selvsagt et bedre kamera i forhold til byggekvalitet, værtetting, ulike avanserte funksjoner, seriebilder, autofokus og mer solid grep. Det hindrer likevel ikke 550D og 7D fra å være to kamera man setter opp mot hverandre ettersom sistnevnte har begynt å falle en del i pris.
Jeg har dog ikke for vane å sette 2 kameraer, med vesentlig forskjeller OG fra samme produsent, opp mot hverandre. Det er vel heller Canon vs Nikon/Sony/Olympus osv, ikke en Canon mot en annen Canon. Da hadde jo heller ikke Canon laget 2 forskjellige kameraer, om de var like. At en ting synker i pris med tiden er fullstendig normalt.

Jeg hadde heller gått for en brukt 5D, eller en ny en (om jeg hadde pengene, studentøkonomi gøygøygøy), men det er meg
Sist endret av tafsern; 19. mars 2010 kl. 20:05.
Det er ikke likhetene som veies her, men forskjellene. Tiden går kjapt, teknologien utvikler seg og nyere amatør- og entusiastkamera vil inneholde teknologi som tidligere var forbehold prosumer og helproffkamera. Det er ikke som om man sammenligner kamera som kom ut innen en måned av hverandre her. Dessuten må man vurdere hvilke ting man prioriterer også. Er man villig til å spytte ut 10 000 eller 7 000? En amatør vil sannsynligvis ha større nytte for et amatørkamera med god optikk, og så videre.

Dette er ikke en forsvarstale av et tydelig dårligere kamera, men ting er ikke sort/hvitt heller.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Du trenger garantert ikke et dyrt kamera.
Sitat av SharQ Vis innlegg
Du trenger garantert ikke et dyrt kamera.
Vis hele sitatet...
Helt til du skal prøve deg på manuelle innstillinger og finner ut at amatørklassen har noen forferdelig kronglete måter å gjøre det på.
Sitat av atomet Vis innlegg
550D er IKKE sammenliknbart med 7D.

Det kan kanskje se nesten sånn ut på papiret, men 7D er en helt annen klasse mht kvalitet, værtetting osv, det er rett og slett et kamera for pro/prosumer-bruk, mens 550 er et amatørkamera, selv om det har gode høy-ISO-egenskaper, høy oppløsning osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Franklin Vis innlegg
Det har jeg heller ikke påstått. 7D er et dyrere og bedre kamera, og skreddersydd prosumer/high end-entusiastklasse. Men med utgivelsen av 550D har et billigere alternativ til 7D blitt presentert, og dermed har 550D også gått bort fra å veies opp mot 50D. Dette da på grunn av den forbedrede sensoren i 550D, videokvaliteten man tidligere måtte opp i 7D for å få tak i og så videre.

7D er selvsagt et bedre kamera i forhold til byggekvalitet, værtetting, ulike avanserte funksjoner, seriebilder, autofokus og mer solid grep. Det hindrer likevel ikke 550D og 7D fra å være to kamera man setter opp mot hverandre ettersom sistnevnte har begynt å falle en del i pris.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hva det er du gjør nå igjen, hvis det ikke er å si at de to er sammenliknbare?

"Det hindrer likevel ikke 550D og 7D fra å være to kamera man setter opp mot hverandre ettersom sistnevnte har begynt å falle en del i pris." ...

"sette opp mot hverandre"="sammenlikne"

Det blir som å sammenlikne en cheap-o-(windows)laptop med en macbook pro, det er helt bak mål og det er bare en som ikke har prøvd begge deler skikkelig som kan påstå at det er sammenliknbart. Prisen er vel også nesten nøyaktig det dobbelte - kun hus, billigste alternativ på prisguide.no:
550D - 5796,-
7D: 11495,-

så også prismessig blir det ganske snålt å sammenlikne de to
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har et spørsmål angående dette kameraet og velger heller å poste det i denne tråden fremfor å opprette en helt ny.
Håper det går greit.

Jeg har anskaffet meg dette kameraet selv, men mangler minnekort.

Jeg ser at det er en enorm prisforskjell på minnekortene og blir litt forvirret av dette.

Et kort på 4 GB kan koste et par tusen kroner mens et på 16 GB kan man få helt ned i 350 kroner.
Kan noen forklare grunnen til dette?
Hva slags minnekort burde man velge og hvorfor?
tror det meste har med lese/skrivehastigheten å gjøre.

et "tregt" kan ikke lagre bilder så fort, så du vil ikke kunne ta like mange bilder i rask serie etterhverandre. Om du har tatt en slik serie vil det også ta lenger tid før kameraet er klart til ny serie. Lesehastigheten har noe å si både ved visning på kameraet og pcen når du kobler til kameraet/minnekortet. På kameraet vil de se ut som du har en treg internettilkobling og bildene er pixelerte før de kommer opp fulloppløselige.

Selv kjører jeg med et Sony minnekort i mitt 5dmkII. Det har en skrivehastighet på 45mb/s og kostet meg 400kr om jeg ikke husker helt feil (en nogle rabattert pris). Skyter utelukkende i raw og har ingen problemer så langt. Har brukt det i halvannet år.
Erfaringsmessig så er det kvaliteten på kortene det går på, og hastigheten.

Jeg bruker for det meste Sandisk eller Lexarkort, da disse er blant de mest pålitelige kortene.
Ikke noe er mer kjipt enn kort som ryker etter en liten stund...
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Erfaringsmessig så er det kvaliteten på kortene det går på, og hastigheten.

Jeg bruker for det meste Sandisk eller Lexarkort, da disse er blant de mest pålitelige kortene.
Ikke noe er mer kjipt enn kort som ryker etter en liten stund...
Vis hele sitatet...
Enig med Wipeout, men sync alle bildene dine til datamaskinen så ofte du kan, så minimerer du bildetapet.