Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 699
Satt i går kveld og installerte debian woddy, har lagt til X og fått confet denne etter litt problemer med USB musen.
Men nå har jeg klart å få opp X med kde og greier, og trenger litt hjelp med å få dette til å se bra ut.

Jeg brukte tasksel til å velge pakker, og da valgte jeg bare de mest nødvendige komponentene som X, desktop enviroment, webserver og noe annet.

Nå kommer de små tingene jeg må rette. For øyeblikket har jeg kde2.2.2, og vil oppgradere til 3.X. Jeg har kjørt apt-get update og apt-get upgrade uten særlig hell.

Jeg har blitt fortalt jeg må gå over til unstabel, men skjønte ikke helt forklaringen til han jeg fikk hjelp av.

Jeg prøvde også å installere amsn, ved apt-get install amsn, men fikk at pakken ikke fantest. Tips?
Så at det var en package manager i KDE menyen, men den var ganske rotete spør du meg. Skulle gjerne sjekket om f.eks gnome var lagt inn slik at jeg kunne fjernt det.

Lurer også på hvordan jeg kan få litt bedre fonter enn det jeg har nå, ved høy. res (1600x1200 kjører jeg nå) blir teksten på f.eks nff ganske liten og rar. Må få installert opera og se om tingene er bedre der.

Alle andre tips taes med stor takk.

Et lite offtopic spørsmål: har FAt32 noen limit på strl. på en partisjon?
∮ F dr = 0
offtopic svar: Ja fat32 har limit på størrelse på 30gig elns tror jeg..
HVilken nettleser bruker du nå?
Det er faktisk bedre og ta enkelte ting som source.
Sist endret av Adrian; 16. mars 2003 kl. 18:01.
Better than thou.
Har en disk på 80 gb som er partisjonert til FAT32 og jeg bruker hele disken.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Windows lar meg ikke formatere den. Glemte å sjekke fdisk i debian.
http://konsole.kde.org/konstruct/

Den fine saken der bygger kde for deg.

prøv også apt-cache search amsn.
Men det finnes jo også andre msn klienter, som f.eks gaim.

Ang, fontene, så kansje http://corefonts.sourceforge.net/ er noe for deg?
Opprinnelig postet av Adrian
offtopic svar: Ja fat32 har limit på størrelse på 30gig elns tror jeg..
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du fått dette ifra?
Teoretisk sett er limiten med FAT32 2TB, men dette har aldri blitt bekreftet
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Lurer på om jeg har fucked noe installen. For f.eks når jeg skal skrive modprobe må jeg bruke full bane til programmet. Det er vel ikke rirktig når det er snakk om systemfiler?
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
jeg klarte å skrive modprobe emu10k1 før, nå må jeg bruke /sbin/modprobe... synes det der var litt merkelig...

jeg har aldri vært borti slik feil før, når jeg installerte en msn klone i går fikk jeg mang $PATH error.... tror det er noe rimelig gale her. tror en reinstall gjør godt, siden jeg vet hva jeg gjør nå også
Sist endret av tore-; 17. mars 2003 kl. 10:58.
Har du logget deg inn som root eller f.eks bruker og så logget inn som root med bare 'su'. Hvis ja, så har du sansyneligvis ikke fått med alle PATH's osv, så prøv om 'su -' gir deg det. Hvis ikke så kan du spesifisere det selv
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
bash: su-: command not found :/

har prøvd både fra vanlige konsole. og fra start menyen med konsole (super user)
su -
Mellomrom er en viktig ting
∮ F dr = 0
Opprinnelig postet av Carlo
Har en disk på 80 gb som er partisjonert til FAT32 og jeg bruker hele disken.
Vis hele sitatet...
Mkay my fault..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
codemaster, been that done that... prøver gentoo i stedet
Opprinnelig postet av tore-
Lurer også på hvordan jeg kan få litt bedre fonter enn det jeg har nå, ved høy. res (1600x1200 kjører jeg nå) blir teksten på f.eks nff ganske liten og rar. Må få installert opera og se om tingene er bedre der.
Vis hele sitatet...
Hmmmm... Er det ikke mulig å kopiere windows-fontene og bruke de i X?
Mener å ha sett en forklaring på det her, men fant ikke igjen tråden...
Opprinnelig postet av CoDEmASTeR
Hmmmm... Er det ikke mulig å kopiere windows-fontene og bruke de i X?
Mener å ha sett en forklaring på det her, men fant ikke igjen tråden...
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ihvertfall TrueType-fonter fra Windows (#?.ttf) i mplayer, måtte kopiere ut en font fra WINDOWS/FONTS/

XFree 4 skal kunne bruke TrueType, FreeType og PostScript fonter bl. a. Type 1