Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1655
Heisann

For en stund tilbake siden, blandte jeg og en kompis litt KNO3 og klor sammen. Blandingen begynte å bobble (lignet på at den kokte) og det luktet klorgass av dampen som kom opp.

Noen som vet den kjemiske formelen for dette stoffet, og hvilke egenskaper det har?

Og for de som måtte lure: Ja, vi var dumme nok til å bare mixe sammen de ulike komponentene uten å tenke noe særlig på sikkerhet/gjøre research. Har heldigvis begynt å lese på dette forumet nå, så blir ikke noe mer av slike "våggale" eksperiment...

Kan forresten nevnes at ideen bak eksperimentet var at vi hadde lært at grunnstoffene på de forskjellige sidene av den periodiske tabellen reagerer lett med verandre, og de måtte jo prøves i praksis
Sist endret av Heigren Traceur; 8. oktober 2009 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du mener nok ikke klor da dette er en gass. Du mener nok klorin som egentlig er Natriumhypokloritt, NaOCl.
Kan nokk stemme...
Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
Heisann Noen som vet den kjemiske formelen for dette stoffet, og hvilke egenskaper det har?
Vis hele sitatet...
Hva med å bare slå seg til ro med at klorgassen er dødelig?
hehe, takk for enkelt og greit svar
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen eksakt måte å finne utav hvilken gass det er som oppstår?
Luktet forsiktigt på den i dag, og det er noe av det sterkeste jeg har luktet!
Har heldigvis ikke merket noen bivirkninger enda.
Ja, jeg dummet meg ut igjen og tok ikke de riktige forhåndsreglene med å finne ut hva jeg luktet på-_-
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan jeg spørre deg hvorfor du gang på gang driver og blander KNO3 og klorin, og så sier du at du dummet deg ut igjen?
Hva er det du prøver på?
Du sier du ikke tok de riktige forhåndsreglene med å finne ut hva du luktet på, men kan jeg spørre om du har noen forhåndsregler i det hele tatt, når du faktisk sniffer på noe du mistenker kan være klorgass?
Tror NitroFis skulle skrevet dødelig med store bokstaver.

Tipper btw at gassen er NH3. Er det en stikkende lukt?
Du kan ta og finne en flaske med Salmiakk/amoniakk, og lukte på det.
Er det likt? NH4 brytes sakte ned til NH3 og hydrogen.

EDIT: Du skrev i første post "Det luktet klorgass".
Så jeg må bare spørre, vet du hva klorgass lukter? Eller mente du at det lukta klorin?
Sist endret av Up; 26. oktober 2009 kl. 18:07.
Mine forhåndsregler:
Ha tilstrekelig nokk bakgrunnsinformasjon før jeg gjør noe som helst...

Føltes og luktet nesten som å "sniffe" hornsalt...
Fant forresten ut at gassen var brennbar (ja jeg brukte beskyttelse vis dere lurte) og det brant kjapt!

Tilbake til dine spørsmål "Up":
Nei, jeg har svært liten peiling, og håper da heller at dere kan hjelpe meg inn på rette "linje" slik at jeg kan eksperimentere med noe som er litt sikrere?

Edit: Mente at det lukta klorin (nok et bevis på at jeg kan svært lite om evnet, og alikevell er dum nokk til å gå ut å prøve)
Håper dere kan gi meg råd/henvise meg til nybegynner tråden som jeg ikke finner for øyeblikket?
Sist endret av Heigren Traceur; 26. oktober 2009 kl. 18:17.
salmiakk/amoniakk lukter som hornsalt! Hadde gassen farge?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel du sier det lukta hornsalt, noe som da peker i retningen mot NH3.
Og du sier også at det lukta klorin, noe som peker i retning Cl2.
Men jeg tipper at det også lukta klorin før du tilsatte KNO3.
Men viss gassen er grønn, så er det meget mulig Cl2.
Var ingen farge på gassen.
Den virker egentlig ikke særlig synlig i det hele tatt...
Sist endret av Heigren Traceur; 26. oktober 2009 kl. 20:33.
Klorgass er gulgrønn, og tyngre enn luft slik at det samler seg nede i beholderen du har dette i..tror nok du hadde merket det dersom det var klor.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og hadde det vært så enkelt og lage en klorgenerator, så hadde jeg funnet det ut for 3 år siden, og eksperimentert med NCl3 en hel del, og lagt raporter på forumet, så hadde halve norge vist om dette.
For tro meg... Mekker man klorgass, så er det ingen problem for noen i værden og mekke NCl3.
Det store problemet hadde vært alle som hadde sprengt av seg lemmer støtt og stadig, da NCl3 ikke er glad i og leve.