Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 744
Noen haikere her? Eller sjåfører som pleier å ta med haikere?
I Tyskland har de, eller hadde i alle fall, en god side som heter mitfahren. Det er et nettsted hvor man kan finne noen å haike med, eller finne noen å ha med i bilen, som selskap eller for å dekke litt av utgiften. Man betaler en liten sum, for å dekke sin del av drivstoff, bompenger o.l. Før fantes det et nettsted som het haik.no, men dette tok aldri helt av, og ser nå ut til å være nedlagt. Noen som vet om noe alá "mitfahren" i Norge?
Du får lage en billig versjon av Uber.

Registrering med BankID, rating osv må såklart brukes for luke ut de skumle folka.
Sist endret av SkammeligNykter; 3 uker siden kl. 13:04.
Når jeg var liten haiket vi overalt. Det var trygt. Ser aldri noen som gjør det lengre.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du får lage en billig versjon av Uber.

Registrering med BankID, rating osv må såklart brukes for luke ut de skumle folka.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt peiling på å utvikle apper, skulle jeg gjort det.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Når jeg var liten haiket vi overalt. Det var trygt. Ser aldri noen som gjør det lengre.
Vis hele sitatet...
Haiket også en del før, men virker som kulturen er dødene, ja.
Sist endret av Manualah; 3 uker siden kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er utrolig skjeldent jeg ser noen som haiker - men om jeg har plass plukker jeg konsekvent opp og kjører dit de skal med mindre det er en veldig omvei for min egen del, avhengig av om jeg har god tid. Alltid trivelig å slå av en prat med nye folk, ofte folk man vanligvis ikke ville vært eksponert for.
Vet om kompiser som fremdeles haiker rundt omkring hele landet om sommeren. Går man langs fortautet med tommelen ut og smiler bredt er det overraskende mange som plukker deg opp. Det hjelper om man ikke ser sketchy ut, samt å reise lett med lite bagagsje.
Plukka alltid opp haikere når jeg fikk lappen for mange mange år siden. Men omtrent ikke sett haikere de siste årene.
Tror det er litt utdøende sak.
Har ikke haiket selv på 25ish år, men hvis jeg har muligheten så plukker jeg opp haikere.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lyra Vis innlegg
Er utrolig skjeldent jeg ser noen som haiker - men om jeg har plass plukker jeg konsekvent opp og kjører dit de skal med mindre det er en veldig omvei for min egen del, avhengig av om jeg har god tid. Alltid trivelig å slå av en prat med nye folk, ofte folk man vanligvis ikke ville vært eksponert for.
Vis hele sitatet...


Det er en fin kultur. Har møtt mange rare folk, både som haiker og sjåfør, men aldri hatt noen negativ opplevelse. Trist om det dør ut. Det er En fin tillit til tilfeldige mennesker
Sist endret av Manualah; 3 uker siden kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Filmen the hitcher fra 1986 med Rutger Hauer i hovedrollen ødela allt med haiking
https://www.imdb.com/title/tt0091209/
Jeg har haiket masse i livet mitt, mest i Europa og mye i Norge. Har turer til Romania, Portugal, Nederland og Sverige. Du finner flere grupper på Facebook. "Sitte på, haik!?" Og " Haik - tilfeldig transport". De andre gruppene som finnes har ikke hatt aktivitet siden 2018.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av dr.psycelliumx Vis innlegg
Jeg har haiket masse i livet mitt, mest i Europa og mye i Norge. Har turer til Romania, Portugal, Nederland og Sverige. Du finner flere grupper på Facebook. "Sitte på, haik!?" Og " Haik - tilfeldig transport". De andre gruppene som finnes har ikke hatt aktivitet siden 2018.
Vis hele sitatet...
Kult! Takk! Skal sjekke ut de gruppene du nevnte.