Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1297
Var i Kenya sist høst, og tok dette bildet. Har gjort et spekt forsøk på å photoshoppe det litt, men er ikke særlig dreven. Vet ikke hvordan jeg finner ut hvilke innstillinger jeg brukte, men hvis noen vet hvordan man kan få frem slik informasjon så hadde det vært flott.
Kritikk ønskes

Originalt bilde
Redigert bilde

Edit: Tatt med et Canon Powershot A610
Sist endret av steili; 19. desember 2006 kl. 00:22.
Fine detaljer på hodet til insektet, om man kan kalle det et hodet. Men skyggene på høyre og venstre side, spesielt venstre side ødelegger noe for meg.

Du kunne kanskje prøve å gjøre dem litt mindre? For eksempel stille ned kontrastforhold og øke brightness på shadows?

Hvordan du finner ut metadata avhenger av hva slags program du bruker, men siden du bruker Photoshop, foreslår jeg at du prøver File -> File Info, hurtigtastene er Alt+Shift+Ctrl+I
Kult bilde Enig med JRP i at skyggen på venstre side ødelegger noe. Fine farger! Hvordan objektiv er bilde tatt med?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Uhuu, skummelt dyr.
kan ikke si jeg ser no spess forskjell på de.. untatt at det er brukt doge tool elns..
quartu: det redigerte bildet er mørkere og har sterkere farger.
Må si jeg likte det bilde som ikke var tukla med bedre
▼ ... over en uke senere ... ▼
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for kommentarer. Har ikke hatt tid til å gjøre noe særlig mer med bildet. Er som sagt ikke så dreven i ps, så at noen liker det originale bildet kommer ikke akkurat som en bombe Men lurer på hva du mener med å endre på shadows JRP, er det en spesiell funkskjon i ps, eller mener du at burde markere områder og justere på de? Prøvde det siste, men slet med overgangen fra det markerte området til de urørte.

Bildet er tatt med objektivet som står på kameraet som standard (er jo bare et kompaktkamera); 7.3-29.2mm f2.8-4.1 4x zoom lens
Hadde du fått hodet enda skarpere hadde du fått to tommler opp, men gir deg bare en.
Sitat av steinarlima
Takk for kommentarer. Har ikke hatt tid til å gjøre noe særlig mer med bildet. Er som sagt ikke så dreven i ps, så at noen liker det originale bildet kommer ikke akkurat som en bombe Men lurer på hva du mener med å endre på shadows JRP, er det en spesiell funkskjon i ps, eller mener du at burde markere områder og justere på de? Prøvde det siste, men slet med overgangen fra det markerte området til de urørte.

Bildet er tatt med objektivet som står på kameraet som standard (er jo bare et kompaktkamera); 7.3-29.2mm f2.8-4.1 4x zoom lens
Vis hele sitatet...
Om du går på image/adjustments, shadows/highlights, eller image/adjustments/Curves, kan du stille skygger og lysområder, slik at du får en mer balansert skygge. Det er i allefall slik jeg pleier å gjøre det, men det finnes flere metoder å stille f.eks skygger på.

Jobb også litt i masker (om du ikke har prøvd det, let etter guide) for å gi bildet et mer balanset lys, nå ser det veldig ujevnt ut.
Sist endret av Keyser Söze; 11. januar 2007 kl. 18:56.
Synes det var for lite detaljer. For at jeg skal like et nærbilde skal det ha god fokus og få med seg små detaljer, dette bildet ble alt for blurrete for min smak.
word up John B!
Redigeringa var ikke så heftig da, men ble bedre.
Det var et pent bilde da, av et insekt.
Likte "bena"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg maa si meg en smule uenig.
Jeg synes dette bilde var temmelig kjedelig. Bakgrunnen er forferdelig kjedelig. Hadde vaert bedre om det hadde vaert forskjellige farger i bakgrunnen, eller noe som vekker litt mer oppsikt en en kjedelig enfarges-bakgrunn.

Og, som allerede nevnt, saa er det for lite fokus. For lite detaljer.
Men du er inne paa noe naar du tar bildet. Potensiale
Det er ikke et insekt foresten Men et leddyr. Insekter har 3 par føtter, denne har ja, mer en 3 hihi
Likte den redigerte best jeg. De skarpe fargene fikk fram detaljene bedre. Bildet ble helt klart mere øyefangende!