Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1439
Hei!!!

Det jeg lurer på er om en aktiv pa subwoofer med slike innganger (se bildet) vil passe på en normal hjemmekinoreceiver. Er pre-out på receiveren, så tenkte å bruke en slik (se bildet) kabel fra subwooferen til receiveren.

http://www.billebro.se/myshop_images/PRID_9847_ix_170749_back.jpg

http://images.monoprice.com/productlargeimages/47751.jpg

Vil dette funka, isåfall hvordan tror dere lyden vil bli?
Tja den vil nok funke men spørsmålet er hvor bra den vil funke. PA woofere har gjerne en helt annen frekvenskurve enn sub for hjemmekino. En PA woofer vil sjeldent gå veldig dypt og er gjernet tunet til å ha økt effekt fra 40-80 Hz. Det er jo nesten så en kan snakke om mid bass.

PA woofer er gjerne super effektive, og gir høy lyd. Men tenker at den går nok ikke dypt nok til å levere virkelig jordskjelv og "subsoniske" lydbølger som virkelig treffer deg i magen. Men for all del, kan godt hende det blir positivt for deg. Kommer jo litt an på hva du har ellers av komponenter. Om du har gulv stående høyttalere i front så kan du oppleve at PA'n vil konkurrere med front høyttalerne men du får forsøke å teste optimal plassering og se hva du det blir til.

Om dette er en woofer du ikke eier per idag så ville jeg vel vært litt mer skeptisk til å legge ut penger på å kjøpe en PA sub. Da ville jeg heller enten bygget en sub selv, eller funnet en bra brukt sub.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tja den vil nok funke men spørsmålet er hvor bra den vil funke. PA woofere har gjerne en helt annen frekvenskurve enn sub for hjemmekino. En PA woofer vil sjeldent gå veldig dypt og er gjernet tunet til å ha økt effekt fra 40-80 Hz. Det er jo nesten så en kan snakke om mid bass.

PA woofer er gjerne super effektive, og gir høy lyd. Men tenker at den går nok ikke dypt nok til å levere virkelig jordskjelv og "subsoniske" lydbølger som virkelig treffer deg i magen. Men for all del, kan godt hende det blir positivt for deg. Kommer jo litt an på hva du har ellers av komponenter. Om du har gulv stående høyttalere i front så kan du oppleve at PA'n vil konkurrere med front høyttalerne men du får forsøke å teste optimal plassering og se hva du det blir til.

Om dette er en woofer du ikke eier per idag så ville jeg vel vært litt mer skeptisk til å legge ut penger på å kjøpe en PA sub. Da ville jeg heller enten bygget en sub selv, eller funnet en bra brukt sub.
Vis hele sitatet...
Hei og takk for svar!

Eier nok ikke subben idag, det var derfor jeg spurte her før jeg gikk ut og kjøpte den. Det var det jeg også tenkte, at lyden kanskje ikke vil bli optimal og at en hjemmekino sub vil funke mye bedre.

Har sett på en brukt sub til omtrent samme prisen og tror jeg heller vil gå for den, er akkurat den dype "jordskjelv" bassen jeg er ute etter.