Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1616
I dag slutta bpde Nav og lånekassen å gi meg støtte. Jeg bor hjemme hos min mor og fullfører vgs (tilrettelagt vgs uten fraværsgrense). Jeg er pasient hos DPS og de har hatt jevn kontakt med skolen og nav. I den siste tiden har det skjedd ekstremt mye privat som har gjort at jeg har blitt mye, mye dårligere psykisk og har da ikke klart å møtt opp på skole siden jeg mye av tiden har vært suicidal.
I dag kutta lånekassen støtta mi fordi jeg ikke har møtt opp på skolen, og nav kutta AAP min fordi de (i følge seg selv) Har prøvd å fått kontakt med meg uten hell, noe som ikke stemmer da jeg hverken ikke har ubesvarte meldinger på nav eller på telefon. Så da sitter jeg uten noe inntekt i det hele tatt, 0 kr. vet ikke hvordan jeg og familien min skal overleve jula da jeg hjelper min mor med penger siden hun selv er ufør og får minstesatser hos nav (såpass lite at hun har nøyaktig nok til mat til seg selv.) Har noen noe råd om å få støtta fra lånekassen og nav tilbake?

Før noen nevner det, ja jeg er en idiot. Ja jeg er fucka i hodet som har fått til dette her og jeg fortjener alt vondt som følge av dette. Men nå er jeg såpass fra meg og bekymra at jeg genuint ikke vet hvordan vi skal overleve fremover.
Sist endret av Idek13378; 29. november 2023 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dra tilbake til NAV å forklar situasjonen. Du sliter jo psykisk så du trenger åpenbart hjelp.

Du må overbevise NAV at du ikke bare har vond i vilja, men at du faktisk trenger hjelp. Lykke til!

Ellers kan jeg nevne at jeg ikke hadde en eneste krone i inntekt før jeg fikk min første jobb, i en alder av 22 år. Da må man tilpasse seg forbruket sitt (lett når man har null i inntekt), som å smøre matpakker og droppe og finne på ting med venner.
Sist endret av IneartheDx; 29. november 2023 kl. 17:23.
Send inn en ny søknad med en gang, om du ikke har gjort det allerede. Bare så du har en åpen søknad i systemet.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Dra tilbake til NAV å forklar situasjonen. Du sliter jo psykisk så du trenger åpenbart hjelp.

Du må overbevise NAV at du ikke bare har vond i vilja, men at du faktisk trenger hjelp. Lykke til!

Ellers kan jeg nevne at jeg ikke hadde en eneste krone i inntekt før jeg fikk min første jobb, i en alder av 22 år. Da må man tilpasse seg forbruket sitt (lett når man har null i inntekt), som å smøre matpakker og droppe og finne på ting med venner.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke så lett å bare sette seg til ro med å plutselig ikke ha ei krone i inntekt når de pengene jeg får bruker jeg til å hjelpe min mor slik at vi faktisk har råd til mat og leilighet, når jeg da mister pengene er jeg faktisk bekymra for at vi mister leiligheta.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Er jo ikke så lett å bare sette seg til ro med å plutselig ikke ha ei krone i inntekt når de pengene jeg får bruker jeg til å hjelpe min mor slik at vi faktisk har råd til mat og leilighet, når jeg da mister pengene er jeg faktisk bekymra for at vi mister leiligheta.
Vis hele sitatet...
Hvis du går på VGS så er det faktisk din mor som er pliktig til å forsørge deg, og ikke motsatt.

Mennesker som får barn uten å ha noe form for økonomisk sikkerhet er noe jeg aldri kommer til å klare å forstå.

Hvis du ikke klarer skole, klarer du å flippe burgere eller jobbe i kassa på Rimi? Inntekt må man jo ha, uavhengig av alt det her.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvis du går på VGS så er det faktisk din mor som er pliktig til å forsørge deg, og ikke motsatt.

Mennesker som får barn uten å ha noe form for økonomisk sikkerhet er noe jeg aldri kommer til å klare å forstå.

Hvis du ikke klarer skole, klarer du å flippe burgere eller jobbe i kassa på Rimi? Inntekt må man jo ha, uavhengig av alt det her.
Vis hele sitatet...
Har bare blitt sånn. Jeg har ikke samvittighet til å la mora mi havne på gata fordi jeg ikke skal hjelpe henne økonomisk. Må jeg hjelpe henne så må jeg. Er akkurat det, vet ikke im jeg klarer å holde på jobb heller når jeg er så dårlig at jeg ikke klarer å komme meg på skolen en gang.
Hm. Skal jo litt til at lånekassen trekker stønaden, med mindre du ikke møter opp første skoledag i august. Du bør i hvert fall søke nav om sosialhjelp så du har til mat og det nødvendigste de kommende ukene. Har lånekassen trukket stønaden kan du dokumentere at du ikke får noe fra de, som burde låse opp sosialhjelpen.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvis du går på VGS så er det faktisk din mor som er pliktig til å forsørge deg, og ikke motsatt.

Mennesker som får barn uten å ha noe form for økonomisk sikkerhet er noe jeg aldri kommer til å klare å forstå.

Hvis du ikke klarer skole, klarer du å flippe burgere eller jobbe i kassa på Rimi? Inntekt må man jo ha, uavhengig av alt det her.
Vis hele sitatet...
Sitat av jorwax Vis innlegg
Hm. Skal jo litt til at lånekassen trekker stønaden, med mindre du ikke møter opp første skoledag i august. Du bør i hvert fall søke nav om sosialhjelp så du har til mat og det nødvendigste de kommende ukene. Har lånekassen trukket stønaden kan du dokumentere at du ikke får noe fra de, som burde låse opp sosialhjelpen.
Vis hele sitatet...
Er det jeg også stusser over. Spesielt når jeg går tilrettelagt vgs uten fraværsgrense så skal det jo ekstra mye til for at de trekker støtta mi. Skal snakke med de i lorten og har telefonmøte med kontaktlærer så håper de får ordna støtta fra Lånekassen i det minste. Om jeg så må møte opp ekstra dager i uka så får jeg gjøre det, er bare så vanskelig når jeg er i perioder veldig veldig syk psykisk.
søk om økonomisk sosialhjelp, ikke mye du får men regner med det er 4-5 tusen i måneden. Du får nok ikke råd til indrefilet, men du skal ikke sulte og vente på neste utbetaling heller samt du kun bruker penger på det nødvendige. Lykke til.
Det tar kanskje litt tid, men har du søkt støtte fra husbanken? Jeg mottar støtte fra husbanken pluss at jeg får 1500 i strømstøtte som gir meg så si gratis strøm.
Sist endret av NokErNok; 29. november 2023 kl. 21:07.
Fikk nå beskjed om at jeg mista skoleplassen min. Vet ikke hvordan jeg skal overleve må. Får støtte fra nav men det er såpass lite at jeg har muligens akkurat nok til mat og thats it. Ingen andre utgifter. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Har masse gjeld og regninger i tillegg til en hund, orker snart ikke mer. Hva mer kan egentlig gå til helvette?
Dra til det lokale nav kontoret ditt med en gang. Å syte veldig veldig mye her hjelper ikke. Du må gjøre noe.

Evt så kan du omplassere hunden så fort som mulig. Gå rundt i sentrum å spør på feks rema og andre butikker om de trenger folk.
Sist endret av Opponent; 30. november 2023 kl. 11:29.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Fikk nå beskjed om at jeg mista skoleplassen min. Vet ikke hvordan jeg skal overleve må. Får støtte fra nav men det er såpass lite at jeg har muligens akkurat nok til mat og thats it. Ingen andre utgifter. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Har masse gjeld og regninger i tillegg til en hund, orker snart ikke mer. Hva mer kan egentlig gå til helvette?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke synd på deg når det faktisk er du selv som har misligholdt den skoleplassen. Visste du ikke at dette kunne skje om du lot være å møte opp?
Gå på NAV og søk nødhjelp. Det er din eneste mulighet nå. Du har vel ikke krav på mer enn husleie og mat. At du har masse gjeld er ikke NAV sitt problem. Også bør du vurdere om du greier å jobbe og tjene penger. Det er igrunn det AAP er beregnet for. Når AAP tar slutt, er vel ufør ditt siste alternativ. Håper du har god kontakt med fastlegen din. Det er viktig.

Lykke til!
På fb er det en gruppe som er behjelpelig med alt som er navrelatert. De kan helt sikkert hjelpe deg.
Aap-aksjonen heter den.