Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1999
Hei freaks.
Per dd. så blir jeg tvangstrekt fra namsmannen før trygda kommer inn på kontoen min. Har treksavtale altså. Det jeg lurer på er: jeg venter på en arv. Vil den komme på kontoen min eller reiser namsmannen med den?
Et raskt søk på Google sier ja. du kan gi avkall på arven til et søsken og få pengene ut på den måten virker det som ut fra dette skrive: https://advokatenhjelperdeg.no/spor-...tlegg-fra-arv/
Det var det jeg fryktet. Alt du arver vil bli ansett som din formue, og kan tas utlegg i fra namsmannen. (Kan tas.) Men vi har en avtale om trekk til vi er ferdige. Det var sånn jeg tenkte å håpte på. De trekker jo ikke skattefrie desember f.eks. Hva viss jeg vinner en million i lotto da? Så arven eller lottogevinsten vil ikke komme på min kont? Den går rett til namsmann?
Sist endret av Anti-Jante; 25. oktober 2023 kl. 16:00.
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Vil den komme på kontoen min eller reiser namsmannen med den?
Vis hele sitatet...
Den kommer vel til kontoen din hvis det er det du har avtalt med de som betaler ut

men så blir det verre

Hva kan kreditor ta utlegg i?
"Hovedregelen er at utlegg kan tas i ethvert formuesgode som tilhører skyldner på beslagstiden."
Se positivt på det: du blir fortere ferdig med tvangdtrekket.
Det er sant Ivar. Jeg vart overrasket at de ikke trakk når jeg fikk igjen på skatten.
De regner seg ut til et beløp som skal trekkes, du skal sitte igjen med et beløp som minimum dekker husleie, strøm, litt div og mat. så vidt jeg vet, så sjekker de ikke hvert år hva du har av verdier og økt inntekt, er ikke sikkert de sjekker noen ting inntil du er ferdig. Hvis du tjener mindre enn når trekket begynte, kan du ta kontakt med namsmannen og få satt ned trekk beløpet. Et stort men hær, er det gjelds sanering du har, isåfall bør du følge spillereglene ganske nøye, har en kompis som nesten var ferdig med sanering, så sjekket de inntekten hans, som var gått opp, og han hadde ikke meldt ifra om det, endte med at han mistet sanerings ordningen 3 måneder før den var ferdig, og all gjeld ble igjen påført han. Han mistet huset og div, så det gikk skikkelig galt for han
Sitat av shivati Vis innlegg
De regner seg ut til et beløp som skal trekkes, du skal sitte igjen med et beløp som minimum dekker husleie, strøm, litt div og mat. så vidt jeg vet, så sjekker de ikke hvert år hva du har av verdier og økt inntekt, er ikke sikkert de sjekker noen ting inntil du er ferdig. Hvis du tjener mindre enn når trekket begynte, kan du ta kontakt med namsmannen og få satt ned trekk beløpet. Et stort men hær, er det gjelds sanering du har, isåfall bør du følge spillereglene ganske nøye, har en kompis som nesten var ferdig med sanering, så sjekket de inntekten hans, som var gått opp, og han hadde ikke meldt ifra om det, endte med at han mistet sanerings ordningen 3 måneder før den var ferdig, og all gjeld ble igjen påført han. Han mistet huset og div, så det gikk skikkelig galt for han
Vis hele sitatet...
Hææ..?? Det gir jo ingen mening. Han har da vel isåfall fått tilbake alt innskuddet han har betalt i sanerings perioden og alikevel endt opp på samme sted som han var? Man kan vel ikke bare tape alle pengene man har betalt inn fordi man slurver litt. Smells ^^
Er det tvangstrekk på f. eks 1 regning du har, eller er det full blown gjeldsordning? det er stor forskjell på hva de gjør.

Gjeldsordning, så ryker kr rett til avbetaling. Som de skriver over, de sjekker inntekt hvert år, har du ikke oppgitt noe og de finner ekstra, så må du betale det inn snarest, ellers mister du gjeldsordningen. Og de sjekker 2 år etter gjeldsordningen er over også, så om du har 5 år gjeldsordning så sjekker de til og med år 7.

er det en regning som har tvangstrekk i lønn/trygd hos namsmann, og du har holdt betalingsavtalen, så tror jeg de driter i de ekstra pengene, men da er jo all logikk og fri ut så mye som mulig av gjelden det eneste rette å gjøre. Spesielt i disse tider, når renten har fått fin fart oppover.

Prøver du snyte staten så er det vel ikke det lureste du gjør. De finner alltid ut at det når du tror du har sluppet unna, og de går inn dypt og tørr.

Absolutt smarteste du kan gjøre i denne situasjonen, er å kontakte namsmannen å være ærlig, og høre hva de anbefaler. De er vanlige folk og det er skjeldent namsmannen du skylder kroner i utgangspunktet, så de skal du ikke være redd for. De skal ikke bare hjelpe en kreditor få inn pengene, de skal også sørge for at du har ett liv å leve. Min opplevelse tidligere er at de er veeeeldig medgjørlige om man viser betalingsvilje og er ærlig om slike saker som dette.
Sist endret av mr.roundtree; 25. oktober 2023 kl. 19:31.
Sitat av shivati Vis innlegg
all gjeld ble igjen påført han. Han mistet huset og div, så det gikk skikkelig galt for han
Vis hele sitatet...
Hvem stakk av med det han allerede hadde betalt inn hver mnd. i 5 år?
Saksomkostninger from Hell?
Sist endret av vindaloo; 25. oktober 2023 kl. 19:41.
Jeg hadde tvangstrekk i et års tid. Ca. 7000 i måneden ble trukket fra lønna.

For min del ble løsningen at samboer ble medlåntaker i et refinansieringslån hos Bluestep. Da ble all gjeld og anmerkning slettet. Deretter kunne vi sammen ta opp et boliglån. Refinansieringslånet ble deretter bakt inn i huslånet. Jeg betalte to avdrag til Bluestep og betalte 20 000 i etablering av refinansieringslånet. 6000 av 20 000 ble tilbakebetalt på skatten året etter.

I sum var det mest lønnsomt slik pga. at jeg ble sittende å betale ned på egen bolig to måneder etter refinansieringen, fremfor å skulle betale husleie på 7000 kr i måneden og et ev. tvangstrekk.

Å være fattig er faen så dyrt!

Aldri lur noen til ev. refinansiering. Vær potte ærlig.

Vet ikke om dette hjelper deg, TS. Det spørs på alt i din situasjon.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Hææ..?? Det gir jo ingen mening. Han har da vel isåfall fått tilbake alt innskuddet han har betalt i sanerings perioden og alikevel endt opp på samme sted som han var? Man kan vel ikke bare tape alle pengene man har betalt inn fordi man slurver litt. Smells ^^
Vis hele sitatet...
Det som er innbetalt, er trukket fra i gjelden, så gjelden går jo nedover. Kjipt å miste ordningen rett før den er ferdig. Har også en kompis som hadde inntekt på over 500 000,- over minstebeløpet iløpet av et år, men de sjekket ikke han, så han slapp unna, og all gjeld ble slettet etter sanerings perioden, rett og slett flaks.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvem stakk av med det han allerede hadde betalt inn hver mnd. i 5 år?
Saksomkostninger from Hell?
Vis hele sitatet...
Renter, kanskje?
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Hei freaks.
Per dd. så blir jeg tvangstrekt fra namsmannen før trygda kommer inn på kontoen min. Har treksavtale altså. Det jeg lurer på er: jeg venter på en arv. Vil den komme på kontoen min eller reiser namsmannen med den?
Vis hele sitatet...
Nope. Pengene går som normalt inn på kontoen din. Dette gjelder også gevinster eller etterbetalinger fra nav. Men flytter du dem ikke raskt nok så risikerer du dem fryser en del av summen når dem finner ut av det. Jeg derimot satt pengene fort som faen i krypto og sa jeg tapte dem på nettpoker. Måtte gå i terapi for spilleavhengighet men thats it.

Den eneste gangen dem trekker noe automatisk er i lønn og om du får tilbake på skatten.

Skaff deg dyrere boutgifter så dem ikke kan trekke deg noe. Du har krav på 10400 minimum i livsopphold + leieutgifter. Så kommer ekstra utgifter i tillegg om du har psykiske problemer eller sykdommer. Søk gjeldsordning...
Sist endret av WierdoZ; 26. oktober 2023 kl. 00:53.
Er trist at man så enkelt kan bli fucked for life. Er mange grunner til å ende opp med trekk fra Namsmannen, psykiske og fysiske plager får første prioritet i en møter veggen periode, regninger hoper seg opp. Er ikke alle med økonomiske problemer som hare har gitt faen og har all skyld selv. Bang, betal renter resten av livet.

Ender du på trygd i tillegg så trekker de ikke nok til at du betaler alt på rentene en gang, mens kravet bare stiger. Så det er ingen vei ut. Ja du får til minimums livsopphold. Men det er umenneskelig å leve for den summen med prisene på ting som er i dag. Også har du heller absolutt 0 til overs om noe blir ødelagt. Mobil, tv, hvitevarer etc. ryker noe av det, lykke til.
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
Er trist at man så enkelt kan bli fucked for life. Er mange grunner til å ende opp med trekk fra Namsmannen, psykiske og fysiske plager får første prioritet i en møter veggen periode, regninger hoper seg opp. Er ikke alle med økonomiske problemer som hare har gitt faen og har all skyld selv. Bang, betal renter resten av livet.

Ender du på trygd i tillegg så trekker de ikke nok til at du betaler alt på rentene en gang, mens kravet bare stiger. Så det er ingen vei ut. Ja du får til minimums livsopphold. Men det er umenneskelig å leve for den summen med prisene på ting som er i dag. Også har du heller absolutt 0 til overs om noe blir ødelagt. Mobil, tv, hvitevarer etc. ryker noe av det, lykke til.
Vis hele sitatet...

La oss si du tjener 25.000 etter skatt, du bor i en leilighet til 15.000 inkl strøm. Da kan dem ikke trekke deg for minimum livsopphold er 10400 ca. Om du er lat og bor i leilighet der kontrakten sier 8500 så er det din egen feil. Snakk med huseier og skriv et annet beløp og få mellomlegg tilbake i cash. Ryker hvitvarer osv så er namsmannen en telefon unna og si du har ekstra utgifter plutselig, da trekker dem deg mindre eller ingenting helt til du har det nøvendige du trenger. Du må bare vite loven.

Men dem fleste svarer ikke på brev fra namsmannen, og da trekker dem det dem ønsker. Svarer du å forklarer utgiftene så er det sjeldent dem lar deg lide økonomisk.
Sist endret av WierdoZ; 26. oktober 2023 kl. 18:01.
"Snakk med huseier og skriv et annet beløp og få mellomlegg tilbake i cash"

Er vel ikke alle huseiere som blir med på svindel
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
"Snakk med huseier og skriv et annet beløp og få mellomlegg tilbake i cash"

Er vel ikke alle huseiere som blir med på svindel
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt det? Men du finner garantert en som er med på det om vil ha et bedre liv med mer økonomisk frihet. Det at noen betaler ned gjeld med 20-70% renter på minimums trygd gir ingen mening. Du kan være den som blir rævpult, eller den som rævpuler. Ditt valg
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Har jeg sagt det? Men du finner garantert en som er med på det om vil ha et bedre liv med mer økonomisk frihet. Det at noen betaler ned gjeld med 20-70% renter på minimums trygd gir ingen mening. Du kan være den som blir rævpult, eller den som rævpuler. Ditt valg
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skulle en huseier gå med på dette? Er da virkelig ingenting å tjene på det fra huseiers side. Som også skal styre med å ta ut kontanter hver måned som han altså skal levere til deg. Vet ikke hvem du har rævpult men må være en naiv huseier du har funnet som går med på den.
Glad det ikke er så ille for meg selv at jeg må betale ned på andre sitt lån i tillegg
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
Men hvorfor skulle en huseier gå med på dette? Er da virkelig ingenting å tjene på det fra huseiers side. Som også skal styre med å ta ut kontanter hver måned som han altså skal levere til deg. Vet ikke hvem du har rævpult men må være en naiv huseier du har funnet som går med på den.
Glad det ikke er så ille for meg selv at jeg må betale ned på andre sitt lån i tillegg
Vis hele sitatet...
Haha! Du må virkelig ha alt inn med t-skje du?

Det finnes flere grunner til det, men noe sier meg at du bør holde deg til rådene fra NAV-veilederen din. Dette gjelder for dem som har litt mellom ørene men så har havnet i en uheldig situasjon. Det er klart at huseieren også må ha fordeler i denne prosessen, siden han betaler skatt av beløpet i kontrakten. Men hvis du gjør ting på riktig måte, vil både du og huseieren tjene på det over tid. Hvis du også velger å gå for gjeldsordning samtidig, vil du vinne over bankene som hadde som mål å utnytte deg med alle høy rente kredittene du tok opp.

Rettskriv: Jeg sier utnytte, men mener selvfølgelig rævpule.