Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4670
hei, jeg har da blitt scammet. det skjedde slik at en person ringte meg og påsto at han var fra microsoft, og jeg gikk rett på, deretter fikk han meg til å kjøre eventvwr i "kjør"-menyen. han spurte om jeg så noen advarsler eller lignende, og jeg svarte at jeg så mange errors (for det gjorde jeg) som jeg nå vet at er harmløse. etterhvert fikk han meg til å gå inn på nettsiden www.....pclivesupports.....com(ikke gå dit! for all del!) og få live support og gi dem tilgang til min datamaskin og fjernstyre den, og naiv som jeg var lot jeg dem gjøre det. da lastet de ned et program som jeg ikke husker hva het, og deretter scannet maskinen min med den og fikk opp 32 000 feil i sikkerheten på min datamaskin. det var da jeg ble mistenksom og la på med han gjøken som fikk meg til å gjøre det. etter jeg hadde lukka vinduet der de hadde fjernstyrt pc'en min gjennom, sletta jeg alle filene som var i mappen de hadde lastet ned og så tømt papirkurven. nå står den å går mens jeg kjører scans med adaware, spybot Search and Destroy, AVG og microsoft essentials security-noe.

mitt spørsmål er, hva skal jeg gjøre hvis de ikke finner noe? må jeg formatere hele pcen? og isåfall kan jeg beholde steam-mappen min og alle spillmappene mine? jeg er litt nervøs nå, selv om jeg ikke har logget inn på den med noen kredittkort eller noe, så har jeg mail-adressa mi lagra der, pluss at jeg har steam-passordet mitt der og sånn, slik at de kan (hvis de er interresert) skifte passord og mailadresse på steam-brukeren min hvor jeg har spill til flere tusen kroner.


hilsen en veldig naiv og nervøs kusko
Reformater ja. Har du flere enn en harddisk inne i datamaskinen?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Slå av PCn.
Formater og reinstaller. Spillene på steam får du innstallere på nytt.
Ja, du må formatere hele driten men først må du bruke en annen PC for å skifte alle passord du har med en eneste gang. Fra nå av kan du regne med at noen vet hvilke sider du er ikke på og leser alt du skriver.
Bruk en annen datamaskin og skift passord på steam og mailen din. Så kan du reformatere pc'n

Edit: ninjaed by DonTomaso
Edit2: Vær forsiktig med minnepenn
Sist endret av maxphone; 31. januar 2012 kl. 19:38.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Du kan alltid's ta tilbake Steam kontoen din, selv om konto-informasjon er blitt forandret. Det du må passe på det er om du har noen viktige ting på maskinen som kan evt. misbrukes. Alt av passord, mail, internett-informasjon osv. Så nå bør du putte de viktigste tingene dine på en usb pinne, deretter kjører du reformater, så skal det nok gå greit.
kusko's Avatar
Trådstarter
jeg er ikke på den stasjonære nå da.. er på min bærbare pc som jeg bruker til skole nå. og ja, jeg har bare en harddisk inni pcen...
altså ingen annen utvei enn å formatere? kommer til å ta lang tid å installere alt siden jeg har skyrim, MW3, MW2, MW. og jeg har mange spill som tar syyyykt lang tid å oppdatere hvis jeg må formatere altså ingen filer jeg kan ha på ekstern harddisk?

har flere spill, men gidder ikke å kjede dere med å si alle
Dette høres helt vanvittig ut. Hvilken telefonnr ble det ringt fra?
Sitat av kusko Vis innlegg
jeg er ikke på den stasjonære nå da.. er på min bærbare pc som jeg bruker til skole nå. og ja, jeg har bare en harddisk inni pcen...
altså ingen annen utvei enn å formatere? kommer til å ta lang tid å installere alt siden jeg har skyrim, MW3, MW2, MW. og jeg har mange spill som tar syyyykt lang tid å oppdatere hvis jeg må formatere altså ingen filer jeg kan ha på ekstern harddisk?

har flere spill, men gidder ikke å kjede dere med å si alle
Vis hele sitatet...
Du får bare ta dette som en kjedelig lærepenge dessverre.
Ja du bør definitivt formatere!
kusko's Avatar
Trådstarter
skjult men han som snakket hadde en indisk aksent...
Sitat av kusko Vis innlegg
jeg er ikke på den stasjonære nå da.. er på min bærbare pc som jeg bruker til skole nå. og ja, jeg har bare en harddisk inni pcen...
altså ingen annen utvei enn å formatere? kommer til å ta lang tid å installere alt siden jeg har skyrim, MW3, MW2, MW. og jeg har mange spill som tar syyyykt lang tid å oppdatere hvis jeg må formatere altså ingen filer jeg kan ha på ekstern harddisk?

har flere spill, men gidder ikke å kjede dere med å si alle
Vis hele sitatet...
Hva enn drit som er på pcen din nå kan lett hoppe over til harddisken hvis du prøver deg på litt overføring.

Formater hele pcen og innstaler alt av spill på nytt.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Reformater ja. Har du flere enn en harddisk inne i datamaskinen?
Vis hele sitatet...
Reformatere? formatere mente du nok! (rett skal være rett)
kusko's Avatar
Trådstarter
hvilket betyr at jeg ikke kan beholde terraria verdnene mine? eller terraria-personene mine? hadde vært surt da, for det synkroniseres ikke med steam :/

skyrim synkroniseres vel med steam da? håper det...
Sitat av kusko Vis innlegg
hvilket betyr at jeg ikke kan beholde terraria verdnene mine? eller terraria-personene mine? hadde vært surt da, for det synkroniseres ikke med steam :/

skyrim synkroniseres vel med steam da? håper det...
Vis hele sitatet...
Ta ut savegames etc.?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Ta backup av det som er uerstattelig (f.eks. terraria-verdner). Deretter formatér.

edit: Men det første du skal gjøre er å BYTTE PASSORD som du har lagret på pcen (i nettleser, tekstfiler etc), i tillegg til passord du har skrevet inn på pcen etter at du installerte det aktuelle programmet (i tilfelle programmet registrerer tastetrykk)
Sist endret av Dekilaz; 31. januar 2012 kl. 20:00.
kusko's Avatar
Trådstarter
men går det ikke an at man gjør noe på den eksterne harddisken slik at man må ha admintillatelse for å legge innpå forskjellige saker og ting, slik at fila ikke hopper over på eksterne harddisken?
Sist endret av kusko; 31. januar 2012 kl. 19:59. Grunn: skriveleif :P
Snakket han norsk eller engelsk? Vil anbefale å politianmelde, de finner ihvertfall ut hvilket nr han ringte fra
Sist endret av weed911; 31. januar 2012 kl. 20:06.
kusko's Avatar
Trådstarter
engelsk, tror nok jeg kommer til å anmelde dette ja...
Sitat av maxphone Vis innlegg
Bruk en annen datamaskin og skift passord på steam og mailen din. Så kan du reformatere pc'n

Edit: ninjaed by DonTomaso
Edit2: Vær forsiktig med minnepenn
Vis hele sitatet...
Aldri! Bytt passord FØR du re-installerer! Gjør du dette før installasjon er du like langt.

Finn en minne penn som du legger backup på, når du har installert maskinen så legg inn antivirus som f.eks norton og scan minnepennen før du åpner den, kan også scanne med superantispyware portable i tillegg
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Aldri! Bytt passord FØR du re-installerer! Gjør du dette før installasjon er du like langt.

Finn en minne penn som du legger backup på, når du har installert maskinen så legg inn antivirus som f.eks norton og scan minnepennen før du åpner den, kan også scanne med superantispyware portable i tillegg
Vis hele sitatet...
Hadde ikke brukt minnepenn... veldig stor sjans for at minnepennen blir infecta, dvs. at minnepennen kommer til å spre viruset til alle pcer du kobler den i. Dropbox funker.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Jeg som trodde jeg var lettlurt, men herregud! Se på linken da gutt! Uansett, det beste hadde hvert å reformatert ja. Hadde også byttet passord på det meste av e-mails, nettbank etc. Fra en ANNEN datamaskin ofc.
Sitat av kusko Vis innlegg
men går det ikke an at man gjør noe på den eksterne harddisken slik at man må ha admintillatelse for å legge innpå forskjellige saker og ting, slik at fila ikke hopper over på eksterne harddisken?
Vis hele sitatet...
Nå har du fått mange tips her inne og de aller, aller fleste sier at du bør formatere. Er det så vanskelig? Ta backup av shittet ditt og formater eller gi blaffen og lev med konsekvensene...
Ehhh, skjult nummer?

Microsoft?

Ringer ingen bjeller? Vel, du kom forhåpentligvis uskadet fra det da!
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hadde ikke brukt minnepenn... veldig stor sjans for at minnepennen blir infecta, dvs. at minnepennen kommer til å spre viruset til alle pcer du kobler den i. Dropbox funker.
Vis hele sitatet...
dette viruset ser ut til å være en trojan/dumper og ikke en dumperworm, å før var det et stort problem med at minnepenner ble kjørt automatisk osv ved at de endret på .ini fila til minnepennen. men etter conficker så fikk de tettet problemet med ormer som sprer seg over minnepenn.

men i alle fall, om du legger det på minnepenn og får installert et ordentlig antivirus kan du fint sette i minnepennen sålenge du ikke åpner noe.

jobber med denne typen virus og FakeAV etc, omtrent hver dag så vet hvordan å hanskes med de, og har vært borti denne typen som TS har.
kusko's Avatar
Trådstarter
Sitat av orbeck Vis innlegg
Jeg som trodde jeg var lettlurt, men herregud! Se på linken da gutt! Uansett, det beste hadde hvert å reformatert ja. Hadde også byttet passord på det meste av e-mails, nettbank etc. Fra en ANNEN datamaskin ofc.
Vis hele sitatet...
linken var ikke sånn da -_- var www . pclivesupports . com

men kommer det virus over på den eksterne harddisken min om jeg kobler til den? har ikke minnepenn O.o
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg mener ikke å være den som kommer med litt kritikk her, men - Hvordan i jomfru maria's navn klarte du å være så fordømt lettlurt? Ringte det ikke en eneste bjelle?
kusko's Avatar
Trådstarter
ikke spør meg xD men jeg er tydeligvis GANSKE så lettlurt
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av kusko Vis innlegg
linken var ikke sånn da -_- var www . pclivesupports . com

men kommer det virus over på den eksterne harddisken min om jeg kobler til den? har ikke minnepenn O.o
Vis hele sitatet...
Ja i verstefall kan det komme noe grums over som du ikke burde hatt med. Last ned og brunn ut en Linux LiveCD på en CD/DVD eller USB. Boot så opp med det og kopier filene du vil ha over på den eksterne disken.

Ikke kopier hele spill, bare få med deg saved games, spillene kan enkelt reinstalleres trygt fra steam. Husk at alle ".exe", ".dll", og ".sys" filer kan være infiserte, samt alle andre programmer på maskinen, derfor bør du bare kopiere over save filene og ikke hele spillet.

Etter det formaterer du maskinen og installerer Windows på nytt.
kusko's Avatar
Trådstarter
tror jeg bruker dropbox til å laste ned til bærbare pcen min jeg :P

men er det noen andre spill bortsett fra terraria som er på steam som ikke synkroniseres?

og for å formatere må jeg bare sette inn w7 plata og restarte pcen, gå til boot menu og boote fra dvd-rom?
Kan ikke tenke meg at det er noe stress å få hentet ut spilldata fra PC-en din.

Checklist:
  • Bytt passord på alle viktige nettsider og epost-konti.
  • Koble din stasjonære maskin fra internett.
  • Overfør spilldata til din eksterne disk.
  • Formater.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja i verstefall kan det komme noe grums over som du ikke burde hatt med. Last ned og brunn ut en Linux LiveCD på en CD/DVD eller USB. Boot så opp med det og kopier filene du vil ha over på den eksterne disken.
Vis hele sitatet...
Ikke ment å hijacke tråden, bare lurte på hvordan man kopierer filene/ får tilgang på harddisken via linux distro
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Ikke ment å hijacke tråden, bare lurte på hvordan man kopierer filene/ får tilgang på harddisken via linux distro
Vis hele sitatet...
Gå inn på "file manager" eller hva det heter, og finn "XX filesystem" som er HDDen din.
Hva skal jeg velge av disse?
Ser jo man kan velge å boote fra harddisk, har ikke testet det, men skal det ikke være mulig å få kontakt med HDD uten å boote den opp, eller trenger jeg en annen linux disk?
Laster du opp filene på mediafire så blir de virusscannet. Trygg måte å virusscanne på uten å overføre noe til en annen datamaskin.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Laster du opp filene på mediafire så blir de virusscannet. Trygg måte å virusscanne på uten å overføre noe til en annen datamaskin.
Vis hele sitatet...
eller så er det nok bedre å bruke virustotal.com

kjører scan på over 35 forskjellige antivirus med fullt oppdatert signaturbase
Skal laste opp en fil jeg vet har et uskadelig virus og sjekke hvordan den funker.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Jeg som trodde jeg var lettlurt, men herregud! Se på linken da gutt! Uansett, det beste hadde hvert å reformatert ja. Hadde også byttet passord på det meste av e-mails, nettbank etc. Fra en ANNEN datamaskin ofc.
Vis hele sitatet...
Hadde nektet at jeg hadde hatt microsoft, vil ikke bli pågrepet får ulovlig OS heller
For de som vil kødde med de som ringte ts så har jeg nummeret.
000274790038

Ingen anelse på hvordan de 3 første nullene funker.
Edit det er vel +?
Sist endret av Mkvarner; 1. februar 2012 kl. 00:25.
Man trenger jo koden for å komme inn på nettbank som man fysisk får ved å bruke kortleser
Men ellers så får du jo lasta ned fra steam så er bare å formatere pcen

Men du er vel en sånn som har sendt pcen din til nigeria også ?
kusko's Avatar
Trådstarter
har formatert pcen nå, men det er tydeligvis igjen alle filene i windows.old mappen, kommer til å ta flere time å slette den, men hvordan formaterer jeg helt uten at det blir igjen noen filer?
åpne CMD og skriv Format C: da er vel faenskapet tomt.

kjipt att man blei lurat men shit happens.
Sitat av kusko Vis innlegg
har formatert pcen nå, men det er tydeligvis igjen alle filene i windows.old mappen, kommer til å ta flere time å slette den, men hvordan formaterer jeg helt uten at det blir igjen noen filer?
Vis hele sitatet...
Hvis du har igjen gamle filer, har du ikke formatert pcen -.-
kusko's Avatar
Trådstarter
noshit da, men jeg valgte formater da... jeg har ikke peiling på hva som er føkka med w7 jeg...
Du trenger 1 stk Windows cd, eller windows på en flashenhet. Har du det?

Og ikke skyld på win 7, ikke den som ga andre personer tilgang, eller hva?
kusko's Avatar
Trådstarter
ja, kjøpte OSet når jeg bygde pc'en :P win 7 som ikke sa ifra om at det var noe farlig som ble installert... xD

så, ja har w7 på cd
Da booter du fra cden, og sletter alle partisjoner, så legger du de til på bytt, og installerer windows.
kusko's Avatar
Trådstarter
jeg er ganske sikker på at det var det jeg gjorde, men jeg kan prøve igjen i dag etter skolen
Hadde du gjort det hadde du ikke hatt igjen gamle filer
Er vel et alternativ som heter formater også, du kan egentlig bare bruke den.