Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2108
Nesten hver gang jeg selger ting på finn hvor jeg har lagt ut pris og skrevet på annonsen at det bare er å komme med bud, blir jeg nesten alltid spurt sånn ca kanskje 7av 10 ganger "hva er laveste prisen?", "hva er det minste du er villig til å ta?" og liknende spørsmål/kommentarer. Det er slik de viser interessen sin i produktet jeg har listet. Skal jeg være helt ærlig syntes jeg det er ganske irriterende. Hva syntes dere? Opplever dere det samme?
Yep. Det er en dårlig start, men du kan jo se på det som et slags bud hvor du setter summen selv, så da kan du jo legge deg rett under hva du spør om f.eks. kanskje får du motbud kanskje ikke.
Du ber jo om det når du skriver "bare er å komme med bud" da vil mange prøve seg. Men uansett vil folk komme med skambud uansett, har blitt slik. Selv erfart det selv om står i annonse at jeg ikke svarer på skambud.
@i_et_nøtteskall likte svaret ditt, skal prøve dette framover. @RapTouR jeg ber jo ikke om at folk skal spørre meg hvor lavt jeg kan gå?

Men syntes dere det ikke er irriterende? Jeg ser og på det som useriøst.
Det er jo gjerne sånn at om man leiter etter noe brukt, så vil man gjerne ha det billig. Det er jo heller ikke så lett for noen å vite hva du vil ha for varen når du ber folk om å gi bud. Ett alternativ er jo å skrive høyeste bud over 100,- f.eks.
@Deceptive er du seriøs? Prisen står jo, det er derfor det er irriterende og frustrerende at folk virker så tilbakestående. De vet jo hva jeg vil ha for varen. Så da er det de som må foreslå det høyeste de er villige til å betale. Ikke jeg som må komme med det minste jeg vil ha for den når det allerede er spesifisert. Sigh..
Sist endret av BadtotheBone; 26. desember 2023 kl. 22:54.
Jeg pleier skrive en variant "siste pris og skambud blir ikke besvart" og det fungerer ganske bra. Får somregel ikke helt idiotiske bud eller den irriterende "Hva er siste/laveste pris"
Det finnes alle typer mennesker og alle typer idioter.
Jeg, som ikke er på finn, hadde synes det var irriterende at folk kommer med skambud osv. Og nettopp det er en av flere årsaker til at jeg ikke er på finn.
Men, skulle jeg kjøpt noe på finn så ville jeg sikkert lagt inn en haug med skambud på det jeg var ute etter fordi en eller annen sikkert ville akseptere det.
Er den prisen du vil ha for varen minstepris, slik at de skal by over den? Eller er det meningen en skal by lavere? Da bør du ha en minstepris ellers byr folk 1 kr for den. Ta en kikk på hordan Ebay gjør det.
På finn gjør jeg det enkelt. Fastpris. Bud besvares ikke.
99% av det jeg legger selges første dag og resten på dag 2.

Men nå priser jeg ting korrekt også. ca 5% under hva andre vil ha for lik vare
Sitat av BadtotheBone Vis innlegg
Nesten hver gang jeg selger ting på finn hvor jeg har lagt ut pris og skrevet på annonsen at det bare er å komme med bud, blir jeg nesten alltid spurt sånn ca kanskje 7av 10 ganger "hva er laveste prisen?", "hva er det minste du er villig til å ta?" og liknende spørsmål/kommentarer. Det er slik de viser interessen sin i produktet jeg har listet. Skal jeg være helt ærlig syntes jeg det er ganske irriterende. Hva syntes dere? Opplever dere det samme?
Vis hele sitatet...
Du kan jo snu rundt på det om du vil. Du sier at laveste prisen du egentlig er villig til å slippe varen for er den satte prisen, og følge opp med spørsmålet om hva det høyeste personen er villig til å betale? Men vær bastant på at prisen er det prisen er. Pleier jeg å være og jeg får alltid solgt varene jeg har anonnsert på finn. Men så vet jeg at jeg priser varene rett. Så en må jo nesten se i forhold til prisen en har satt. Selv driver jeg ikke med budrunder.

Skambud svarer jeg stort sett ikke på, pleier som regel bare å overse de. Enkelte blir krakilske, men det driter jeg rett og slett i. Kaste vekk tiden på det det gidder jeg rett og slett ikke.

Sitat av Lattergal Vis innlegg
På finn gjør jeg det enkelt. Fastpris. Bud besvares ikke.
99% av det jeg legger selges første dag og resten på dag 2.

Men nå priser jeg ting korrekt også. ca 5% under hva andre vil ha for lik vare
Vis hele sitatet...
Nesten som jeg skulle sagt det selv
Sist endret av FranZe; 27. desember 2023 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sett listepris litt høyere. Alle ønsker å få en følelse av at de har gjort en god deal - derfor pleier jeg personlig og sette listeprisen noe høyere enn hva jeg faktisk ønsker for varen. Da vil kjøper føle at h*n har gjort en god deal siden jeg går ned i pris, og jeg er også fornøyd.

I tillegg må du være realistisk på varens verdi, er ikke så viktig hva du personlig mener varen er verdt. Det er det markedet som bestemmer.
Sitat av BadtotheBone Vis innlegg
@Deceptive er du seriøs? Prisen står jo, det er derfor det er irriterende og frustrerende at folk virker så tilbakestående. De vet jo hva jeg vil ha for varen. Så da er det de som må foreslå det høyeste de er villige til å betale. Ikke jeg som må komme med det minste jeg vil ha for den når det allerede er spesifisert. Sigh..
Vis hele sitatet...
Nei prisen står jo egentlig ikke der når du skriver "kom med bud". Om du har en vare priset til 1.000 kr fulgt av "kom med bud" så åpner du opp for allverdens skambud, pluss at du får mange som vil vite hva er laveste pris du aksepterer.

Det er jo ikke potensielle kjøpere som er useriøs, det er tvert imot du som er useriøs. Skal du fortsette med samme salgstekst så må du forholde deg til alle som tar kontakt, enten de byr 45 kr eller spør om minstebud. Eller du må endre slagsteksten og gjøre det klart at du ikke vil besvare skambud.
Sist endret av _abc_; 27. desember 2023 kl. 16:03.
Sitat av BadtotheBone Vis innlegg
@Deceptive er du seriøs? Prisen står jo, det er derfor det er irriterende og frustrerende at folk virker så tilbakestående. De vet jo hva jeg vil ha for varen. Så da er det de som må foreslå det høyeste de er villige til å betale. Ikke jeg som må komme med det minste jeg vil ha for den når det allerede er spesifisert. Sigh..
Vis hele sitatet...
Svarer enkelt, har satt en pris og du må gjerne komme med bud. Det er din tur.

Er ikke interessert i å by mot megselv. Det som er typisk når noen spør om laveste pris er å kontre med noe under det.
Sitat av Zarni Vis innlegg
Sett listepris litt høyere. Alle ønsker å få en følelse av at de har gjort en god deal - derfor pleier jeg personlig og sette listeprisen noe høyere enn hva jeg faktisk ønsker for varen. Da vil kjøper føle at h*n har gjort en god deal siden jeg går ned i pris, og jeg er også fornøyd.

I tillegg må du være realistisk på varens verdi, er ikke så viktig hva du personlig mener varen er verdt. Det er det markedet som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Gjør alltid dette det er sjeldent noe problem. Man trenger jo ikke lage seg problemer på finn tenker jeg. Jeg får alltid solgt tingene mine, noen ganger tar det litt tid og da kan jeg velge å skru ned prisen. Med unntak av en vurdering på 9,x har jeg bare 10'ere.
Så har du de som blir forbanna når det blir budrunde (altså over prisen som er satt) uten at det er spesifisert i annonsen. På finn.no møter du alle slags mennesker, noen av de er retarderte og noen er rasshøl.

Og noen stiller masse unødvendige spørsmål uten å være interessert i objektet, selvfølgelig følger det med fjernkontroll!

Uansett, kjekk plass å selge gjenstander man ikke bruker.
90% av mine finn.no opplevelser:

Kjøper: jeg byr 200
Meg: nei prisen er 1000 så det går nok ikke.
Kjøper: ok 200 jeg henter.
Meg: nei det er for lavt
Kjøper: jai er på vei. Adresse?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
90% av mine finn.no opplevelser:

Kjøper: jeg byr 200
Meg: nei prisen er 1000 så det går nok ikke.
Kjøper: ok 200 jeg henter.
Meg: nei det er for lavt
Kjøper: jai er på vei. Adresse?
Vis hele sitatet...
Har hørt om det der, rart og nesten kjedelig at jeg aldri opplever det. Hva er det dere selger som får sånne meldinger? Det må jo være et spesielt marked for sånt klientell.
Er ikke så lurt å være hårsår hvis man skal bruke Finn.no ��

Jeg bor i en større by og ofte er det mange av samme gjenstand tilgjengelig. Da er jeg den kjipe som sender en bråte med skambud til ulike selgere. Som regel biter noen på som bare ønsker å bli kvitt tingen.

Men det er ofte folk ikke svarer og noen svarer surt tilbake. Når det er sagt er det mange som har urealistiske forventinger til hva de kan få og mange ganger har de som har svart surt tatt kontakt igjen etter lang tid og spurt om jeg vil kjøpe gjenstanden til prisen jeg bød da de ikke har fått solgt den. Litt deilig følelse å svare tilbake at jeg da har fått kjøpt den enda billigere fra noen andre ��

Når jeg selger så velger jeg å ignorere de som kommer med bud langt under det som er realistisk pris og svarer hyggelig tilbake til de som er i nærheten at jeg ønsker noe mer. Har aldri opplevd en dårlig handel på Finn med denne fremgangamåten.
Sist endret av Lilleoslo; 27. desember 2023 kl. 23:00.
Takk for tips. da har jeg starta annonsene med Fuck off med skambud og spørsmål om minstepris. :-) ja en fin kveld folkens.
Sitat av supercali Vis innlegg
Så har du de som blir forbanna når det blir budrunde (altså over prisen som er satt) uten at det er spesifisert i annonsen.
Vis hele sitatet...
Naturligvis, finn er ikke en auksjon. Det er å anse som normal folkeskikk å selge til førstemann som vil kjøpe til utropspris.
Bare sett inn minstepris. Hvis noen byr lavere, så bare spør om de ikke kan lese.