Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 871
Hei, undersker mulighetene for boliglån og lurte litt på om det var noen her som har litt peiling på følgende:

Borettslag med IN-ordning (individuell nedbetalingsordning) åpner for at deler av boligens gjeld betales sammen med felleskostnadene. Dette kan man betale ned med en gang, eller beholde en nedbetalingsplan som er satt opp (og evt. betale større beløp når man kan).

Mitt spørsmål er som følgende - en bolig som koster si 5 000 000 kr ligger ute med en prisantydning på 3 000 000 kr. Jeg har ikke egenkapitalen til 15% av 5 millioner, men kan fint legge ut 15% av 3 millioner. De siste 2 millionene finansieres med IN-ordningen og er bakt inn i felleskostnadene.

Vil banken la meg låne 3 millioner (minus egenandel), selv om jeg ikke har egenkapitalen til boligens totalpris? Jeg har ingen problemer å betjene felleskostnader + boliglån og annet.

Eller er dette noe jeg må ta med banken?
Nå kjenner jeg ikke til IN-ordning, men banken skal ta totalen ink fellegjelden borettslaget har, på hvor mye du kan låne innen for rammene for lån er idag. Ditt tilfelle må du ha finansieringsbevis på 5 mill og egenandel på 15% av denne summen.

Alt i alt kommer det an på din inntekt på hvor mye du kan låne, er 5x inntekt som gjelder og du må da ha en årslønnpå 5 mill eller samlet om dere er to som kjøper
IN-ordning er etter alt jeg klarer å lese fortsatt fellesgjeld og da er det som @RapTouR skriver 5x regelen som gjelder.

Dette er tydelig nedskrevet i boliglånforskriften

Alle lån med pant i boligen skal tas med i beregningen av belåningsgrad, herunder fellesgjeld i borettslag og boligsameier.

Det jeg leser om IN-ordning er bare at der en mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld Fellesgjeld er fortsatt fellesgjeld.
Sist endret av Dough; 12. november 2023 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det gir jo egentlig mening som dere sier, at man skal ha nok til å låne totalsummen. Hadde en liten ønsketenkning om at det kunne gå utenom når man ikke skal betale totalbeløpet (ihvertfall ikke må gjøre det), og resten bakes inn i felleskostnadene. Får ta en telefon til banken i morgen og høre.

Hvis det funker så er det en gull ordning for de som ikke har hatt mulighet til å spare mye egenkapital, men kan betjene utgiftene.
Det gir jo menig, banken skal sikre seg at du klarer å betale for deg, og enda verre nå om dagen med rente som skal opp mye. Du må tåle 5% rente opp enn det den er idag ved lån nå. Fellesgjeld skal betales dette også på lik linje med lån og alt annet. Banken har alltid noe å gå og kan gå utenom regel på noe, men ikke så mye som du tror.

Mange andre faktorer som spiller inn, har du barn, bil etc vil også lån bli mindre siden dette har mer utgifter. Skal like å se en bank som overser din løsning her, da gir deg mer lån en du kan betjene om 3 mill er grense.

Hvordan ser du for deg rente på 10% når den tid kommer, fellesgjeld og andre utgifter kommer da likevel.
Når banken tar utgangspunkt i egenkapitalkravet beregner de 15% av totalsummen ikke prisantydningen dessverre.