Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1415
Hei,
Noen som vet om ca pris for motorbytte på sån bil?
Bare motor-finnes noen linker så man kan se priser?

Litt info:

Som den er nå-skrapelyd i eksosanlegget og grå/vit røyk fra eksosrør. Og orker knappt trekke opp bakker. Da man trykker gass vil den liksom gi seg-men øker når man slipper-flate strekninger går nogenlunde,men ikke noe å kjøre med nå som sagt)

Eu godkjent til neste sommer.

Påvist feil fra mekaniker :kompresjonsfeil på to sylindere.

Tenker da kanskje motorbytte en bedre ide istedet for å undersøke dette?

Var oljelekkasje av og til under noen år før.

(rare er at kom en skrapelyd i eksosanlegg/motor etter at mekaniker skiftet registerrem og en rem til (multirem) for et halvår siden- men da gikk bilen fortsatt bra å kjøre helt til nå for en uke siden )

Takker for eventuelle tips
Sist endret av kakebaker; 7. november 2023 kl. 15:14.
Tviler sterkt på at dette er verdt det.
Hadde heller skortet bilen og sett etter noe nytt, billig og eu-godkjent.
Fra 5000,- til 30 000,- for motoren hvis du klarer å få tak i en lik.

Tviler på at du klarer å få gjort jobben for under 20 000,- på et verksted med mindre du kjenner noen som tar det på privaten.

Så regn med fra 15 000,- hvis du har gode kontakter til 50 000,- hvis du ikke kjenner noen som kjenner noen.
Høres ut som topppakning har røket spør du meg. Det burde være mye billigere å bytte den enn å bytte hele motoren. Hadde ikke mekanikeren som målte dårlig kompresjon noen formening om hva som var feil?
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Høres ut som topppakning har røket spør du meg. Det burde være mye billigere å bytte den enn å bytte hele motoren. Hadde ikke mekanikeren som målte dårlig kompresjon noen formening om hva som var feil?
Vis hele sitatet...
Ok- mekanikeren sa bare kompresjonsfeil på to sylindere.
Han sa minst 17 000 i utgangspris for reparasjon -men sa han viste ikke hvor prisen ville lande. Så avventer litt med den reparasjonen før jeg finner ut mer.

Ja-kan være verdt å prøve skifte toppakning først som du sier
Jeg har bytta motor en gang. Det var det dummeste jeg har gjort. For etterpå røyk nesten alt i drivkjeden. Den tålte rettog slett ikke den nye (og dermed kraftigere) motoren. Og den bilen var yngre enn din.

Kjøp heller ny bil er mitt råd.
Du kan finne motorer til 3.000-6.000 kr og hvis bilen er i bra stand ellers så kan det være verdt å bytte, den øverste på siden her har bare gått 41.000 km og er i grunnen knapt innkjørt. Dette er forresten en 1.3 men du vet vel hvilken motor du skal ha.

https://www.bruktdel.no/nbf/S%C3%B8k...01+E11&start=1

Bytte av motor bør være mulig å få gjort i løpet av en dag eller to og det blir sikkert billigere enn å reparere den du har, selv om det ser ut som om det bare er toppakningen som er gåen så kan det være andre problemer i tillegg.
Bilens tilstand har alltid noe å si, lite poeng å bruke 10K på en bil som kun holder sammen grunnet sølvtape og strips. Får du en kompis/bekjent til å utføre jobben, eller enda bedre, du ordner det selv, så kan du ha mye og billig bil.

Kjører selv rundt i en Toyota fra 1994 som har fått ny motor 2 ganger, finnes ikke rust overhodet, innvendig bygget om med recaro el seter, og veldig bra stand.
Må innrømme at jeg stor koser meg i bilen, både på langtur og dagligkjøring. Deler er latterlig billig, service tar jeg selv en og annen gang. Nå i sommer var vi på tir til Danmark og videre til Berlin.

Om bilen er verdt å bruke litt penger på ville jeg byttet motor, oljebehandlet under og nyt besparelsene
Hvit røyk er kjennetegn på at motoren får kjølevæske inn i sylinderne. M.a.o høres ut som gåen toppakning.
Om det er en 4A-FE motor som sitter i denna, så er det relativ grei jobb å bytte toppakning på disse.
Hør litt rundt, bør kunne være mulig å få gjort jobben for rundt 10k med kvittering. Om toppen må planes, grunnet varmgang, så kan du legge på 2-3k til.
Hm.. bytte av toppakning-er noe sånt som i denne tutorialen mekanikeren gjør da(obs annet merke)
https://www.youtube.com/watch?v=fhU_56cruIA

Vet ikke om finnes tilsvarende video for corollaen(vel bare vil se video for å ha et mentalt bilde av hva mekaniker gjør)
Motorskifte tar ca 2-3 dager på en bil du kan skifte motor på, regn med at det tar 5. Tall fra V8 skifte – mulig det går raskere på mindre biler? Selv benytter jeg traverskran for motorløft. Elefantjack kan det være mye knot med.
Sist endret av ketoDaddy; 8. november 2023 kl. 15:21.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Motorskifte tar ca 2-3 dager på en bil du kan skifte motor på, regn med at det tar 5. Tall fra V8 skifte – mulig det går raskere på mindre biler? Selv benytter jeg traverskran for motorløft. Elefantjack kan det være mye knot med.
Vis hele sitatet...
Et verksted med kjennskap til bilen gjør nok det på under en dag. Spessielt en slik bil med lite elektronikk og programmering
Jeg skjønner heller ikke at det skal ta så lang tid. Jeg hjalp en bonde bytte motor på en Subaru en gang, det tok en formiddag.

Brukte traktor for å heise inn og ut motor. Gikk unna