Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1494
Hei! Har en panelovn her, vært liggende, som jeg tenkte og bruke. Ser hel og fin ut, bortsett fra at jeg la merke til en minimal papirbit når jeg så gjennom det hullet ovnen, om dere skjønner? Prøver og riste, men finner den ikke.

Er det brannfarlig? Evt kan jeg åpne opp lokket på ovnen på noe vis?

Modellen er en helt normal panelovn fra Clas Ohlson.
En pinne med lim på, hvis du klarer å nå fram til den med en pinne
Sitat av shivati Vis innlegg
En pinne med lim på, hvis du klarer å nå fram til den med en pinne
Vis hele sitatet...
Ser ikke papirbiten lenger. Kan den ha falt ned kanskje? Prøvd og sett i 30 min nå.
Om du er usikker er det nok best å la vær å bruke panelovnen.
Sist endret av Tynnedekk; 5. november 2023 kl. 19:34. Grunn: Fordi
Hvor stor et biten? Alt under 1cm x 1cm hadde jeg ikke brydd meg om. Sett den på full havre og vær til stede i noen timer.

Faren øker i takt med størrelse på papirbiten.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvor stor et biten? Alt under 1cm x 1cm hadde jeg ikke brydd meg om. Sett den på full havre og vær til stede i noen timer.

Faren øker i takt med størrelse på papirbiten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor full varme?
For hvis den eventuelt skal ta fyr eller noe er det bedre å være der når det skjer. Men dette er hvis den er liten altså. Pluss jeg er ikke brannmann.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
For hvis den eventuelt skal ta fyr eller noe er det bedre å være der når det skjer. Men dette er hvis den er liten altså. Pluss jeg er ikke brannmann.
Vis hele sitatet...
Kanskje bare best og hive og kjøpe en ny? Er 80% sikker på at papirbiten har falt ut, var en på gulvet, men er usikker.
Jeg ville prøvd Astro sitt tips.

In general, paper will ignite and begin to burn at temperatures around 451 degrees Fahrenheit (233 degrees Celsius). This is known as the "ignition temperature" of paper.

Med mindre ovnen din er rødglødende varm så tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for, bare tenk på alle hybelkaninene som samles opp inni der også uten at den fyr.

Sitat av klattus Vis innlegg
Kanskje bare best og hive og kjøpe en ny? Er 80% sikker på at papirbiten har falt ut, var en på gulvet, men er usikker.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er noe du kommer til å bekymre deg over når du går ut døra og når du skal sove så er det nok best å kvitte seg med den, ja.
Sist endret av DrDeath; 5. november 2023 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan da ikke være vanskelig å demontere en varmeovn hvis du er noenlunde nevenyttig med skrujern.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan da ikke være vanskelig å demontere en varmeovn hvis du er noenlunde nevenyttig med skrujern.
Vis hele sitatet...
Det er jeg. Men helt umulig og demontere den faktisk.

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg ville prøvd Astro sitt tips.

In general, paper will ignite and begin to burn at temperatures around 451 degrees Fahrenheit (233 degrees Celsius). This is known as the "ignition temperature" of paper.

Med mindre ovnen din er rødglødende varm så tror jeg ikke dette er noe å bekymre seg for, bare tenk på alle hybelkaninene som samles opp inni der også uten at den fyr.



Hvis dette er noe du kommer til å bekymre deg over når du går ut døra og når du skal sove så er det nok best å kvitte seg med den, ja.
Vis hele sitatet...
Takk!

Med andre ord, om ovnen er på over en lengre periode, så vil papiret tilslutt brenne bort?
Sist endret av klattus; 5. november 2023 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg hadde brukt ovnen, ville ha fulgt med den første tia den var på, hvis den ligger i bunnen av ovnen, så er det jo ikke så mye nedi dær som kan ta fyr uansett.
Jeg hadde bare brukt den når jeg var tilstde i begynnelsen. Slått av og sovet med god samvittighet
Sitat av shivati Vis innlegg
Jeg hadde brukt ovnen, ville ha fulgt med den første tia den var på, hvis den ligger i bunnen av ovnen, så er det jo ikke så mye nedi dær som kan ta fyr uansett.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke mye og følge med på, om papirbiten først er brannfarlig, så vi hele dritten eksplodere.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg hadde bare brukt den når jeg var tilstde i begynnelsen. Slått av og sovet med god samvittighet
Vis hele sitatet...
Jeg tenker jo og gjøre det. Men om det skulle skje noe med ovnen, vil ikke det begynne og brenne? Eller vil jeg merke på en vond lukt at det skjer noe?
Sist endret av klattus; 5. november 2023 kl. 22:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av klattus Vis innlegg
Er vel ikke mye og følge med på, om papirbiten først er brannfarlig, så vi hele dritten eksplodere.



Jeg tenker jo og gjøre det. Men om det skulle skje noe med ovnen, vil ikke det begynne og brenne? Eller vil jeg merke på en vond lukt at det skjer noe?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle den det?
mest sansynelig vil bare papirbiten svies, og det er det
Sist endret av Gloss; 5. november 2023 kl. 22:41.
Hvis dette plager og bekymrer deg, så ville jeg blåst ut papirbiten med trykkluft fra en kompressor.
Sist endret av Ipeds; 5. november 2023 kl. 22:42.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvorfor skulle den det?
mest sansynelig vil bare papirbiten svies, og det er det
Vis hele sitatet...
Å? Kan ikke en slik papirbit forårsake fyr da? Inni selve ovnen?
Næh, de er laget for å tåle såpass.
Sitat av klattus Vis innlegg
Er vel ikke mye og følge med på, om papirbiten først er brannfarlig, så vi hele dritten eksplodere.
Vis hele sitatet...
Hææ? Eksplodere? Hvordan skulle det gå til? Det er bare papir. Det eneste som skjer er at den vil brenne opp når den blir varm nok. Helt avhengig av hvor stor den papirbiten er vil du få en liten brann inni ovnen. Den vil neppe bli stor nok til at flammene kommer ut av ovnen engang. Hvis det gjör det, har du sef brannslukkeren klar. papir brenner fort opp hvis det ikke er mengder av det. Papir eksploderer ikke!. Og det er ingen andre brennbare deler inni en varmeovn,av naturlige grunner. Og alt papir brenner med mindre det er innsatt med brannhemmende kjemikalier.

Kanskje du burde ringe brannesenet og spörre om råd.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hææ? Eksplodere? Hvordan skulle det gå til? Det er bare papir. Det eneste som skjer er at den vil brenne opp når den blir varm nok. Helt avhengig av hvor stor den papirbiten er vil du få en liten brann inni ovnen. Den vil neppe bli stor nok til at flammene kommer ut av ovnen engang. Hvis det gjör det, har du sef brannslukkeren klar. papir brenner fort opp hvis det ikke er mengder av det. Papir eksploderer ikke!. Og det er ingen andre brennbare deler inni en varmeovn,av naturlige grunner. Og alt papir brenner med mindre det er innsatt med brannhemmende kjemikalier.

Kanskje du burde ringe brannesenet og spörre om råd.
Vis hele sitatet...
Takk for betryggende ord. Det gir jo veldig mye mening ja. Med andre ord, det er bare og bruke ovnen? Så vil vel varmen etterhvert brenne opp papiret kanskje?

Sitat av klattus Vis innlegg
Takk for betryggende ord. Det gir jo veldig mye mening ja. Med andre ord, det er bare og bruke ovnen? Så vil vel varmen etterhvert brenne opp papiret kanskje?
Vis hele sitatet...
Noen som vet? Vil hele dritten eksplodere, eller vil det i verste fall bare føre til en liten brann inni selve ovnen?
Sist endret av klattus; 6. november 2023 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den papirbiten vil bare brenne opp på lik linje som når du tar en papirbit og tenner på den, hvis den i det hele tatt brenner. Det blir aske og røyk, men siden panelovnen stort sett består av metall (?), så vil ikke noe spesielt skje dersom den brenner opp. Kanskje du bør følge det ene rådet i denne tråden; Overvåk ovnen når den står på fullt i et par timer.
Hvor varmt kan det bli egentlig? Termostat i panelovner flest.