Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 899
Kan ingenting om alt
44 1
Heisann folkens!
Har et lite tankeprosjekt på gang å lurer på om det er gjennomførbart...

Tanken er å lage et digitalt termometer med justerbar inngang slik at jeg kan bruke de fleste givere(kalibreres i isvann/ kokende vann).
justeringen kunne muligens bestå av et potmeter som justerer motstanden på giveren.
Kunne også tengt meg mulighet for å sette en alarm, si på 50*

er det noen som vet om noen som selger byggesett ellernoesånt?
Sitat av xquirtz Vis innlegg
...
Tanken er å lage et digitalt termometer med justerbar inngang slik at jeg kan bruke de fleste givere(kalibreres i isvann/ kokende vann).
...
Vis hele sitatet...
Hva slags type givere er det du har i tankene? Og hvilket temperaturområde skal du dekke?

Hvorfor har du behov for fleksibilitet i forhold til type giver?

Forøvrig er funksjonaliteten du beskriver - med en alarm på 50 grader, sannsynligvis mulig å oppnå med et hvilket som helst digitalt steketermometer.

Det vil nok være dyrt å bygge dette selv fremfor å kjøpe det ferdig. Antar forøvrig at tankeprosjektet ditt ikke dreier seg om det er mulig å lage et digitalt termometer eller ikke. For det lar seg naturligvis gjøre.
Forskjellige typer givere er som regel kjennetegnet av hvordan du leser temperaturen de føler. Det kan være digitalt som f.eks SPI, I2C, vanlig seriell kommunikasjon osv. (her kom jeg ikke på fler:P) og analogt f.eks. PT100 elementer som er en temperaturvarierende motstand som du måler spenningen over, i prinsippet en standard type thermistor. Så lettest for deg blir å lage et termometer som kan akseptere alle disse typene, men på forskjellige inputs, og du bør velge en av gangen. Det er så klart mulig å bruke fler samtidig, men det vet jo bare du om du har lyst til.

Ellers enig i hva capidog sier.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Forskjellige typer givere er som regel kjennetegnet av hvordan du leser temperaturen de føler. Det kan være digitalt som f.eks SPI, I2C, vanlig seriell kommunikasjon osv. (her kom jeg ikke på fler:P) og analogt f.eks. PT100 elementer som er en temperaturvarierende motstand som du måler spenningen over, i prinsippet en standard type thermistor. Så lettest for deg blir å lage et termometer som kan akseptere alle disse typene, men på forskjellige inputs, og du bør velge en av gangen. Det er så klart mulig å bruke fler samtidig, men det vet jo bare du om du har lyst til.

Ellers enig i hva capidog sier.
Vis hele sitatet...
1-Wire protokoll