Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1802
Hei.

Jeg har en ca. sånn dobbel krets:
http://iv.pl/viewer.php?file=42695189458763259211.jpg

Meningen er at for at pæren skal lyse må begge bryterene være på, mens dioden lyser når den høyre eller begge er på.
Meninga var også å koble dem parallelt, sånn at dioden lyser like bra etter at den venstre bryteren har blitt slått på, men det gjør den ikke. Dioden og pæren begynner å lyse svakere en normalt.
Hva gjorde jeg feil?
For det første trenger du en seriemotstand til dioden for å begrense strømmen. Og at den ikke har gått i luften tyder på at batteriet ditt er rimelig svekket. Sett på en seriemotstand (se LED-tråden i toppen av DIY-forumet for informasjon om verdi) og skift batteri, så går det nok bedre. Det kan også tenkes at pæren trekker så mye strøm at batteriet ikke klarer å levere det uten å få et merkbart spenningstap. I så tilfelle gjelder det å bruke en pære med lavere effekt og/eller bruke et batteri som er laget for større strømmer.
Sist endret av Provo; 15. desember 2010 kl. 18:16.
WueS's Avatar
Trådstarter
16 0
Jeg glemte å si at det er en 12 V diode.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...risk/Lysdiode/
Kanskje det er grunnen?
Sitat av WueS Vis innlegg
Jeg glemte å si at det er en 12 V diode.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...risk/Lysdiode/
Kanskje det er grunnen?
Vis hele sitatet...
Da blir tegninga helt. Biltema sin diode er inkludert formotstand.
Sitat av WueS Vis innlegg
Jeg glemte å si at det er en 12 V diode.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...risk/Lysdiode/
Kanskje det er grunnen?
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke grunnen til at den lyser svakere etter den venstre bryteren er slått på (men den ville riktignok jevnt over lyst sterkere med en 12 V-kilde). Grunnen til at den lyser svakere når bryteren slås på er fordi den får mindre strøm, da som følge av at batteriets indre resistans gjør at du får et merkbart spenningsfall over batteriet når den strømkrevende pæra inkluderes i kretsen. Prøv med et ferskt batteri, og gjerne et som er beregnet for litt strømtrekk – røykvarslerbatteriene man får gratis er for eksempel veldig ugunstig til slike formål.
WueS's Avatar
Trådstarter
16 0
Jeg skjønner fortsat ikke helt hvorfor pæren skulle påvirke spenningen når koblet parallelt, men jeg er ennå ike så god på det heller ;]
Takker for svarene, hilsen..
Sist endret av WueS; 15. desember 2010 kl. 19:20.
Fordi du kan modellere et batteri som en ideell spenningskilde med en innebygd seriemotstand. Jo mer strøm du trekker fra batteriet, desto større spenningsfall vil det bli over den innebygde seriemotstanden, og jo lavere spenning vil du måle ved batteripolene. Og ettersom strømmen gjennom pæra og dioden (egentlig dens seriemotstand) i hovedtrekk følger Ohms lov, vil det si at en lavere spenning gir en lavere strøm, som igjen gir en desto lavere effekt og dermed mindre lys.
Sist endret av Provo; 15. desember 2010 kl. 19:51.
WueS's Avatar
Trådstarter
16 0
Skjønner nå Men ville det ikke ha hjulpet hvis jeg hadde tatt en vanlig diode og resistor da?
I stedet for dioden fra Biltema? I så fall nei, fordi det er nøyaktig det det er. Skift batteri, og/eller bruk en mindre kraftig pære så blir det straks noe annet.
WueS's Avatar
Trådstarter
16 0
Jeg tenkte en ca. 1.6 V diode, som trekker kanskje mindre strøm. Pæren er en liten 4,5 V (tror jeg) pæare som er brukt i undervisningen på skolen.
Hele tingen er at det trenger ikke å være en pære, men f. eks. en motstandstråd som må greie å gløde for jeg skal nemlig lage en elektrisk tenner til fyrverkeri o.l. :>
Spenningen på dioden har minimalt å si for hvor mye strøm den trekker. Strømmen er uansett begrenset til det den skal være, og trekker nok kun noen promille av hva glødetråden gjør. Men du kan alltids koble to eller flere batterier i parallell for å kunne trekke mer strøm.
WueS's Avatar
Trådstarter
16 0
Ja, jeg tror jeg gjør det. Takk for forklaringene
Sist endret av WueS; 15. desember 2010 kl. 22:19.
Sitat av Provo Vis innlegg
Fordi du kan modellere et batteri som en ideell spenningskilde med en innebygd seriemotstand.
Vis hele sitatet...
Kan legge til at den interne "motstanden" kan ha ulik verdi alt ettersom hvor hardt batteriet belastes. Dette kan óg variere sterkt fra batteri til batteri. Har gjort lab på akkurat dette på skolen
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Kan legge til at den interne "motstanden" kan ha ulik verdi alt ettersom hvor hardt batteriet belastes. Dette kan óg variere sterkt fra batteri til batteri. Har gjort lab på akkurat dette på skolen
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, og er et viktig poeng. Det betyr at den ikke kan tas med i noen beregning som en fast og lineær motstand, hvis man skulle vurdere å falle for den fristelsen. Den varierer forresten også gjerne med temperaturen og gjenværende ladning på batteriet.
Sist endret av Provo; 16. desember 2010 kl. 19:07.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bruk et 9v powersupply, De har det på biltema der skaffet jeg meg mitt 1,5 3 4,5 6 7.5 9 og 12v output
Sist endret av Fekillix; 7. januar 2011 kl. 21:51.