Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 10073
Har et slikt utendørs boblebad. Problemet er nå at det ikke klarer å holde varmen særlig lenge. Varmeelementet virker, men det virker ikke så bra som det gjorde av en eller annen merkelig grunn.

Produsent sier at enten virker elementet eller så virker det ikke. Så jeg står litt fast kan du si. Mao mener de at det ikke er noe galt slik de ser det. Men det er ikke normalt at karet mitt synker 2 grader på en halv time med 15°C i lufta. Da lurer jeg på hvordan det kommer til å bli til vinteren...

Gjennomstrømning av vann er slik det pleier å være og alt annet virker som det har gjort før. Det er ingen varsellamper som lyser.

Stemmer dette at enten så virker et varmeelement på full fart, ellers virker det ikke? Jeg tror varmeelementet er en tykk stål stang, ikke flere mindre.
Elementet er nok slik at det enten virker, eller så virker det ikke ja.

Nå vet jeg ikke hvordan styringen til elementet er, men vil tro at du kun har av/på funksjon, og at det skrus av når riktig temp er oppnådd.

Så enten har du flere elementer, eller så er det feil i enten temp-avlesningen eller så er karret bygd opp på en måte som man ikke helt vet.

Hva står det i service manualen?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du kan begynne med å sjekke at termostaten oppfører seg som den skal. Følg med på når varmeelementet blir slått av og på, og se om det blir slått av før vannet har nådd den temperaturen det skal, eller om det ikke slår seg på når temperaturen synker.
Trådstarter
11 1
Når man bruker et boblebad er det vanlig at temperaturen går ned når det kommer folk oppi. Når det er sirkulasjon, vil følere aktivere pumpen for å opprettholde innstilt temperatur. Vanligvis i utetemperaturer på 15°C har karet klart å få opp temperatur til normalt nivå, men ikke nå lenger. Det står å går og går og siden temperatur ikke er oppnådd, står den å suser hele tiden og tempen synker ned 2°C på 30 min. Den har ikke fungert slik før. Produsent nekter for at noe er galt og skjønner ikke problemet.

Når vi er ferdige og lokket settes på, kommer jo naturlig nok temperaturen opp til innstilt, da man ikke har mye varmetap.

Det står ingenting om dette i servicemanual og den er enkel den jeg har.... det eneste det står er at filterene kan være tette, men dem er helt nye og det ville da kommet en gjennomstrømingsvarsel på kontrollpanelet.

Det er bare ett stk varmeelement på 3000W.
Sjekk om varmeelementet faktisk trekker 3kW?
ett lite tips, sjekk filtra dine, massasjekaret vi har på hytta funker ikke spess bra om filtra begynner og bli tette, så prøv og kjøp nye filter, da disse skal skylles relativt ofte for og holde gjennomstrømningen bra
Sitat av svirrevapp Vis innlegg
ett lite tips, sjekk filtra dine, massasjekaret vi har på hytta funker ikke spess bra om filtra begynner og bli tette, så prøv og kjøp nye filter, da disse skal skylles relativt ofte for og holde gjennomstrømningen bra
Vis hele sitatet...
Ett lite tips, sjekk hva trådstarter skriver i sitt siste innlegg.
tydeligvis blitt blind iløpet av dagen

siden filtra er nye så erre sikkert no gæli med noe
trefase element eller? mål strømtrekket med ett tangampermeter. hvilken styring er det? sjekk evt termostat etc.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Litt sent ute kanskje.
Du kan koble en lampe til varmeelementet for å se om det får strøm når det skal.