Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4997
Har tenkt til å lage en lang glødetråd som jeg skal bruke til å kutte isopor og slike ting. Så langt har jeg et støpsel uten jording med ca 1 meter ledning på og en 40 cm lang glødetråd på tuppen. Problemet er at når jeg putter den i stikkontakten går strømmen.
Jeg kan bruke 12 volt men da blir glødetråden ikke varm nok hvis jeg skal ha litt lengde på den, jeg kunne jo ha brukt en tynnere tråd men da ville den bare brent opp eller røket hvis jeg prøvde å kutte noe med den.
Sikringen slår ut fordi glødetråden ikke har stor nok motstand, og derfor får du en liten kortslutning som gjør at det går mer elektrisk strøm enn sikringen er beregnet for. Jeg har IKKE satt meg inn i hvordan det er vanlig å lage slike kuttere med glødetråd, men det åpenbare her ville vært å koble på en eller flere motstander i kretsen slik at strømmen blir lavere. Du kan også prøve å bruke glødetråden din i en kurs beregnet for større strøm - der vil sikringen "tåle" mer før den slår ut. Vanlige størrelser er 10A, 13A, 16A, 20A etc.

Forøvrig er det mye tryggere å bruke en lavere spenning. Et hjemmelaget apparat med 230V vekselstrøm er ikke veldig forsvarlig.

Det faktum at du må spørre her hvordan klare dette får meg til å tro at du kanskje ikke burde prøve i det hele tatt.
Sitat av bronze Vis innlegg
Forøvrig er det mye tryggere å bruke en lavere spenning. Et hjemmelaget apparat med 230V vekselstrøm er ikke veldig forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Det er sant nok det, men blir det ikke mindre farlig jo mer motstand jeg har i kretsen?
Sitat av bronze Vis innlegg
Det faktum at du må spørre her hvordan klare dette får meg til å tro at du kanskje ikke burde prøve i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Har drevet med sånn her en god stund nå, f.eks. en vaskemaskinmotor, men har aldri prøvd meg på en stor glødetråd.
Elektriker/isolasjons teipen er min beste venn.
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Det er sant nok det, men blir det ikke mindre farlig jo mer motstand jeg har i kretsen?
Vis hele sitatet...
Nja.. Ikke nødvendigvis. Det som er farlig i dette tilfellet er muligheten for å få støt (sett bort i fra de innlysende farene med en glødende metalltråd), og den faren blir ikke særlig mindre av at motstanden i tråden er stor.

Et par ting.. Bruker du trafo? Å bruke nettspenning direkte kan være farlig, og burde unngås. Hvis du først skal skaffe en trafo, så kan det, noe avhengig av ønsket effekt og resistans i tråden, være lurt å gå ned i spenning til et nivå som ikke gir så lett støt.

Og hva slags glødetråd er det du bruker? Hva er resistansen til tråden?
Sist endret av Provo; 27. november 2010 kl. 09:35.
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Har tenkt til å lage en lang glødetråd som jeg skal bruke til å kutte isopor og slike ting. Så langt har jeg et støpsel uten jording med ca 1 meter ledning på og en 40 cm lang glødetråd på tuppen. Problemet er at når jeg putter den i stikkontakten går strømmen.
Vis hele sitatet...
Her høres det jo ut som du lager en kortslutning Bruk motstandstråd!
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Her høres det jo ut som du lager en kortslutning Bruk motstandstråd!
Vis hele sitatet...
Har ikke noe motstands tråd for øyeblikket, vet du om noe annet jeg kan bruke til jeg får tak i litt?
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Har ikke noe motstands tråd for øyeblikket, vet du om noe annet jeg kan bruke til jeg får tak i litt?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke bruker motstandstråd, så er det ikke rart at sikringen går. Du kan bruke motstandstråd fra en brødrister f.eks., men ta til deg det jeg sa om trafo. Å få strøm fra arm til arm fra nettspenning uten trafo kan ta livet av deg på et øyeblikk.
Noen emner har en tendens til å gå igjen.

http://freak.no/forum/showthread.php...ghlight=isopor
Hva har du laget glødetråden av? Om du har brukt kobber så er det bedre å sage isoporen enn å prøve å varme tråden. Jeg anbefaler heller ikke å bare bruke strømmen fra stikkontakten (nettstraumm), denne vil da drepe deg en dag.

Ambefaler (uten transformator) en total resistans/motstand på 15000Ω, dette vil dempe amperen til 15.33mA.
Grensen for drap av strøm går på 30mA, så dette er langt under. Du vil da totalt få 3.525 Watt.

Med transformator kommer det ann på tråden du bruker.. Jo større motstand som er i tråden, jo varmere blir den. Om da straumen er for stor, vil tråden smelte..

Jeg kan gjøre matten for deg om jeg får resistansen i glødetråden..
Jeg bruker en 0.7mm ståltråd.
Hvor kan jeg få kjøpt en total resistans/motstand på 15000Ω?
Jeg kan også bruke en 19.5V 4.62A transformator jeg har liggende eller et 9V batteri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Plane4D: innlegget ditt gir ikkje meining.

Du er ikkje garantert å dø av 230V. Eg har fått det gjennom kroppen rikelig med ganger, hånd til hånd. I en del tilfeller rimelig god kontakt også. Det er i grenseland for dødelig for å sei det sånn.

Høgare resistans vil uansett ikkje avgrense straum eller spenninga som er tilgjengelig, så nettspenninga blir ikkje tryggare av at noko ikkje er tilkopla. For i følge den logikken er stikkontakter trygge å stikke fingrane i ettersom straumen er lik null, og resistansen uendelig...

Viare så var ikkje einaste poenget med trafo å endre spenninga mistenker eg, men også å få eit galvanisk skilje, som gjer det relativt mykje tryggare. Og om motstanden i tråden er stor, synker straumen. U=R*I og P=U*I => P=U^2/R. Ut frå den samme (nydelige logikken) skulle stikkontakter vore rimelig heftig varme rundt, ettersom motstanden er nær uendelig.
Har fått 230V igjennom meg noen ganger nå jeg og, men det har bare vært i hånden og da har bare armen min ristet noe jævlig men har ikke merket noe uten om det.
Men arm til arm en nok ganske mye farligere en bare i ene hånden.
Sitat av Plane4D Vis innlegg

@slashdot:

Har aldri sagt at nettstrøm vil garantert drepe deg på flekken (instant), har selv kjent spenninga fra en stikkontakt (hånd til hånd). Jeg har til og med fått 400v til kroppen, jeg lever forsatt for å se nye dager. Det jeg sier er at det er fette farlig å mose hender og bein inni spenning over 30mA, som forsatt er faregrensen for hjerteflimmer, som sagt tidligere.
Vis hele sitatet...
Vil ikkje det eigentleg vere betre om starumen igjennom krinsen er høg? Straumen tek den lettaste vegen, slik eg har forstått det, og vil difor heller gå igjennom ein krins med låg resistans enn ein med høg(deg).
Sitat av Plane4D Vis innlegg
Har aldri sagt at nettstrøm vil garantert drepe deg på flekken (instant), har selv kjent spenninga fra en stikkontakt (hånd til hånd). Jeg har til og med fått 400v til kroppen, jeg lever forsatt for å se nye dager. Det jeg sier er at det er fette farlig å mose hender og bein inni spenning over 30mA, som forsatt er faregrensen for hjerteflimmer, som sagt tidligere.
Vis hele sitatet...
Spenning måles ikke i ampere. Spenning måles i volt, og spenningen over glødetråden er på 230 VAC uansett hva slags motstand du har i tråden. Det vil si at strømmen som går gjennom kroppen din hvis du tar på hver ende av tråden er uavhengig av trådens resistans. Strømmen som da går gjennom kroppen er avhengig av resistansen i kroppen din mellom de to punktene, gjennom Ohms lov, I=U/R.

En av hensiktene med å bruke trafo er, som slashdot sier, å få et galvanisk skille mellom kretsen, og deg selv, og nettspenningen. Det kan også være lurt å bruke en trafo med mindre enn 35 VAC på sekundærsiden, da 35 VAC har 50 V amplitude, og 50 V er normalt det som kreves for å bryte gjennom vanlig tørr hud. Bruker du f.eks. en trafo med 30 VAC på sekundærsiden er du straks vesentlig tryggere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Vil ikkje det eigentleg vere betre om starumen igjennom krinsen er høg? Straumen tek den lettaste vegen, slik eg har forstått det, og vil difor heller gå igjennom ein krins med låg resistans enn ein med høg(deg).
Vis hele sitatet...
Jo. Men for alle praktiske formål er impedansen til straumnettet å sjå på som null, og altså kan det levere uavgrensa med straum. Det blir ikkje mørkare i eit rom om du skrur på lyset i eit anna... Difor er det såpass farlig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er jo livsfarlig idioti å operere med nettspenning til et sånt prosjekt.
Snakket om tråd med høy motstand, hjelper jo ikke dersom en person kommer borti.
Da vil jo strømmen gå gjennom mennesket og være avhengig av spenning og resistans.

En transformator som transformerer ned spenningen til en passe verdi og en trådviklet effektmotstand, vil kunne brukes.

Foreslår at folk uten elektrobakgrunn styrer unna DIY med høyere spenninger enn 50 volt.
Sist endret av DFA; 11. desember 2010 kl. 01:40.
hold deg til et 12v batteri eller en gammel ladder av ett ellerannet slag. hvis du ikke vet forskjellen mellom V og A eller AC eller DC. så er det ikke noe vits å lage den selv hvis du har tenkt å bruke en strømkontakt som strømkilde.
Poenget med å bruke et batteri i applikasjoner som denne er vel heller liten. I et ideelt batteri vil strømmen fra et batteri bli uendelig høy, i praksis mye høyere enn sikringen på kursen din hjemme vil tillate, så sikrere er det hvertfall ikke (hvertfall ikke når det er snakk om tilsvarende kortslutninger, som i dette tilfellet). Pluss at et batteri vil ødelegges om det leverer for høy effekt for lenge og ofte, og det må også lades ofte til en applikasjon som i utgangspunktet aldri var tiltenkt å være portabel. Upraktisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
wanna-b: et batteri er vesentleg sikrare fordi det har lågare spenning. 12V vil stortsett aldri kunne skade deg, uansett kor uheldig du er. I tillegg er det fullstendig adskilt frå jord, og du har ikkje faremomentet med jordstrømmer.

Ein trafo med to viklinger vil forsåvidt oppnå akkurat det samme: valgfri spenning og galvanisk skilje frå jord. God regel her er å halde seg under 50V - då er det ikkje farlig med mindre du hopper i badekaret med det - og lager god saltlake i badekaret.
Hvorfor vil det ikke være farlig å kortslutte en krets bestående av et bilbatteri og en tilsvarende kortslutning som lar store strømmer gå gjennom kroppen din? Må det i så fall være en påtrykt strømkilde inne i bildet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor vil det ikke være farlig å kortslutte en krets bestående av et bilbatteri og en tilsvarende kortslutning som lar store strømmer gå gjennom kroppen din? Må det i så fall være en påtrykt strømkilde inne i bildet?
Vis hele sitatet...
Å kortslutte eit bilbatteri er stortsett rimelig farlig ja, men å komme i kontakt med polane er ufarlig.

Om ein har vanleg 0.75mm^2 ledning eller slikt, så er også kortslutning relativt ufarlig. Det blir varmt, men det seier ikkje pang på samme måten som straumnettet. Hugs på at kortslutningstraumen i et IT-nett fort kjem opp i 8-10kA, og vernet trigger først på 10 ganger merkestraumen ofte, så har du 16A sikring vil det gå 160A før det magnetiske vernet trigger. Då snakker ein om nærare 37kW effekt ved ei kortslutning. Det kan få kobber til å sprute.

Eit bilbatteri vil derimot levere langt lågare effekt ved kortslutning gjennom ei normal ledning, fordi spenninga er så låg at resistansen i leiaren blir vesentleg del av kretsen. I tillegg har batteriet ein indre resistans, mens opplegget i huset ditt per definisjon skal ha ein resistans som tillater kortslutningsstraum høg nok til å trigge vernet.
for sein
Sist endret av maphstra; 12. desember 2010 kl. 02:05.