Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 8277
God morgen Freaks!

For dere som spiller league og legends så har dere sikkert sett CLG og TSM, to av de beste lagene innen league of legends for tiden. Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om, men de får ihvertfall nok til å klare seg uten en vanlig jobb.

I Sør Korea har jo e-sports blitt nasjonalidretten, hvor Starcraft er på topp, etterfulgt av LoL, så noen steder i verden er det jo helt klart mulig, men vil/er det mulig for å leve av gaming i Norge også?

Diskuter!!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Du tjener nok mer på å jobbe i en vanlig jobb
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Vis hele sitatet...
Kan man ikke si akkurat det samme om, vel, absolutt alle andre former for organisert sport og idrett? Sist jeg sjekket er det enkelte som tjener skyhøye summer for å løpe rundt på en gressplen i 90 minutter. Det er for underholdning og konkurranse, ikke et endelig mål for menneskeligheten akkurat.

For øvrig er det ikke store muligheter for å leve av e-sport i Norge afaik, men hva jeg vet om det er begrenset.
Sist endret av sqrt; 5. april 2012 kl. 11:28.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Vis hele sitatet...
Det er jo en ferdighet på lik linje som å spille sjakk. Det er nok av dem som lever fint på å spille sjakk, så hvorfor ikke dataspill også?

Det er sikkert mulig å klare å leve på å spille dataspill i Norge. Hvis det er mulig i andre land ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle være mulig i Norge også. Det som er greia er jo at du må gjøre noe ved siden av, f.eks YouTube eller noe sånt, og reklamere for sponsorer o.l. da det er fint lite utbytte i selve spillet.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt ikke forskjell på på dette og andre sporter. Hvorfor skal gamere ikke kunne konkurere på full tid, når fotballspillere og andre kan?

Er du god så får du sponsorer, tjener penger på reklame fra streamen din. Så får du penger fra tournaments.

Nå kjenner jeg ikke til LoL, men starcraft har en norsk som har satset fulltid. Han må nok bli bedre for å klare å leve av det, men han vant nettop $2,000 i en turnering.

Snute
Skal vel en del til å slå disse koreanerne som driver med gaming vil jeg tro. De gjør jo ikke annet. Det er jo der borte folk dauer av å spille for lenge om gangen osv.

Crazy mawafawkas.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Skal du overleve på dette så må du være helt overlegen! Sikre deg sponsorer og premier rett som det er.
Sitat av Source Vis innlegg
Skal vel en del til å slå disse koreanerne som driver med gaming vil jeg tro. De gjør jo ikke annet. Det er jo der borte folk dauer av å spille for lenge om gangen osv.

Crazy mawafawkas.
Vis hele sitatet...
Er nok av norsk ungdom som heller ikke gjør annet enn å spille da
Norskehesten
Alden's Avatar
Hvor gammel er du? Du må være heldig, ung og ikke minst ekstremt god i spillet. Denne evnen mister du etterhvert som du blir eldre. Derfor de beste i verden i dag er 16-20års alderen. Etterhvert som du blir eldre (25+) så mister vi også litt av skillsene. Du merker at de yngre spillerne tar innpå deg og til slutt eier deg så grusomt.
Vet ikke gjennomsnitts alderen til en pro Gamer men det kan ikke være så mange år. typ 5-6år tipper jeg
Det er jo ingenting som hindrer deg i å bli så god at du kan spille profesjonelt. Du stiller jo helt på samme linje som alle andre som spiller i pro-ligaene? De bruker latterlige mengder tid foran datamaskinen, det har jo ikke noe å si hvilket land du bor i. Men du kan jo ikke bo i Norge fulltid å være profesjonell spiller, da må du gjerne rundt med laget ditt på turneringer o.l.
Sitat av Alden Vis innlegg
Hvor gammel er du? Du må være heldig, ung og ikke minst ekstremt god i spillet. Denne evnen mister du etterhvert som du blir eldre. Derfor de beste i verden i dag er 16-20års alderen. Etterhvert som du blir eldre (25+) så mister vi også litt av skillsene. Du merker at de yngre spillerne tar innpå deg og til slutt eier deg så grusomt.
Vet ikke gjennomsnitts alderen til en pro Gamer men det kan ikke være så mange år. typ 5-6år tipper jeg
Vis hele sitatet...
Du har nok rett, men slik er det i omtrent all idrett da. Er hvertfall sjeldent at forballspillere er på toppen i stort mer enn 5-6 år, og det er vel omtrent likt med andre idretter også.
Forøvring har han 94 i brukernavnet sitt, så han er vel 17-18 år nå.
Rytmesnekker
det er noen pro-gamere i norge. Jens Waller Aasgard (også kjent som GL.Snute) er Sc2 pro-gamer, og har grei suksess innenfor det. det handler bare om hvor mye tid og dedikasjon du er villig til å legge inn i det.
ja, det er mulig. men det krever mer en å jobbe på din lokale kiosk...
Finnes flere gode dokumentarer om det.
Chasing ghosts
I got next
King of kong

Sikkert mange fler som jeg ikke har sett

Glemte Frag
Har en venn som blir sponset, husker ikke om det var HoN eller LoL han spilte, men han får ihvertfall 40 kr/timen eller noe lignende når han spiller.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Vis hele sitatet...
Tjene penger på å være modell og vise frem klær?
Tjene penger på å photoshoppe modellene?
Tjene penger på å sitte å spille poker, hele dagen?
Tjene penger på å stå på ski/snowboard?
Tjene penger på å selge ubrukelige treningsutstyr på TV-shop?
Tjene penger på å selge slankeprodukter som faktisk gjør deg feitere?
Tjene penger på å spille data?

Ja hvorfor ikke egentlig, det er da mange andre ting (dersom du tenker litt igjennom) som kan være mye verre.
Er vi fortsatt der at de som spiller data er nerder?
Sist endret av LowRider; 5. april 2012 kl. 13:30.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Har en venn som blir sponset, husker ikke om det var HoN eller LoL han spilte, men han får ihvertfall 40 kr/timen eller noe lignende når han spiller.
Vis hele sitatet...
10 timer i døgnet = 400 kr jihaaaa
Sitat av Clayton Vis innlegg
10 timer i døgnet = 400 kr jihaaaa
Vis hele sitatet...
Når man allikevel sitter å spiller i fritiden sin, så hadde det vel vært greit å kunne tjene penger på det eller? Det erstatter ikke en ekte jobb, men det er heller ikke poenget med tanke på at han går på skole. Vil også tro at dette tallet vil kunne øke i takt med eventuell progresjon i ferdighetsnivå.
Er du dyktig nok i et spill, og gjør deg synlig så kan man bli pro gamer fra hvor som helst i verden. Det er ikke som mange idretter hvor lokasjon av spilleren har særlig å si. Det meste foregår over nett, og internett har de fleste i norge. F.esk LoL som du nevner, er flere av lagene rundtom i europa blandingslag hvor det er franskmenn, spanjoler, tyskere etc om hverandre, så hvorfor ikke en nordmann? Jeg vet ikke om det er noe anderledes i danmark eller sverige, men sverige er kjent for å produsert en rekke profesjonelle gamere innen forskjellige grener, det samme med danmark.

Det som jeg tror er en av de størst eutfordingene er å komme opp på det nivået som trengs mens man lever et liv utenom pro-gaming. De som allerede er profesjonelle, har dette som jobb, og lever for å game, mens om man vil opp og fram må du legge av store deler av fritida di (rekner med man må gå på skole/jobbe utenom for å leve), og det kan bli en utfording, da det kan gå over veldig lang tid.
Sitat av Clayton Vis innlegg
10 timer i døgnet = 400 kr jihaaaa
Vis hele sitatet...
Over 10k i måneden for å sitte på ræva og utøve favoritthobbyen sin. God deal imho.
Jada, det er mulig.

Såvidt jeg har fått med meg så har GLsnute gått fulltime Starcraft med sponsorer og tilgang til ganske eksklusive turneringer. Ser han fra tid til annen på flere av de størst Starcraft live-stream kanalene hvor han møter andre kjente navn innen Starcraft.

Mulig, ja. Lett? Ikke pokker. Noe å satse på? Jeg hadde ikke klart en slik livsstil i det hele tatt.
Vi snakker nå minst 8 timer spilling hver eneste dag med øvelse på øvelse på øvelse.
Liv utenom spillet er tilnærmet null da du ikke vil ha tid til det om du skal bli progamer.

Videre er du litt fucked når du nærmer deg 40 og ikke en kjeft husker eller spiller spillet lengre og du sitter der uten utdannelse eller arbeidserfaring som kan gi deg en halvgrei jobb.
Sist endret av Bombasa; 5. april 2012 kl. 13:50.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Alden Vis innlegg
Hvor gammel er du? Du må være heldig, ung og ikke minst ekstremt god i spillet. Denne evnen mister du etterhvert som du blir eldre. Derfor de beste i verden i dag er 16-20års alderen. Etterhvert som du blir eldre (25+) så mister vi også litt av skillsene. Du merker at de yngre spillerne tar innpå deg og til slutt eier deg så grusomt.
Vet ikke gjennomsnitts alderen til en pro Gamer men det kan ikke være så mange år. typ 5-6år tipper jeg
Vis hele sitatet...
Flere pro-gamere er rundt 25-30 år, White-ra blir vel 30 nå, og blir ansett som blant de eldste pro-gamerne. Derimot er det en myte at du mister ferdighetene dine når du blir 25 år, den har ved all sannsynlighet kommet fra det faktum at mange pro-gamere er under 25, og stopper når de blir 25år.

Grunnen til at pro-gamere stopper når dem blir eldre, for det er et faktum, nekter jeg å tro er relatert til reflekser og muskulatur. Heller vil jeg tro at det ansvarlige livet kryper seg opp på dem, og dermed vil de rett og slett ikke ha tiden som kreves lengre. Et annet godt poeng er at dem som er 30 år nå, vokste opp på 80tallet, uten Internet. Strengt tatt var ikke Internet allmenn vare før ut på 00 tallet, men de som er 20 år i dag og yngre, har mer eller mindre vokst opp med bredbånd.

Jeg tror at dem som har klart å klore til seg en plass blant pro-gamere, vil beholde plassen. Dermed spekulerer jeg i at myten om 25års grensen vil død ut, da vi vil se mange flere eldre pro-gamers når dagens 20åringer blir 30.

Til trådstarter vil jeg minne om at alle pro-gamers trener mye, de vet at du må ta vare på kroppen for å kunne takle presset. I tillegg er det viktig å ikke neglisjere utdannelsen din, da oddsen for at du kan leve av gaming er lav og langt fra en trygg jobb. Teams bytter spillere oftere enn jeg bytter sko. Day9, som har holdt på siden brood wars i likhet med flere, fullførte nylig en master.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Vis hele sitatet...
Justin Bieber tjener penger på å lage "musikk"..
SEKSYTHYME
9 23
I LoL og Starcraft finnes det jo innebygde ratingsystemer. Hvis du klatrer deg til toppen av disse ratingsystemene vil det nok finnes gode muligheter for å komme inn på profesjonelle lag, eller bli sponset av større firmaer, (Razer, Intel, Amd) og bli invitert til større events hvor det finnes pengepremier.

Det jeg mener om saken er jo at du vil jo trenge noen timer for å bygge opp slike skills i et game, for det går mye på kunnskap og erfaring. Et annet problem er at spill er jo ikke som sport på denne måten, siden fotball har vært populært i veldig lang tid, og det er ikke sånn at hvis det kommer en ny sport hvor man sparker kuber opp i kurver vil fotball forbli populært. Spill derimot er en ganske ny greie, og det kommer ut nye spill hele tiden. Det er derfor ingen måte å si om LoL vil være populært om 5 år, og hvis du er en progamer, uten noen annen jobb eller noen spesiell form for utdanning etter Studiespes. og har bare sittet hjemme og spilt LoL de siste 5 åra ligger du relativt dårlig ann, og kan derfor glede deg til trivelige dager i kassa på Rema, eller satse på et nytt spill.
Sist endret av Errub; 10. april 2012 kl. 00:56. Grunn: Fiksa et par skrivefeil..
Eller så kan du gå over til å trene lag, kommentere, jobbe med sponsorer o.l. slik som gamle fotballspillere gjør.
SEKSYTHYME
9 23
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Eller så kan du gå over til å trene lag, kommentere, jobbe med sponsorer o.l. slik som gamle fotballspillere gjør.
Vis hele sitatet...
Veldig sant, og i england tjener alle i toppligaene nok penger til å leve livet ut. Men hvor tror du det blir av de norske spillerne som sitter igjen med kanskje 2 mill på konto, sitter der med utdannelse innenfor idrett? De mest kjente norske spillerne får seg vel jobb i TV 2 som sportskommentator, eller en sånn før og etter kampen talkshow hos, men hva med de mindre kjente navnene? Har du f. eks. hørt om Jørgen Horn? Han spiller for Fredrikstad og tjente drøye 600 tusen i 2009. Tror du du kommer til å se Jørgen Horn med eget sportsprogram om 15-20 år? Tror du han kommer til å trene Fredrikstad? Tenker vi sier at han blir gymlærer, som trener sønnens fotballag. Kanskje litt overdrevent å si kassearbeider, men overdrivelse er et fint virkemiddel når folk har høy nok IQ til å se det for hva det er... Du må tenke at alle sporter har sine stjerner, og det er ingen som et interessert i å se en fotballspiller kommentere en hockeykamp, og det er heller ingen Dota 2 fans som vil se en gammel LoL spiller kommentere Dota 2. Hva sponsorer angår ser de etter populæritet når de gir penger til folk. Når spillet ikke er populært lenger vil vel sponsorens interesse også synke. Det finnes forsovet også litt flere spillere enn det finnes lag som trenger trenere også, tror du ikke?

Sier ikke at det ikke er mulig å fortsette i gode jobber senere, men sier at det kan bli vanskelig.
Er du god nok og har de riktige kontaktene kan du nok bli en progamer i Norge. White-ra er jo ett godt eksempel, vaner fra Ukraina der progaming er enda mindre enn i Norge. Han er så god at han ikke engan spiller for ett lag men isteden spiller aleine med ett tonn av sponsorer. White-ra er en boss.
For å ta en sammenligning med fotball igjen; Jeg kjenner fler som IKKE ser på fotball, enn som faktisk gjør det. Hvem vet, e-sports er på vei opp, kan vel hende det tar over markedet etterhvert? Det er MANGE som spiller spill, langt fler enn som spiller fotball pr. dags dato hvertfall vil jeg tro.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av robojot Vis innlegg
Han er så god at han ikke engan spiller for ett lag men isteden spiller aleine med ett tonn av sponsorer.
Vis hele sitatet...
White-ra Aleksey Krupnyk er sponset av flere bidraggivere, men har hoved-kontrakt med Thermaltake's ttesports. Det er korrekt at ttesports på sett og vis fungerer som en paraply med flere lag under ttesport, men på SC2 scenen kjemper ttesport spillerne som et lag. Når white-ra spiller har han av og til på seg tt-apollos jakke, den røde som du sikkert har sett.
[CENTER][/CENTER]
Nå tror jeg tt-apollos har svarte jakker, mens white-ra har beholdt sin gamle fordi den ser rå ut. Han har skapt et eget image, med ørnen og alt, men han er ikke uten kontrakt. Jeg har ikke selv opplevd at Aleks har deltatt i en lag-turnering.

I tillegg til at han er i skrivende stund medlem av TTE har han også vært i flere teams tidligere.
Sist endret av Sio; 10. april 2012 kl. 02:06.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvor skal verden ende??
Tjene penger på å sitte å spille data?
Er det dit vi vil? Hva vil vi der?
Vis hele sitatet...
Hvor skal verden enda?
Tjene penger på å spille fotball?
Er det dit vi vill? Hva vil vi der?

Det blir bare for latterlig. Om noe krevet ferdigheter og pretisje og i tillegg gir underholdningsverdi så andre er villige til å se på at andre spiller det. (og dermed kan man bygge opp turneringer som folk ser på), så kan man fint tjene masse penger på det.

I likhet med sport og idrett krever det stor innsats, vilje og masse trening å bli god. Å være blandt de beste i Starcraft 2 er en prestisje. I tillegg er det mange (inkludert meg) som synes det er meget underholdende å se på turneringer (med gode castere), og dermed er også folk villige til å betale for å ha reklame på nevnte turneringer.

Personlig ser jeg heller på en finale i SC2 turnering enn en finale i fotball. Og jeg håper på at "Barcraft" vokser og blir litt mer mainstream. Så jeg kan gå på byen og ta meg noen pils med kamerater og se på f.eks. GSL - akkurat som andre ser fotball i dag. Er ikke helt det samme å se på Starcraft hjemme med venner - selv om det også kan være kult.
SEKSYTHYME
9 23
Sitat av McVik Vis innlegg
For å ta en sammenligning med fotball igjen; Jeg kjenner fler som IKKE ser på fotball, enn som faktisk gjør det. Hvem vet, e-sports er på vei opp, kan vel hende det tar over markedet etterhvert? Det er MANGE som spiller spill, langt fler enn som spiller fotball pr. dags dato hvertfall vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ser den, men sier bare at det kommer flere 100 spill hvert år, hvorav det ikke alltid er et engang som blir en respektabel e-sport tittel.. Likevel kommer det ut flere e-sport verdige spill hvert 10. enn det kommer sporter.. Sier bare at noen spill vil fade ut når det kommer ut nye spill i samme sjanger, men av høyere kvalitet. Dette er selvfølgelig kun en hypotese jeg har, og kan ikke bevises før om sikkert 100 år når progaming kanskje er en mer stabil platform. Handler også ikke om hvor mange som spiller. Ut av de 11 millish som spiller LoL, hvor mange tror du ser på streamene til spillerne og streamene av konkurransene? TROR ESL World Championship streamen av LoL hadde omkring 200 tusen på det meste, mens VM i fotball 2010 ble sett av over 700 millioner(FIFA statement). Du ser at det har langt å gå, derfor må det stabilisere seg.. Spill kommer ut hele tiden, og gjør det (imo) veldig usikkert å satse på en karriere innenfor gaming.

Tror nok du må tenke om igjen også, for det er ifølge FIFA 265+ millioner fotballspillere i verden, og med mindre du tenker på angrybirds og farm ville som ordentlige spill, vil jeg tro det er veldig mange fler som spiller fotball. Du må huske at hvis du er i en vennegjeng med gamere finner du ikke mange som ser fotball. Selv ser jeg ikke fotball btw, men er en ganske ihugga gamer, og skulle gjerne sett det som en mulighet å ha progamer som en karriere mulighet, men per dags dato ser jeg på det som en altfor stor risk, og det finnes mange bedre muligheter for jobb innenfor gaming... Kanskje en dag når teknologien når toppen av utviklingen?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Errub Vis innlegg
Ser den, men sier bare at det kommer flere 100 spill hvert år, hvorav det ikke alltid er et engang som blir en respektabel e-sport tittel.. Likevel kommer det ut flere e-sport verdige spill hvert 10. enn det kommer sporter..
Vis hele sitatet...
Tull å tøys, det kommer ut hundrevis av flere sporter enn det kommer ut e-sport verdige spill. Quiddish er en sport flere studentmiljøer spiller, og husk at så og si hver eneste barnelek som blir oppfunnet er en sport. Sport peker til moro og fysisk utfoldelse. E-sport bommer litt på den biten med fysisk utfoldelse, men husk at ordet har en "e" foran seg av en grunn: Elektronisk sport.

E-sport er lek for voksnere mennesker, samtidig som det er meget stressende og utfordrende på forskjellige vis. Sammenlikn heller med hvor mange brettspill som kommer ut, eller hvor mange som spiller sjakk på et høyt nivå kontra hvor mange som spiller elektroniske spill på et høyt nivå.

Tl;dr: Folk konkurrer i absolutt alt de kommer over, katter, pil og bue, skytevåpen, sms skriving.
Bare slik at det er sagt så er det fult mulig å være pro-gamer å ta en utdannelse samtidig. Alle som har sett litt forskjellige turneringer vet at det støtt og stadig er spillere som ikke kan møte opp pga. skolen. Universitetet er jo - basert på utdannelsen - noe man slett ikke trenger å jobbe faste timer med. Mange utdannelser krever ikke spesielt mye jobb heller.

Jeg tror ikke det er noe miljø for å tjene penger på e-sport i Norge enda. Men for å svare direkte på spørsmålet ditt, ja det går helt fint å bli proffspiller i Norge. Bare husk at det vil bli mye reising dersom du blir virkelig god. Du finner nok ikke noe norskt firma som vil bla opp 200.000 i året for deg, men dersom du får litt publisitet er det sikkert mulig å få noe utstyr f.eks.
Helt murlig å bli progamer uansett hvor du er fra i verden. du kan også søke deg inn på Razer Acadamy, trening av progamers! http://www.razerzone.com/academy/?page_id=8
Er du god nok kan du klare deg som gamer. Når jeg gikk på u.skolen, altså 6 år siden, sånn ca. var det tre stk på skolen som spilte CS på pro-nivå. De gikk på skolen på dagtid og spilte hele ettermiddagen og langt utover kvelden. De var i CPL-ligaen (tror det heter noe sånt, er litt rusten på cs-uttrykk) og tjente penger på å vinne turneringer, gå med sponsor klær og bruke utstyr fra sponsorer på LAN og diverse. De har lagt opp nå, men tjente gode summer på hobbyen sin.

For øvrig kan du tjene penger på hva som helst, så lenge du er blant de aller beste. Tror det er større mulighet for deg om du spiller DOTA2, ettersom både HON og LoL er basert på dota, og jeg går utifra at interessen og antall spillere kommer til å droppe drastisk så fort DOTA2 er ute på markedet.
Selv om det er mange tenåringers våte drøm tror jeg man møter veggen rimelig kjapt.
Til syvende og sist vil man innse at det å bruke 8 timer om dagen på dataspill er totalt bortkastet tid, selv om man tjener nok til mat og opphold har du fortsatt kastet bort tiden på tull. Før eller siden vokser alle fra det og innser hvor bortkasta alle årene var (nå mener jeg hardcore gaming)

Noe av det jeg angrer mest på i mitt liv er at jeg kastet bort tenårene på WoW og andre spill, kunne like så godt sovet igjennom tenårene.
Sitter ikke igjen med noe annet en dårlige karakterer. Tenk om jeg hadde brukt tiden på musikk, skating, hva som helst! da hadde jeg hvertfall sitti igjen med noe.
Jeg tror ikke det er et problem å få betalt og leve på et spill man er veldig flink i og man blir sponset. Det er jo en like stor del av kulturen, ja ikke bare i Norge men over flere land spredt over Norge, som fotball, håndball og liknende. Litt som musikk så tjener man penger på å jobbe med hobbyen sin. Selvfølgelig, for at slikt skal kunne gå ann, så krever det jo et stort talent i det diskuterte temaet, men hvis man har det, hvorfor ikke? Men å leve enkelt av å vinne i et spill, uten å ha en jobb som støtte, ihvertfall på starten, kan være en dårlig idé. Men dette gjelder ikke bare spill fordi "man er lat" eller "dataskjermer dreper". Det samme gjelder for sport slik som data, og konsollspill, ikke minst.
Sist endret av Duck Tape; 10. april 2012 kl. 12:31.
Du kan ta råd fra FirebatHero.

http://i.imgur.com/cV5Xf.png
SEKSYTHYME
9 23
Sitat av Sio Vis innlegg
Tull å tøys, det kommer ut hundrevis av flere sporter enn det kommer ut e-sport verdige spill. Quiddish er en sport flere studentmiljøer spiller, og husk at så og si hver eneste barnelek som blir oppfunnet er en sport. Sport peker til moro og fysisk utfoldelse. E-sport bommer litt på den biten med fysisk utfoldelse, men husk at ordet har en "e" foran seg av en grunn: Elektronisk sport.

E-sport er lek for voksnere mennesker, samtidig som det er meget stressende og utfordrende på forskjellige vis. Sammenlikn heller med hvor mange brettspill som kommer ut, eller hvor mange som spiller sjakk på et høyt nivå kontra hvor mange som spiller elektroniske spill på et høyt nivå.

Tl;dr: Folk konkurrer i absolutt alt de kommer over, katter, pil og bue, skytevåpen, sms skriving.
Vis hele sitatet...
Tror du kanskje misforstod litt... Selvfølgelig kommer det ut mange sporter, men jeg snakker om sporter som kan gi deg et godt levevilkår, ikke festleker. Du kan for all del konkurerre i rumpetørking for min skyld, bare ikke forvent at du kommer til å leve på dette...

Skjønner heller ikke helt hva du argumenterer for, virker bare som om du ville komme med masse informasjon som forblir unødvendig fordi du ikke kommer fram til noe poeng.
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Sitat av Clayton Vis innlegg
10 timer i døgnet = 400 kr jihaaaa
Vis hele sitatet...
Lett! Kunne godt ha tenkt meg å spille for 40 kr timen. Skal man bare sitte på rævva og spille så burde man vært glad for å få noe i det hele tatt. Men som folk sier, å leve av å game vil vell være vanskelig til dags dato. Men om noen år så er jeg 100% overbevist at gaming blir ett yrke i norge. Men om det gir noen framgang til menneskerasen i sin helhet er det vell ikke noe tvil om hva svaret er.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Den kjappeste måten å tjene penger på gaming burde være å livestreame.
Jeg har fulgt Destiny som begynte å streame rundt diamond league. (habbygamer nivå)
Når han begynte å få wiewers, så var Starcraft en hobby. Siden den gang fant han ut at han kunne leve av å streame og sluttet i jobben. Idag er han blitt en progamer og tjener ganske greit.

Du trenger ikke å være super-pro for å få wiews, men du bør kunne ofre noe de færreste klarer.
Du får 0.02$ per reklame du sender. 1000wiews = 2 dollar per reklame. 5 reklamer i timen = 10$/timen

IdrA når han streamer, så pleier han å ligge på 7-10k wiewers og ca en 10 reklamer i timen.
You do the math.
Sist endret av Bombasa; 10. april 2012 kl. 15:37.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Errub Vis innlegg
Tror du kanskje misforstod litt... Selvfølgelig kommer det ut mange sporter, men jeg snakker om sporter som kan gi deg et godt levevilkår, ikke festleker. Du kan for all del konkurerre i rumpetørking for min skyld, bare ikke forvent at du kommer til å leve på dette...
Vis hele sitatet...
Det er veldig få sporter som gir faktiske levevilkår, det finnes noen atleter som foreløpig lever av e-sport karrieren sin. Noen (les: Koreanere) tjener absurde summer. Når det kommer til "å satse" i e-sport verdenen, burde du heller tenke som en skater: Ja kanskje får jeg en sponsor en gang, men jeg slutter ikke på skolen av den grunn.

Ang. postkvalitet visste jeg ikke at jeg hadde skrevet den posten før jeg leste den nå, for å si det slik.
Må si at jeg er litt overasket over stigmatiseringen av dataspill her på forumet. Ser så mye i retningen "kaste bort livet", "du kommer til å angre" osv.

Dataspill som hobby er det absolutt ingen ting galt med. Det er noe jeg hører fra bok/tv generasjonen. Spill fremmer en masse ferdigheter, det er vist gjentatte ganger i forskjellige studier.

Hvis noen virkelig liker dataspill så sats som bare faen sier nå jeg. Men som med alt annet så er det ikke vits å la det gå ut over skolen. Men hvis jeg kunne kommet med gjennom skolen ved å game 5-6 timer om dagen så hadde jeg ikke vært i tvil. Mye bedre enn å ha en annen jobb. Klart man blir lei det i lengden, men hvilken jobb blir man ikke lei av?
Snute prøver seg jo på en karriere innen Starcraft II, aner ikke hvordan han finnansierer det men.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Som sagt før i tråden.. Lag commentary's etc... Viola... Pengene strømmer inn..
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du trenger ikke å være super-pro for å få wiews, men du bør kunne ofre noe de færreste klarer.
Du får 0.02$ per reklame du sender. 1000wiews = 2 dollar per reklame. 5 reklamer i timen = 10$/timen

IdrA når han streamer, så pleier han å ligge på 7-10k wiewers og ca en 10 reklamer i timen.
You do the math.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skjønner deg riktig... 0.02$ * 1000 er faktisk 20 dollar. Så hvis vedkommende da tjener 20 dollar per reklame og dermed 100 dollar i timen, så kan jo dette være riktig lukrativ business.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av BbZrP Vis innlegg
Hvis jeg skjønner deg riktig... 0.02$ * 1000 er faktisk 20 dollar. Så hvis vedkommende da tjener 20 dollar per reklame og dermed 100 dollar i timen, så kan jo dette være riktig lukrativ business.
Vis hele sitatet...
Jeg som skrev feil.
1k wiewers = 2$ per reklamesnutt dem sender.