Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  396 77027
Sitat av murloc Vis innlegg
de kan bare ikke dømmes av denne barnehagen av en domstol.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Tror egentlig de er skyldige. de blir sikkert dømt til døden, men tviler litt på at det blir gjennomført.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Det var min mening at en dom fra denne domstolen er totalt meningsløs. De KAN selvfølgelig dømme dem. Men det har jo vært en farse fra dag en.

De har forøvrig blitt kjent skyldige nå.

Moland er kjent skyldig i Drap og spionasje. French for medvirkning til det samme. En skam basert på bevisene mener nå jeg. Dommen blir vel anket uansett da.
Tjah, spionasje kan jeg være enig i at virker rart å dømme dem for, men drap?
For dei som ikkje har satt seg inn i saken skikkelig, råder eg til å gjere det. Saken er ganske morsom og absurd samtidig. Akkurat som å lese ein teikneserie der forfatteren lager ein ny vri for kvart hefte.
Sitat av atomet Vis innlegg
Tjah, spionasje kan jeg være enig i at virker rart å dømme dem for, men drap?
Vis hele sitatet...
Problemet er at de ikke har beviser. Vitnene er ble omgjort til informanter så de slipper å snakke under ed. Alle informantene og parter i saken har et økonomisk motiv for og få dem dømt. Jeg motsier ikke at de kan være skyldige, men hverken vi eller retten i kongo vet egentlig hva som skjedde.

Kan jo legge til at de selv enda ikke vet at de er dømt skyldige. Tolken har fåt beskjed om og forklare dette etterpå. Og som VG spør: Hvordan han skal kunne gjøre det på en tilfredsstillende måte, når domsopplesningen har pågått i over én time?
Sist endret av murloc; 8. september 2009 kl. 14:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2009/08/24/1251122536506_192.jpg
SERSJANT ELLER SECURITAS: Bildet av Moland i Securitas-uniform ble presentert i retten som at han der kan ses med uniform som viser ham med grad som sersjant. Foto: Roar Dalmo Moltubak

haha. Dette er jo knallgøy lesestoff!

Link: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=576896
Sist endret av LowRider; 8. september 2009 kl. 14:11.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
begge dømt til døden
Nå ble det offentliggjort, det jeg har tenkt at skulle skje: Både Moland og French ble dømt til døden.
Men tviler på at de blir henrettet med det første, Kongo skal vel klare å presse Norge for noen kronasjer først..
Kongo prøver og vise makt. Hvorfor hjelper ikke Verdensleder Obama oss nå?

Og fins det i det hele tatt håndfaste bevis på at de gjorde det? ingen csi fingeravtrykk og osv? Dette blir for dumt. Man er uskyldig til det motsatte er bevist, og så vidt jeg vet, så fins det ikke noe bevis for at de gjorde det, bare bevis for at de KAN ha gjort det.
Sist endret av mo3; 8. september 2009 kl. 14:26.
Noreg er dømt til å betale Kongo 60 millioner dollar på grunn av dei i følge dommen har spionert for Noreg.

Eg har satt meg litt inn i saken og alle bevisene eg har sett er basert på synsing, gjetting og i noen tilfeller tankelesing fra aktor sin side.

Det er ingenting som beviser at Moland skjøt sjåføren og at French er medskyldig. Det eneste bevis dei hadde for det var dei 2 øyenvitnene som var me i bilen, men dei er ikkje troverdige som bevis lenger for de er omgjort til "informant" i stedenfor vitne.

Så dommen er egentlig ugrunnet.
Eg tror også, som Pipa seier, at dette bare er for å tjene penger på Noreg.
Sist endret av LowRider; 8. september 2009 kl. 14:32.
Noe nytt nå? Jeg ble møtt av overskriften "DØMT TIL DØDEN" på vg.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=573856


EDIT;

Leste selvsagt ikke forrige side. Sorry.
Sist endret av Erikj; 8. september 2009 kl. 14:34.
Nå har de dømt begge to til døden og samtidig krever norge for 360 millioner kroner. Håper virkelig Norge ikke finner seg i dette, og samtidig gjør det de kan for å forhindre at de blir henrettet. Kongo fortener ikke en krone av våres skattepenger , et av verdens mest korrupte land. Rettsaken har vert en stor vits som ikke holder mål.
Alt er latterlig med denne rettsaken. 5 ganger dødsstraff og erstatningskrav på 360 millioner er jo ein heilt absurd dom.

Noreg held på fangar fordi dei risikerer dødsstraff i sitt heimland. RISIKERER, ikkje at dei er dømt til dødstraff. Då må regjeringa sette kloke holder i samen og få dei heim.
Nå har den norske regjeringen gode muligheter til å sanke Mange stemmer om dei klare å få dei heim til Noreg, skuldige eller ikkje.

Off-on-topic: Leste ein morsom kommentar på Vg-no sin life sending:

runehak: Haha RT @MadMullah Kvifor er det ingen som snakkar om det viktige i #kongo? Dei nyttar hagestoler i rettssalen! Meir bistand no!

Dette er til å le av. Kongo har latterligjort seg sjølv og sitt rettsystem gjennom denne rettsaken!
Støre mener at UD har måttet finne en balanse mellom det å vise respekt for et annet land samtidig som man må bistå nordmenn i en vanskelig situasjon.

- Det vil ikke tjene noen, ikke minst de to tiltalte, om vi ikke hadde gjort det på en høvelig måte. Jeg mener vi har gjort dette innenfor de rammene som en slik vanskelig situasjon har gitt oss, sa Støre til NRK.

Vanskelig situasjon? På hvilken måte? Vi sender ikke Krekar tilbake til irak fordi vi ikke er sikre på at han unngår dødsstraff. Også er vi så forbanna utydelige når det gjelder våre egne landsmenn i utlandet? Hva taper vi på et dårligere forhold til Kongo?

Jeg mener vi kunne gitt klar beskjed om at Norge ikke tolerer dødsstraff og at det vil bli tatt gtep for og forhindre dette. Men det tør vi ikke av en eller annen grunn.
Sist endret av murloc; 8. september 2009 kl. 15:09.
Sitat av murloc Vis innlegg
Støre mener at UD har måttet finne en balanse mellom det å vise respekt for et annet land samtidig som man må bistå nordmenn i en vanskelig situasjon.

- Det vil ikke tjene noen, ikke minst de to tiltalte, om vi ikke hadde gjort det på en høvelig måte. Jeg mener vi har gjort dette innenfor de rammene som en slik vanskelig situasjon har gitt oss, sa Støre til NRK.

Vanskelig situasjon? På hvilken måte? Vi sender ikke Krekar tilbake til irak fordi vi ikke er sikre på at han unngår dødsstraff. Også er vi så forbanna utydelige når det gjelder våre egne landsmenn i utlandet? Hva taper vi på et dårligere forhold til Kongo?

Jeg mener vi kunne gitt klar beskjed om at Norge ikke tolerer dødsstraff og at det vil bli tatt gtep for og forhindre dette. Men det tør vi ikke av en eller annen grunn.
Vis hele sitatet...
Noreg er eit fredelig land som ikkje skader eller støter nokon. Det er viktig å sende eit bilete til andre land at Noreg er eit godt land å bu i og at me er snille med våre medmennesker og ellers alle mennesker i verda, også ein korrupt domstol. UD har gjort så mykje dei kunne, dvs dei har sendt ei "note" til Kongo. Meir politisk press kan ein vell ikkje forlange av eit av verdas rikaste land.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kongo prøver og vise makt. Hvorfor hjelper ikke Verdensleder Obama oss nå?
Vis hele sitatet...
Litt nyfiken på hvorfor du føler vi trenger hjelp?

Som det har blitt nevnt utallige ganger så kan ikke en Kongolesisk rettsal dømme Norge til å betale noe som helst (dvs. de kan jo tydeligvis dømme oss, men vi må ikke etterkomme dommen), og at den amerikanske presidenten skal blande seg inn i en Kongolesisk rettsak kan jeg ikke helt se belegg for.
Sist endret av nso; 8. september 2009 kl. 15:15.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Kongo prøver og vise makt. Hvorfor hjelper ikke Verdensleder Obama oss nå?
Vis hele sitatet...
Hva har Obama med dette å gjøre?

Sitat av murloc Vis innlegg
Hva taper vi på et dårligere forhold til Kongo?
Vis hele sitatet...
Kanskje vi får færre kongolesiske innvandrere fordi de oppfatter oss som et dårlig samfunn? Det ville jo skade kulturlivet vårt! Heia den sittende regjeringen.
Sist endret av Realist1; 8. september 2009 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg


Kanskje vi får færre kongolesiske innvandrere fordi de oppfatter oss som et dårlig samfunn?
Vis hele sitatet...
Å huff, så fælt.
Tror ikke helt dere skjønner forskjellen her - at VI ikke bruker dødsstraff, og ikke vil UTLEVERE noen til et land der (det er sannsynlig at) de risikerer dødsstraff, er ikke det samme som at vi har noen som helst hjemmel for å kreve nordmenn utlevert fra et land vi ikke har noen utleveringsavtale med, selv om de risikerer dødsstraff. Når noen er her, så må vi naturligvis følge norske lover, og når noen er i et annet land, så må naturligvis det aktuelle landet følge sine lover.

Å sende inn spesialstyrker for å "redde" dem, som en del her tydeligvis mener man skulle ha gjort, ville være en krigshandling. Skal vi gå til krig for å hjelpe de to gutta å slippe unna straff for et drap de sannsynligvis har begått? For ikke å snakke om sjansene for at det ville ha gått til hælvete.

Jeg tviler sterkt på at selv USA ville ha gjort noe sånt. Det handler ikke om å "tøre", det handler om ting man gjør, og ting man ikke gjør, det handler om å følge internasjonale avtaler, lover og regler, og å gå til krig mot kongo på grunn av at to norske mordere risikerer dødsstraff, det er å bryte alt av lover osv til de grader. Å anmode kongo om å omgjøre dommen til fengsel, og evt å be om å få dem utlevert, DET kan vi derimot gjøre.

At "norge er dømt til å betale" erstatning har ingen betydning, siden en domstol i Kongo ikke har noen som helst rett til å dømme norge som land på en slik måte. Hvis Kongo vil ha erstatning fra Norge, så må de ta saken til en internasjonal domstol som Norge har anerkjent, og vinne saken der.
Sitat av LowRider Vis innlegg
Noreg er eit fredelig land som ikkje skader eller støter nokon. Det er viktig å sende eit bilete til andre land at Noreg er eit godt land å bu i og at me er snille med våre medmennesker og ellers alle mennesker i verda, også ein korrupt domstol. UD har gjort så mykje dei kunne, dvs dei har sendt ei "note" til Kongo. Meir politisk press kan ein vell ikkje forlange av eit av verdas rikaste land.
Vis hele sitatet...
Hva er snilt med og la andre mennesker henrettes? Og nei jeg sier ikke bastant at de blir henrettet, men det er dommen idag iallefall, saken blir jo anket.
Sitat av skve Vis innlegg
Jeg synes de fortjener å være der de er. De har på egen håndklart å komme inn i den situasjonen de er. Blandt annet med at det ikke er anbefallt å reise dit, de har våpen, de lyger, osv.


Uansett, de nordmennen behandles sikkert ikke dårligere enn andre forbrytere i Kongo.. Tenk alle de tusenere som opplever lignende hver dag. Det er sånn samfunnet er der nede, og Moland og French har selv valgt å være der. I motsetning til alle de innfødte som dør hver eneste dag.

Det er helt sykt og kvalmende at vi bruker så mye tid på 2 menneskeliv, med tanke på alle de tusener som dør rundt om i verden.

Og: Det skremmer meg sykt at folk virkerlig mener at Norge skal hente de ut.. wtf? sett for mye på actionfilmer på tv? Begynn å lev i realiteten og slutt og spill krigspill.

Hva hadde dere gjort om Kongo sendte spesiallstyrker til Norge for å befri fanger i Norske fenglser?

Andre som har tatt opp dette før: men..

Tenk på alle utledningene som blir dømt i Norge. Hva hadde du sagt de fikk bli sendt hjem og levd livet som konger? (Med det mener jeg at livet i et fengsel i Norge er bedre enn 98% av livet befolkningne i Kongo har )

Jeg synes også at rettsystemet i Kongo er latterlig. Men det eneste vi kan gjøre for at slik ikke skjer igjen, er at villmenn fra Norge ikke reiser ned dit, eller at vi prøver å hjelpe Kongo til å bli et demokrati.
Vis hele sitatet...
Har du fulgt med på rettsaken i det heile tatt??
Grunnen til at saken har brakt så mykje oppstandelse er på grunn av bevisene som er lagt fram.
Når du skal dømme nokon til døden fordi aktor ser på eit bilete av Moland me ei kvist i munnen og synser at han står og planlegger drapet. Dei ser på tekstmeldingar på Moland sin mobil som er skrive på Norsk og anklager de for å skrive i kodespråk. For å nevne det mest argumenterte beviset (bilete der Moland vasker bilsete) så beviser det ikkje at han har drept nokon. Det beviser bare at han har vært på stedet. Anklagene om at dei er spionar for Noreg er jo heilt absurde! "Dei er kvite. Dei har Norske ID kort. Dei har GPS og kart i bilen. Norsk presse er her for å dekke rettsaken". Er dette i det heile tatt eit argument for at dei er spionar? Korleis skal ein kunne ta eit rettsystem som bygger sin sak på slike argumenter seriøst?
Når de i tilegg får tilbud om å betale 30 000 dollar for å stryke nokon punkter på tiltalen så snakker jo det for seg sjølv.

Om Moland og French er skuldige eller ikkje er egentlig ein anna sak.

Å sei at dei fortjene å sitta fengsla der nede og at dei fortjene dødsdom er kansje greit dersom dei hadde blitt bevist skuldige, MEN å sei at dei skal sitta der nede basert på denne rettsaken held ikkje mål.

Eg syns du skal lesa meir om saken før du utaler deg på ein slik måte.
på tide at vi sender ned noen spesialjegere og bryter disse gutta ut?
Sitat av murloc Vis innlegg
Hva er snilt med og la andre mennesker henrettes? Og nei jeg sier ikke bastant at de blir henrettet, men det er dommen idag iallefall, saken blir jo anket.
Vis hele sitatet...
Ironi fungere som kjent dårlig i tekstform. Skal halda meg klar av det fra nå av.
Beklager dette.
Nå må vi roe oss ned litt.

De er dømt til døden i en lavere, militær rettssak. Nå skal denne saken ANKES opp til høyesterett, og ingenting blir rettskraftig før dette. Vi må gi de rettferdige, gode menneskene i Kongo en sjanse til å rette opp feilene til inkompetente, fattige og grådige militære.

Dersom høyesterettssaken blir like mye av en farse som den militære rettssaken, og diplomati ikke fører frem, så mener jeg helt bestemt at vi skal de ut ved hjelp av makt.

Alle er å regne som uskyldige frem til de har blitt dømt i en ekte, nøytral og rettferdig rettssak (ref. Menneskerettighetserklæringen: PDF-link) - og dersom dette ikke skjer i Kongo, men gutta blir dømt til døden, så mener jeg at dette er forsvarlig ref. det juridiske begrepet "nødrett".

http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett

Ja, det vil ødelegge forholdet mellom Norge og Kongo, men det må vi tåle; det er ikke statsmakten Norge som har provosert frem denne situasjonen.
I mine øyne er folk uskyldige til det motsatte har blitt bevist, og rettsaken i kongo har ikke bevist en dritt.

Når et så korrupt land skal kjøre en så stor rettsak, blir såklart dommen også korrupt. Heldigvis så skal ikke anken holdes i Kongo(?) så den blir forhåpentligvis mer rettferdig og objektiv.
Men bare litt sånn ut av det blå; skulle likt å se hvordan folk her inne hadde reagert hvis det var to kongolesere som hadde blitt siktet for å drepe en norsk sjåfør, og kongolesiske myndigheter hadde tenkt seg inn i Norge for å hente ut disse personene. Jeg trekker selvfølgelig ikke sammenligninger med norske domssystemet og det kongolesiske, det er egentlig bare en tanke. For nordmenn vil med en gang kjenne en sympati med andre nordmenn i vanskeligheter, sånn er det helt garantert.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Men bare litt sånn ut av det blå; skulle likt å se hvordan folk her inne hadde reagert hvis det var to kongolesere som hadde blitt siktet for å drepe en norsk sjåfør, og kongolesiske myndigheter hadde tenkt seg inn i Norge for å hente ut disse personene. Jeg trekker selvfølgelig ikke sammenligninger med norske domssystemet og det kongolesiske, det er egentlig bare en tanke. For nordmenn vil med en gang kjenne en sympati med andre nordmenn i vanskeligheter, sånn er det helt garantert.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig - jeg har hørt denne tanken på nFF før.

Men for at denne tanken skal være valid, så må det faktisk ikke være noen objektiv forskjell på det norske og det konglonesiske rettssystemet.

Norge føler internasjonale lover og konvensjoner for å sikre at bl.a. Menneskerettighetserklæringen blir overholdt; Kongo gjør det ikke. Altså har våre rettssaker større validitet og mer verdi enn konglonesiske rettssaker. Dette er ikke min mening; dette er fakta.

Selvfølgelig ville kongloneserne ha følt at 2 konglonesere fikk en urettferdig straff dersom de ble dømt til 21 års fengsel i Norge; men dette er bare en naturlig, menneskelig reaksjon - og trenger ikke nødvendigvis å være sannheten.

Når man dømmer to norske drittunger for spionasje på vegne av Norge, så mister man umiddelbart all validitet som en rettssal - og i det samme øyeblikket blir man egentlig bare et uvesentlig "stammeråd"; som ikke skal ha noen makt eller påvirkningskraft over uskyldige utenlandske statsborgere.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva har Obama med dette å gjøre?
Vis hele sitatet...
han er leder of the world police
Sitat av mo3 Vis innlegg
han er leder of the world police
Vis hele sitatet...
Nei, han er en amerikansk president som har nok av shit å ta seg av allerede.

Helsereform, 2 kriger som ble startet av forgjengeren hans, sviktende meningsmålinger og konstante angrep fra republikanerne.

Dette må vi og Kongo finne ut av selv.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Selvfølgelig - jeg har hørt denne tanken på nFF før.

Men for at denne tanken skal være valid, så må det faktisk ikke være noen objektiv forskjell på det norske og det konglonesiske rettssystemet.

Norge føler internasjonale lover og konvensjoner for å sikre at bl.a. Menneskerettighetserklæringen blir overholdt; Kongo gjør det ikke. Altså har våre rettssaker større validitet og mer verdi enn konglonesiske rettssaker. Dette er ikke min mening; dette er fakta.
Vis hele sitatet...
Joda, ser hva du mener. Men jeg tenker også litt på at hvis man får den strengeste straffen i Norge, må man sone 21 år, og hvis man oppfører seg greit, så kommer man ut flere år før. Der nede er det vel dødsstraff uansett om man får 5 år, 10 år, livstid eller dødsstraff, for fenglene er nok ikke helt trygge der nede.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Der nede er det vel dødsstraff uansett om man får 5 år, 10 år, livstid eller dødsstraff, for fenglene er nok ikke helt trygge der nede.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp slik synsing som er helt bak mål. Vet du ikke, hvorfor gjette seg frem?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er nettopp slik synsing som er helt bak mål. Vet du ikke, hvorfor gjette seg frem?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk fakta i visse land.
Sitat av skve Vis innlegg
Jeg synes de fortjener å være der de er. De har på egen håndklart å komme inn i den situasjonen de er. Blandt annet med at det ikke er anbefallt å reise dit, de har våpen, de lyger, osv.


Uansett, de nordmennen behandles sikkert ikke dårligere enn andre forbrytere i Kongo.. Tenk alle de tusenere som opplever lignende hver dag. Det er sånn samfunnet er der nede, og Moland og French har selv valgt å være der. I motsetning til alle de innfødte som dør hver eneste dag.

Det er helt sykt og kvalmende at vi bruker så mye tid på 2 menneskeliv, med tanke på alle de tusener som dør rundt om i verden.

Og: Det skremmer meg sykt at folk virkerlig mener at Norge skal hente de ut.. wtf? sett for mye på actionfilmer på tv? Begynn å lev i realiteten og slutt og spill krigspill.

Hva hadde dere gjort om Kongo sendte spesiallstyrker til Norge for å befri fanger i Norske fenglser?

Andre som har tatt opp dette før: men..

Tenk på alle utledningene som blir dømt i Norge. Hva hadde du sagt de fikk bli sendt hjem og levd livet som konger? (Med det mener jeg at livet i et fengsel i Norge er bedre enn 98% av livet befolkningne i Kongo har )

Jeg synes også at rettsystemet i Kongo er latterlig. Men det eneste vi kan gjøre for at slik ikke skjer igjen, er at villmenn fra Norge ikke reiser ned dit, eller at vi prøver å hjelpe Kongo til å bli et demokrati.
Vis hele sitatet...
Jeg må si jeg reagerer kraftig om det er slik at noen gir blaffen i menneskerettigheter, om det er for nordmenn, eller andre.
Videre kan jeg kan ikke se at det er noe belegg for å si at Moland og Frech lyver, hva skulle det være om?

At norsk media bruker tid på saker som dette, er meget bra. At det går på bekostning av andre saker - spesielt fra afrika - er som å forvente. Men det gjør da en mengde andre saker. Regjeringen i DRC har valgt dette selv, likeså som den norske regjeringen har valgt å fortsette med hvalfangst og selfangst (som fører til noe negativ presseomtale i utlandet).

Det eneste vi kan gjøre for at norske borgere er sikre i utlandet, er å være tydelige i våre krav, men samtidig har ett smidig diplomati.

Når det gjelder utenlandske "spesialstyrker" - som du kaller det - på norsk jord, så har det hendt det ja. Til og med myrdet en annen person enn det de var etter, og de fleste kom seg ut av landet. Et par stykker ble tatt og i en norsk rettsal fikk de tiltalte en relativt mild straff. Etter noen få år ble de også utlevert (og vandret fra den dagen helt fritt).

Når noen nevner spesialsoldater, er det nok ikke helt reelt. Men det som kan skje, er at noen leier inn lokal milits til å enten befri fangene eller å eliminere dem. Det er ikke like usansynlig - og kan jo være en direkte trussel mot dem. Særlgi siden de "kjenner" endel folk, skal man ikke helt utelukke sjansen for at noen kan bli fristet til å ta kostnaden. Om Moland og French blir fraktet til ett område som teknisk er utenfor Kongolesisk kontroll, er man fri. Den norske stat vil selvsagt holde seg langt unna, men kommer de til Norge, vil man aldri kunne rettsforfølge dem.
Ett annet alternativ er jo at det faktisk bare stikker av. Om en er truet på livet av effekturering av dødstraff, vil en kunne forsvare dette når man kommer til ett annet territorium. En kan da rett og slett bare søke asyl. Vaktholdet kan se imponerende ut, men har nok endel svakheter. Men risikoen er nok for stor til at det statistisk vil lønne seg.

Norske spesialsolder har vært svært nær ved å bli brukt i fjerne strøk for å befri norske fanger (riktignok kidnappet) - så nær at en var på vei til "området" meg bekjent. Selv med en slags tillatelse, ville det blitt rabalder om det ble oppdaget en væpnet aksjon fra norsk side. Man har også flere tilfeller der ulike grupper tilsynelatende opptrer på "egenhånd"
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er nettopp slik synsing som er helt bak mål. Vet du ikke, hvorfor gjette seg frem?
Vis hele sitatet...
Vil vel ikke kalle dette synsing. Har du noen gang hørt om/sett fengsler der nede? Ta for eksempel fengselet Moland og French sitter i: Osyo fengselet. Der sitter det mange hundre fanger. Mange av de er drapsmenn, voldtektsmenn og andre tunge kriminelle fanger.
Jeg skjønner jo at man ikke kan vite at de norske gutta vil dø av å sitte der inne i 10 år, men det er ikke akkurat positivt å være hvit der, kommer du først i bråk der, så er det jo ikke vanskelig å se at man har vansker.
Skjønner ikke at du legger deg opp i om det er synsing eller ikke, bare for å kaste ut en kommentar.

Jeg har fulgt med en del i avisene, men er ikke dermed sagt at jeg tar all media som god fisk. Men man må jo for faen se at disse fengslene ikke er trygge? Den uttalesen jeg kom med som jeg quota fra deg, er forresten basert på uttaleser av Moland & French, der de sier at de ikke vil overleve lenge i fengselet de ble flyttet til nylig.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er faktisk fakta i visse land.
Vis hele sitatet...
Ja, det vet jeg vel, men legg gjerne ved reel fakta fra DENNE saken om påstandene dine, uten å kaste de ut på løpende bånd. Ord som "tror" "kanskje" osv, som i bunn og grunn kan spores tilbake til...nettopp...personlig gjetting, DET er lite troverdig.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ja, det vet jeg vel, men legg gjerne ved reel fakta fra DENNE saken om påstandene dine, uten å kaste de ut på løpende bånd. Ord som "tror" "kanskje" osv, som i bunn og grunn kan spores tilbake til...nettopp...personlig gjetting, DET er lite troverdig.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvordan det er i Kongo, men jeg VET at det er sånn i NOEN land, og det er ikke usannsynelig at det er jævlig i fengslene i Kongo, som f.eks i store deler av Sør- Amerika. Jeg har sett flere dokumentarer hvor mennesker fra vesten har sonet i slike fenglser. Fangene gjør hva de vil. De går med våpen og bruk av alkohol og kokain er helt vanlig. Og man trenger ikke å betale mer enn noen dollar for å få noen drept der.
Sist endret av Mexxy; 8. september 2009 kl. 18:58.
Jeg har hørt at fengslene i Kongo er utstyrt med himmelsenger, kabel-TV, ADSL fra Telenor, og dessuten mat servert av mr Gordon himself.

hørte dette fra en pålitteli skilde (en god kompiss) ....
Min spådomsfantasi: De anker, blir dømt igjen, kanskje ikke til døden, men de blir dømt. Det blir de ogå i tredje instans. Saken er nå såpass prestisjefylt at en utlevering ikke vil være mulig. Når alt håp er ute sitter de i fengsel en stund, og klarer de å overleve til ting har roet seg, vil et team av leiesoldater betalt av familie og støttespillere hente dem ut i en storstilt aksjon. Gutta (hvis de overlever sykdommene de har pådratt seg i fangenskap i Kongo) tjener seg rike på bøker og film-royalties, og blir hyllet som actionhelter.
Min spådom:
Dommen ankes naturligvis, og under forhandlinger mellom norsk UD og kongolesiske styresmakter blir Tjostolv og French skutt og drept av to privatpersoner i et attentat. Disse blir belønnet med til sammen 26 okapier og hver sin posisjon i kongolesisk krigshøyesterett.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Min spådomsfantasi: De anker, blir dømt igjen, kanskje ikke til døden, men de blir dømt. Det blir de ogå i tredje instans. Saken er nå såpass prestisjefylt at en utlevering ikke vil være mulig. Når alt håp er ute sitter de i fengsel en stund, og klarer de å overleve til ting har roet seg, vil et team av leiesoldater betalt av familie og støttespillere hente dem ut i en storstilt aksjon. Gutta (hvis de overlever sykdommene de har pådratt seg i fangenskap i Kongo) tjener seg rike på bøker og film-royalties, og blir hyllet som actionhelter.
Vis hele sitatet...
Veldig bra, xtapolapocetl! Men såvidt jeg forstod, så var det kun EN ankeinstans. Nå havner dette rett i høyesterett.

Ellers er jeg helt enig med deg. Jeg tror ikke norske myndigheter vil tørre å hente de ut (ref. min tidligere post vedr. menneskerettighetserklæringen og nødrett), og det ansvaret kommer da til å falle på noen andre.

Enten betaler familien de ut av fengselet (bestikker fengselsdirektøren eller en underbetalt vokter), eller så gjør noen et anslag mot fengselet en sen, sen konglonesisk natt...
Sitat av tafsern Vis innlegg
Ja, det vet jeg vel, men legg gjerne ved reel fakta fra DENNE saken om påstandene dine, uten å kaste de ut på løpende bånd. Ord som "tror" "kanskje" osv, som i bunn og grunn kan spores tilbake til...nettopp...personlig gjetting, DET er lite troverdig.
Vis hele sitatet...
Forstå hva karen prøver å si istedet for å henge deg opp i dritt, liker du ikke innlegget hans så scroll videre..
Om ikke du har sett fengselene der nede, så ta gjerne en titt. Merk deg også at gutta er godt mislikt der nede. Skulle likt å se grymasene rundt omkring i fengselet i det nyheten om gutta kom..
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Tok sin tid, men nå har internasjonale medier også fått øynene opp. Er bl.a. hovedsak hos cnn.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Men såvidt jeg forstod, så var det kun EN ankeinstans. Nå havner dette rett i høyesterett.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har forstått skal saken nå opp i en sivil rett (ikke militær, som hittil) i Kisangani, før den eventuelt ankes opp i Høyesterett i hovedstaden.



edit: VG bekrefter. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=577869
I Kongo er første ankeinstans en sivil domstol i Kisangani, før saken kan bringes inn for høyesterett i hovedstaden Kinshasa.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Snillorg; 8. september 2009 kl. 21:30.
Sitat av LowRider Vis innlegg
Noreg er eit fredelig land som ikkje skader eller støter nokon. Det er viktig å sende eit bilete til andre land at Noreg er eit godt land å bu i og at me er snille med våre medmennesker og ellers alle mennesker i verda, også ein korrupt domstol. UD har gjort så mykje dei kunne, dvs dei har sendt ei "note" til Kongo. Meir politisk press kan ein vell ikkje forlange av eit av verdas rikaste land.
Vis hele sitatet...
Haha, Afghanistan da ? De har da vel aldri gjort oss noe som land ?
Vi skader nok en del, og enda flere indirekte med våpnene vi produserer og eksporterer.
Det er viktig å sende et bilde til andre land at Norge er et godt og fredelig land, når vi ikke alltid er det.
Haha, jeg synes egentlig hele denne saken er så utrolig tullete. Ler meg skakk hver gang jeg ser på VG tv hvor bitter han ene er ..

Det er jo opplagt at de er skyldige, så de kan bare slutte å whine. Men det at Kongo krever 1000 milliarder fra Norge.. nei, seriøst as.
Sitat av dain Vis innlegg
Tok sin tid, men nå har internasjonale medier også fått øynene opp. Er bl.a. hovedsak hos cnn.
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg blir irritert når du ikke linker til saken.


BBC:http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8244630.stm

CNN:http://edition.cnn.com/2009/WORLD/af...nce/index.html
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg tror ikke norske myndigheter vil tørre å hente de ut (ref. min tidligere post vedr. menneskerettighetserklæringen og nødrett), og det ansvaret kommer da til å falle på noen andre.
Vis hele sitatet...
Jeg håper da virkelig ikke norske myndigheter er dumme nok til å "hente de ut". Det er ingens ansvar å foreta noen latterlig rambo-aksjon. At Kongos rettssystem ikke fungerer spesielt godt kan ikke rettferdiggjøre at Norge oppfører seg som huleboere på et såpass tidlig stadium i rettsprosessen.
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg håper da virkelig ikke norske myndigheter er dumme nok til å "hente de ut". Det er ingens ansvar å foreta noen latterlig rambo-aksjon. At Kongos rettssystem ikke fungerer spesielt godt kan ikke rettferdiggjøre at Norge oppfører seg som huleboere på et såpass tidlig stadium i rettsprosessen.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i min tidligere post, så mener jeg først at man skal la den juridiske prosessen gå sin naturlige gang, deretter forsøke diplomati...

Dersom ingen av delene fungerer, OG senere rettssaker blir like latterlig som denne, så mener jeg tvert i mot at det er Norges ANSVAR å hente ut uskyldige mennesker fra et fengsel - om nødvendig med makt.

Fordi de er virkelig å regne som uskyldige, frem til de har fått en rettferdig rettsak. Dette er i tråd med alle våre egne juridiske prinsipper og menneskerettighetserklæringen.