Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 893
Hei.

Skal encode fra Dreambox MPEG-TS til XviD, da XviD tar mindre plass og er helt akseptabelt for PDTV (imo). Alt dette skal gjøres på Debian GNU/Linux Lenny x86_64. Jeg kan nevne det først som sist at Wine IKKE er aktuelt.

Hva jeg trenger:
  • Program til å fjerne reklame. ProjectX er greit nok, men skulle helst hatt et bedre alternativ. Den hopper f.eks.over noen frames når man skal finstille, samt splitter den audio og video til hver sin fil. Jeg prøvde et program for en tid tilbake som gjorde jobben, men har selvfølgelig glemt hva det heter. Det var enkelt og elegant GUI. Man hadde bildet øverst, og to sliders på bunn, hvor den ene spolte grovt gjennom episoden, mens den andre ble brukt til finstilling. Mulig det var noen knapper for frames også. Dette programmet spyttet også ut igjen en fil som var i samme format som råformatet.

    Det hadde vært veldig fint om du faktisk har testet dette programmet, da mange av de jeg har testet så langt ikke godtar filformatet. Godt mulig at det er brukerfeil, men jeg klarer ikke fjerne flere reklamer i Avidemux. Man har kun ett start- og stoppsted, noe som medfører at man kun kan fjerne én reklame om gangen.
  • Program til å croppe bort blacknoise (Svarte områder på kantene). Dette programmet kunne gjerne også hatt muligheter til å regne ut hva som er det beste alternativet av disse oppløsningene:
    4:3 - 512x384 eller 576x432
    16:9 - 624x352, 640x352 eller 640x368
    14:9 - 544x352 eller 576x368
    Gordian Knot til Windows har et ganske bra alternativ på dette, så noe lignende hadde vært supert.

Scriptet til selve encodingen jobber jeg med nå, men jeg takker selvfølgelig ikke nei om noen skulle ha noen ferdige script liggende.

Takk på forhånd.

Her er en testfil som dere kan leke dere med.
Klikk meg!
Sist endret av Starra; 14. desember 2008 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Kommet noe vei her? Mplayers transcode var eneste program som poppet opp i hodet mitt når jeg leste innlegget ditt. Aldri brukt det selv, men kan jo være verd å sjekke ut om du ikke har kommet noe nei.
Regner nesten med det er MEncoder du skal benytte i scriptet ditt.
Står ihvertfall en god del om encoding på mplayerhq.hu.
Har nesten ikke rørt datamaskinen i det siste, så har ikke fått gjort så mye.

Kan nevne at avidemux gjør jobben med å fjerne reklame, men det hadde vært greit med noen alternativer.

Skal bruke MEncoder til encodingen, ja. Har kommet meg et lite stykke på vei, men skal sette meg ned en kveld med en god venn og gjøre noen tester for å optimalisere encodingen.

Om dette ikke skulle bli enda et ufulstendig prosjekt skal jeg legge ut arbeidet når det er ferdig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan alltids gjøre et forsøk med Kdenlive www.kdenlive.org har orden på en rekke formater, og jeg tror samt at du kan spesifisere selv.
Den er ganske enkel å bruke og har i de siste releasene fått mindre og mindre bugs, nå som det sitter flere og oppgraderer denne. Har ikke hatt mulighet til å teste så mye av video/audio effektene men har for det meste jobbet med eksportering.

Tok noen DVD klipp og eksporterte disse til H264 format med en bitrate på 2mbs per sekund. Ble en veldig god bildekvalitet uten så allverden med kvalitetstap og filstørrelsene ble relativt små. Som flere av innleggene i denne tråden finnes det en del verktøy for det du spesifiserer samt at mange av disse inneholder crop funksjoner. Men jeg kan anbefale Kdenlive, gjør et forsøk. Oppdater om du får det til...