Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3307
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
hei

jeg går på yrkesfaglig linje som innebærer at jeg er lærling når det er russetid. å være russ var nærmest uaktuelt helt til vennegjengen min kom med på en buss og siden har prøvd å få meg med. største motargumentet er at jeg kan bruke de pengene på andre ting som bil eller leilighet evt. det frister litt, men jeg kjenner bare 5 stk på bussen (litt bra da jeg kan få nye venner). har noen noe erfaring ang det å være russ og lærling? må man ta alle sykedagene og feriedagene? er det verdt det? alle svar settes pris på
Sist endret av Mekkern; 5. mars 2018 kl. 20:57.
1. Ikke bruk russeklær på jobb.
2. Ikke si til de ansatte at du er russ.
3. Bruk svært få sykedager, du kommer til å ødelegge mulighet for senere jobb + referanse.
Hadde to på jobben som var det, funka fjell for det, de var ikke borte, du må nesten velge å drikke veldig lite eller ingenting og klare å ha få timer søvn eller ikke dra ut hele tiden iløpet av arbeidsuka, men ellers så skal det gå helt greit.

Tips til søvn greia er at det kan være smart å skvise inn noen timer søvn før du stikker ut også litt når du kommer hjem så får du iallefall en del timer kombinert.
I see you...
NAPse's Avatar
Selv så var jeg helge-russ, og synes det var helt passe. Angrer ikke på at jeg ikke tok den lenger ut.
En annen lærling jeg var med som var russ året etter tok ferien sin og muligens noe permisjon uten lønn i russetiden og tok den helt ut.
Når jeg tenker meg om så har man vel ikke opparbeida seg allverden med feriepenger på de få månedene man jobber før jul første året i læra, så det blir vel bortimot ubetalt hele perioden.

Anbefaler virkelig ikke å ta ut sykedager i den perioden med mindre du virkelig er syk, arbeidsgiver skjønner nok tegninga da.
Hør heller med arbeidsgiver el. for å sjekke ut om det er muligheter for å ta seg fri, h*n ønsker nok mye heller det en en masse egenmeldinger i Mai.
Du trenger jo sikkert ikke hele tiden heller. Finn ut hvilke treff ol. du ønsker å delta på og planlegg litt.
Sist endret av NAPse; 5. mars 2018 kl. 23:21.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
1. Planlegg godt
2. Drikk med måte på hverdager.
3. Hvis du ellers er en ryddig person med ordnede forhold på jobb klarer nok arbeidsgiver å se gjennom fingrene en gang, men kan være fint å snakke med vedkommende i forkant.
4. Ha det fett i helgene.

For meg gikk det veldig fint. Brukte rundt 10 000,- på alt og var på Lillehammer og i Telemark. Hadde det sykt fett og møtte på jobb og skole alle dagene, utenom 18. mai hvor jeg forsov meg til kl. 12. Ringte arbeidsgiver og var ærlig. Han lo og sa at det fikk gå en gang.

Russetiden er absolutt hva du gjør den til.
I år har vi mange fridager og "innklemtdager" i mai så vil tru du kan få med deg mange fester fordi om du er lærling. Anbefaler deg ikke å sette russetiden forran jobb ved å benytte seg av sykedager, derre kommer nesten garrantert frem hos arbeidsgiver.
Jeg hadde en fantastisk sjef som lot meg ha veldig frie rammer. Var for meg ikke aktuelt å feire året før (siste år på VGS) da jeg var på buss med mine venner.

Jeg jobbet inn timene i etterkant. Dette var jo selvfølgelig egentlig ikke lov, men all cred til min sjef. Tror jeg jobba sånn 6 timer fra slutten av april til 18. Mai.

heartslava.