Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2319
Hei!

Min bestefar har et gammelt Minolta speilrefleks med en blitz som ikke fungerer etter mange år på hylla. Regner med at kondensatoren har tørkt ut siden den ikke lengre lader.

Spesifikasjoner
Marcom PF330L 360.
Neg. Black. 106K8 Auto



Har søkt litt rundt og sjekket eBay, men finner ingen som ligner. Noen som kan hjelpe meg litt?
Siden den er gammel, er den nok gått ut av produksjon. Du må nok lete etter en nyere kondensator. Se etter om det står hvor mange Volt den må tåle, og hvor stor kapasitans (uF) den er på. Da kan du begynne å lete på Ebay.

Personlig ville jeg ikke reparert en gammel blitz, jeg ville heller investert i en ny en. Husk at det blir meget høy spenning på "lampa" når den utløses.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tipper på 330µF og 360V. Det er rimeleg standard størrelse og spenning for blitzer.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Siden den er gammel, er den nok gått ut av produksjon. Du må nok lete etter en nyere kondensator. Se etter om det står hvor mange Volt den må tåle, og hvor stor kapasitans (uF) den er på. Da kan du begynne å lete på Ebay.

Personlig ville jeg ikke reparert en gammel blitz, jeg ville heller investert i en ny en. Husk at det blir meget høy spenning på "lampa" når den utløses.
Vis hele sitatet...
Regnet med den hadde gått ut av produksjon, men hadde håpet på å finne noe tilsvarende. Takk for tipset, skal se om jeg får sjekket om det står noe mer på kondensatoren.

Har lyst til å prøve å fikse denne før jeg eventuelt kjøper en ny blitz.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tipper på 330µF og 360V. Det er rimeleg standard størrelse og spenning for blitzer.
Vis hele sitatet...
Takker! Kan noe gå galt hvis jeg prøver med en slik kondensator og den er feil?
Ja, du brenner pæra om det er for sterk kondensator..
Om du er på facebook så har du gruppa Vintage Camera Collectors hvor det sikkert er noen som har peiling.
"Øko-Terrorist"
330uF 360 volt. 400 volt er vel en mer vanlig verdi som er enklere å finne men kan være littegrann større.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Ja, du brenner pæra om det er for sterk kondensator..
Vis hele sitatet...
Ja det gir jo egentlig mening..

Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Om du er på facebook så har du gruppa Vintage Camera Collectors hvor det sikkert er noen som har peiling.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, skal sjekke det ut.

Sitat av tr80r Vis innlegg
330uF 360 volt. 400 volt er vel en mer vanlig verdi som er enklere å finne men kan være littegrann større.
Vis hele sitatet...
Er dette standar verdier? Eller fant du et datablad på den kondensatoren jeg spurte om?
"Øko-Terrorist"
Deduksjon, 330uF og 360V er standard verdier og de tallene står på kondensatoren. Du kan fint gå opp i Volt rating så lenge det er fysisk plass til den. Ville ikke variert så veldig mye på kapasitans da det kan endre på varigheten på lysblink o.l
Vær nøye med pluss og minus når du lodder dit den nye.
Den vil høyst sannsynlig være fysisk mindre enn den gamle, så se til å feste den så den ikke kan skrangle omkring og komme borti ting.
Tenk på at en blitskondensator kan være spenningssatt i timer, kanskje dager etter at blitsen sist ble brukt.
Edit: vil du teste før du kjøper noe, slalt en gammel PC-strømforsyning og plukk kondensatoren fra høyspenningssiden. De er ofte på 2-400 uF 400V. Blitsen tar ikke skade av noen omganger med litt feil kondensator, og du finner ut om det er der feilen ligger. En vanligere feil utifra egen erfaring er at transistor, diode eller mindre kondensator i ladekretsen har dødd.
Sist endret av GalFisk; 6. januar 2018 kl. 10:56.