Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3760
Noen som vet hvordan man lager det?
Og hva er det?
original reprint
xaff's Avatar
Mjød er vel "gammeldags" øl? Vet ikke hvordan du lager det though...
mjød er honningvin iflg. min trofaste Clue 2000
Hemmeligheten bak vellykket mjød


Ingredienser:

· 2 Kilo honning

· 9 liter rent Vann (ikke nødvendigvis destillert)

· 1 spiseskje Kanel

· 1 teskje Ingefær

· 1/2 teskje Kryddernellik (clove)

· 2 Sitroner, skrellet (her kan du bruke 3-4 spiseskjeer sitronjuice)

· 50 g Gjær

· 1-3 g Humle (tørket)

Fremgangsmåte:


1.
Bland alt bortsett fra gjæren og 3 liter vann i en stor kjele. Merk av væskemengden på en pinne, eller på siden av kjelen, og tilsett resten av vannet. (Hvis du ikke vil ha mjøden til å bli for bitter, så ta ikke oppi så mye som 3 g Humle).

2.
Kok uten lokk til merket ditt blir synlig (dvs: kok bort 3 liter vann)

3.
La det kjøle seg, og deretter tilsett gjæren når væsken har nådd kroppstemperatur.

4.
Dekk til mjøden med en tøystykke, og la det stå i 3-4 dager. Hvis du bor i blokk, sørg for at du plasserer dunken i et godt ventilert sted. Lukten kan gå til hodet på deg. Det er en veldig sterk, søt lukt.

5.
Når gjæringsprosessen er ferdig, heller du brygget gjennom et tøystykke eller et håndkle, og ned i en beholder. La det stå der i et par dager. (Hvis du noen gang har lagd vin, vet du hva jeg mener)

6.
Gjennom en sil heller du brygget tilbake i det du lagde det i. Sørg nå for at du ikke tar med gjær-grumsen på bunnen.

7.
Gjenta den prosedyren 5-6 ganger, eller så mange ganger du klarer før du smaker på brygget. Desto mer du gjør dette, jo klarere, og mindre gjærsmak får du.

Skål! .. eller no. :-)
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Fantastisk!!! tusen takk!!!
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
du kan jo kjøpe ferdigmjød på polet
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
det blir litt dyrt i lengden...
Så bra ut Martin. Skulle gjerne prøvd hvis jeg ikke hadde bodd hjemme hos mor
Drakk mjød sist nyttårsaften og det smaker dritt.Ikke rart vikingene plyndra byer og pulte nonner når dem måtte drikke sånn møkk.Hadde blitt i dårlig humør selv.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
i følge voluspå trenger du også et stykk avkappet hode fra en fyr som heter kvaser, pluss litt norrønt gudespytt som har godgjort seg i hodet..........da blir vist mjøden premium
tviler jeg ikke på apraksin
fra http://www.arild-hauge.com/arild-hauge/gudh.htm

(søkte litt etter mjød)

HEIDRUN:
Geit i Valhall. Står på Valhalls tak og spiser løv av grenene til Yggdrasil. Fra dens jur renner det mjød hver dag, nok mjød til at alle enherjene får seg godt med rus hver dag. Les Grimnesmål, Hyndleljod og Snorre Edda.


mye greiere med ein sånnein.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
hehe, jeg tror ikke de brukt sitroner nei, og heller ikke kanel for den saksskyld
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg har laget mjød
tips: ta i nok humle vis du ikke vil ha sånn søt suppe da.. *hark*
la gjæringen få sin tid, la det stå gått og varmt og med minst mulig luft..
du kan max få 15-20% alkehol (blei litt usikker nå men mener de sa det i kjemi timen..)
max få 15-20% alkehol (blei litt usikker nå men mener de sa det i kjemi timen..)
Vis hele sitatet...
21.4%, da dør gjæra. Dette er grunnleggende kunnskap for en "professor" i heimbrejnt.

[pirk]
alkohol, ikke alkehol
[/pirk]
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
En kamerat av meg laget mjød, og det smakte bra!
Dagen derpå derimot blir jævli! Hangover som faen!!

Tips: Ikke drikk deg dritings på bare mjød, men som kosedrikk er d bra!
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
hva koster ei flaske mjød på polet da?
Opprinnelig postet av mongob0ffel
hva koster ei flaske mjød på polet da?
Vis hele sitatet...
Jah, kjøpe mjød
Pris: 80,30 Pris pr. liter: 160,60 Flaskeinnhold: 50 cl
Karakteristikk: Sagaen forteller at Odin stjal mjød fra jotnen Suttung i Jotunheimen. Mjøden ga Odin til æsene, og alle som drakk av denne ble vise og kloke, og fikk evner til skaldskap. Mjød med rotfeste i en tusen
Bruksområder:
Produsent: Mímirs Brunn Grossist: Distributør:
Land/Distrikt: NORGE
Råstoff: HONNING, NORSK FRUKT, URTER
Produksjonsmetode:
Lagring: 24 MD LAGRING, 1-6 MD FLASKEMODNING FØR SALG.
Alkohol: 13,00% vol. Sukker: 45,00 g/l Syre: 6,00 g/l

Ifm http://www.vinmonopolet.no