Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2116
Er dette en vi kan leve sammen ?
Jeg vet ikke alt om rasta levesettet, men mye synes jeg er bra.
Ikke drep meg, jeg bare tester litt.
Klem fra Betty
Kjenner en som var rastafari noen år... Overraskende konservativt og ekstremt levesett, spør du meg. Ifølge kompisen min leste de bibelvers mens de røykte weed hver kveld, og hadde et nedverdigende syn på kvinner, og spesielt homofili.
Det var ikke lov å stille kritiske spørsmål rundt noe av dette, og etter hvert så forlot kompisen min dette miljøet.

Virket ikke som han hadde så mye godt å si om dem i ettertid...
De tror også at den tidligere etiopiske keiseren Haile Selassie er en gjenfødelse av Gud, som de tilber under navnet "Jah".
Du kan lese mer om det her.
Så i mine øyne er rastafari-troen ganske far out, og virker litt for ekstrem for min smak.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Er dette en vi kan leve sammen ?
Jeg vet ikke alt om rasta levesettet, men mye synes jeg er bra.
Ikke drep meg, jeg bare tester litt.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Møkkareligion (som alle andre religioner). Selv ikke-røykere forbinder rastafri og weed, og en god del stonere har et romantisert forhold til religionen. Men de færreste har nok giddet å sjekke hva Rastafari dreier seg om. I tillegg til all den "vanlige" galskapen som følger med det å være en konservativ-kristen bevegelse (Rasta springer ut fra pinsebevegelsen) er rastaene ofte rasistiske og svært kvinnediskriminerende.

Nøyaktig hva er det du synes er bra med levesettet til rastaene da?
kan dere komme med eksempler på at rastafari bevegelsen er kvinneundertrykkende?
The role of women in Rastafari
https://www.bbc.co.uk/religion/relig...fs/women.shtml
Sist endret av slependen; 5. oktober 2019 kl. 18:23.
Ok, da blir jeg ikke rasta i kveld
Klem fra Betty
Whilst early Rastafarians probably followed these rules strictly, women tend to have more freedom in modern Rastafarian society.
Vis hele sitatet...
den listen der beskriver jo så og si alle samfunns syn på kvinner før i tiden?
Sitat av fesk_ Vis innlegg
den listen der beskriver jo så og si alle samfunns syn på kvinner før i tiden?
Vis hele sitatet...
Eh, ja. Er det et godt argument, synes du?


Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Ok, da blir jeg ikke rasta i kveld
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det er nok generelt lurt å sette seg godt inn i en religion før man konverterer
Foreslår at du gjør noen googlesøk på denne religionen selv fesk.
Eh, ja. Er det et godt argument, synes du?
Vis hele sitatet...
argumenterer ikke for noe jeg? er nysgjerrig på hvordan den religionen undertrykker kvinner i dag, slik jeg tolker det jeg leser har heldigvis den religionen/bevegelsen også kommet seg lengre i 2019. Bortsett fra en tvilsom holdning til abort, finner ingenting konkret på at akkurat det "synet" har endret seg og det er fucked up.

Foreslår at du gjør noen googlesøk på denne religionen selv fesk.
Vis hele sitatet...
Har googlet, forstår ikke så mye av det jeg leser om denne religionen/bevegelsen eller hva man kan kalle det, da synes jeg det er innafor å spørre her, da kan jeg få noen gode førstehånds svar fra noen som veit og forstår. Er mye derfor jeg bruker forumet :-)