Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3118
Jeg er så sykt lei av å bla opp i youtube videoer eller google rundt når jeg ikke vet hva jeg gjør, det går tregt å lære på den måten.

har sett på noen bøker lastet ned pdf fra bukta men de er tunge å lese fra skjermen og mange er så utdaterte av kodene i eksempelene ikke fungerer.

så jeg tenkte å bare bestille en bok i posten. jeg trenger bare en som er god og oppdatert.

noen som har forslag?
Da jeg gikk på dataingeniør på HiO, hadde ene foreleseren laget et kompendie som var såpass komplett at veldig mange av oss droppet å kjøpe noen bok. Anbefaler deg å ta en kikk på denne her:
http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...progintro.html

Den introduserer deg til programmering og objektorienterte konsepter med Java, og er et læreverk jeg kan gå personlig god for siden jeg har brukt det til å lære programmering selv etter å ha gitt opp flere bøker. Kompendiet inneholder en del oppgaver som er godt tilpasset det du nettopp har lest, og det er mulig å finne mer på fagets sider. Når du har plød deg gjennom dette finnes det flere temaer og oppgaver under faget Programvareutvikling.

Eneste jeg vil legge til er vel at det kan være greit å bruke et ordentlig IDE (utviklingsmiljø) med en gang, så kan du vokse inn i det etter hvert som du lærer. Eclipse er ganske kurant og veldig mye brukt på skolenivå, deriblant i kompendiet jeg har linket til. Om du føler deg litt mer eventyrlysten kan jeg anbefale IntelliJ på det varmeste. Jobber med programmering daglig og har inntrykket av at IntelliJ svært ofte er førstevalget når det kommer til Java-utvikling. Community Edition av IntelliJ er gratis.
Trådstarter
okei det ser veldig bra ut. skal gå igjennom, tusen takk
Linux geek!
Sauu's Avatar
For det meste enig med Nichotian, men ikke i alt. Har programmert i en god del år, og en god del Java. Kompendien han linker til ser bra ut, men en bok er aldri å forakte. Har selv boken "Programmering i Java", og kan anbefale den på det varmeste. Den er på norsk, som ofte er greit i begynnelsen.

Vil også råde deg til å lære deg å lese javadocs først som sist, da du alltis vil få bruk for det. Det er et slags leksikon hvor alle metoder, klasser osv. forklares i detalj.

Til slutt vil jeg heller anbefale å starte med å kode i en litt smartere text editor, og ikke IDE. For windows er Notepad++ anbefalt, og på linux er gedit et fint alternativ. Grunnen er at en IDE skriver mye for deg, som gjør at man ikke lærer seg det grunnleggende i samme hastighet. Når man har mestret det enkleste kan man bytte til en IDE for å få større fart på sakene, men helst ikke start rett i en IDE.

Lykke til på reisen!
Sitat av Sauu Vis innlegg
Til slutt vil jeg heller anbefale å starte med å kode i en litt smartere text editor, og ikke IDE. For windows er Notepad++ anbefalt, og på linux er gedit et fint alternativ. Grunnen er at en IDE skriver mye for deg, som gjør at man ikke lærer seg det grunnleggende i samme hastighet. Når man har mestret det enkleste kan man bytte til en IDE for å få større fart på sakene, men helst ikke start rett i en IDE.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt mange komme med argumentet «en IDE skriver mye for deg» uten å utdype det mer. Hva er det du mener den skriver? Greit nok at du får et og annet klasseskjelett, men dette kan da umulig være et hinder for læring? Annet, slik som generering av getters og setters, refaktorering, osv. er ting man oppdager etter hvert. Dette med getters og setters er jo noe folk typisk skriver for hånd helt til de har gjort det mange nok ganger til å gå lei og ser etter en måte å automatisere det på

Jeg mener dessuten at et IDE er ganske god hjelp når man skal lære å programmere, siden den gir visuell feedback på syntaksfeil og hjelper til med å skrive riktige metodekall. I tillegg hjelper den med å foreslå rettelser til typiske nybegynnerfeil slik som det å kalle ikke-statiske metoder fra en statisk en.
Trådstarter
ja, jeg tror iallefall jeg holder meg til eclipse, synes det er helt nydelig.
det gjør ingenting at den hjelper til med ditt å datt så lenge jeg forstår koden.
Sitat av magnet Vis innlegg
ja, jeg tror iallefall jeg holder meg til eclipse, synes det er helt nydelig.
det gjør ingenting at den hjelper til med ditt å datt så lenge jeg forstår koden.
Vis hele sitatet...
Om du liker Eclipse vil jeg anbefale deg å ta en titt på IntelliJ. Synes selv den er helt fantastisk - og community edition er helt gratis.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg har hørt mange komme med argumentet «en IDE skriver mye for deg» uten å utdype det mer. Hva er det du mener den skriver? Greit nok at du får et og annet klasseskjelett, men dette kan da umulig være et hinder for læring? Annet, slik som generering av getters og setters, refaktorering, osv. er ting man oppdager etter hvert. Dette med getters og setters er jo noe folk typisk skriver for hånd helt til de har gjort det mange nok ganger til å gå lei og ser etter en måte å automatisere det på

Jeg mener dessuten at et IDE er ganske god hjelp når man skal lære å programmere, siden den gir visuell feedback på syntaksfeil og hjelper til med å skrive riktige metodekall. I tillegg hjelper den med å foreslå rettelser til typiske nybegynnerfeil slik som det å kalle ikke-statiske metoder fra en statisk en.
Vis hele sitatet...
Det å lage getters og setters er ikke noe en nybegynner gjør i særlig stor skala. Har skrevet mye i både Eclipse og Android-studio (intellij), og det er selvfølgelig bra for å øke bra. produktivitet. Men når man starter med programmering fra scratch så bør man forstå de mest grunnleggende tingene før man starter å bruke funksjonene en IDE tilbyr. Ting som at IDE'en gjør ferdig koden før deg, gjør at når man ikke kan ting, så lærer man det heller ikke. Om man ikke vet hva en getter og setter er, da har man virkelig ikke bruk for en IDE for å gjøre det for en.

Har sett på mange som KUN har programmert med IDE, og de klarer ikke en gang å lage et simelt program i Java for så å compilere det. Mange har også en tendens til å KUN hente kode fra internet, uten å forstå hva man gjør.

Etter min mening så læres den grunnleggende kunnskapene rundt datamaskiner og programmering i en teksteditor og en terminal, ikke i en IDE.
IDE gjør ikke ferdig koden for deg i stor grad - med mindre du aktivt oppsøker verktøyene som skriver kode for deg, og nybegynnere blir ikke å gjøre det. Derimot får du ting som en veldig god auto-complete og intelli-sense som gjør det betydelig lettere å skrive koden uten å hele tiden måtte slå opp hvilke metoder som er tilgjengelige og i hvilken rekkefølge du skal sette inn parametrene.

Jeg tror at et greit verktøy kan være med på å gjøre læringen bedre, da den hjelper deg med å holde fokus på de tingene som egentlig betyr noe når du skal lære å programmere: det å tenke algoritmisk og prøve å få ned algoritmene som kode. Selve IDE'n kan også fungere som et oppslagsverk som gjør det enkelt for deg å finne frem til de riktige funksjonene og metodene som kan brukes til å gjøre akkurat det du ønsker - i stede for å måtte hoppe ut av koden og google deg frem til det.
Jeg har også hevdet fra tid til annen at et IDE gjør deg "dum", og at man bør starte uten. Jeg kodet C# daglig i to år før jeg så Visual Studio for første gang!!!!

Men det er ikke så enkelt heller. Når man lærer er det viktig at det ikke blir for vanskelig. For mye motgang hindrer læring. I så måte er intellisense og argument-popups en god ting.

Kanskje er det viktigere at de som har kodet en stund forsøker å klare seg uten IDE i et par uker, for å forstå/oppdage hva det er de ikke kan, og hvilken verdi IDE'et gir.
Sist endret av tormaroe; 2. mai 2014 kl. 09:22.
Sitat av etse Vis innlegg
Om du liker Eclipse vil jeg anbefale deg å ta en titt på IntelliJ. Synes selv den er helt fantastisk - og community edition er helt gratis.
Vis hele sitatet...
Bruker IntelliJ pro på jobb, det er en drøm

Men det skal sies, på høyskolen brukte jeg Vim for all java-utvikling frem til det ble prosjektstørrelse på obligene.
Denne! boken fikk ting til å løsne for meg hvertfall(norsk).

Den er kanskje mest relevant om man er elendig til å programmere og generelt noob. Mye fine oppgaver.