Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1343
Jeg er ganske ny, men jeg har en ide jeg driver å programmerer på.

og jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det. har googlet mye.

så jeg har en "for" loop som kjører og trekker ut tall

og jeg skal ha if (randomInt != 1 && randomInt != 2 && randomInt != 3 &&.... osv
det blir jo en lang rekke, men jeg vil at den sjekker alle på engang. liksom

if (randomInt !=>1 && randomInt !=<10)

feks, den klarer ikke "!=<"

og jeg kan ikke sette rekka i else statement så vidt jeg vet, for da avsluttes loopen.

Kode

if(!(randomInt > 0 && randomInt < 11)){}
Husk og at å si "Ikke større eller lik" er det samme som å si "mindre enn". Altså ved å snu selve utrykket.

Altså det du sier i din kode er "Hvis randomInt IKKE er større eller lik 1 og randomInt IKKE er mindre eller lik 10".
Dette blir det samme som å si "Hvis randomInt er mindre enn 1, og randomInt er større enn 10"

Kode

if (randomInt < 1 && randomInt > 10)
Edit: vil legge til at koden selvfølgelig ikke gir mening, da et tall aldri kan være større enn 10 og samtidig mindre enn 1.
Sist endret av etse; 7. april 2014 kl. 17:12.
aha du så det du å. ja jeg merket dette når jeg fikk helt ræva utslag : ) men går så det suser nå som jeg fikk svar på hovedproblemet.
Sitat av etse Vis innlegg

Kode

if (randomInt < 1 && randomInt > 10)
Edit: vil legge til at koden selvfølgelig ikke gir mening, da et tall aldri kan være større enn 10 og samtidig mindre enn 1.
Vis hele sitatet...

Kode

if (randomInt < 1 || randomInt > 10)
gir mer mening..