Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4732
Har blitt styr etter jeg mista lappen for fyllekjøring , så lat som jeg var handla jeg elsykkelkit på 1000w på nettet. Hva er konsekvensene hvis man blir stoppa med denne? Jeg har øynene i nakken å bruker å tråkke når jeg ser eller høret folk /biler. Å ikke sykler i 45 på gangfeltet på lyse dagen. http://https://imagizer.imageshack.us/v2/94x94q90/c/r/633/xDXjwd.jpg
Nå er det sånn at om du har batteri/motor på sykkelen kan du bli tatt for fyllesykling okke som. Det på vanlig tråsykkel også
Sist endret av BrewGrow; 15. august 2015 kl. 19:40.
Det er masse skremselsnakk om el-sykkel. Min el-sykkel topper ut rundt 90 men en helt vanlig Toyota gjør jo 240 km/t.
Ser du hvor jeg vil hen? Om du har 250 w eller 10 kw så spiller det ingen rolle så lenge du oppfører deg som folk. Om du ikke er personlig lagt for hat av alle politi i ditt distrikt slik at de vil stoppe deg bare for å lage jævelskap.
Sist endret av frtoretang; 15. august 2015 kl. 20:04.
Bomma på tråden igjen. Beklager. Man kan ikke stoppe noe som i utgangspunktet er lovlig, om du ikke har modifisert doningen.
Vel, nå er jo en sykkel på 1 kw i utgangspunktet ikke i henhold til regelverket for el-sykkel mtp at grensen går ved 250w max 6km/t uten å tråkke og max 25 om man tråkker. Over 25 skal motoren koble ut automatisk.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Uten at jeg vet dette med sikkerhet: Det blir det samme som og bli stoppa med uregistrert moped, hvis den ikke går over 45, eller lett motorsykkel, uten og ha førerkort.
Straffemessig er det vel 6mnd utsettelse og 5k i bot. Forutsatt at du ikke gjør noe annet galt, som og være ruset, bryte fartsgrenser etc.
På en annen side tror jeg politiet ser det litt ann. Kjør pent. Bruk alltid pedalene. Tenk over farten din OPP en bakke, rett frem og nedover kan du gi litt på. Vurder PAS, i det minste på en bryter.
Speil på styret er også et dilemma, det gjør at du kan se hvem som lusker bak deg, men kan også gi sykkelen din et ulovlig preg.
For og gjennta meg selv, BRUK PEDALENE, ikke ødeleg for oss som bruker raske el-sykkler.

Jeg er i samme situasjon som deg, og har en 5kw sykkel, som ser "litt" for heftig ut. Jeg har begrenset denne til 27km/t, da noe raskere enn dette bare meg til og renne i øynene, det blir kaldt, og jeg blir paranoid. Det skal tross alt være fremkomstmiddelet mitt i halvannet år til.
Selvsagt har jeg også en offroad-modus

Sist men ikke minst, legg de slitte v-bremsene på hylla og invister i noen gode bremser.
el sykkel er jo utrolig gøy. Det som er farlig er at du går tom for strøm, så pass på å ha nok kapasitet for der du skal!

Ikke kjør i sentrum av byen med motoren på, men parker diskre utenfor sentrum. Det vrimler av patruljebiler i sentrum av alle byer, og de tar det de kommer over!

Så lenge du bruker den diskre og forsiktig så vil du være trygg etter min mening, politiet har veldig mye å gjøre og vil prioritere arbeidsoppgavene sine.

Har ikke hatt problemer, men jeg bruker bare toppfarten på øde veier og ikke sentrum.

Som en skriver over her, en sykkel er en sykkel, og så lenge du begrenser farten er det ikke noe problem om du er full på veien hjem. 30km/t holder jo fint, 45km/t er jo litt mistenkelig!
Sist endret av Tekniker2; 16. august 2015 kl. 23:17.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gjorde et kapt søk
http://www.dinside.no/934041/aa-trim...i-milliongjeld
http://www.nrk.no/rogaland/advarer-m...ler-1.11927898

Er meget interessert i dette selv, noen som kan anbefale et kit? Hvor kjøper dere dette, ebay?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er masse skremselsnakk om el-sykkel. Min el-sykkel topper ut rundt 90 men en helt vanlig Toyota gjør jo 240 km/t.
Ser du hvor jeg vil hen? Om du har 250 w eller 10 kw så spiller det ingen rolle så lenge du oppfører deg som folk. Om du ikke er personlig lagt for hat av alle politi i ditt distrikt slik at de vil stoppe deg bare for å lage jævelskap.
Vis hele sitatet...
Det er rett at motor effekten ikke skal overstige 250W kontinuerlig. Men alle elsykler kan i peak ( noen minutter opp en bratt bakke eks) ha en effekt på 750W.
Nemizz er inne på noe viktig her:

Om farten overstiger visse grenser, så skal egentlig sykkelen registreres innenfor den oppgitte farten.

0-20km/t motorkraft = Sykkel.
-45 km/t motorkraft = moped.
45-> km/t motorkraft (Opptil 11kW effekt) = lettsykkel
11kW-25kW effekt og et effekt/vekt-forhold på maks. 0,16 kW/kg = mellomtung.
11kW-> og overstiger effekt/vekt-forholdet = tung.

Så det kan fort være at det stilles helt andre krav til syklene dere bygger, og straffen blir deretter hvis man blir tatt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nemizz er inne på noe viktig her:

Om farten overstiger visse grenser, så skal egentlig sykkelen registreres innenfor den oppgitte farten.

0-20km/t motorkraft = Sykkel.
-45 km/t motorkraft = moped.
45-> km/t motorkraft (Opptil 11kW effekt) = lettsykkel
11kW-25kW effekt og et effekt/vekt-forhold på maks. 0,16 kW/kg = mellomtung.
11kW-> og overstiger effekt/vekt-forholdet = tung.

Så det kan fort være at det stilles helt andre krav til syklene dere bygger, og straffen blir deretter hvis man blir tatt.
Vis hele sitatet...
Min lovlige el-sykkel på 250W kobler ut motorkraften først med 25km/t. ....-men det var før jeg trimmet den :-)