Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1844
Hei!
Vurderer å skaffe meg en vidvinkel, type 8mm eller 10mm. MEN siden jeg er student har jeg ikke all verdens med penger, så lurer på om det finnes noen billige objektiv? eller om det evt. finnes et bruktmarked(annet en finn.no).
Takk for svar!
Sitat av Gr1ndal Vis innlegg
Hei!
Vurderer å skaffe meg en vidvinkel, type 8mm eller 10mm. MEN siden jeg er student har jeg ikke all verdens med penger, så lurer på om det finnes noen billige objektiv? eller om det evt. finnes et bruktmarked(annet en finn.no).
Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Samyang 8mm. Endel fisheye effekt på denne, men det må du forvente når du skal ha 8-10mm.
Ligger på rundt 2-3000kr på ebay.
Sist endret av snickersogtwist; 20. september 2013 kl. 20:12.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ebay er en mulighet, men om du vil handle innenfor landegrensene kan jeg anbefale foto.no sitt bruktmarked på det varmeste. Har bare gode erfaringer der og har kjøpt to - tre objektiver derifra.
Ofte litt mer realistiske priser der enn finn.no ettersom det er en del profesjonelle fotografer der i tillegg.

Ellers hadde det hjulpet å vite hvilket kamera du har, EOS 10-22 fungerer for eksempel utmerket for canon kameraer med crop sensor, ellers har Tokina en 11-16 mm (Har selv en 50 mm fra Tokina og er meget fornøyd) og Sigma har både 8-16 og 10-22 mm linser for canon.

For Nikon kjenner jeg ikke produsentens egne linser, men vet at Tokina/Sigma lager linser som passer på begge.
Jeg kjøpte Sigma 10-20mm 1:4-5.6 for 1200 på bruktmarkedet til foto.no.
Funker veldig greit til prisen
Har hatt Samyang 8mm, var ikke noe serlig og skryte av, sigma 10-20mm er noe av det beste jeg har hatt.
Anbefales
Bumper denne litt.

Sigma 10-20mm, er høyeste blender F4? Vill ha meg ei vidvinkel linse i vinter for fotografering av nordlys og stjerner, men da vill jeg helst ha et som er litt mer lyssterkt?

Tenker da på Sigma 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM, og jeg tror litt fisheye effekt blir stilig for nordlys og stjerner
Sitat av stianue Vis innlegg
Bumper denne litt.

Sigma 10-20mm, er høyeste blender F4? Vill ha meg ei vidvinkel linse i vinter for fotografering av nordlys og stjerner, men da vill jeg helst ha et som er litt mer lyssterkt?

Tenker da på Sigma 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM, og jeg tror litt fisheye effekt blir stilig for nordlys og stjerner
Vis hele sitatet...
Helst et lyssterkt objektiv, ja. F4 blir litt for dårlig for Nordlys etter min erfaring, spesielt om det ikke er meget høy aktivitet.

Et kjapt Google bildesøk med "fisheye Nordlys" gir deg noen bilder du kan se på, personlig er jeg ikke så glad i fisheye-effekten, men det er nå bare min mening.
Ikke kjøp 8-10mm! det blir garantert fisheye effekt. Gå heller for et 20mm, perfekt vidvinkel.

http://www.japanphoto.no/sony-e-20mm...5524923216-007
Hadde det veldig prisvennlige Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro for noen år siden på Nikon D200, har fått utrolige bilder når jeg har brukt det. Skal du ha noe mer lyssterkt så går prisen opp betraktelig.

Man kan fint ta bilder av nordlyset på F4.
Samyang 14mm f2.8. koster i underkant av 3k
Sist endret av mo3; 23. oktober 2013 kl. 00:28.