Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1209
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Da jeg kjører diverse tjenester ut mot internett har jeg har behov for flere offisielle ip adresser. Dette får jeg av Canal Digital uten problemer når jeg to routere koblet til en switch som igjen er koblet til modemet.

Jeg ønsker nå å erstatte dette med en maskin med PfSense.
Er det mulig å få satt opp PfSense slik at jeg kan få samme løsning med kun et nettverkskort mot modemet?

Jeg har lett en del på google, men det ser ut som flere av løsningene forutsetter at man har fast ip adresse. Jeg er avhengig av å få ip fra DHCP.

Jeg prøvde å sette opp to vlan som begge går mot det fysiske interfacet og assignet disse til WAN og OPT1, men da klarer den ikke å få ip (har testet mot en intern DHCP server).

En mulighet kunne vært og hatt to fysiske interface mot en switch, men noe av poenget er å få all trafikk på ett interface så jeg enklere kan holde styr på hvor mye båndbredde jeg bruker.
Sist endret av datagutten; 18. juni 2011 kl. 22:15.
Du kan ikke få to DHCP-adresser til en MAC-adresse.
Hei! Du kan sette opp ESXi eller Xenserver på maskina di, så installerer du pfsense via det.
Dette lar deg legge til flere nettvkerskort på den virtuelle maskina di.
Her får du også bedre kontroll over trafikken din
Jeg kjenner ikke godt til pfSense, men vet at den er basert på FreeBSD. I FreeBSD kan du klone et (fysisk) interface, slik at du får to eller flere. Og dermed er problemet løst.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Eneste fornuftige måten jeg ser er å bruke VLAN på kortet og definere opp et VLAN interface og trunke flere VLAN fra switchen.
Som du allerede har nevnt har du prøvd, men jeg har en mistanke om at du har gjort noe makabert feil.

Som Rand sier, du kan også virtualisere boksen, men det hjelper ikke så forferdelig mye uten VLAN det heller, hvis du bare har ett /to fysiske interface.

Selv kjører jeg en slik løsning virtualisert og kan skissere opp til deg senere dersom du ikke skulle få til, akkurat nå har jeg våknet etter 12 timers søvn som var et resultat av 18 timer på jobb og ingen mat nå på 24 timer, så mine skisser blir neppe bra