Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3133
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Heisann freaks!

For en ukes tid siden ble jeg frastjålet mopeden min av en som rømte fra politiet. Da han hadde nok forsprang, satt han den fra seg for og fortsatte til fots. Da viste politiet hvem mannen var, og lot ham løpe. De ringte meg opp igjen og ba meg komme og hente den. Dette gjorde jeg glad og lykkelig! Like etter leverte jeg anmeldelse på politistasjonen.

Det han hadde gjort var og rive av lykta, for så og rive fra hverandre alle koblingene, da startet den med en gang. Jeg hadde selvfølgelig ikke rattlåsen på... I tillegg til dette begynte alle sensorene og lyse(olje, temp, bensin).

Det jeg lurer på er om jeg kan få taksert skadene, for så og fikse dem selv? og få erstatting for dette. På tidspunktet hvor den ble stjålet hadde jeg ikke forsikring. Politimannen jeg snakket med nevnte noe om at jeg ikke trengte forsikring(for og få penger), og det ble ingen egenandel.

Snakket med onkelen min og han sa jeg også burde gi et krav på noen tusenlapper for "følgeskader", den ble trossalt kjørt hardt, og vel så det.
Hadde du trim på mopeden? siden han greide og få forsprang? du skal være flink hvis du greier å kjøre fra purken i 45 - 50 km/h.
Trim eller ikke, det har ingenting å si her..
Du kan vel stille et personlig krav til personen som stjal mopeden din ettersom jeg vet.
Men du har nok ingen garanti for at du får noen erstatning. Politimannen som du snakket med vet nok hvordan du må gå frem.
Sitat av SkaMper Vis innlegg
Hadde du trim på mopeden? siden han greide og få forsprang? du skal være flink hvis du greier å kjøre fra purken i 45 - 50 km/h.
Vis hele sitatet...
det er faktisk ganske mange mopeder/skutere som kjøre i 60-70 km/t uten trim xD
Sitat av Marzzh Vis innlegg
det er faktisk ganske mange mopeder/skutere som kjøre i 60-70 km/t uten trim xD
Vis hele sitatet...
Men akselerasjonen suger ganske hardt, de fleste som kommer seg oppi 70 har tatt plomberinga
kjedelig streiting
Antar at du tok med at du ville søke om erstatning når du anmeldte saken? Evt at dokumenterer tapet ditt etterpå. Isåfall vil han bli dømt til å betale erstatning til deg om han blir dømt for tyveriet. Men etter min erfaring har slike kjenninger av politiet som finner på slike idiotiske ting ofte svært lite inntekt og mye gjeld(insolvens), og da kan du se langt etter penga.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkaMper Vis innlegg
Hadde du trim på mopeden? siden han greide og få forsprang? du skal være flink hvis du greier å kjøre fra purken i 45 - 50 km/h.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var O.K. nervøs når jeg møtte de Men de nevnte det selvfølgelig ikke, selv om de hadde jaktet på han i over 80km/t i boligfelt

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Antar at du tok med at du ville søke om erstatning når du anmeldte saken? Evt at dokumenterer tapet ditt etterpå. Isåfall vil han bli dømt til å betale erstatning til deg om han blir dømt for tyveriet. Men etter min erfaring har slike kjenninger av politiet som finner på slike idiotiske ting ofte svært lite inntekt og mye gjeld(insolvens), og da kan du se langt etter penga.
Vis hele sitatet...
Jeg krysset av på at jeg krevde erstatting når jeg anmeldte saken. Jeg skal innom et verksted i morgen for og få skadene taksert. Politimannen sa også akkurat det samme som deg, han har antagelig vis ikke penger til og betale.. men hva skjer da?

Poenget er at jeg vil ha penger ut av karen, fordi det ble ganske mye stress for min del, og fordi tyvkoblingen og kjøringen skapte mindre skader!
Det er nok lite penger å hente med mindre du selv oppsøker fyren og får pengen i hånda. Ellers er det som det blir sagt, han må idømmes erstatningsansvar og ha penger til å betale. I motsatt fall er det lite for deg å hente.

Siden du ikke hadde forsikring er det ikke så mange andre steder å hente pengene. Du kan eventuelt sjekke opp med innboforsikringen, men da er stort sett egenandelen et sted mellom 4 og 10'000, sånn at det blir lite igjen...
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Alt som omhandler egenandel er uaktuelt, iom. at jeg kan fikse det på noen timer.
Hvorfor skulle han ikke idømmes erstatningsansvar?
Det jeg egentlig lurer på er hva som skjer hvis han blir dømt til og betale erstatting, og han ikke har penger? Sitter han igjen med gjell eller noe lignende?
Hvis politiet henlegger saken vil han ikke idømmes erstatningsansvar. Eventuelt kan du bringe saken som en sivil sak inn for forliksrådet.

Hvis han blir dømt til erstatning og ikke har penger sitter han med gjeld ja. I noen saker vil staten utbetale erstatning (bl.a. voldsoffer), men om det skjer i denne saken er usikkert. Da ender det med at han skylder deg disse pengene, men det vil være liten mulighet for at du noen gang får dem.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Humm, okai, takk for hjelpen!

Tviler på at politiet henlegger saken, i og med at det var de som ville at jeg skulle anmelde. Fylte bare ut halve skjemaet, så ordnet de resten
Var nettopp noen ungdommer som vistnok hadde satt fyr på noen hus. 7.000.000 i erstatning. Ser ikke hva som er forskjellen mtp. din sak, bare mindre beløp.

Du får nok pengene skal du se. Det er helt åpenbart at han skal betale for skadene mopeden din fikk
Sannsynligvis hadde eierne av husene forsikring. Da får de utbetalt forsikringen, og forsikringsselskapet overtar kravet mot de som har tent på.
Problemet her er at det ikke er noe forsikringsselskap til å betale. At fyren skal betale er åpenbart, men det er vanskelig å få betalt av noen som ikke har penger. Har han flere forhold på samvittigheten er det heller ikke sikkert at TS står først i køen.
Hadde TS ikke forsikring på mopeden?
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Trådstarter
Nope, den gikk ut 01.06, den ble stjålet på morrakvisten dagen etter!

Uansett er det ikke snakk om store skader, og etter det jeg har forstått må man nesten alltid ut med egenandel.