Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2092
skal ha meg en ny laptop men er noe jeg stusser på. vist jeg kjøper en laptop med I7 prosessor med 6 kjerner på 2ghz er dette bedre en en 2 kjerners på 3 ghz? har en dual core nå som er på 2.2 ghz men den begynner å bli vel dårlig for gaming. Deler pc'en prosesser over flere prosessorer? eller bruker du kun 1 prosessor per "prosess" ta for eksempel at jeg skal game Battlefield 3, trenger jeg mange kjerner eller trenger jeg mye ghz?

håper dere forstår takk for svar.
Mange kjerner gir mulighet for å ha mange programmer oppe samtidig, hvis du bare skal game er en 3GHz dual core bedre enn 2GHz Hexacore.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Mange kjerner gir mulighet for å ha mange programmer oppe samtidig, hvis du bare skal game er en 3GHz dual core bedre enn 2GHz Hexacore.
Vis hele sitatet...
en Quad core er det ultimate for gaming.

Quad core med stor buffer og god frekvens er det beste.

dual core er nesten utdøende. Quad core tar over rollen som god spill prosessor.

seks kjerne prosessor har veldig dårlig ytelse på spill og anbefales ikke. men til video redigering etc er det mye bedre.

@tombøtte: Ta en maskin med quadcore er det beste.
Sist endret av WhiteHat; 19. mai 2011 kl. 12:01.
En Sekskjerne kan vel være bra den? :P Har selv i7 970 Hexacore 3,2Ghz og har enda ikke funnet ett spill jeg ikke får maks grafikk med over 40 fps. Har jo ett bra grafikkkort da men sier bare at sekskjerne ikke er så uegnet til gaming som man skulle tro.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Du kan tenke på prosessor kjerner som vitenskapsmenn. Når du har 6 stk. isteden for 1 så får de gjort mye mer arbeid på labben. Men om du ber mennene løpe 100 meter, så løper alle sammen på rundt 10 sekunder, uansett hvor mange de er. Det går altså ikke noe raskere, men man får gjort mer.

De er ikke noe raskere selv om de får gjort mer!

Det er også snakk om effektive(?) GHz, en gammel quad core som q6700 (2,6ghz) er på langt nær like bra som en ny i7 920 (2,6ghz)
Det du må forstå er at det ikke er mange spill som tar i bruk seks kjerner.

For å lage et enkelt eksempel:
En CPU med seks kjerner som kjører med 3GHz vil ikke gjøre det bedre enn en CPU med fire kjerner som kjører på 3GHz om spillet du spiller bare kan utnytte fire kjerner.
Kan legge ved denne linken.http://www.elkjop.no/product/data/ba...15-6-barbar-pc
er den laptoppen jeg har funnet som ser ut til å ha det jeg trenger mest, selv om jeg kunne tenke meg større prosessor. noen som finner noe? trenger jeg 2Gb med videominne? vil ha pc'en en stund, når jeg er ferdi med den neste laptop skal jeg kjøpe meg en stasjoner. Føler at jeg ikke finner noen pc'er med stor prosessor og stort videominne, om noen kunne finne en nice gaming laptop på el-kjøp til 8-9000 max ville det bli nice.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Den vil være helt grei til spilling, men slettes ingen kraftplugg. BF BC2 vil f.eks gå dårlig. 2Gb videominne behøver du aldeles ikke. Mitt skjermkort bruker maks 700Mb i tyngre spill på 1920x1080 og en laptop vil bruke enda mindre pga mindre oppløsning.

Men hvorfor en bærbar? For den prisen får du en gulle god stasjonær spill-PC.
har litt med at jeg flytter mye på meg for tiden kommer også til å gjøre dette i 1 år til vil jeg tro, gidder ikke ha en pc stående 1 plass når jeg er en annen plass og vil game

Sitat av 83leo Vis innlegg
Den vil være helt grei til spilling, men slettes ingen kraftplugg. BF BC2 vil f.eks gå dårlig. 2Gb videominne behøver du aldeles ikke. Mitt skjermkort bruker maks 700Mb i tyngre spill på 1920x1080 og en laptop vil bruke enda mindre pga mindre oppløsning.

Men hvorfor en bærbar? For den prisen får du en gulle god stasjonær spill-PC.
Vis hele sitatet...
Spill tar ikke i bruk 6 kjerner. Men om 1-2 år så vil 6 kjerners mest sannsynligvis bli brukt av de fleste spill

Evt. rykter om Octacore når AMDs Bulldozer serie kommer ut. Usikkert, men tror Bulldozerne kommer til å være grei konkuranse mot Sandybridge.