Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1272
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
På jobben skal vi kjøpe en større mengde Dell Latitude 2100. Vi skal kjøre Windows 7 Professional, og vil helst ha SSD disk. Dette er ikke noe valg hos Dell. Om man bestiller med Windows 7 kan man ikke velge SSD med Windows 7 Professional, da må man ha starter eller home, noe som ikke er aktuelt for oss siden vi skal ha de i domene.
En vi har vært i kontakt med hos dell mener at man må fjerne rundt 50 drivere fra windows 7 professional for å få det til å virke.

Jeg har installert Windows 7 Professional på en ASUS eee 900 med 16 GB ssd og har ingen problemer med det og har ca 5 GB ledig.

Derfor lurer jeg på om noen har noe kjennskap til å kjøre Windows 7 Professional fra en 16 SSD disk. Er det noe som skal tilsi at dette skal være et problem?
En ting jeg tenker på er begrensningen på antall ganger man kan skrive til en ssd disk. Er dette noe som kan bli et problem med professional fremfor de andre versjonene?
HDD'en i seg selv har ingenting med drivere å gjøre, så problemstillingen er ikke logisk.

Ytelsen vil med dagens SSD-disker forverres over tid, noen disker har endel "self-repair" men dette varer nok ikke evig, sikker kjemperask maskin i ett år, deretter går det fort nedover, bruker noen torrenter på maskinen vil den nok tape seg enda kjappere.
Sist endret av AtXbYeA; 21. desember 2009 kl. 19:15.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Men er det noen grunn til at professional skal være annerledes enn home og starter på dette området?
Grunnen er nok at dell ikke er intressert i å levere win7 pro på en netbook.
De har ikke testet det, og selv om du sier du skal kjøpe en større mengde, så er nok
dette et spytt i havet for Dell. Jeg har fått "skreddersydde" modeller når det er blitt bestilt rundt 1000enheter,
dog fra Lenovo.

Og for ditt volum gidder dem ikke teste, og siden MS kjører rimelig tøff linje med hva slags os som skal selges på
netbook, så kommer du aldri til å se Pro der...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
HDD'en i seg selv har ingenting med drivere å gjøre, så problemstillingen er ikke logisk.

Ytelsen vil med dagens SSD-disker forverres over tid, noen disker har endel "self-repair" men dette varer nok ikke evig, sikker kjemperask maskin i ett år, deretter går det fort nedover, bruker noen torrenter på maskinen vil den nok tape seg enda kjappere.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette litt? Vil det bety at denne "self-repair" ikke vil ha noen virkning etter et år? Vil det bli det samme med TRIM? Hva om man formaterer og legger inn OS på nytt når det blir tregt? Vil man ikke klare å "nullstille" denne tregheten på noen måte etter et år? Er det da en fysisk HW-"feil" på dagens SSD-disker?
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Kan du utdype dette litt? Vil det bety at denne "self-repair" ikke vil ha noen virkning etter et år? Vil det bli det samme med TRIM? Hva om man formaterer og legger inn OS på nytt når det blir tregt? Vil man ikke klare å "nullstille" denne tregheten på noen måte etter et år? Er det da en fysisk HW-"feil" på dagens SSD-disker?
Vis hele sitatet...
Er en fysisk "feil" på dagens SSD-disker.
Så det vil si at dagens SSD enheter har en "holdbarhet" på rundt et år?? Hvor mye vil denne tregheten utgjøre? Vil den bli tregere enn en av dagens HDD?Vil tregheten eskaleres?

Jeg må si at jeg skjønner ikke at markedet er så stort, når forventet "holdbarhet" er bare rundt 1 år.. Med mindre det faktisk menes at den er tregere enn enhetene som kommer om et år da..Noe som i mine øyne er selvfølgelig!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Det er snakk om 240 maskiner nå og tilsvarende til neste år. De vil gjerne la oss få pro, men de klarer ikke å få det inn i systemet sitt med ssd.
Det endte opp med at vi fikk 7200 rpm disk til samme pris.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Så det vil si at dagens SSD enheter har en "holdbarhet" på rundt et år?? Hvor mye vil denne tregheten utgjøre? Vil den bli tregere enn en av dagens HDD?Vil tregheten eskaleres?

Jeg må si at jeg skjønner ikke at markedet er så stort, når forventet "holdbarhet" er bare rundt 1 år.. Med mindre det faktisk menes at den er tregere enn enhetene som kommer om et år da..Noe som i mine øyne er selvfølgelig!
Vis hele sitatet...
Om du skriver med maksimal hastighet 24/7 vil den holde i 73 døgn uten feil ifølge Intel. MTP. at flash er velkjent teknologi for Intel kan vi anta at tallet stemmer. Men full skrivehastighet 24/7 er et lite sannsynlig scenario - i realiteten kan en nokså sikkert gange tallet med minst 100 - antakeleg 1000 også, og da lander en brått på mange års levetid.

Det er ikkje så himla interessant IMHO, etter som det flashdisker er gode på er tilfeldig lesing, og dei blir brukt til programvare og andre ting som endrer seg skjelden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du skriver med maksimal hastighet 24/7 vil den holde i 73 døgn uten feil ifølge Intel. MTP. at flash er velkjent teknologi for Intel kan vi anta at tallet stemmer. Men full skrivehastighet 24/7 er et lite sannsynlig scenario - i realiteten kan en nokså sikkert gange tallet med minst 100 - antakeleg 1000 også, og da lander en brått på mange års levetid.

Det er ikkje så himla interessant IMHO, etter som det flashdisker er gode på er tilfeldig lesing, og dei blir brukt til programvare og andre ting som endrer seg skjelden.
Vis hele sitatet...
Okai, da skjønner jeg at dette var i værst tenkelige situasjon. Da har vel ikke dette så mye å si for den vanlige forbruker. Men det virka som den bare holdt i rundt et år med "vanlig" bruk....
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ytelsen vil med dagens SSD-disker forverres over tid, noen disker har endel "self-repair" men dette varer nok ikke evig, sikker kjemperask maskin i ett år, deretter går det fort nedover, bruker noen torrenter på maskinen vil den nok tape seg enda kjappere.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor dere skal kjøpe inn netbooks? Regner med at disse maskinen skal brukes til kontorarbeid osv? Etter egen erfaring er netbooks useless til det meste bortsett fra å surfe og spille av video. For liten skjerm, for lite tastatur og treg cpu.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Maskinene skal brukes av skoleelever på 8. trinn. Planen er at hver maskin skal være tilordnet en elev. Håpet er at dette vil gi mindre hærverk på maskinene.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Maskinene skal brukes av skoleelever på 8. trinn. Planen er at hver maskin skal være tilordnet en elev. Håpet er at dette vil gi mindre hærverk på maskinene.
Vis hele sitatet...
litt Off-Topic:
hvilken skole er det snakk om? :P
Sist endret av Slurpeedelic; 22. desember 2009 kl. 20:59.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Maskinene skal brukes av skoleelever på 8. trinn. Planen er at hver maskin skal være tilordnet en elev. Håpet er at dette vil gi mindre hærverk på maskinene.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at 8. klasse-elever vil trenge den ytelsen en SSD disk yter, kontra en vanlig 7200 / 5400 RPM disk. Særlig på en netbook.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Maskinene skal brukes av skoleelever på 8. trinn. Planen er at hver maskin skal være tilordnet en elev. Håpet er at dette vil gi mindre hærverk på maskinene.
Vis hele sitatet...
Enda en god grunn til å ikke bruke SSD da, mtp at skole-elever knarker seg inn på maskinene hele tiden, og torrents o.l er vel neppe uvanlig på skolemaskiner, enda mer slitasje på maskinene.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Maskinene skal brukes på Ås og Norbytun ungdomsskoler.
Ingen som har prøvd hastigheten på internettlinja for skolenettet vil prøve seg på torrents.
Hadde lyst på ssd på grunn av det lave strømforbruket.
Dere forventer altså at elevene skal kunne bruke netbooks til effektiv jobbing på skolen?

Ikke for å være kranglete, men det er en utrolig dårlig ide. De må jo ha litt skjermplass å jobbe på.
Hvis dere først skal ha netbooks, ville jeg anbefalt å gå for noe med 1366x768 i det minste... Denne oppløsningen finner man typisk på 11,6" og 12". Oppløsningen på Latituden er på 1024x576, noe som er hakket mindre enn de fleste netbooks (1024x600). Uansett er det horribelt lite og ganske klaustrofobisk å jobbe på, og absolutt ikke egnet for skole.