Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1267
Folkens ... i dag fikk vi besøk av TV2 i klassen! De ville vite hva ungdomer på levende ord mente om Irak konflikten.
Ganske morsomt da. Så følg med på Magasinet etter nyhetene på lørdag. Tror det var snakk om et 4 minutter langt innlegg, men de var visst ikke sikkre.

Så det kan jo bli spennede å se hva som kommer ut av det de filmet av oss...
Master debater
Dekilaz's Avatar
Dette blir show!
Trådstarter
... ja .. spennende å se hva de bruker. Klarer sikkert å plukke ut det som var dårligst og mest ekstremt av de vi sa da.

men det blir gøy uansett..
hvis du går på ungdomskolen skal det nok bli mer morsomt å høre hva dere sier..
Kan du fortelle hva levende ord mener om Irak konflikten? (Tror ikke jeg er hjemme Lørdag slik at jeg får sett dette)
Trådstarter
Det er fra videregående.

Altså ... Levende Ord har ingen felles mening om irak konflikten. Noe som (kanskje) kommer fram på det som blir sendt. Når vi diskuterte før tv folka kom med kamera og mikrofon, så krangla vi så busten føyk. Har en del sterke meninger iblandt oss. Mirkrofonen og kamera la imidlertidig en liten demper på den heftige diskusjonen ettersom vi måtte sende rundt miken og stille inn kamera for hver kommentar.

Noen mente at om vi ikke angriper snart så oppnår vi bare at saddam får mer tid til å stelle istand våpen og sånnt. Andre mente at vi bør vente med å angripe og ivhertfall ikke starte uten at FN er med på det. Noen mente også at USA har blitt for mye verdenspoliti og at de vil ha tak i oljen til Irak...Jah ... og masse annet.

Men noen felles mening fra menigheten finnes ikke. Er tross alt litt vanskelig å få så mange mennesker til å mene det samme om en konflikt med så mange alternativ... i tilfelle kan man begynne å snakke om hjernevasking.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Kult da... Skal se om jeg ser... TV2 pleier å ta med noen sånne rare komentarer har jeg en følelse av, så de tar sikkert med noe teit!
Trådstarter
Var det noen som så det? Fikk ikke sett det selv, men jeg hørte at de hadde tatt med kun de som var for krig?
hehe, klart det ble det
Kanskje det ligger på TV2.FRihet
Trådstarter
Må betale 30kr der ... har ikke peng på kortet.

TV2 er og blir en kanal som har vanskelig for å få balanse i måten de framstiller ting på. Ikke så mye å gjøre med det. :/

jeg kom ikke med da ... men jeg skal se om jeg er med som statist, når jeg får sett programmet.
jeg har det på kasett ruben

synes det forresten var et idiotisk innslag av tv2. den egentlige meningen i klassen kom ikke frem i det hele tatt. bare noen krigsforekjemperefikk si deres menning på tv (mens nesten hele klassen mener at en irakkrig må fremkjempes av en felles front som består av en bred europeisk og amerikansk front der man unngår å drepe sivile så langt det er mulig. (men det blir drept sivile uansett) det av tv2 kom med et lite innslag av at det var 60000 folk som demonstrerte i oslo som demonstrerte imot krig er ingen tilfeldighet. vi ble forresten fremstillt som en "isolert gruppe med egne meninger) og sammenlignet med en liten menighet fra nesstun som ingen har hørt om før. det gir et totalt feil bilde av det som er faktummemfunn. dette bidrar også til økt forrakt mot det kristne miljøet i norge. og de viser også frem de setningene fra intervjuene som kommer litt rett ut liksom. man har vel ikke tenkt igjennom spørsmålet før man gir svaret. det blir megaidiotisk å høre på og det blir da lett for enhver å missbruke denne setningen. debatten i klassen hadde både en jaside og en neiside i debatten men man så ikke et eneste antikrigsinnlegg i klassen. på slutten kom bratlie med en uheldig uttalelse. på spørsmålet om hvorfor levende ord hadde et annet synspunkt på dette spørsmålet svarte han at det er kanskje fordi vi er mer fundamentalisktiske. dette er et lite gjennomtenkt svar og man kan sette det inn i hvilken som helst sammenheng. hadde neisiden også blitt fremstillt i dette tv innslaget så hadde vel kanskje uttalelsen blitt ikke fullt så ille som det ble men tv klarte ikke å la være å misbruke dette. de bar måtte fremstille levende ord som fundamentalistiske idioter som har sine ekstreme ideer og gjerne bruk av makt som et alternativ. eg synes at tvinnslaget viste at det er få som er for krig men mange imot. alt ble så idiotisk fremstillt, men mer kunne du vel ikke forvente i et land med bare 4 kanaler som er tilgjengelig for hele offentligheten.

dette ble ganske mye egne meninger, så don't flame me
...mener du å påstå at dere ikke er en isolert gruppe med egne meninger, jocke? dere har da noen ganske sære ideer om høyere makter, såvidt jeg har forstått? Og hvis man tar en liten meningsmåling blant alle i denne menigheten deres, så skal jeg vedde på at bush er ganske mye mer pop der enn i resten av norges befolkning.
Trådstarter
Joda ... vi er absolutt en egen gruppe, som mer eller mindre er isloert. Det har både positive og negative sider. Det står ikke i bibelen at man skal leve isolert fra verden, men sånn har det blitt ..tradisjoner og sånnt. Er ikke sundt i lengden. Men jeg vet ikke om bush er gullgutten i menigheten ... kan jo aldri vite, men jeg tror det er ganske forskjellige meninger.

om det innslaget på tv2 så ventet jeg meg ikke noe spesielt mer. Men Gud er den samme uansett hva de sier på tv så ... ...la dem herje på!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jocke er ikke du fundamentalist? vis du virkelig ikke er det kan du gi meg en god forklaring på det ordet ?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av ruben
i tilfelle kan man begynne å snakke om hjernevasking.
Vis hele sitatet...
Åja... Så først DA kan man begynne å snakke om hjernevasking i sammenheng med Levende Ord altså?
Trådstarter
Fant dette her ... morsom sak som sier litt om hva som "skal til" for å bli kaldt fundamentalist nå til dags. Det skal ikke mere til en å reflektere litt og gjøre opp egen meninger som ikke er lik som alle andre... (teksten sier litt om media også ... så ... 2 fluer i en smæk"

Fundamentalist i Norge


Flyet hadde nettopp landet i København. Vi var tre journalister
som ble stående og vente ved bagasjebåndet, på vei til det
historiske EU-toppmøtet som vedtok den store utvidelsen mot
øst. Ventetida brukte en av mine kolleger fra et annet medium til
å spørre, med vantro i stemmen: Si meg, er du fortsatt imot EU-
medlemskap?

[SIZE=1]
Vi journalister tilhører per definisjon en høytflyvende, nøytral
rase som ikke blander seg i samfunnskampene som pågår, bare
rapporterer om dem på upartisk vis. Jeg tar likevel sjansen på å
avsløre at jeg der og da svarte «ja». Mine kolleger, som med sitt
motsatte standpunkt til EU-medlemskap er mer nøytrale, var slett
ikke uenige i beskrivelsen av EU som et prosjekt med
demokratiske problemer. Men hva betyr vel det nå som så mange
andre kommer inn i varmen?


Da glapp det ut av den ene reporteren: «Men da må jo du
ha fryktelige problemer med å skrive om EU-stoff, du som er så
fundamentalistisk?»


Stunden på Kastrup ble med ett til en aha-opplevelse. Du
verden, så sant ordtaket er, om at de herskendes tanker er de
herskende tanker. Over hele Europa domineres media av
velmenende mennesker som min kollega ved transportbåndet.
Drivende med politikernes ideologiske malstrøm, opparbeider de
en så sterk overbevisning om vedtatte sannheter i viktige
samfunnsspørsmål, at disse til slutt blir objektive sannheter.
Journalister som er for EU-medlemskap, er åpne, analytiske
og reflekterte. Vi andre? Vel, utenom elitenes sannhet om EU,
finnes bare ekstremismen. Men jeg har hørt at det der ute i det
store folkedypet også finnes en og annen fundamentalist. [/SIZE]
Trådstarter
Jeg er en fundamentalist ...!

(hørtes litt kult ut)
Ministry of Love
sptz's Avatar
godt du har selvinnsikt nok til å forstå det
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av ruben
Jeg er en fundamentalist ...!

(hørtes litt kult ut)
Vis hele sitatet...
Hvorfor er jeg ikke overraska?

Men seriøst. du slår meg ikke som en fundamentalist. Det skal nok litt mer til enn det. Det er dog ikke mindre urovekkende av den grunn at du finner et slikt stempel som kult.
Skjerpe seg, gutten.

Er forresten ikke så veldig sjokkert over at tv2 vridde på det innslaget for å få det til å virke som om alle fra Levende Ord er syke svin. Det er tross alt det som selger.

Forøvrig er jeg heller ikke så overrasket over noen journalisters manglende objektivitet og kunnskap i fremmendord. Man blir ikke automatisk smart eller flink innen et felt bare fordi at man har klart å klemme frem en utdanning og lurt til seg en jobb vet du.

Hvor fann du den teksten om fundamentalisme? Link?
Trådstarter
Fant den på google ... søkte på fundamentalist på norske sider.

Hvis man slår ordet opp i en ordbok, finner man denne forklaring: ”teologisk retning, som hevder bibelens absolutte ufeilbarhet”.
Sovna litt tidlig i går jeg.. er fundamentalistisk jeg òg